چگونه از ابتلا به میخچه پیشگیری کنیم؟

میخچه

میخچه یک ضایعه پوستی به شمار می‌رود که در بین زنان شیوع بیشتری دارد. پوست که بیرونی‌ترین بخش بدن است، هم یكی از مناطق حساس بدن به شمار می‌‌رود و هم بسیار در معرض آسیب قرار می‌گیرد و گاهی فشارهای وارد شده، واكنش‌ها‌ی مختلفی مانند تورم، قرمزی، تاول، زخم و... را در آن به وجود می‌آورد. اساساً میخچه واكنش طبیعی بدن برای محافظت کردن از خودش می‌باشد. وقتی به مناطق خاصی از پوست فشار زیادی وارد شود این فشار به پوست آسیب می‌رساند و با ضخیم شدن پوست در آن ناحیه، بدن سعی می‌کند با این فشارها مقابله کند. میخچه‌ها خصوصا زمانی که برجسته می‌شوند مجموعه‌ای سلول‌های مرده‌ای هستند که  به علت فشار و اصطکاک زیاد بین پا و کفش به صورت یک توده بیضی شکل به وجود می‌آیند. مرکز این توده، کانون فشار است که به مرور زمان بزرگتر می‌‌شود. اگر این فشار و اصطکاک به طور مستمر روی این مناطق ادامه یابد، حتی اگر اقدام به برداشتن میخچه کنید، پوست مجددا آن را به وجود خواهد آورد.

این ضایعه‌ معمولا در قسمت‌های نازك و بدون موی پوست خصوصا در قسمت زیر پنجه و انگشتان پا، یا در قسمت ضخیم‌تر پوست كف دست و پا ایجاد می‌‌شود. البته میخچه انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع و شکل آن در مناطق مختلفی ممکن است ایجاد شود.

ایجاد میخچه در قسمت ضخیم پوست پا

انواع میخچه:

  1. میخچه های سخت:

رایج ترین نوع میخچه، میخچه‌های سخت هستند ولی بر خلاف اسمشان راحت از بین می‌روند. این نوع میخچه‌ها معمولا روی برجستگی‌های استخوانی پا که پوست ضخامت بیشتری دارد به وجود می‌آیند و باعث ایجاد مشکل در هنگام راه رفتن می‌شوند.

  1. میخچه های نرم:

این نوع از میخچه‌ها، معمولا بین انگشتان پا یعنی در جایی که پوست نرم‌تر است، ایجاد می‌شوند. در این مناطق، پوست بیشتر ممکن است عرق کند و کمتر خشک می‌ماند و به دلیل همین نرمی پوست، این میخچه‌ها حالت لاستیکی و سفید دارند. میخچه‌های نرم دردناک‌تر هستند و به درمان فوری نیاز دارند.

  1. میخچه‌های دانه‌ای شکل :

این میخچه‌ها، مانند بذر کوچک هستند و معمولاً در کف پا ایجاد می‌شوند. بسیار کم درد هستند و ممکن است به صورت تکی یا دسته‌ای مشاهده شوند و به راحتی نیز درمان می‌شوند.

  1. میخچه‌های ریشه دار:

میخچه‌های ریشه دار عمیق هستند و ریشه‌ای سخت در عمق پوست دارند. درمان میخچه‌های ریشه دار به صبر و رسیدگی مداوم و اساسی نیاز دارند.

  1. میخچه های عروقی:

در این نوع از میخچه‌ها جریان خون وجود دارد به همین دلیل به راحتی خونریزی می‌کنند. به این نوع میخچه‌ها، میخچه خونی هم می‌گویند. برای درمان این نوع میخچه باید از پزشک متخصص کمک بگیرید تا با دقت آن را جدا کند به شکلی که باعث خونریزی و عفونت نشود.

چه افرادی بیشتر به میخچه مبتلا می‌ شوند؟

  • میخچه در میان زنان شایع‌تر از مردان است و شاید علت اصلی آن پوشیدن كفش‌های نوك ‌تیز و پاشنه‌ بلند است زیرا این نوع کفش‌ها فشار زیادی به پاها و انگشتان وارد می‌کند.
  • افرادی كه ناهنجاری‌‌های استخوانی در قسمت پاهای خود دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به میخچه قرار دارند.
  • افرادی که دیابت دارند در برابر مشكلات پوستی بسیار آسیب ‌پذیر هستند. توصیه می ‌شود این افراد همیشه از كفش‌های مناسب و اندازه پای خود استفاده كنند و مراقب بهداشت پای خود باشند. استفاده از زیره های مناسب و کفی طبی در کفش‌های دیابتی سبب می‌شود تا فشار کمی به پا وارد شود و مانع از ایجاد میخچه در پا شود.

