"تاول پا" + 12 درمان سریع خانگی

تاول پا

تاول‌ها چگونه ایجاد می‌شوند و چگونه درمان می‌شوند؟  

 

پاها یکی از پرکاربردترین اعضای بدن شما هستند. به همین دلیل آسیب و درد در این عضو می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد تا جایی که کار و فعالیت شما را مختل کنند. وقتی پوست پا در معرض فشار و اصطکاک زیاد و مکرر قرار گیرد با توجه به نوع و محل فشار، ممکن است پوست به شکل متفاوتی واکنش نشان ‌دهد. این واکنش می‌تواند به شکل تورم، قرمزی، تاول، میخچه، پینه و ... بروز کند.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد تاول‌‌ها بیشتر بدانیم. اینکه تاول چیست و چگونه به وجود می‌آید و چطور باید آن را درمان نمود و از عود مجدد آن پیشگیری کرد.

کفش طبی زنانه روشن مدل 207 کد 01

2,350,000 تومان

خرید آنلاین کفش طبی زنانه روشن مدل 207 کد 01

تاول‌ها حباب‌هایی پر از آب و سرم یا پلاسمای شفاف هستند که بر اثر اصطکاک یا سایش پا با کفش یا هر چیز دیگری که با پا در تماس است به وجود می‌آید. این فشار مکرر و ساییده شدن طولانی مدت باعث می‌شود که پوست برای حفاظت از بافت‌های زیرین، لایه رویی خود را از لایه زیرین جدا کند. وقتی دو لایه پوست از هم جدا شوند بین آنها مایعی جمع شده و تاول به وجود می‌آید تا فضای امنی برای رشد پوست جدید فراهم شود.

تاول‌ها معمولا در ناحیه‌ای از پا ایجاد می‌شوند که پوست آن نسبتاً ضخیم است و از آنجا که در پا عصب‌ها و عروق خونی بسیار زیادی وجود دارند این عارضه می‌تواند بسیار دردناک و درمان آن سخت و زمان بر باشد. بسیاری از افراد که در کف پایشان تاول ایجاد شده است در زمان راه رفتن درد پاشنه پا را تجربه می کنند.

علت ایجاد تاول چیست؟

هر علتی که باعث شود لایه خارجی پوست آسیب ببیند و تضعیف شود می‌تواند عامل بروز تاول شود. برخی از این عوامل عبارتند از:

  1. فشار و اصطکاک

تاول‌های پا بیشتر زمانی ایجاد می‌شوند که کفش جدیدی می‌خرید که احتمالا اندازه پایتان نیست و کمی به پای شما فشار می‌آورد. یا اگر مسافت زیادی را پیاده‌روی کنید یا روی زمین‌های شیب‌دار راه بروید ممکن است پای شما تاول بزند. به علاوه در هوای گرم و مرطوب احتمال تاول زدن پوست پا بیشتر می‌شود.

  1. سوختن پوست 

زمانیکه پوست به هر دلیلی بسوزد، بدن برای مراقبت از لایه‌های زیرین در برابر آسیب دیدن بیشتر تاول می‌زند. این نوع تاول‌ها پس از یک حادثه بسیار دردناک به وجود می‌آیند و وقتی سوختگی پوست ترمیم شود این تاول‌ها هم درمان خواهند شد.

  1. سرمازدگی 

گاهی اوقات سرمای زیاد باعث یخ‌زدگی و مردن سلول‌های پوستی می‌شود. در این شرایط بدن برای حفظ حرارت خود و محافظت از لایه‌های زیرین پوست، تاول‌ها را ایجاد می‌کند.

کفی طبی اسفنجی پاپیا طب کد 101

60,000 تومان

خرید آنلاین کفی طبی اسفنجی پاپیا طب کد 101
  1. التهاب پوستی

التهاب پوستی یا درماتیت تماسی زمانی به وجود می‌آید که پوست در معرض یک محرک خاص قرار بگیرد. اگر این عامل التهاب به طور مداوم پوست را تحریک کند التهاب پوستی به تاول تبدیل خواهد شد.

  1. بیماری‌ها

تاول می‌تواند نشانه‌ای از وجود بیماری‌ یا اختلالات عفونی باشد. بیماری‌هایی مانند: آبله مرغان، اگزما، عارضه‌های سیستم خود ایمنی بدن، نوروپاتی دیابتی یا آسیب عصبی که باعث از دست رفتن احساس لامسه یا درد در پاها ‌شود، داشتن اضافه وزنی که فشار زیادی روی پاها وارد ‌کند می‌تواند تاول را ایجاد کنند. البته استفاده از برخی داروها مانند آنتی بیوتیک‌ها یا داروهای رقیق کننده خون نیز در برخی افراد می‌تواند تاول‌هایی را به وجود آورد.

