چرا ناخن‌ها در گوشت فرو می‌روند؟+ بهترین درمان‌های خانگی و پزشکی

فرورفتن ناخن در گوشت

شاید شما هم این تجربه را داشته باشید که گوشه‌های ناخن انگشت پا از جلو یا از دو طرف به داخل پوست مجاور ناخن فرو رفته باشد و به سبب آن شست پا دردناک، قرمز، متورم و گاهی عفونی شود. این عارضه معمولا در ناخن انگشت شست پا به وجود می‌آید. در مراحل اولیه می‌توان با انجام روش‌های ساده‌ای در خانه از عوارض آن در امان بود اما اگر درد زیادی را تجربه می‌کنید یا به دیابت مبتلا هستید حتما به پزشک مراجعه کنید و از درمان خودسرانه در منزل بپرهیزید.

عموما فرورفتگی ناخن در گوشت به سادگی قابل تشخیص است و نیازی به انجام آزمایش یا عکسبرداری ندارد. در این حالت معمولاً ناخن کج می‌شود و مانند سوزن در گوشت فرو می‌رود و به تدریج ممکن است عفونت کرده و درد، قرمزی، تورم، ترشحات و چرک بد بو نیز داشته باشد

علت فرو رفتن ناخن در گوشت چیست؟

فرو رفتن ناخن به داخل گوشت پا می‌تواند علل زیادی داشته باشد مانند:

1- روش غلط کوتاه کردن ناخن: کوتاه کردن بیش از اندازه ناخن یا کوتاه کردن آن به شکل هلالی یکی از علل فرو رفتن گوشه ناخن در گوشت است.

2- آسیب‌های خارجی: فشار مکرر به پنجه پا (مانند دویدن، شوت کردن، رقص باله) یا آسیب و ضربه ناگهانی که به انگشت شست پار وارد می‌شود، می‌توانند علت اصلی شروع این عارضه باشند.

3- فشارهای داخلی: وجود توده در زیر ناخن یا تغییر شکل انگشتان  یا انحراف انگشت شست پا می‌تواند در بروز این عارضه موثر باشد.

4- عامل سن: در دوران نوجوانی، به خاطر شرایط فیزیولوژی و فعالیت زیاد، پا بیشتر عرق می‌کند به همین دلیل، پوست و ناخن‌های پا نرم‌تر می‌شوند و احتمال ایجاد این عارضه افزایش می‌یابد. در افراد مسن نیز ناخن‌ها به طور طبیعی ضخیم‌تر می‌شوند و کوتاه کردن آنها برای سالخوردگان سخت‌تر می‌شود. مراقبت کمتر از ناخن‌ها و کاهش تحرک، احتمال ایجاد فشار بر پوست اطراف ناخن را افزایش می‌دهد و باعث فرورفتگی ناخن، درد و عفونت می‌گردد.

5- اندازه ناخن: گاهی اوقات اندازه ناخن با اندازه لبه پوست ناخن متناسب نیست این مساله مانع رشد صحیح ناخن در بستر انگشت می‌شود.

6- ناهنجاری‌های مادرزادی ناخن پا: شکل ناخن، در برخی از افراد به سمت داخل انحنا دارد که به آن ناخن‌های گازانبری گفته می‌شود این ناخن‌ها خصوصا اگر نازک نیز باشند به راحتی در پوست نرم فرو می‌روند.

7- کفش: پوشیدن کفش‌هایی که پنجه بسیار تنگ دارند باعث فشار آمدن به انگشتان و ناخن‌های پا می‌شود. بسیاری از بانوان به دلیل زیبایی تمایل بسیاری به استفاده از کفش‌های باریک دارند اما استفاده از کفش طبی زنانه پنجه پهن یا کفش هالوکس والگوس به دلیل انعطاف پذیری بالا مانع از ایجاد مشکلاتی همچون هالوکس والگوس و فرو رفتن ناخن در انگشت می‌شود.

