"درمان میخچه"+14 روش درمانی سریع خانگی

میخچه

چگونه میخچه را درمان کنیم؟

شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که میخچه چیست و چه تفاوتی با پینه دارد؟ چرا به وجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟ در این مقاله قصد داریم به تمام این سوالات پاسخ دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

میخچه یک ضایعه پوستی است که در اثر فشار مکرر بر ناحیه‌ای از پوست ایجاد می‌شود. در واقع این عارضه نوعی واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود است. زیرا وقتی فشارهای وارد شده به قسمتی از بافت‌های بدن زیاد و مکرر باشد بدن برای محافظت از لایه‌‌های زیرین، به اشکال مختلف واکنش نشان می‌دهد.واکنش پوست بدن در برابر این فشار با تورم،قرمزی، تاول و ... همراه است. میخچه همان واکنش پوست به فشار و اصطکاک مداوم است که در ابتدا به شکل یک دانه گرد یا بیضی شکل به وجود می‌آید که مرکز آن همان نقطه فشار است و به مرور زمان بزرگتر می‌شود. این ضایعه‌ که شباهت بالایی با پینه دارد، توده‌ای از پوست مرده است که با توجه به نوع آن در قسمت‌های مختلفی ایجاد می‌شوند.  میخچه‌های نرم معمولاً در سطوح نازک و بدون موی پوست، خصوصاً بین انگشتان پا رشد می‌کنند و به سختی درمان می‌شوند و میخچه‌های سخت عموما در قسمت ضخیم‌تر پوست کف دست و پا ایجاد می‌شوند اما به راحتی درمان می‌شوند. اگر فشار و تحریک پوست در ناحیه میخچه ادامه یابد، حتی در صورت درمان آن، پوست مجددا ضایعه را تولید می‌کند.

 

 

فشار مداوم موجب ایجاد میخچه در پا می شود

چرا میخچه ایجاد می شود؟

  1. استفاده از کفش‌هایی که بیش از حد تنگ و یا بیش از حد پاشنه بلند باشند زیرا باعث ایجاد فشار بر قسمتی از پا می‌شوند که علاوه بر ایجاد درد پاشنه پا امکان ابتلا به میخچه را تشدید می کند.
  2. استفاده از کفش‌هایی که خیلی گشاد باشند و باعث ساییده شدن کفش به قسمتی از پوست شود.
  3. استفاده از جوراب‌های خیلی تنگ یا پوشیدن کفش بدون جوراب
  4. پا برهنه راه رفتن به خصوص روی سطوح سخت
  5. دویدن یا پریدن های مکرر
  6. افزایش سن که باعث کم شدن بافت چربی محافظ پوست می‌شود و زخم‌ها و مشکلات زیادی را در پاها به وجود می‌آورند.
  7. برخی افراد بر روی پنجه راه می روند این امر سبب درد ریز پنجه پا و ایجاد میخچه در آن ناحیه می شود.

راه‌های درمان میخچه چیست؟

برخی از افراد ممکن است به این ضایعه چندان توجه نکنند و به شکلی با آن كنار بیایند. هر چند میخچه برای سلامتی انسان خطری ندارد، اما عدم رسیدگی و درمان به موقع می‌تواند برای فرد مشکلات، درد و ناراحتی زیادی ایجاد کند. چرا که اگر درمان را جدی نگیریم، به مرور زمان پوست ضخیم‌تر شده تا آنجا که بدن، محل میخچه را بیگانه تلقی می‌كند و سعی می‌کند آن را حذف کند که در نتیجه زخم‌‌هایی در آن ناحیه به وجود می‌آید که منجر به عفونت می‌شود. پس بهتر است تا وضعیت پایتان وخیم‌‌تر نشده، دست به كار شوید.

الف- روش های درمان خانگی میخچه چیست؟

استراحت: بهتر است استراحت کنید و کمتر راه بروید چرا که فشار بیش از اندازه ممکن است وضعیت شما را بدتر و درد پایتان را بیشتر کند.

درمان با سیر: یکی از درمان‌‌هایی که به تجربه تأثیر آن اثبات شده، استفاده از سیر است. برای استفاده از سیر توصیه می‌شود شب‌ها قبل از خواب یک حبه سیر را له کرده و روی محل میخچه قرار دهید و با کمک یک باند روی آن را بپوشانید. روز بعد باند را باز کرده و پاهایتان را بشویید. این کار را تا زمانی که میخچه از بین برود هر شب انجام دهید.