  1. پارگی عروق خونی 

اگر عروق خونی بسیار کوچکی که در لایه اپیدرم پوست وجود دارند پاره شوند، خون به داخل لایه‌های بافت نشت کرده و باعث بروز تاول خونی می‌شود. تاول‌های خونی زمانی ایجاد می‌شوند که پوست له شده یا نیشگون گرفته شود.

  1. تاول‌های دیابتی

تاول دیابتی یک عارضه نادر پوستی است که علت آن دیابت است. هرچند ایجاد چنین تاول‌هایی، یک علامت هشدار دهنده است، اما در کل بدون درد هستند و به طور طبیعی بدون برجا گذاشتن اسکار درمان می‌شوند.

      8. صافی کف پا

کف پای صاف از دیگر عواملی است که سبب ایجاد تاول در پا  می شود افرادیکه به کف پای صاف مبتلا هستند در زمان پوشیدن کفش سطوح بیشتری از پا با کفش اظطحکاک ایجاد می کند که این امر سبب ایجاد تاول در پا می شود.

کفش طبی دیابتی زنانه روشن مدل کارمندی کد 01

2,350,000 تومان

خرید آنلاین کفش طبی دیابتی زنانه روشن مدل کارمندی کد 01

  

  9. انگشت چکشی

کسانیکه به بیماری انگشت چکشی مبتلا هستند به دلیل تغییر فرم پا، در زمان پوشیدن کفش اصطحکاک زیادی با انگشتان پا ایجاد می شود که این اصطحکاک باعث ایجاد تاول در انگشتان پا می شود.

چگونه تاول‌ها را درمان کنیم؟

اکثر تاول‌ها پس از چند روز به خودی خود درمان می‌شوند. زمانی که پوست جدید رشد کرد، بدن نیز مایعات داخل تاول را دوباره جذب می‌کند. به همین دلیل پس از چند روز می‌بینیم که پوست روی تاول خشک شده و از بدن جدا می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که از کندن تاول خودداری کنید زیرا این کار ترمیم پوست را دچار اختلال می‌کند و دوره درمان را طولانی‌تر می‌کند و حتی ممکن است شما را به عفونت مبتلا کند. پس بهتر است به جای دستکاری از آن‌ها به خوبی مراقبت کنیم. به کار بستن راهکارهای زیر می‌تواند بهبود این عارضه را تسریع نماید:

1. فشار را از روی تاول‌ها بردارید. اگر پاهایتان تاول زده بهتر است برای مدتی کفش‌های خود را عوض کنید و از وارد آوردن فشار به تاول جلوگیری کنید.

درمان تاول پا

2. بهتر است از ساییده شدن پوست اطراف تاول با هرگونه سطحی جلوگیری کنید تا تاول‌ها نترکند. برای این کار می‌توانید روی تاول را با یک پانسمان شل بپوشانید زیرا تاول برای خشک شدن به هوا احتیاج دارد. پانسمان‌های مخصوص تاول هم وجود دارند که مانع از ورود باکتری به بدن می‌شوند و درد ناشی از آن را نیز کاهش می‌دهند.

3. بگذارید تاول‌ها خشک شوند. اگر تاول در محیطی تمیز و بدون هیچ پوششی قرارگیرند، سریع‌تر بهبود می‌یابد. پس بهتر است وقتی در خانه هستید پانسمان‌ها را باز کنید تا تاول‌ها نفس بکشند و سریع‌تر خشک شوند. اما اگر از عفونت کردن آنها نگرانید می‌توانید یک لایه نازک پماد آنتی باکتریال تتراسایکلین روی آن بمالید تا به بهبود آن کمک کند. حتما پیش از پوشیدن جوراب یا کفش مقداری پماد بیوتیک را بر روی پد استریل پنبه ای قرار دهید و بر روی تاول بگذارید این کار از عفونت پا در زمان پوشیدن کفش جلوگیری می کند. البته توجه داشته باشید که افرادیکه پوست حساسی دارند ممکن است استفاده از پماد باعث تحریک پوستشان شود بنابراین در این شرایط توصیه می شود استفاده از پماد را متوقف کنید.

4. هر چند بهترین کار این است که تاول‌ها را به حال خود رها کنید، اما گاهی اوقات چنانچه تاول خیلی بزرگ باشد یا در جای نامناسبی باشد که احتمال ترکیدن آن وجود دارد بهتر است خودتان آن را تخلیه کنید و برای انجام این کار طبق دستور زیر اقدام کنید:

الف- ابتدا دست‌های خود را شسته و محل تاول را با الکل یا ماده شستشو دهنده ضدعفونی کنید.

