انحراف شست پا (هالوکس والگوس) + 10 روش درمان قوز شست پا

هالوکس والگوس

هالوکس والگوس یا انحراف شست پا را چگونه درمان کنیم؟    

هالوکس والگوس که در فارسی به آن انحراف انگشت شست یا قوز انگشت شست هم گفته می‌شود نوعی بد شکلی انگشت شست پا است که در بیشتر موارد در زنان به وجود می‌آید. این حالت زمانی ایجاد می‌شود که فشار زیاد و غیرطبیعی بر روی مفاصل در طولانی مدت، استخوان و مفصل پایین شست را درگیر کند و آن را از جای خود خارج کند و باعث شود که در هنگام راه رفتن به انگشت شست فشار بیشتری وارد شود و آن را روی بقیه انگشتان پا خم ‌کند و به مرور برآمدگی و پینه ای را در محل مفصل به وجود آورد.

 

در هنگام راه رفتن بیشترین میزان وزن شما بر روی مفصلی است که در زیر انگشت شست پا قرار دارد، بنابراین ایجاد چنین انحرافی در این مفصل باعث درد شدید و مداومی می‌شود که حتی پوشیدن کفش را سخت و گاهی غیرممکن می‌کند. البته هالوکس والگوس فقط یک انحراف انگشت نیست، بلکه این مشکل به طورکلی، شکل و آناتومی پا را تغییر می‌دهد و بر روی قسمت‌های مختلف بدن تأثیر می‌گذارد و راه رفتن فرد را مختل می‌کند.

هالوکس والگوس چگونه ایجاد می‌شود؟

هر چند به گفته برخی متخصصان، هالوکس والگوس اساس ژنتیکی دارد، اما ممکن است نحوه راه رفتن و نوع کفشی که می‌پوشیم نیز در ایجاد آن تاثیر داشته باشد. به همین دلیل است که زنان به ویژه در سنین بالاتر بسیار بیشتر از مردان به این مشکل مبتلا می‌شوند و شاید علت اصلی آن پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، تنگ و نوک تیز در طولانی مدت است. زیرا طبق تحقیقات انجام شده در فرهنگ‌هایی که افراد، زیاد به پوشیدن کفش عادت ندارند، هیچ موردی از وجود انحراف شست پا گزارش نشده ‌است. دلایل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است زمینه ساز بروز این مشکل شوند یا خطر ابتلا به آن را افزایش دهند. مانند:

  1. ناهنجاری ‌های موجود در پا: برخی افراد در هنگام تولد با ناهنجاری‌های مفصلی خاصی مثل متاتارسال به دنیا می‌آیند یا اختلالاتی در عصب یا عضله پا دارند که به مرور باعث ایجاد هالوکس والگوس می‌شود.
  2. ضربه و آسیب: آسیب‌هایی مثل شکستگی‌ یا پیچ خوردن انگشت می‌تواند یکی از دلایل ایجاد هالوکس والگوس ‌باشد.
  3. فشار زیاد: انجام فعالیت‌ها یا ورزش‌هایی که به انگشت شست فشار زیادی وارد می‌کند ممکن است باعث التهاب مفصل و انحراف انگشت شست شود مانند رقص باله.
  4. آرتروز: آرتروز خود یکی از دلایلی است که می‌تواند زمینه ساز انحراف شست پا باشد.
  5. صافی کف پا: افرادی که کف پای صاف دارند در صورتی که درمان نشوند بیشتر از سایر افراد مستعد ابتلا به این بیماری هستند.
  1. وزن زیاد: اضافه وزن باعث می‌شود فشار زیادی بر پاها خصوصا شست پا وارد شود و احتمال بروز این مشکل را در فرد افزایش می دهد.