درمان با سنگ پا: سنگ پا می‌تواند گزینه خوبی برای حل مشکل میخچه باشد. زمانیکه در حال استحمام هستید به مدت 10 دقیقه پای خود را در آب گرم قرار دهید ( می‌توانید به جای آب گرم از سرکه سیب هم استفاده کنید) و سپس با سنگ پا روی میخچه بکشید. حرکات دایره ای ملایم به از بین بردن پوست مرده کمک می‌کند. اما توجه داشته باشید سنگ پا را بیش از حد بر روی پوست نکشید. ساییدن بیش از حد ممکن است باعث خونریزی و عفونت شود.

درمان با زردچوبه و عسل: زردچوبه خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی دارد و می‌تواند برای درمان میخچه پا مفید باشد. برای این کار یک قاشق مرباخوری زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و با آن خمیر درست کنید و روی میخچه بمالید. بعد از اینکه خشک شد، آن را با آب گرم بشویید.

درمان خانگی میخچه با عسل

درمان با روغن کرچک: یک تکه پنبه را به روغن کرچک آغشته کنید و روی میخچه بمالید و آن را با باند بپوشانید. این کار را تا حذف کامل میخچه ادامه دهید.

درمان با جوش شیرین: شب قبل از اینکه بخوابید مقداری جوش شیرین را با آب و کمی آبلیمو ترکیب کرده تا به شکل خمیر درآید سپس آن را روی میخچه بگذارید و روی آن را با یک دستمال ببندید و صبح بشویید. این کار باعث از بین رفتن سلولهای مرده و ضدعفونی پا می‌شود. حداقل 5 بار این کار را انجام دهید تا اثر آن را روی میخچه ببینید.

درمان با استفاده از کفش مناسب: بانوان علاقه زیادی به پوشیدن کفش های پنجه باریک و پاشنه بلند دارند درحالیکه این مدل کفش های زنانه امکان ایجاد میخچه در پا را شدت می بخشد بنابراین بهتر است از کفش های زنانه طبی یا ترجیحاً استاندارد استفاده شود تا شرایط ایجاد میخچه در پا ایجاد نشود. 

درمان با روغن چای سبز: مردم چین برای درمان میخچه‌های سرسخت از عصاره یا روغن برگ درخت چای سبز استفاده می‌کنند. برای این کار ابتدا پای خود را با آب ولرم و صابون بشویید و خشک کنید. آنگاه 5 قطره از روغن چای سبز را روی پنبه‌‌ای ریخته و روی میخچه قرار دهید. اگر این کار را هر شب به مدت یک هفته انجام دهید کم‌کم میخچه نرم شده و درد کمتری حس خواهید کرد.

درمان سریع میخچه پا با چای سبز

ب- روش های پزشکی درمان میخچه چیست؟

درمان با اسید سالیسیلیک: اسید سالیسیلیک، باعث می‌شود پروتئین کراتین که در اطراف میخچه و پوست مرده اطراف آن وجود دارد، از بین برود. چسب میخچه هم که برای درمان این بیماری استفاده می‌شود و در داروخانه ها موجود می‌باشد دارای ترکیبات اصلی اسید سالیسیلیک است. توجه داشته باشید که اسید سالیسیلیک برای مبتلایان به دیابت یا گردش خون ضعیف یا دارای پوست ضعیف توصیه نمی‌شود.

استفاده از پد یا چسب میخچه: این پدها گرد و به شکل دونات هستند و به گونه‌ای به پا می‌چسبند و از تماس میخچه با کفش جلوگیری می‌کنند.

استفاده از کفی طبی: کفی‌ طبی با کاهش فشار وارد شده به نواحی آسیب دیده، باعث تسریع بهبود میخچه‌های کف پا می‌شود .در این کفی‌ها می توان قسمتی از کفی را که در ناحیه میخچه قرار میگیرد را خالی کرده تا فشار ب روی میخچه در زمان راه رفتن کاهش یابد.

کفی درمانی مخصوص میخچه و پینه

برای مشاهده و خرید کفی درمان میخچه کلیک کنید

درمان با لیزر: در این روش با استفاده از لیزر، میخچه را می‌سوزانند. این کار در یک جلسه و توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. درمان با این روش بسیار سریعتر اتفاق می‌افتد.