ب- یک سوزن را داخل الکل فرو ببرید تا ضدعفونی شود و در حاشیه تاول چند سوراخ کم عمق ایجا کنید تا مایع تخلیه شود. دقت کنید برای ضدعفونی کردن سوزن هیچگاه آن را روی آتش قرار ندهید.

ج- روی تاول یک پماد ضدعفونی کننده مثل پترولیوم بمالید و روی آن را با گاز استریل بپوشانید.

د- مایع داخل تاول‌ها بعد از تخلیه ممکن است دوباره پر می‌شود. لذا هر شش الی هشت ساعت یکبار این عمل را تکرار کنید و پانسمان را عوض کنید.

برای تخلیه تاول دقت به موارد زیر ضروری است زیرا عدم رعایت این موارد خطر ابتلا به عفونت و عوارض بیشتر را به وجود می‌آورد:

* برای تخلیه تاول حداکثر تا 24 ساعت پس از ایجاد تاول به این کار اقدام کنید

* توجه داشته باشید که تاول‌های روی لب و اطراف دهان را هیچگاه دستکاری نکنید زیرا نمی‌توان این ناحیه را پانسمان کرد و استریل نگاه داشت

* هیچگاه تاول را مانند یک جوش نترکانید.

کفش طبی مردانه رخشی مدل آژاکس بندی کد 01

1,210,000 تومان

خرید آنلاین کفش طبی مردانه رخشی مدل آژاکس بندی کد 01

برای تسریع مراحل درمان و تسکین درد می‌توانید از راه‌حل‌های خانگی و طبیعی استفاده کنید:

روش‌های خانگی برای درمان تاول‌ها

  1. آلوئه ورا 

اگر تاول‌های شما ناشی از سوختگی خفیف باشد، استفاده از ژل آلوئه ورا می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند و روند بهبودی را تسریع نماید. می‌توانید برای تاثیر بیشتر ژل، آن را در یخچال نگه دارید. زیرا دمای پایین ژل بهتر می‌تواند حرارت را از پوست خارج کند.

  1. چای سبز 

چای سبز گیاهی است که دارای خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهاب است و باعث کاهش درد و ترمیم سریع‌تر زخم می‌شود. برای استفاده هم می‌توانید عصاره چای سبز را  با روغن نارگیل یا بادام مخلوط کنید و روی تاول بمالید هم می‌توانید آن را دم کرده و بعد از سرد شدن روی تاول بمالید.  

التیام و درمان تاول پا

  1. روغن اکالیپتوس 

روغن اکالیپتوس نیز خاصیت ضدعفونی کننده و ضد میکروبی دارد که می‌تواند در بهبود سریع‌تر زخم‌ها موثر باشد. چند قطره روغن اکالیپتوس را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و روی تاول بمالید.

  1. سرکه سیب:

سرکه سیب به دلیل اسیدی بودن خواص ضد باکتریایی دارد و برای بهبود زخم‌ها بسیار مفید است. ممکن است استفاده مستقیم سرکه روی محل تاول باعث سوزش شود. پس بهتر است پنبه‌ای را به سرکه آغشته کنید و در اطراف تاول بمالید.  

  1. روغن نارگیل:

روغن نارگیل هم به خاطر دارا بودن نوعی اسید چرب علاوه بر آبرسانی به پوست، می‌تواند التهاب و درد ناشی از آن را نیز کاهش داده و در ترمیم زخم‌ها بسیار موثر است.

  1. وازلین:

وازلین یک فرآورده پتروشیمیایی سودمند از نفت خام است که به دلیل وجود ترکیبات خاصی در آن، برای درمان زخم‌ها به ویژه تاول مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که تاول باز شد می‌توان با وازلین و گاز استریل روی آن را پوشاند تا زخم و آسیب سریع‌تر بهبود یابند.

پیشگیری از تاول پا

  1. خمیردندان

از خمیردندان‌ می‌توان برای خشک کردن و بهبودی جوش‌ها و زخم‌های پوستی به ویژه تاول استفاده کرد. کافی است مقداری خمیر دندان بدون اسانس را به آرامی روی ناحیه تاول زده بمالید و صبر کنید تا خشک شود.

  1.  آب نمک

طبق تحقیقات ثابت شده که آب نمک برای بهبود زخم و ضد عفونی کردن آنها بسیار مفید است . بهتر است مقداری نمک را به آب خیلی سرد یا یخ زده اضافه کنید، سپس پارچه تمیزی را در آن خیس کرده و روی تاول بگذارید. این کار باعث انقباض و التیام تاول خواهد شد.

