شایع‌ترین مشکلات رایج در پاها و روش‌های درمان و پیشگیری از آنها

مشکلات رایج پا و درمان آن‌ها

پا و مراقبت از پاها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. وقتی که صحبت از سلامتی بدن می‌شود چقدر به سلامت پاهای خود اهمیت می‌دهید؟ پاها متشکل از 26 استخوانند که آنها را به یکی از پراهمیت‌ترین بخشهای بدن تبدیل کرده است.  یک فرد در طول زندگی خود بطور تقریبی حدود 241401 کیلومتر معادل شش بار پیاده روی در سراسر جهان راه می‌رود. با این حدود فعالیت هایی از جمله راه رفتن، دویدن، بالا و پایین کردن از پله ها می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در پاها و در نهایت بدن شود. برای شناخت علائم و روش های درمانی درد پا با بانک کفش همراه باشید.

 

 

آسیب های رایج پا چیست؟

مشکلات رایج در پا از جزیی تا جدی بسیارمتغیر است. کفش نامناسب، دیابت و افزایش سن از جمله عوامل اصلی ایجاد مشکلات پا هستند. در این مقاله به برخی از شایع ترین بیماری‌های پا، علل و زمان مراجعه به پزشک جهت درمان اشاره شده است.

مشکلات رایج پا

 

چه بیماری‌هایی احتمال مشکلات در پاها را افزایش می‌دهد؟

برخی از بیماری‌هایی که بر کل بدن تأثیر می‌گذارد، می‌تواند تغییرات خاصی در پاهای شما ایجاد کند.

  1. دیابت می‌تواند به اعصاب پای شما آسیب رساند. جریان خون را کاهش و در برخی موارد منجر به زخم پاها و افزایش خطر عفونت شود. در موارد حاد و در صورت عفونت شدید احتمال قطع پا افزایش می‌یابد.
  2. جریان خون ضعیف در پا باعث تغییرات پوستی، شکنندگی ناخن‌های پا و درد هنگام فعالیت و یا حتی استراحت شود. مشکلات گردش خون در پاها نیز ممکن است نشان دهنده خطر بیماری قلبی و سکته مغزی باشد.
  3. آرتریت از جمله آرتروز و آرتریت روماتوئید، می‌توانند به مفاصل پا آسیب و باعث تغییر‌شکل و درد در مناطق آسیب دیده شود.
  4. نقرس باعث درد ناگهانی، قرمزی، تورم و یا سفتی پوست پا می‌شود. علائم آن معمولا در شست پا مشاهده می‌شود. اما می‌تواند در روی پاها، مچ پا و یا زانو پخش شود. اسید اوریک بالا با دردهای سوزنی در مفاصل باعث ایجاد نقرس می‌شود. با استفاده از داروهای ضد التهابی( درد ، قرمزی و تورم) ویا داروهای نقرس تجویز شده توسط پزشک امکان درمان آنهاوجود دارد. لازم به ذکر است برخی از رژیم هایی غذایی نیز می‌تواند کمک شایانی در این امر کنند.

شایع ترین آسیب های پا چیست؟ 

  • پیچ خوردگی و پارگی تاندون پا 

پیچ خوردگی رباط ها (به عنوان مثال پیچ خوردگی مچ پا) زمانی رخ می‌دهد که رباط‌های مفصلی کشیده، پاره و در نهایت منجر به درد، تورم و مشکل در زمان راه رفتن شود. پیچ خوردگی‌های خفیف با استراحت، استفاده از کمپرس‌های سرد بهبود و پیچ خوردگی شدید نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

  • شین اسپیلنت

شین اسپیلنت با فشار مضاعف برروی استخوان های جلو و پشت ساق پا، در هنگام دویدن، راه رفتن و بیشتر در افرادی که تازه شروع به ورزش کرده اند،رخ می‌دهد. فشار وارد شده باعث تورم ماهیچه و درد در ساق پاها می‌شود. شین اسپیلنت معمولا با اقداماتی همچون استراحت، کمپرس آب سرد درمان می‌گردد.

  • بیماری‌های رایج در انگشتان پا شامل:

     - هالوکس والگوس یا بونیون 

بونیون(Bunius) برآمدگی‌های استخوانی انگشت شست پا است که باعث انحراف استخوان‌های انگشتان پا به سمت دیگر می‌شود. استفاده از مسکن، پدلاانگشتی،کفش‌های مناسب هالوکس والگوس،عمل جراحی می‌توانند در اصلاح بونیون کمک کننده باشند. فراموش نکنید کفش پاشنه بلند منجر به ایجاد مشکل در پاها، بالاخص بونیون می‌شود.

