13 ویژگی مهم که در خرید کفش طبی مناسب باید در نظر بگیرید!

خرید کفش

افراد در طول زندگی خود به اندازه پنج بار چرخش به دور زمین پیاده‌روی می‌کنند. با این تخمین می‌توان به میزان پیاده‌روی افراد و اهمیت سلامت پا توجه کرد. کفش‌های طبی به عنوان محافظ پاها، از مهمترین نیازهای بشر برای تداوم سلامت پاها می‌باشند. رعایت اصول استاندارد در کفش‌های طبی و سلامت پا بدان اندازه است که برخی از پزشکان اهمیت کفش طبی برای افراد را همانند اهمیت قلب برای زیستن افراد میدانند. بسیاری از افراد آشنایی کافی در مورد کفش طبی ندارند شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه یک کفش طبی مناسب بخریم با این وجود منابع کافی برای انتخاب و خرید کفش طبی مناسب در دسترس نمی‌باشد. افراد به زیبایی توجه زیادی دارند و همین امر موجب انتخاب کفش مد روز می‌شود اما بهتر است هنگام خرید کفش به چیزی فراتر از مد توجه کنید. بعبارت دیگر می بایست به عملکرد مناسب و شکلی که پا در داخل کفش به خود میگیرد نیز توجه نمایید. همین امر بانک کفش را بر آن داشته، تا در ادامه به بررسی ویژگی‌های یک کفش طبی مناسب بپردازد.

 

ویژگی‌های کفش طبی مناسب:

کفش‌ها بدون شک مهمترین قسمت پوشش انسان هستند و شناخت ویژگی‌های یک کفش مناسب دارای اهمیت فراوان می باشد. در مقام مقایسه، هیچ کدام از لباس‌های انسان، همانند کفش‌ها نیازمند دقت و حساسیت در انتخاب نمی باشند. زیرا این کفش‌ها هستند که سلامت پا به عنوان قلب دوم را تضمین نموده و عملکرد مکانیکی تحمل، تقسیم و انتقال وزن را انجام می دهند. در صورت انتخاب کفش‌های غیر استاندارد و یا غیر طبی، ایجاد مشکلاتی از قبیل کمر درد، پا درد، زانو درد بسیار محتمل می باشد. معیارهای انتخاب کفش طبی مناسب بسیار متنوع است. بر خلاف باور اشتباه مرسوم، قیمت به عنوان معیار مناسبی برای تائید کیفیت کفش نمی‌باشد و چه بسا کفش‌های گران قیمتی که از نظر ارتوپدی و متخصصان پاپزشکی دارای شرایط مطلوب نبوده و منجر به عواقب ناخوشایند برای استفاده کنندگان گردند. در این راستا، بانک کفش در ادامه برخی از ویژگی‌های کفش طبی مناسب را بیان می دارد.
1- انعطاف یکی از معیارهای اساسی کفش‌های طبی می‌باشد. کفش‌ طبی مردانه منعطف می‌توانند شوک و نیرو وزنی ناشی از حرکت افراد را جذب نموده و فشار کمتری به پاها وارد نمایند. علاوه بر آن، انعطاف پذیری منجر به قابلیت استفاده طولانی مدت کفش در طول روز میگردد.
2- بخش پاشنه کفش از مهمترین اجزاء یک کفش می باشد که می‌بایست نرم و مستحکم باشد. استحکام این بخش است که در حقیقت عدم حرکت افقی و عمودی پاشنه کفش را فراهم می سازد و از پیچ خوردگی مچ پا جلوگیری می‌کند.

 

 

 


3- کفش می‌بایست دارای ابعاد مناسب باشد. بعبارت دیگر کفش طبی مناسب می‌بایست فضای کافی را برای انگشتان پا داشته باشد تا بتواند نقش انگشتان پا در حرکت را حفظ نموده و آسیب کمی را به انگشتان وارد نماید. به همین دلیل است که رعایت نکته جمع نشدن انگشتان پا در حین پوشیدن کفش را حائز اهمیت می نماید.
4- در ارتباط با اندازه پاشنه کفش‌ها نظرات مختلفی وجود دارد. کفش بدون پاشنه سبب فشار به زانو و کمر می‌شود علاوه بر این استفاده از کفش زنانه پاشنه بلند باعث فشار بیش از حد به پنجه و قوس پا می‌شودکه این امر باعث آسیب به پا در طولانی مدت می‌گردد .‌به صورت عمومی اندازه مناسب پاشنه برای کفش طبی زنانه می‌تواند بین 2.5 تا 5 سانتیمتر باشد.
5- بهتر است در هنگام خرید خود یکی از کفش‌هایی که با آن احساس راحتی می‌کردید را به همراه داشته باشید. هر کفشی که فکر میکنید مناسب باشد و ممکن است شما قصد خرید آن را داشته باشید را در کنار کفش مشابه قرار دهید. اگر کفش مورد نظر باریکتر از کفش شما می باشد، حتی آن را انتخاب نکنید زیرا انتخاب کفش پنجه باریک باعث فشار به پا و آسیب به آن می‌شود.  
6- در طول بعد از ظهر اقدام به خرید کفش کنید. پای شما به طور طبیعی در طول روز کمی بزرگ می شود. خرید کفش در صبح باعث می‌شود پا در سایز نرمال خود نباشد و شما نتوانید کفش متناسب با سیز پای خود را خریداری کنید.
7- از فروشنده بخواهید که در هر بار در هنگام خرید مجددا سایز مناسب شما را بررسی نماید. پاها با تغییر سن تغییر کرده و اغلب بزرگتر و پهنتر می شوند. سایز دو پا در بیشتر افراد یکسان نیست بنابراین اگر یکی از پاها از پای دیگر شما بزرگتر می باشد، سایزی را بخرید که مناسب پای بزرگتر است زیرا انتخاب کفش سایز کوچک باعث فشار به پا می‌شود.
8- بر روی پای خود بایستید و به آرامی قسمت پنجه کفش را فشار دهید. مطمین شوید که حدود نیم اینچ (1.25 سانتیمتر) فاصله بین بلندترین انگشت پا و سر کفش فاصله وجود داشته باشد. این موضوع فضای کافی برای پای شما را در زمان راه رفتن فراهم می‌کند. انگشتان خود را صاف نمایید تا مطمین شوید این فضای کافی در کفش شما وجود دارد.
9- در هنگام خرید کمی با کفش‌ها قدم بزنید تا متوجه شوید که با آن کفش‌ها چه احساسی دارید. آیا فضای کافی برای قوزک پا وجود دارد. آیا پاشنه‌ها به صورت مناسب جای میگیرند و یا به آنها فشار می آید. کفشی را انتخاب کنید که از اول مناسب پای شما بوده و فشاری به پای شما وارد نکند.

