چگونه پینه ها ایجاد می‌شوند؟+ 10روش درمانی مفید

میخچه

چگونه پینه ها ایجاد می‌شوند؟+ 10روش درمانی مفید    

 

مهمترین بافتی که وظیفه دارد از بدن در برابر آسیب‌های خارجی دفاع کند پوست است. اگر پوست به طور مکرر و طولانی مدت در معرض ضربه و فشار قرارگیرد دچار آسیب جدی می‌شود. یکی از این آسیب‌ها، ایجاد پینه در پوست است. پینه قسمتی از پوست است که به علت فشار زیاد، سایش‌های مکرر یا تحریک، ضخیم و سفت می‌گردد. علت این افزایش قطر در پوست این است که بدن سعی می‌کند بافت‌های زیرین خود را در برابر  فشارهایی که وارد می‌شود حفظ کند. این عارضه بیشتر در افرادی شایع است که به خاطر شغل خاص یا ورزش مداوم به دست یا پای خود فشار زیادی وارد می‌کنند. مانند پینه دست کارگران که به علت کار مداوم و سنگین به این عارضه مبتلا می‌شوند.

 

پینه دست و راه های درمان ان

پینه‌ها معمولاً در پا ایجاد می‌شوند، اما بسته به نوع فعالیت فرد، می‌توانند روی دست، آرنج یا زانو نیز به وجود بیایند. از نظر ویژگی‌های ظاهری پینه‌‌ها غالبا به رنگ زرد کم‌رنگ هستند و هنگامی که لمس می‌شوند زبر و ناصاف هستند. در مقایسه با میخچه، پینه‌‌ها اغلب بزرگ‌تر و پهن‌تر هستند و مانند میخچه، لبه‌های مشخصی ندارند.

هرچند پینه‌ها بدون درد و بی‌ضرر هستند، اما اگر به آنها رسیدگی نشود یا به موقع درمان نشوند ممکن است عفونت کنند.

علت ایجاد پینه چیست؟

همانطور که گفته شد پینه‌ها اغلب در کف پا به وجود می‌آیند، اما اصطکاک و فشار مکرر می‌تواند باعث ایجاد پینه‌ در دست‌ نیز بشود. افرادی که ساعتهای طولانی بدون استفاده از دستکش با ابزارهای دستی کار می‌کنند ممکن است دچار پینه شوند. ساییده شدن زیاد زانو به زمین یا اصطکاک مکرر آرنج روی میز نیز می‌تواند باعث به وجود آمدن پینه در زانو و آرنج‌ شود. در کل هر چیزی که فشار یا اصطکاک زیاد و مکرر روی پوست ایجاد ‌کند، فرد را در معرض ابتلا به پینه قرار می‌دهد.

به علاوه وجود مشکلات زمینه‌ای در پا مثل انحراف انگشت شست پا یا سایر مشکلات و ناهنجاری‌ها، می‌تواند فرد را به پینه مبتلا کند. تیم تخصصی بانک کفش مقاله‌ای با عنوان " هالوکس والگوس یا انحراف شست پا را چگونه درمان کنیم؟ " را منتشر کرده است که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

پوشیدن کفش نامناسب نیز از عوامل ایجاد پینه در پا است. استفاده از کفش‌هایی که بیش از حد تنگ و یا بیش از حد پاشنه بلند هستند علاه برایجاد خارپاشنه امکان ایجاد پینه در پا را افزایش می‌دهد. همچنین کفش‌هایی که دوخت بدی دارند و باعث می‌شوند درز به پا ساییده شود، به قسمت‌هایی از پا فشار زیادی وارد می‌کنند و مشکلات و عوارض زیادی برای پا به وجود می‌آورند. به همین دلیل استفاده از کفش طبی برای جلوگیری از ایجاد مشکلات پا بسیار اهمیت دارد.

کفش طبی به منظور جلوگیری از ایجاد پینه در پا

برای مشاهده و خرید انواع کفش طبی کلیک کنید

 راه رفتن روی سطوح سخت با پای برهنه باعث می‌شود که پوست برای محافظت از خود ضخیم‌تر شود و فرد را به پینه مبتلا کند.

بالارفتن سن موجب کاهش بافت چربی در پوست می‌شود همین امر موجب می‌شود فشار بیشتری به بافت‌های زیرین وارد شود چون چربی نقش حفاظتی را در پوست ایفا می‌کند لذا فرد بیشتر مستعد ابتلا به پینه می‌شود.