پد جداکننده انگشت سه حلقه مسترفوت

96,000 تومان

پد جداکننده سه حلقه

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

  1. اگر مایع درون تاول زرد یا سفید کدر بود یا از تاول چرک خارج می شود.
  2.  محل تاول قرمز، ملتهب و داغ است.
  3. درد شدیدتر و بیشتر می‌شود.
  4. تاول‌ها مدام عود می‌کنند.
  5. تاول‌ها به دلیل یک واکنش آلرژیک ایجاد شده‌اند.
  6. درصورتیکه رگه های قرمز رنگ بر روی تاول وجود داشته باشد.

چگونه از تاول زدن پا در کفش جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از ایجاد تاول در پا موارد زیر را رعایت کنید:

  1. کفش طبی مناسب بپوشید که اندازه پای شما باشد. کفش‌های زنانه خیلی تنگ یا خیلی گشاد آسیب زیادی به پا وارد می‌کنند. کفشی را انتخاب کنید که بتواند پای شما را از هر نوع آسیبی حفظ کند و در طولانی مدت دچار عوارض مختلفی مانند زانو درد و کمر درد و ... نکند. کفش‌های طبی دیابتی به دلیل انعطاف پذیری و ایجاد فضای مناسب برای پا از ایجاد تاول در پا جلوگیری می کند. در ضمن در هنگام عصر که پا در بزرگترین اندازه خود است اقدام به خرید کفش کنید و به یاد داشته باشید که در هنگام سفر کفش نو به پا نکنید و حداقل دو هفته قبل از سفر با کفش جدیدتان پیاده­‌روی کنید. علاوه بر این در فصل تابستان که تعرق داخل کفش بیشتر است بهتر است از صندل ها و کفش های تابستانی که کمترین اصطحکاک را برای پا ایجاد می کنند استفاده کرد.

 

 

  1. جوراب نخی مناسب بپوشید؛ جوراب‌های نازک، فاقد خاصیت جذب ضربه هستند. پوشیدن جوراب‌هایی که از مواد مصنوعی مثل پلی استر و نایلون ساخته شده اند جریان هوا به پاها را مختل کند. پوشیدن کفش بدون جوراب هم می‌تواند باعث ساییده شدن پوست پا به کفش و ایجاد تاول شود.
  2. اگر قصد پیاده‌ روی طولانی مدت دارید هر 2 تا 3 ساعت یک بار کفش­‌ و جوراب را از پای خود خارج کرده پاهای خود را شسته با کمی روغن چرب کنید و به آرامی ماساژ دهید. زیرا رطوبت و گرما خود عامل بروز تاول‌ها هستند. پس پاها و کفش‌های خود را همیشه خشک نگه دارید و برای جلوگیری از تعریق زیاد پا، از پودر تالک یا پودر بچه استفاده کنید.
  3. استفاده از کفی‌ طبی در داخل کفش می‌تواند جلوی ساییدگی پوست به کف کفش را بگیرد و به خوبی از پا در برابر فشارها حمایت کند. علاوه بر این اگر تاول در زیر پای شما ایجاد شده باشد راه رفتن برای شما مشکل است بنابراین می‌توانید از پاشنه پوش برای کاهش درد در زمان راه رفتن استفاده کنید.
  4. برای جلوگیری از سایش پوست پا با کفش می توانید از چسب زخم استفاده کنید این کار از ایجاد تاول در قسمت پشت پا جلوگیری می کند توجه داشته باشید در صورت وجود تاول در پا از چسب زخم استفاده نکنید زیرا در زمان جدا کردن از پوست باعث از بین رفتن پوست روی تاول می شود.
  5. در صورتیکه تنگ بودن کفش باعث ایجاد تاول شده است بهتر است مقداری آب را در کیسه کوچکی ریخته و در قسمتی که تنگ است و باعث فشار بر روی پا می شود قرار دهید و کفش را در فریزر گذاشته تا آب منجمد شود این کار یک روش مناسب برای گشاد کردن سایز کفش است.

  6. در صورتیکه هنوز پای شما تاول نزده است اما دچار سوزش و قرمزی شده پیشنهاد می کنیم یک پارچه نخی را به مخلوط آب سرد و گلاب آغشته کنید و بر روی محل دردناک بگذارید.