کفش طبی مناسب برای جلوگیری از ایجاد میخچه در پا

برای مشاهده انواع کفش دیابتی کلیک کنید

  • ورزشكاران از جمله فوتبالیست‌ها و كوهنوردان که به پاهای خود زیاد فشار می‌آورند و نیز كسانی كه دچار انحراف كف پا هستند، بیشتر مستعد ابتلا به میخچه هستند

علت ایجاد میخچه چیست؟

به جز عوامل گفته شده، علل دیگری هم در ایجاد میخچه تاثیر دارند. مانند:

1- پوشیدن كفش‌‌های نامناسب مثل کفش‌های تنگ یا گشاد یا کفش‌هایی که طراحی نامناسبی دارند. زیرا اصطکاک و برخورد مداوم پوست با قسمت‌هایی ازكفش ممکن است باعث بروز میخچه می‌شود.

           2- ایستادن یا راه رفتن طولانی برروی سطوح سخت

3- تغییرات در بیومکانیک پا به طوری که فشار بر روی برخی نقاط بیشتر شود.

4- اضافه وزن

5- اِدِم محیطی: تورم پاها که به علت نشستن یا ایستادن طولانی مدت (مثلا درسفرهای هوایی یا نشستن در ماشین) ایجاد می‌شود. این تورم طبیعی است اما ورم آن باعث ایجاد فشار بیشتری از طرف کفش به پا می‌شود و ممکن است باعث ایجاد میخچه شود.

چه كنیم تا به میخچه مبتلا نشویم؟

میخچه عارضه‌ای است كه اگر مراقب باشید و اصولی را رعایت کنید هیچ وقت به آن مبتلا نمی‌شوید. به علاوه برای اطمینان از اینکه میخچه شما پس از درمان مجددا عود نکند، باید شرایطی که باعث ایجاد آنها شده را از بین ببرید:

1- همانطور که گفته شد میخچه بر اثر فشار و سایش مداوم پا ایجاد می‌شود پس اولین کاری که می‌کنید این است که کفش‌هایتان را عوض کنید. كفش‌‌های تنگ، نوك تیز و پاشنه بلند برای استفاده طولانی مدت مناسب نیستند.

2- همیشه جوراب مناسب به پا كنید هر روز جورابتان را پس از استفاده بشورید. استفاده از جوراب مخصوص دیابت به دلیل الیاف به کار رفته در آن نرم و راحت بوده و از ایجاد یا پیشرفت میخچه در پا جلوگیری می‌کند.

3- پاهای خود را با نرم‌ كننده‌ها و مرطوب‌ كننده‌ها نرم نگه دارید. استفاده از جوراب های سیلیکونی که باعث مرطوب نگهداشتن پا می‌شود درد ناشی از وجود میخچه را در زمان راه رفتن از بین می‌برد.

جورابهای مرطوب نگهدارنده و ضد ترک پا

برای مشاهده و خرید جوراب مرطوب نگه دارنده و ضد ترک پا کلیک کنید

4- پاهای خود را به طور مرتب بشویید و آنها را خشک نگه دارید. این کار شاید به ظاهر ساده باشد، اما تاثیر زیادی در پیشگیری و درمان میخچه دارد.

5- در خانه از دمپایی‌های طبی مناسب و جوراب‌های نرم استفاده کنید. استفاده از بافت‌های پلی استری و یا پشمی پوست را بیشتر تحریک می‌کنند و ممکن است موجب آسیب و قرمزی پا ‌شوند.

دمپایی طبی مناسب برای جلوگیری از میخچه

برای مشاهده و خرید انواع صندل دیابتی کلیک کنید.

6- برای جلوگیری از عرق کردن پا از پودر بچه استفاده کنید.

7- ناخن‌های پای خود را تمیز و کوتاه کنید. اگر ناخن‌های پا شما بیش از اندازه بلند باشند علاوه بر فرو رفتن ناخن در گوشت شما ممکن است باعث شوند، کفش به پاهای شما فشار بیاورد و این فشار باعث ایجاد میخچه در پای شما شود.