کفش هالوکس والکوس

برای مشاهده کفش‌های طبی مردانه اینجا کلیک کنید.

   - بونیونت 

بونیونت برجستگی‌های کوچک کنار انگشت کوچک پا هستند که در اثر فشار زیاد، اصطحکاک و پوشیدن کف نامناسب و ژنتیک ایجاد می‌شود. بونیونت می‌تواند درد، فشار و قرمزی را به همراه داشته باشد. بونیونت با استفاده از کفش مناسب، فیزیوتراپی، پدهای مخصوص بونیونت، تقویت عضلات پا قابل درمان است.

  - پا‌ی‌ورزشکاری

پا‌‌ی‌ورزشکاری(Tinea)، عفونت پوستی با علائمی مانند قرمز، خارش یا لایه لایه شدن پوست به ویژه بین انگشتان مشخص می‌شود. بطور معمول با استفاده از لوسیون های ضد قارچی و دارو، پای ورزشکاری قابل درمان است.

  - متاتارسالژی یا درد پنجه پا 

متاتارسال، استخوان های کف پا که به انگشتان متصل می‌شوند هستند. با فشار استخوان‌های متاتارسال در اثر بیماری‌هایی مانند نوروم مورتون، هالوکس والگوس، انگشت چکشی به یکدیگر درد در زیر پنجه ایجاد می‌شود. متاتاساژی با استراحت، استفاده از کفش و دمپایی و کفی‌های طبی قابل درمان است.

  - انحراف پنجه پا 

انحراف پنجه پا در نوزادان شایع و معمولا تا سن دو سالگی به خودی خود درمان می شود. در صورت عدم رفع، با مراجعه به پزشک و تمرینات ورزشی،گچ گرفتن، استفاده از کفش مخصوص و در برخی موارد جراحی قابل رفع است.

  - انگشت چکشی

انگشت چکشی با خارج شدن مفاصل پا از حالت تعادل خود ایجاد که درد شدیدی در روی انگشتان پا به همراه دارد. انگشت چکشی ارثی وباعث می‌شود که یکی  از انگشتان کوچک پا به سمت پایین خم شود. عواملی همچون کفش های تنگ یا آسیب های قدیمی به انگشتان از دیگر عوامل ایجاد انگشت چکشی هستند. انگشت چکشی با استفاذده از روش‌هایی همچون استفاده از کفی‌های طبی، بانداژ، انجام تمرینات ورزشی قابل درمان است.  بنابراین استفاده از کفش‌طبی زنانه و کفش طبی مردانه فضای کافی را برای  انگشتان پا فراهم کرده و از ابتلا به این بیماری جلوگیری می کند.

 پد انگشت چکشی

  - انگشت چمنی

انگشت چمنی با پیچ خوردگی مفاصل شست پا و در بیشتر موارد بر اثر فشار و کشیدگی‌ برروی انگشتان پا ورزشکاران بوجود می‌آید. این عارضه با استراحت و درمان‌هایی همچون استفاده از داروهای مسکن، کفی‌های طبی، استفاده از آتل و در برخی موارد با جراحی درمان می‌پذیرد.

  • بیماری‌های کف پا 

  - صافی کف پا 

کف پای صاف بیشتر اوقات در نوزادان به دلیل شل و ضعیف بودن عضلات کف پا بوجود و به مرور زمان در سنین 5 تا 7 سالگی از بین می‌رود. در برخی افراد قوس پا از بین نمی‌رود و تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. کف پای صاف در برخی افراد ممکن است باعث درد کمر و یا زانو درد شود. کفش‌هایی که مخصوص پای صاف هستند می توانند به مشکل کف پای صاف کمک کنند. انجام ورزش های درمانی صافی کف پا به کمک کش های مخصوص کف پای صاف می تواند در درمان این بیماری اثربخش باشند.

کش صافی کف پا

 

  - فیبروماتوز 

فیبروماتوز، فیبروم و یا توده‌های کوچکی در کف پا هستند که در اثر فشار و یا اضافه وزن، صدمات به کف پا، پوشیدن کفش های تنگ و نامناسب برروی بافت نرم پا ایجاد می‌شوند. این توده ها در ابتدا دردناک و در صورت عدم رسیدگی می‌تواند در سراسر پا پخش شود.

  • میخچه و پینه 

میخچه و پینه در اثر فشار کفش یا راه رفتن، اغلب در روی انگشتان پا، قوزک پا و پاشنه پا مشاهده می‌شود. باپوشیدن کفش نامناسب و یا تغییر استخوان ها، پوست پاها نیزتغییر و پینه یا میخچه ایجاد می‌شود. پدهای کف پا تا حدودی روند درمان را کنترل کند. کرم های ترک پا پینه وچسب ها و یا داروهای موجود در داروخانه‌ها میخچه را درمان می‌کند.