8- عدم رعایت بهداشت: کسانی که پاهایشان ساعت‌های طولانی در کفش است و به بهداشت پاهای خود نیز زیاد توجه نمی‌کنند زمینه را برای رشد باکتری و قارچ در پاها فراهم می‌کنند. زمانی که پوست به دلیل فرو رفتن ناخن در آن شکافته می‌شود این باکتری‌ها و قارچ‌ها به آن ناحیه حمله کرده و عامل ایجاد عفونت می‌شوند. اگر این عفونت‌ها درمان نشوند باعث ایجاد درد مزمن، بدشکلی پا، سلولیت و عفونت استخوانی می‌شوند.

9- عرق کردن زیاد پا: عرق کردن زیاد پا باعث نرم شدن ناخن‌ها شده و زمینه را برای فرو رفتگی ناخن به وجود می‌آورد.

10- وجود بدشکلی و ناهنجاری در شکل پا یا انگشت پا مانند پینه، انگشت چکشی و صافی کف پا.

11- به جز عوامل فوق به نظر می‌رسد وجود زمینه خانوادگی، وجود برخی بیماری‌ها نظیر دیابت، چاقی، اختلالات تیرویید، مشکلات قلبی و کلیوی( که باعث تورم در پا می‌شوند)، تومورها و عفونت‌های قارچی ممکن است در فرو رفتن ناخن در انگشت‌ها نقش داشته باشند.

علائم و نشانه‌های ناخن فرو رفته در گوشت چیست؟

فرو رفتن ناخن در پا می‌تواند همه یا قسمتی از موارد زیر را در بر بگیرد:

- درد و حساسیت در امتداد یک یا هر دو طرف ناخن: در این حالت با لمس انگشت درد زیادی را تجربه خواهید کرد.

- قرمزی اطراف ناخن پا: ممکن است به دلیل عفونت ایجاد شده در پا التهاب و قرمزی در این ناحیه ایجاد گردد.

- تورم انگشت پا در اطراف ناخن

- عفونت بافت اطراف ناخن پا

فرورفتن ناخن در گوشت

عوارض فرو رفتن ناخن در انگشت پا

اگر عارضه فرو رفتن ناخن در گوشت و عفونت ناشی از آن به خوبی درمان نشود، می‌تواند باعث ایجاد عفونت در استخوان پا شود. به علاوه عفونت شدید انگشت پا ممکن است منجر به زخم‌های باز و از دست دادن جریان خون در ناحیه عفونی و در نهایت مرگ بافت شود. این عوارض زمانی تشدید می‌شوند که فرد مبتلا به دیابت باشد. این زخم‌ها باعث ضعیف شدن جریان خون و تخریب عصب‌های پا می‌شود و ممکن است خطر قطع عضو را در پی داشته باشد. حتما به این نکته توجه داشته باشید که اگر فرو رفتگی ناخن در انگشت به درستی درمان نشود امکان بروز مجدد آن وجود دارد.

چگونه ناخن فرو رفته در گوشت را درمان کنیم؟

الف- درمان‌های پزشکی

  1. جراحی: از قدیم برای درمان ناخن فرو رفته در گوشت از روش جراحی استفاده می‌کردند. در این روش ناخن را به طور کامل از گوشت جدا می‌کنند که معمولا با درد و عوارض زیاد جراحی همراه است. علاوه بر این احتمال دارد ناخن مجددا در گوشت فرو رود یا ناخن جدید حالت طبیعی خود را از دست بدهد و با بدشکلی‌هایی رشد کند.
  2. فنُلیزاسیون: در این روش تنها قسمتی از ناخن را که در گوشت فرو رفته می‌برند و سپس به شیوه‌های شیمیایی یا الکتریکی، آن قسمت از ریشه ناخن را می‌سوزانند. این روش‌ معمولا برای وضعیتهای مزمن یا عود کننده استفاده می‌شود.
  3. درمان توسط اسپلینت مخصوص: درمان با اسپلینت مخصوص عبارت است از قراردادن یک قطعه فلزی با ضخامت‌های مختلف روی ناخن که موجب رشد صحیح ناخن می شود. این روش یکی از جدیدترین متدهای درمان فرو رفتن ناخن در گوشت می باشد.