سخن پایانی

هر چند میخچه‌ عارضه چندان خطرناکی نیست و برخی به آنها اهمیت چندانی نمی‌دهند اما عدم رسیدگی و درمان باعث ایجاد درد و مشکلات دیگری ‌می‌شود. اگر چه پیشگیری بهتر از درمان است و استفاده از روش‌های مطرح شده در بالا باعث می‌شود تا از ابتلا به میخچه جلوگیری شود اما اگر شما به میخچه پا مبتلا هستید بهتر است با روش‌های درمانی خانگی مانند استفاده از انواع روغن ها و روش‌های پزشکی همچون لیزر درمانی، پدهای درمانی و ... میخچه پای خود را درمان کنید. زیرا اگر اگر ناحیه آسیب دیده همچنان تحت فشار قرار بگیرد، میخچه ها مجددا باز می‌گردند. در صورتی که نیاز به آشنایی بیشتر با روش‌های درمانی دارید مقاله " راه‌های درمانی میخچه پا " را مطالعه کنید.

منبع:

foot-corn/healthline

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

4 نظر

  1. توسط علی مظفریان در تاریخ 1399/08/09
    خیلی خوب و کاربردی. من از این جوراب میخچه استفاده کردم. واقعا به درد میخوره و موثره. از شما بخاطر این اطلاعات خوب ممنونم.

    پاسخ: از این که این متن برای شما مفید بوده است بسیار خوشحالیم.

  2. توسط نادیا حسینی در تاریخ 1399/09/05
    سلام. من پام میخچه خونی داشت و درمان کردم. استفاده از دمپایی طبی میتونه بهم کمک کنه تا ایجاد میخچه پیشگیری کنم؟ کفش طبی چطور؟ ممنونم.

    پاسخ: سلام. استفاده از کفش طبی و دمپایی طبی میتواند از ابتلا مجدد به میخچه جلوگیری کند. میتوانید از دسته بندی زنانه->کفش طبی زنانه، زنانه-> دمپایی طبی برای مشاهده محصولاتی که میتوانند به شما کمک کنند، استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با پشتیبان تیم بانک کفش تماس گرفته و از مشاوره رایگان پاپزشکی بانک کفش بهره مند شوید.

  3. توسط فراهانی در تاریخ 1399/10/29
    اگر میخچه رو درمان نکنیم چه اتفاقی میفته؟

    پاسخ: اولین مشکلی که در درمان نکردن میخچه وجود داره درد و مشکلات راه رفتن هست. علاوه بر این اگر درمان میخچه نادیده گرفته بشه احتمال ابتلا به بورسیت، آرتروز و پوکی استخوان وجود دارد. همچنین میخچه میتواند به پینه تبدیل شود که برای درمان پینه ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.

  4. توسط ملیحه جباری در تاریخ 1399/12/25
    من چند روزی هست یک برامدگی در کنار انگشت پام ایجاد شده با مطالبی که شما نوشتید به نظر میخچه است برای درمان باید به پزشک عمومی مراجعه کنم یا دکتر پوست؟

    پاسخ: برای درمان میخچه باید به پزشک پوست مراجعه کنید.

سوالات متداول

از لحاظ شباهت زگیل و میخچه هر دو بر روی دست و پا ایجاد می‌شود و ظاهری خشن دارند و در زمان لمس آنها احساس درد ایجاد می شود. 
تفاوت های میخچه و زگیل را میتوان به صورت زیر بیان کرد:
- زگیل در همه جای بدن میتواند ایجاد شود اما میخچه تنها در دست و پا ایجاد می گردد.

-  زگیل حالت برجسته با مرکز مشکی است درحالیکه میخچه سخت، برجسته و پوسته پوسته است.

- زگیل توسط ویروس ایجاد میشود اما میخچه در اثر اصطحکاک و فشار پدیدار می شود.

با قرار دادن پنبه در بین انگشتان یا زیر پا می توان درد ناشی از وجود میخچه نرم را کاهش داد. در صورتیکه درد در این ناحیه زیاد است پزشک می تواند داروی استروئیدی یا ضدالتهابی در این قسمت تزریق کند این دارو علاوه بر کاهش درد سبب کاهش اندازه میخچه نیز می شود.

برای برداشتن میخچه جراحی کوچکی باید انجام شود بنابراین بهبودی آن سریع بین سه تا هفت روز صورت میگیرد . بهتر است در این دوران از کفش های معمولی استفاده نشود تا درمان به خوبی صورت گیرد.