کفش طبی زنانه بندی دکتر روشن مدل چرمینه (حراجی) کد 01

2,200,000 تومان

خرید آنلاین کفش طبی زنانه بندی دکتر روشن مدل چرمینه (حراجی) کد 01

 

چگونه از ایجاد تاول کف پا در پیاده روی طولانی مدت پیشگیری کنیم؟

درصورتیکه به دلیل پیاده روی طولانی مدت تاول در کف پای شما ایجاد شده است بهتر است به پای خود استراحت دهید تا تاول ایجاد شده بهبود یابد در غیر اینصورت دو عدد جوراب بپوشید تا سایش کف پا با کفش کم شده و درد را در این ناحیه کاهش دهد. از آنجاییکه رطوبت نیز یک عامل اساسی در ایجاد تاول می باشد بهتر است از جوراب های جاذب عرق و رطوبت استفاده کنید تا در صورت تعریق پا در پیاده روی طولانی، عرق ایجاد شده در پا را جذب نماید. در صورتیکه جوراب های جاذب زطوبت در دستر نیست می توانید از جوراب های پنبه ای استفاده کنید.

سخن پایانی

پاها جزو پرکاربردترین اعضای بدن هستند که مراقبت کردن از آنها به سلامت کل بدن می‌انجامد به همین دلیل است که گفته می‌شود که پا قلب دوم انسان است. هر نوع فشار، ساییدگی و اصطکاک می‌تواند باعث ایجاد عوارض و مشکلاتی از جمله تاول در پا شود. برای جلوگیری از ایجاد تاول‌ها مراقبت‌هایی مانند استفاده از کفش یا جوراب مناسب و شستشو و ماساژ پا بسیار مفید است. در صورت بروز این عارضه می‌توان با استفاده از درمان‌های خانگی درد و التهاب را به اندازه زیادی کاهش داد و جلوی عفونت را گرفت.

 

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

4 نظر

  1. توسط رکسانا جعفری در تاریخ 1399/08/17
    متن واقعا مفیدی بود.مرسی

    پاسخ:

  2. توسط قربانی در تاریخ 1399/10/29
    آیا ترکاندن تاول ضرر دارد؟

    پاسخ: پوست جدیدی که در زیر تاول ایجاد می شود مایع زیر تاول را به راحتی جذب می کند.. بهتر است تاول را سوراخ نکنید زیرا وجود تاول باعث میشه پوست زیر تاول تمیز بماند و باعث ایجاد عفونت نشود و باعث بهبود می شود

  3. توسط فریده در تاریخ 1403/02/05
    من کنار انگشت کوچیکم یه تاول بزرگ زده چون کفشی که میپوشم خیلی تنگ بوده اینقدر فشار داخل کفشم زیاده که تاول داخل کفش ترکیده و پوستش جدا شده... چیکار باید بکنم که عفونت نکنه؟

    پاسخ: ابتدا پاتون رو بشورید بعد با بتادین ضدعفونی کنید و با باند و گاز ببندید اینکار را چند بار در روز انجام بدید تا هم پوستتون مفش بکشد هم ضدعفونی شود

  4. توسط مرتضی پرهیزگار در تاریخ 1403/02/05
    من پام زیاد تاول میزنه، چندین بار کفش عوض کردم اما فایده نداشته. کفش مناسبی میخوام که دیگه اذیت نشه پام.

    پاسخ: سلام. وقت خوش. لطفا با همکاران پشتیبانی بانک کفش تماس بگیرید تا به شما کمک کنند و یا اینکه از طریق توضیحات محصولات می توانید گزینه های مناسب را میتوانید مشاهده بفرمائید. سلامتی شما آرزوی تیم ما است.

سوالات متداول

مدت زمان بهبود تاول ها به طور طبیعی سه تا هفت روز است و در بسیاری از تاول ها برای درمان نیازی به مراقبت پزشکی وجود ندارد بهتر است باعث ترکیدن تاول نشویم زیرا این امر سبب عفونت شده و روند بهبودی را کند می کند. در صورت ترکیدن تاول پوست مرده را جدا نکیند و اجازه دهید خود پوت به صورت طبیعی جدا شود.

اگر تاول ایجاد شده در پا به دلیل پوشیدن کفش نو یا تنگ باشد بعد از چند روز تاول ایجاد شده از بین می رود. بهتر است در این مدت از عواملی که باعث اصطحکاک بیشتر پا می شود ( مانند کفش تنگ یا جوراب خشن) جلوگیری کنید که روند درمان سریعتر شود.

بله، پوشیدن کفش نامناسب با سایز پا چه بزرگتر از سایز پا باشد چه کوچکتر باشد می تواند سبب ایجاد تاول در پا شود. کفش های بزرگتر از سایز پا باعث ایجاد اصطحکاک در پا می شود. پوست به عنوان راهی برای محافظت از خود تاول میزند.