هالوکس والگوس چه علائمی دارد؟

  1. قرمزی پوست و درد در قسمت بالایی مفصل شست پا هنگام راه رفتن
  2. انحراف شست به سمت انگشتان دیگر پا
  3. امکان به وجود آمدن تاول پا در اثر ساییده شدن پوست به کفش
  4. مشکل در خم کردن انگشت شست پا
  5. به وجود آمدن پینه در زیر مفصل به علت فشار بیش از حد
  6. بی حس یا مور مور شدن پا در صورت فشار به عصب های موجود در توده استخوانی ناحیه مفصل

چگونه هالوکس والگوس را درمان کنیم؟

در صورتیکه زمینه خانوادگی در این بیماری دارید یا متوجه شروع عارضه هالوکس والگوس در پای خود شده‌اید، فرصت را از دست ندهید. از همین امروز روند درمانی خود را آغاز کنید تا از عوارض بیشتر این بیماری در امان بمانید. این کار روند پیشرفت بیماری را کاهش داده یا به طور کلی متوقف می‌کند. کارهایی که باید انجام دهید مجموعه‌ای از اقدامات زیر است:

  1. رژیم غذایی مناسبی بگیرید و سعی کنید وزن خود را کاهش دهید.
  2. برای کاهش درد از داروهای ضد التهابی، پاشویه گرم یا کمپرس یخ استفاده کنید.
  3. کفش خود را عوض کنید و کفش هالوکس والگوس خریداری کنید. دقت داشته باشید کفشی بخرید که هم، سایز مناسبی داشته باشد وهم به شکلی طراحی شده باشد که در قسمت انگشتان پهن باشد. از آنجاییکه خانم‌ها علاقه زیادی به کفش‌های پنجه باریک دارند این امر به مرور زمان باعث ایجاد یا پیشرفت قوز شست پا آنها می‌شود بنابراین خرید کفش طبی زنانه با حفظ زیبایی سلامتی پای آنها را به همراه دارد.
  4. از پدهای ژله‌ای یا کِشی استفاده کنید.

اسپیلنت های هالوکس والگوس برای درمان انحراف قوز شست پا کاربرد دارد

برای مشاهده و خرید پد درمانی هالوکس والگوس کلیک کنید.

 
  1. با نظر پزشک متخصص در داخل کفش خود از محصولات مخصوص هالوکس والگوس استفاده نمایید تا انگشتان پا را در حالت مستقیم نگه داشته شوند وانحراف انگشت شست به حداقل برسد.
  2. ماساژ: ماساژ بافت‌های عمیق پا از جمله انگشتان و تاندون آشیل باعث کاهش تنش عضلانی، افزایش گردش خون و تحرک بهتر مفصل می‌ شود
  3. اگر می‌خواهید ورزش کنید، ورزش‌هایی را انتخاب کنید که کمترین برخورد شست با زمین را داشته باشد مثل شنا یا دوچرخه ثابت. همچنین از انجام ورزش‌ها و فعالیت‌هایی که باعث فشار آمدن به انگشت شست می‌شود اجتناب کنید علاوه بر این می‌توانید از حرکات کششی برای درمان انحراف انگشت شست پا استفاده کنید. در اینجا به چند نمونه از این ورزش‌ها اشاره می‌کنیم:

    الف- حوله یا پارچه‌ای را روی زمین قرار دهید و سعی کنید با استفاده از انگشتان پا آن را از زمین بلند کنید.

     ب- چند تکه سنگ یا تیله را روی زمین بریزید و سعی کنید با استفاده از انگشتان پا آنها را داخل ظرفی بریزید.

     ج- یک کش بردارید و دو سر آن را به دو شست پا ببندید و سعی کنید آنها را در جهت مخالف یکدیگر بکشید. البته این کار را به آرامی و بدون فشار زیاد انجام دهید.

کش هالوکس والگوس برای درمان قوز شست پا

برای خرید کش هالوکس والگوس کلیک کنید

    د- کف پای خود را روی یک توپ کوچک قرار دهید و به آرامی انگشتان پا را به سمت توپ خم کنید. انگشتان را چند ثانیه در این حالت نگه دارید سپس آنها را رها کنید.

    ه- روی صندلی بنشینید و پاهای خود را کنار هم قرار دهید. آنگاه تمام انگشتان پا را به سمت بالا بیاورید به جز انگشت شست که باید آن را روی زمین نگه دارید.

انجام این حرکات باعث تقویت عضلات پا، مفاصل و تاندون ها می‌شود و در صورت استمرار در انجام آنها به صورت روزانه شاهد بهبود درد و کاهش عوارض آن خواهید بود.