چگونه پینه پا را درمان کنید؟

  1. حمام آب گرم: محل پینه را  به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب گرم  قرار دهید، سپس با سوهان یا سنگ پا روی آن بکشید. سعی کنید با حرکات دایره‌ای پوست‌های مرده را از بین ببرید. همیشه توجه داشته باشید که سنگ پا را خیلی محکم به پینه ها نمالید زیرا این کار باعث زخم و یا حتی عفونت محل پینه می‌شود.
  2. مرطوب کننده: هر روز بعد از انجام فعالیت‌های روزانه یا ورزش محل پینه را شسته و با کرم‌ها و محصولات نرم کننده محل پینه را مرطوب نگه دارید.
  3. کفی‌های مخصوص پینه: زمانیکه شما به پینه پا مبتلا می‌شوید درد زیادی را در زمان پوشیدن کفش و راه رفتن تجربه می‌کنید برای کاهش درد می‌توانید از کفی مخصوص میخچه و پینه استفاده کنید تا درد زمان راه رفتن را از بین ببرید. در این کفی‌ها می‌توان محل مربوط به پینه را خالی کرد تا در زمان راه رفتن به قسمت مربوطه فشار وارد نگردد.
  4. قرص آسپرین: برای درمان پینه‌ها با آسپرین ۵ تا ۶ قرص آسپرین را پودر کنید و با چند قطره آب یا لیموترش مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید سپس آن را روی پینه قرار دهید و روی آن را با یک دستمال و یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. 10 دقیقه صبر کنید سپس حوله و کیسه را برداشته و پینه را با سوهان یا سنگ پا بسابید. البته اگر به قرص آسپرین حساسیت دارید یا دیابت دارید به هیچ عنوان از این روش استفاده نکنید.
  5. جوش‌شیرین: می‌توانید با استفاده از آب گرم و کمی جوش شیرین خمیر درست کنید و هر روز روی پینه بمالید و بعد از 10-15 دقیقه آن را شسته و با سوهان یا سنگ پا روی پینه بکشید.
  6. دمنوش‌های گیاهی: دمنوش‌ها هم برای بدن مفید هستند هم پوست را نرم و مرطوب نگه می‌دارند. برای این کار می‌توانید چای بابونه دم کنید سپس آن را در ظرفی ریخته و کمی روغن زیتون، نارگیل یا روغن تی‌تری به آن اضافه کنید و محل پینه را درون آن قرار دهید. این کار خشکی پوست را از بین می‌برد و باعث بهبود پینه‌ها می‌شود.
  7. نشاسته ذرت: با استفاده از نشاسته ذرت هم می‌توانید خمیر درست کنید و روی محل پینه بمالید. این کار هم پینه را درمان می‌کند هم برای جلوگیری از ایجاد عفونت بسیار مفید است.
  8. سرکه: یک تکه پنبه را به سرکه آغشته کنید و روی پینه قرار دهید و با دستمال یا چسب آن را روی محل پینه ثابت نگه دارید و بگذارید شب تا صبح روی محل بماند. صبح پای خود را با آب ولرم بشویید و از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید.
  9. آناناس: در پوست آناناس آنزیم‌هایی وجود دارد که باعث نرم شدن پوست و بهبود پینه‌ها می‌شود. برای این کار می‌توانید یک برش کوچک از پوست آناناس تازه را شب قبل از خواب روی محل پینه بگذارید و با یک دستمال آن را ببندید تا در جای خود ثابت بماند. شب تا صبح بماند آنگاه پای خود را با آب آناناس بشویید. این کار را هفته‌ای یک بار تکرار کنید.
  10. آلوئه‌ورا: ساقه‌های آلوئه‌ورا یا ژل طبیعی آن برای نرم کردن پوست بسیار مفید است. کافیست ژل آلوئه‌ورا را روی پینه بمالید و روی آن را با دستمالی ببندید. این کار پینه‌ها را نرم می‌کند. پس از چند ساعت می‌توانید آن را باز کرده و با سنگ‌پا روی آن را بمالید تا پوست مرده پینه بریزد و جدا شود.

آلوئه ورا برای درمان پینه دست و پا

  1. اسید سالیسیلیک: بهترین درمان برای پینه اسید سالیسیلیک است که به شکل کرم، پد و پماد وجود دارد. اسید سالیسیلیک، پینه و پوست مرده‌ اطراف آن را از بین می‌برد. وقتی پینه برطرف شد، می‌توانید جهت جلوگیری از عود مجدد هفته‌ای یک بار آن محل را با سنگ پا مالش دهید. توجه داشته باشید که هیچگاه نباید این ماده را روی پینه ترک خورده استفاده نکنید. استفاده از این ماده برای کسانی که دیابت یا بیماری‌های گردش خون دارند نیز توصیه نمی‌شود.

چگونه از بازگشت مجدد پینه جلوگیری کنید؟

برای جلوگیری از ایجاد پینه یا بازگشت مجدد آنها بعد از درمان حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • هر شب پاها یا محلی که مستعد پینه است را با آب و صابون و لیف بشویید. سپس از یک کرم مرطوب کننده یا وازلین برای نرم کردن محل پینه استفاده کنید.
  • به طور منظم از سنگ پا یا سوهان پا برای از بین بردن پوست‌های ضخیم و مرده استفاده کنید اما این کار را به آرامی انجام دهید تا باعث ایجاد زخم و عفونت نشود.
  • کفشی را انتخاب کنید که سایز آن مناسب پای شما باشد. درزهایی که به پوست کشیده می‌شوند ممکن است باعث ایجاد میخچه، پینه یا مشکلات دیگر در پا شود.
  •  در اواخر روز اقدام به خرید کفش کنید، زیرا پاها در ساعت‌های پایانی روز اندکی ورم می‌کنند و در آن زمان در بزرگترین اندازه خود هستند، زیرا پاها با پیشرفت روز ورم می‌کنند.
  •  هر روز جوراب‌های تمیز بپوشید و از پودر تالک یا پودر بچه برای جلوگیری از عرق کردن پا استفاده کنید. برای مرطوب نگه داشتن پا می‌توانید از جوراب‌های مخصوص مرطوب نگه‌دارنده پا استفاده کنید.