 


10- بسیاری از بانوان نسبت به سایز پای خود حساس هستند و تاکید بسیاری برای انتخاب سایز همیشگی خود دارند اما بهتر است به جای سایز کفش و توضیحات مرتبط با آن بیشتر به راحتی پای خود توجه کنید. اندازه حقیقی سایز بین تولیدکنندگان مختلف متفاوت می باشد. آنچه که تبلیغات در ارتباط با راحتی یک کفش میگویند مهم نیست، شما بهترین قاضی برای انتخاب راحتی یک کفش هستید.
11- همانطور که به طول کفش و مناسب بودن طول کفش توجه میکنید، به عرض کفش نیز دقت نمایید. اگر قوزک پای شما در یک کفش تحت فشار است، به دنبال کفشی با پهنای بیشتر باشید. خرید کفش نیم سایز بزرگتر، الزاما این مشکل را حل نخواهد کرد.
12- درون کفش را لمس کنید تا ببینید آیا برچسب، درز یا مواد زاید یا موارد مشابه درون کفش ممکن است پاهای شما را اذیت نماید؟
13- کف کفش را بررسی نمایید. آیا کف کفش به اندازه کافی محکم است تا بتواند پای شما را از اشیاء تیز حفاظت کند.بر روی سطوح سخت قدم بزنید تا ببینید کفش شما آیا در هر دو حالت مناسب می باشد یا خیر.

بنابراین بهتر است در انتخاب و خرید کفش طبی مناسب خود تمامی فاکتورها همچون پهنای پنجه، شیب کفش، پاشنه و ... را در نظر داشته باشید تا علاوه بر زیبایی سلامت پای خود را تضمین کنید.

 

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

6 نظر

  1. توسط زهرا منصوریان در تاریخ 1399/08/18
    متن خوبی بود. من همیشه تو انتخاب سایز دو دل میشم.الان متوجه شدم چطور باید مناسب انتخاب کنم.

    پاسخ:

  2. توسط زهره ترابیان در تاریخ 1399/08/21
    سلام. من پیشنهاد میدم در ارتباط با دلایل ایجاد پا درد و روشهای درمان آنها مطلب بگذارید.

    پاسخ: سلام.حتما در پستهای بعدی به این موضوع پرداخته میشود. ما سعی داریم به صورت علمی دلایل درد پا و روشهای درمان خانگی آنها را در بخش وبلاگ بانک کفش ارایه دهیم.

  3. توسط زهرا انصاری در تاریخ 1399/08/28
    به نظر من کفش طبی بهترین نوع کفشه. من خودم کفش طبی زنانه فقط استفاده میکنم. اینکه در گذشته کفش طبی خیلی باب نبوده به نظر موضوع فرهنگیه. ممنونم از آموزش مناسب شما.

    پاسخ:

  4. توسط جهانگیری در تاریخ 1399/10/29
    شما در مورد ویژگی کفش های طبی گفتید.. میشه لطفا بگید چه کفش هایی رو نپوشیم؟

    پاسخ: دکترها معتقد هستند کفش هایی که پاشنه بلند تر از 7 سانت داشته باشند فشار بیشتری بر روی کمر و باسن وارد می کنند بنابراین می توانند به کمر و زانو فشار وارد کنند. علاوه بر این پوشیدن کفش هایی که پنجه باریک دارند باعث فشار به انگشتان پا و آسیب به آنها می شود.

  5. توسط مرادخانی در تاریخ 1403/01/31
    دچار نوروپاتی دیابتی هستم و در شب علائمم بیشتر میشود. علت تشدید علائم نوروپاتی دیابتی در شب چیست؟

    پاسخ: در شب دمای بدن دچار نوسان شده و کاهش می‌یابد. کاهش دمای بدن می‌تواند سبب ایجاد بی‌حسی و تشدید علائم نوروپاتی دیابتی باشد

  6. توسط شیروانی در تاریخ 1403/01/31
    چند روز است که در مفاصل زانو راستم احساس درد دارم. ممکن است علت آن بورسیت زانو باشد؟

    پاسخ: از آنجایی که آرتیت و بورسیت هر دو با درد مفاصل همراه هستند، پاسخ دقیقی نمی‌توان به مشکل شما داد و نیاز به مراجعه به پزشک و بررسی می‌باشد.