کفی میخچه- کفی پینه

  • درد پاشنه 

درد پاشنه به دلایلی همچون اضافه وزن، فشار و فعالیت های زیاد و  موارد مختلفی ممکن است ایجاد شود و برای بررسی آن باید سایر علایمی که همراه آن به همراه است را در نظر گرفت. بیماری‌هایی از جمله خارپاشنه، ارتروز، پیچ خوردگی و... می تواند منجر به درد پاشنه پا شود. انجام حرکات کششی پاشنه پا می‌تواند تا حدود زیادی دردهای پاشنه پا را کاهش دهد.

  - خارپاشنه 

خارپاشنه در اثر رشد استخوان پاشنه ایجاد می‌شود. احتمال ایجاد خارپاشنه با افزایش وزن، پیری و در زنان جوانی که از کفش های پاشنه بلند استفاده می کنند شایع تر است. ناگفته نماند که امروزه خارپاشنه در کودکان نیز به وفور دیده شده است. برای درمان خار پاشنه می توان از داروهای ضد التهابی ، پد خارپاشنه، تمرینات ورزشی و ماساژ درمانی استفاده کرد. استفاده از کفش خارپاشنه می تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری و کاهش درد در افراد مبتلا به خارپاشنه داشته باشد. علاوه بر این پوشیدن دمپایی های مخصوص خارپاشنه می تواند دردها و سوزش پاشنه در منزل را کاهش دهد. 

پد خارپاشنه

برای مشاهده محصولات درمانی خارپاشنه اینجا کلیک نمایید.

 

  • نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی در افراد مبتلا به دیابت و آسیب به اعصاب محیطی ایجاد می‌شود. علایم نورپاتی دیابتی می‌تواند سوزش و مورمور شدن، درد های سوزشی در کف پاها باشد. نوروپاتی دیابتی با کنترل قند خون و استفاده از کفش های دیابتی قابل کنترل است.

کفش دیابتی

  • نوروم مورتون 

نوروم مورتون با آسیب  وتحریک اعصاب کف پا و درد در زیر پنجه پا ایجاد می‌شود. دراکثر موارد با استفاده از داروهای مسکن، کفی‌های پنجه پا و پوشیدن کفش‌های پاشنه کوتاه با پنجه پهن نوروم مورتون قابل درمان است

  • تاول و یا زگیل

زگیل ها بر روی کف پا ، پاشنه یا انگشتان پا مشاهده می‌شوند.زمانی که پوست پای شما دچار جراحت شده است ویروس وارد پوست شده و باعث ایجاد زگیل و تاول می شود. در مواردجزیی تحت نظر پزشک می توان از سالیسیک اسید برروی آنها استفاده کرد. سوزاندن و لیزر بهترین روش برای از بین رفتن آنها هستند.

  • واریس

واریس با عدم درست کار کردن رگ ها و با گشاد شدن، بزرگ شدن و پررنگ شدن رگ‌های خون که با رنگ های بنفش معمولا قابل مشاهده هستند درروی پاها ایجاد می‌شود. بارداری، چاقی، وراثت و ایستادن بیش از حد می‌تواند دلایل ایجاد واریس باشد. واریس با درمان‌هایی همچون کاهش وزن، کم کردن زمان ایستادن، استفاده از جوراب واریس قابل پیشگیری و درمان است.

  • آمبولی 

آمبولی یا همان لخته شدن خون در رگ ها ایجاد می‌شود.آمبولی می‌تواند خون را در رگ های پا مسدود کرده و با جدا شدن لخته به پاها، مغز، قلب و ریه آسیب رساند. قرمزی، تورم، افزایش ضربان قلب، بیهوشی و گرمای پوست بدن می‌تواند علائم ایجاد آمبولی و باید به سرعت درمان شود. آمبولی پا با استفاده از دارهای ضد انعقاد خون، داروهای وریدی و جوراب‌های آمبولی تحت نظر پزشک، آمبولی قابل درمان می‌باشد.

ساق و جوراب آمبولی

  • شکستگی استخوان پا 

شکستگی استخوان پا می‌تواند با ترک خوردن ساده و یا شکستگی‌های شدید پاها ناشی از ضرباتی چون زمین خوردن یا آسیب ورزشی باشد. درمان شکستگی با توجه به میزان و شدت آسیب‌دیدگی متفاوت و با صلاحدید پزشک صورت می‌پذیرد.