جوراب جلوگیری از ترک پا

برای مشاهده و خرید جوراب مرطوب نگه دارنده پا کلیک کنید

  •  هنگام استفاده از ابزار یا جابجا کردن وسایل سنگین از دستکش‌ استفاده کنید. تا جایی که می‌توانید فشار و اصطکاک را از روی محل مبتلا به پینه بردارید تا از بازگشت دوباره پینه جلوگیری کنید.
  • محافظت از پینه‌هایی که در کف پا به وجود می‌آیند اندکی مشکل است، اما پوشیدن کفش‌ طبی مناسب و راحت می‌تواند به بهبود پینه‌ها کمک کند .
  • اگر محل پینه دردناک یا دچار زخم و عفونت شد، هیچگاه سعی نکنید که خودتان آن را درمان نمایید، بلکه بهترین راه آن است که به پزشک مراجعه نمایید .این مساله برای کسانی که به دیابت یا مشکلات گردش خون مبتلا هستند بسیار حائز اهمیت است.

سخن پایانی

پینه ها بر اثر فشار و اصطکاک مکرر روی پوست به وجود می‌آیند و معمولا در دست‌ها و پاها به صورت یک لایه ضخیم و زرد رنگ پوست دیده می‌شوند. پینه ها هرچند خطر چندانی ندارند اما عدم رسیدگی و درمان آنها ممکن است باعث ایجاد زخم و عفونت شود و آن را تبدیل به یک عارضه دردناک ‌کند. بهترین راه درمان شستشوی محل پینه و استفاده از سنگ پا برای حذف پوست‌های مرده است. مرطوب نگه داشتن محل پینه و کاهش فشار بر روی آن نیز می‌تواند در بهبود سریعتر آن موثر باشد. به همین دلیل استفاده از کفش و جوراب طبی برای درمان پینه بسیار مفید است.

منبع:

corn and callus/mayoclinic

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

2 نظر

  1. توسط فرشادپور در تاریخ 1399/10/29
    آیا ابتلا به میخچه و پینه خطرناک است؟

    پاسخ: خیر ابتلا به میخچه و پینه خطرناک نیست اما گاهی اوقات ممکن است منجر به عفونت یا زخم شدن پوست شوند ، این شرایط بیشتر برای افراد دیابتی و کسانیکه گردش خون ضعیفی در پا دارند ممکن است خطرنام باشد و بهتر هست که زودتر درمان رو انجام بدهند.

  2. توسط مهسا رشیدی در تاریخ 1399/12/26
    سلام.. وقتتون بخیر.. من پوست خشکی ندارم اما قسمت قوزک پای راستم شدیده خشک شده و پینه بسته در صورتیکه این حالت برای پای چپم نیست.. میشه بگید چیکار باید بکنم؟ آیا مشکل از کفش هیت که استفاده میکنم؟

    پاسخ: اصولا پینه به دلیل اصطحکاک بیش از حد قسمتی از پوست میشه.. در صورتیکه کفش برای پای راست شما گشاد یا تنگ است و این عامل باعث اصطحکاک بر روی پاشنه می شود بهتر است کفش خود را تعویض کنید. به صورت کلی بهتر است مانع از اصطحکاک قوزک پای خود با موکت، فرش و ... شوید تا پینه ایجاد شده درمان گردد.

سوالات متداول

بهتر است که هیچگاه پینه های ایجاد شده بر روی پا را از بین نبرید زیرا برش بیش از حد از سطح پوست، به بافت پا آسیب می رساند.

در صورتیکه پینه یا میخچه بزرگ باشد پزشک با استفاده از تیغ جراحی پوست ضخیم و مرده را تراش می دهد این روش بدون درد است زیرا این پوست از قبل مرده است و در زمان برش دردی ایجاد نمی کند. در صورت بزرگ شدن یا عود پینه ممکن است به درمان های جانبی نیاز باشد. 

پینه راه بدن برای محافظت از پوست در برابر فشار و اصطکاک بیش از حد است. بنابراین تا زمانی که این شرایط وجود داشته باشد ، امکان ایجاد پینه در پا وجود دارد. علاوه بر این ، پوست دارای حافظه است بنابراین ممکن است حتی بعد از برطرف شدن عوامل ایجاد کننده پینه، مجدد در پا پینه ایجاد شود.