فریز کردن میخچه پا: یکی از درمان‌هایی که پزشکان انجام می‌دهند، کرایوتراپی و یا فریزکردن میخچه پا با نیتروژن مایع است. البته به خاطر انجماد پا ممكن است دردناک باشد. اما باید بدانید که انجام این روش درمانی در طولانی مدت خوب نیست.

جراحی: در صورتیکه هیچ کدام از درمان‌های پزشکی برای حذف میخچه مفید نبود می‌توان از جراحی استفاده کرد. اما هیچ تضمینی نیست که بعد از جراحی ضایعه عود نکند. پس بهتر است برای جلوگیری از برگشت مجدد اقدامات پیشگیرانه را جدی بگیرید.

سخن پایانی

میخچه عارضه‌ای است که اگر همیشه مراقب پاهای خود باشید هیچ وقت به سراغ تان نمی‌آید. از آنجاییکه این بیماری در اثر فشار و سایش مکرر روی انگشتان و کف پا ایجاد می‌شود، پس اولین قدم آن است که از پوشیدن کفش‌های تنگ و نوک تیز و پاشنه بلند خودداری کنید. همیشه جوراب مناسب بپوشید و پاهای خود را با نرم کننده‌ها و مرطوب کننده‌ها نرم نگه دارید و پاهای خود را به طور مرتب بشویید و خشک کنید. این اقدامات شاید در نگاه اول بسیار ساده به نظر برسند، اما نقش بسیار مهمی در پیشگیری و درمان میخچه دارند.

منبع:

clevelandclinic/corns

 

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

2 نظر

  1. توسط ماهانی در تاریخ 1399/10/29
    من کف پام میخچه زده و دکتر برای دو هفته دیگه برای درآوردنش بهم وقت داده.. مشکلم این هست که وقتی روی پاهام راه میرم شدیدا کف پام درد میگیره کفی میخچه ای که در این مطلب بهش اشاره کردید چطور کمکم میکنه؟

    پاسخ: بله کفی میخچه برای کاهش درد میخچه و بعد از جراحی آن در زمان راه رفتن کمک میکنه.. قسمتی از کفی که در زیر میخچه قرار میگیرد را تخلیه میکنید تا میخچه پا در فضای خالی قرار بگیره و در زمان راه رفتن به پاتون فشاری وارد نشه.

  2. توسط محمد مرجانی در تاریخ 1403/02/06
    بنده 2 سال پیش بین انگشت های پام میخچه زد و با جراحی از بین رفت دوباره زیر پام میخچه زده چیکار باید بکنم؟

    پاسخ: بهتره از محلول اسید ساليسيليك استفاده کنید یا از چسب های مخصوص میخچه استفاده کنید تا درمان بشه

سوالات متداول

در بسیاری از موارد رفع علت های ایجاد میخچه مانع از ایجاد مجدد آن می شود بسیاری از روش ها مانند خیساندن پا در آب گرم، چسب میخچه و ... برای درمان میخچه اثر گذار است اما درصورتیکه پزشک ناهنجاری ساختاری در پا و انگشتان پا  را تشخیص دهد به منظور جلوگیری از ایجاد مجدد آن و کاهش درد در فرد جراحی را پیشنهاد می کند.

از آنجا که میخچه ها و پینه ها در نتیجه اصطکاک ، تحریک یا فشار بر پوست ایجاد می شوند ، اگر علت آن تشخیص داده نشود، می توانند در هر زمان برگردند. به عبارت دیگر ، اگر علت این امر استفاده از کفش های نامناسب باشد و شما همچنان به پوشیدن همین کفش ادامه دهید ، میخچه و پینه به احتمال زیاد برمی گردند. بنابراین در صورتیکه میخواهید از ایجاد مجدد میخچه در پای  خود خلاص شوید بهتر است علت ایجاد آن را پیدا کنید و آن را رفع کنید.

استفاده از وازلین یکی از روش های درمانی خانگی برای درمان میخچه است برای این کار بهتر است محل میخچه را کاملا با وازلین چرب کنید سپس پنبه را به سرکه آغشته کرده و بر روی میخچه قرار دهید با یک پارچه تمیز روی آن را ببندید و بعد از یک روز با سنگ پا و صابون به آرامی آن را بشویید.