  • عفونت قارچی ناخن

عفونت قارچ ناخن (Fungal Nail Infection) با نفوذ قارچ های ریز از طریق ترک ها یا شکستگی به داخل ناخن ها ایجاد می‌شود. در اثر عفونت ایجاد شده ناخن ها ضخیم، شکننده و تغییر رنگ می‌دهد. کرم‌های مراقبتی ناخن ها تا حدودی به از بین رفتن آنها کمک می‌کند. قرص‌های ضد قارچی و برداشتن ناخن از طریق عمل جراحی از جمله روش‌هایی هستندکه می‌تواند عفونت قارچی را از بین برد.

  • فرورفتن ناخنها در گوشت 

ناخن‌های فرورفته در گوشت (Ingrown Toenail) از جمله مشکلاتی در پاها هستند که با فرو رفتن ناخن در انگشتان پا ایجاد و باعث درد، قرمزی، تورم و یا عفونت می‌شود. کوتاه کردن اشتباه و یا بیش از حد ناخن ها، آسیب به ناخن‌های پا و یا پوشیدن کفش‌های تنگ از دلایل ایجاد آنها است. در موارد جزیی و خفیف می‌توانید آنها را در آب گرم قرار داده و پد و یا پنبه کوچکی را در کنار ناخن ها قرار دهید و پوست آنها را به سمت بالا بکشید. در موارد حاد با برداشتن تمام و یا قسمتی از ناخن می توانید آنها را درمان کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، مشکلات و آسیب هایی در پاها وجود دارد که بررسی و درمان آنها نیاز به مراقبت منظم پاها و توصیه پزشک متخصص دارد.

 

پیری چه تاثیری بر پاها دارد؟ 

با بالا رفتن سن، استخوانها، مفاصل و پاشنه پا ضعیف و استحکام خود را از دست داده و ناخن‌های پا ضخیم تر و سفت تر می‌شوند. تغییرات استخوانی، مانند بونیون و ورم مفاصل، می‌تواند مسائل مربوط به سلامت پا مانند درد، میخچه و پینه را افزایش و همچنین خطر سقوط و زمین خوردن را افزایش دهد. در این شرایط مراقبت از پاها دوچندان افزایش می‌یابد.

 

مراقبت از پاها به چه روش هایی امکان پذیر است؟ 

مراقبت از پا و پیشگیری از مشکلات پاها با کنترل وزن، پوشیدن کفش مناسب و کوتاه کردن ناخن ها امکان پذیر است. صدمات و آسیب‌های خارجی همانطور که بر سایر قسمت‌های بدن تأثیر می‌گذارد نیز می‌تواند بر پای شما تأثیرگذارد. همانطور که مراقبت از دندان ها و مسواک زدن آنها در طول روز ضروری هستند، نباید از مراقبت پاها در طول روز غافل شد.

  - روزانه پاها را از نظر بریدگی ، زخم ، تورم و آلوده شدن ناخن پا بررسی کنید.

  - آنها را با آب گرم تمیز کنید .

  - آنها را هر روز با لوسیون وکرم مرطوب کنید. مرطوب کننده را بین انگشتان پا قرار ندهید. بین انگشتان پا را خشک نگه دارید تا از عفونت جلوگیری شود.

  - از پوشیدن کفش‌های تنگ خودداری کنید. 

  - تا حد امکان از بالا و پایین رفتن از پله ها خودداری کنید.

  - ناخن‌های پای خود را مرتب و کوتاه نگه داشته و گوشه های آنها را سوهان بکشید تا از رشد ناخن به پوست شما جلوگیری شود.

  - کفش مناسب با فعالیت های روزمره خودرا انتخاب کنید.

 

سخن پایانی:

پاها وزن بدن را تحمل و نیازمند توجه و مراقبت زیادی هستند.ایستادن در طول روز فشار و یا پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند فشار وارده را بیشتر می‌کند. درصورتیکه در طول روز پیاده روی زیادی را دارید، از پوشیدن کفش‌های با پاشنه بیشتر از 2.5 سانت دارند پرهیز و با انتخاب کفش مناسب هر فعالیت درد و سایر مشکلات پا پیشگیری کنید.

اگر مشکلی در پاهای خود و یا علائمی را دیدید که قادر به رفع آنها نیستید، حتما به پزشکان مربوطه از جمله جراحان ارتوپدی و فیزیوتراپیست ها مراجعه کنید تا مفاصل و استخوان های پا شما را بررسی و درمان های لازم را انجام دهند.

 

منبع: 

webmd/foot problem

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

0 نظر