اسپیلنت مخصوص برای درمان فرورفتگی ناخن در گوشت

ب-  درمان‌های خانگی

بهترین و ساده ترین روش خانگی برای درمان این عارضه استفاده از پنبه در زیر ناخن است. در این روش باید تکه‌ای پنبه را بین گوشه ناخن و پوست کنار ناخن قرار دهید. در ابتدا ممکن است با این کار درد زیادی را احساس کنید، اما معمولاً درد آن پس از قرار دادن پنبه تسکین پیدا می‌کند. برای جلوگیری از عفونت محل، می‌توانید پنبه را به یک ماده ضدعفونی کننده آغشته کنید. این کار را روزی یک بار انجام دهید و هر بار مقدار پنبه را بیشتر کنید تا آنجا که ناخن از پوست فاصله بگیرد و از بافتى كه داخل آن فرو رفته، خارج شود. وقتی که دیگر دردی را احساس نکردید و کناره‌های ناخن هم از پوست خارج شد، می‌توان پنبه را با استفاده از چسب آکریلیک به زیر ناخن چسباند و آن را برای یک هفته در همان‌جا باقی گذاشت و صبر کنید تا ناخن شما رشد کند سپس به روش صحیح آن را کوتاه کنید.

ویژگی این روش این است که دوره درمان آن طولانی است و دیگر آنکه برای  بیمارانی به خوبی نتیجه می‌دهد که مشکل آن‌ها چندان جدی نیست.

درمان فرورفتگی ناخن در گوشت

در زمان استفاده از این روش می‌توانید با اقدامات زیر درد را تسکین دهید و از ایجاد عفونت جلوگیری کنید:

- پاهای خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه در مخلوط آب ولرم، سرکه سیب و مقداری نمک اپسوم قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید.  

- از داروهای ضدالتهابی خوراکی استفاده کنید.

- روی قسمتی از ناخن که در گوشت فرو رفته، پماد ضد باکتری بمالید.

اما در موارد زیر حتما باید به پزشک مراجعه کنید:

- اگر با استفاده از روش پنبه و اقدامات انجام شده، همچنان ناخن شما در گوشت فرو رفته و درد زیادی را نیز تجربه می‌کنید.

- اگر تورم و عفونت پای شما زیاد شده و درد آن راه رفتن شما را مختل کرده است.

- به دیابت یا مشکلات گردش خون مبتلا هستید

 

 چگونه می‌توان از فرو رفتن دوباره ناخن در گوشت جلوگیری کرد؟ 

  1. از پوشیدن کفش‌هایی که برای شما بسیار کوچک هستند و به ناخن‌های شما فشار وارد می‌کنند یا کفش‌های خیلی بزرگ که پا در آنها به سمت عقب و جلو حرکت می‌کند خودداری کنید. استفاده از کفش نامناسب باعث صدمه دیدن ناخن‌های شما می‌شود. زمانیکه ناخن شما در گوشت فرو رفته است بهتر است از صندل های طبی جلو باز استفاده کنید تا انگشتان پا در فشار نباشند.

صندل جلوباز مناسب برای پیشگیری و درمان فرورفتگی ناخن در گوشت پا

برای مشاهده و خرید انواع صندل طبی کلیک کنید.

  1. ناخن‌ها را به روش صحیح کوتاه کنید. ابتدا براى اینکه ناخن ترک نخورد پاها را در آب گرم قرار دهید یا بعد از حمام اقدام به گرفتن ناخن‌ها کنید.؛ سپس با ناخن‌گیر تیز و نه با قیچی! ناخن ها را به صورت صاف بگیرید. هرگز ناخن را به شكل بیضى نگیرید چرا كه لبه هاى آن به داخل پوست انحنا پیدا مى‌كند. لبه هاى ناخن را موازى پوست نگه دارید. به علاوه هرگز ناخن ها را بیش از حد كوتاه نكنید. ناخن ها باید به اندازه كافى بلند باشند تا از انگشتان در برابر فشار و اصطكاك حفاظت كنند.