  1. جراحی: در چند حالت ممکن است پزشک، روش جراحی را به شما پیشنهاد کند:

الف- هالوکس والگوس شما بسیار دردناک باشد،

ب- درد بیش از یک سال ادامه داشته باشد،

ج- بیمار در سنین بالا برای درمان مراجعه کرده و هالوکس والگوس مشکلات دیگری را در او ایجاد نموده مثلا انگشت دوم پا را نیز درگیرکرده است و باعث تغییر شکل در انگشت دوم شده است.

در این شرایط با عمل جراحی استخوان‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و اعصاب انگشت شست پا را به حالت اولیه برمی‌گردانند و برجستگی پینه‌ای را برطرف می‌کنند. معمولاً جراحان برای جلوگیری از تغییر شکل مجدد شست پا و حفظ این حالت از صفحات فلزی در ناحیه مفصل برآمده استفاده می‌کنند.

  1. فیزیوتراپی: در این روش هم از حرکات کششی تقویت عضلات پا استفاده می‌شود و هم ممکن است در صورت نیاز با استفاده از روش‌هایی مثل الکتروتراپی، مفاصل ملتهب را درمان ‌کنند. معمولا 4 تا 8 هفته زمان نیاز دارید تا تاثیر مثبت این روش را بر درد مزمن مفصل احساس کنید.
  2. از آتل‌ها یا اسپیلنت‌های مخصوص هالوکس والگوس استفاده کنید. استفاده مداوم از آنها برای اصلاح وضعیت مفصل و انحراف شست بسیار مفید است.

نکته پایانی

به جز زمینه خانوادگی و وراثتی، استفاده از کفش‌های نامناسب، فشار بیش از اندازه به شست پا و غافل‌شدن از تمرینات و ورزش‌هایی که به تقویت انگشتان و کف پا کمک می‌کند باعث بروز هالوکس واگوس در فرد می‌شود. با تهیه کفش مناسب، انجام تمرینات و حرکات اصلاحی به صورت روزانه و ماساژ پا می‌توانید برای همیشه از بروز این عارضه در امان باشید.

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

2 نظر

  1. توسط محمدجواد عبدوی در تاریخ 1399/08/30
    سلام. وظیفه خود میدانم که بابت کش هالوکس والگوس از شما تشکر کنم. واقعا به من کمک کرده است. از شما سپاسگذارم که در جهت سلامت جامعه قدم بر میدارید.

    پاسخ: از پیام گرم شما بسیار سپاسگذاریم. سلامت و زیبایی شما را آرزو و رسالت ما در بانک کفش است. برای مشاهده محصولات بیشتر مرتبط با هالوس والگوس در قسمت جستجو این عنوان را جستجو بفرمائید. در صورت نیاز به مشاوره میتوانید از همکاران متخصص بیماری های مرتبط پا، در بانک کفش کمک بگیرید.

  2. توسط مجید جباری در تاریخ 1399/10/29
    آیا بونیون همون هالوکس والگوس هست یا با هم فرق می کنند؟

    پاسخ: عموم مردم بونیون و هالوکس والگوس رو یکی میدونن اما در واقع هالوکس والگوس به شرایطی می گویند که انگشت شست از حالت طبیعی خودش خارج شده و به سمت انگشت دوم زاویه پیدا کرده اما بونیون به هر نوع زائده یا بیرون زدگی استخوانی گفته میشه و فقط مربوط به انگشت شست نیست

سوالات متداول

از لحاظ فنی هالوکس والگوس وضعیتی است که انگشت شست از موقعیت طبیعی خود خارج می شود و به سمت انگشت دوم متمایل می گردد اما  بونیون به هر نوع برجستگی بزرگ شده از استخوان می گویند و محدود به انگشت شست پا نمی شود.
 

هالوکس والگوس بیماری است که می تواند زمینه ارثی داشته باشد و در بانوان بیشتر از آقایان دیده می شود. این بیماری در افرادیکه از کفش های با پنجه باریک  استفاده می کنند بیشتر دیده می شود. 

جراحی بونیون و هالوکس والگوس مانند هر جراحی دیگری می تواند شکست بخورد اما نتایج نشان می دهد که 95 درصد جراحی ها با موفقیت پیش برده می شود. 5 درصد شکست های ناشی از عمل جراحی بونیون اصلاح بیش از حد هالوکس، سفتی مفصل، گرفتگی عصب و ... می باشند.