پیشگیری  از فرورفتگی ناخن در گوشت پا

  1. اگر در پای خود مشکلی مانند صافی کف پا یا گودی بیش از اندازه دارید حتما از کفی‌ طبی مناسب استفاده کنید تا از وارد آمدن فشار زیاد به ناخن‌های شما جلوگیری کند
  2. براى انجام كارهاى خانه، از دمپایی طبی و راحتى استفاده کنید. زیرا افتادن جسم سنگین روی ناخن یا برخورد محکم ناخن به وسایل منزل حین انجام کارهای روزانه خطر آسیب دیدن ناخن را افزایش می‌دهد. درصورتیکه به دیابت مبتلا هستید باید از پای خود مراقبت بیشتری داشته باشید استفاده از صندل دیابتی جلو بسته مشکلات ناشی از بخور انگشتان به اشیاء و آسیب رسیدن به پا را برطرف می سازد.

سخن پایانی

فرو رفتن ناخن در گوشت اطراف آن عارضه‌ای است که به علل مختلفی از جمله روش‌های غلط کوتاه کردن ناخن، فشار زیاد بر انگشتان پا، پوشیدن کفش‌های تنگ و نوک تیز به وجود می‌آید که عدم رعایت بهداشت و عرق کردن زیاد پا ممکن است عفونت را در پا تشدید کند. استفاده از کفش‌های طبی و مناسب پا و کوتاه کردن صحیح ناخن می‌تواند در بهبود این عارضه موثر باشد.

منبع:

ingrown-toenail/orthoinfo

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

3 نظر

  1. توسط الهه مولوی در تاریخ 1399/08/12
    سلام.من ناخنم توی گوشت پام فرو میرفت.ممنونم از اطلاعات خوبتون

    پاسخ: خوشحالیم که اطلاعات این پست برای شما مفید بوده است. اگر نیاز به مشاوره رایگان در این ارتباط دارید، با پشتیبان ما تماس بگیرید.

  2. توسط مهدوی در تاریخ 1399/10/29
    آیا فرو رفتن ناخن در انگشت خود به خود درمان میشه؟

    پاسخ: خیر ناخن فرو رفته در گوشت به صورت خود به خود درمان نمیشه ولی شما میتوانید درمان های خانگی رو چند روز انجام بدید و در صورتیکه ناخن بیرون از گوشت رشد نکرد باید به پزشک مراجعه کنید.

  3. توسط جورابچی در تاریخ 1399/12/27
    سلام.. من دو هفته هست ناخنم تو گوشت فرو رفته و در زمان راه رفتن اذیتم میکنه آیا از نخ دندان برای جدا کردن ناخن فرو رفته در گوشت میتونم استفاده کنم؟

    پاسخ: امکان استفاده از نخ دندان برای جدا کردن ناخن از گوشت وجود دارد اما انجام این کار می تواند با درد همراه باشد و ممکن است باعث عفونت می شود. توصیه می کنیم پای خود را در آب گرم قرار داده و ضدعفونی کنید و از صندل های رو باز استفاده کنید تا به انگشت فشار بیشتری وارد نشود.

سوالات متداول

درصورتیکه ناخن فرو رفته در گوشت درمان نشود پوست در معرض باکتری قرار می‌گیرد که این امر منجر به عفونت می شود و عفونت ایجاد شده با چرک و بوی بد خود را نشان می دهد. در موارد شدید عدم درمان ناخن فرو رفته در گوشت می تواند منجر به از دست دادن ناخن و تورم دردناک در انگشتان پا شود.

یکی از عوارض جانبی جراحی ناخن، رشد نادرست ناخن است ممکن است ناخن مجدد رشد نکند یا ممکن است به اندازه قبل رشد نکند. علاوه بر این بیهوشی می تواند دچار عوارض آلرژیک شود.

برای درمان ناخن فرو رفته در گوشت بهتر است پا را به مدت سه تا چهار روز در آب گرم قرار دهید. اضافه کردن نمک اپسوم به آب باعث نرم و لطیف شدن پوست می شود که این امر سبب خارج شدن راحت تر ناخن از پا می شود.