علت اصلی درد پاشنه پا (heel pain) چیست؟

درد پاشنه پا

پاها نقش مهمی در سلامت بدن دارند. اگر در کف پا یا پاشنه‌ پای خود احساس درد یا سوزش کنید، ممکن است این درد به تمام ‌بدن شما منتقل ‌شود. برای درمان درد پاشنه‌ پا در ابتدا باید بفهمید دلیل بروز این درد چیست و لازم است به علائم دیگری‌ که با درد پاشنه‌ پا همراه هستند، توجه کنید. برخی از دردهای ایجاد شده در پاشنه پا بدون درمان از بین می‌روند، برخی با رسیدگی و درمان‌های خانگی رفع می شوند اما بعضی از آنها نیاز به رسیدگی پزشکی دارند و در صورت عدم درمان مناسب، علائم آن شدید‌تر و درد آن بیشتر خواهد شد اما رسیدگی به موقع می‌تواند از بروز آسیب‌های بیشتر به پا جلوگیری کند.

علت‌ها و عوامل درد پاشنه‌ پا

درد در ناحیه پاشنه پا به دلایل زیادی می تواند ایجاد شود. مثلا انجام فعالیت‌های سنگین و اضافه وزن موجب می شود فشار مضاعفی به کف پا وارد ‌شود. مشکلات بیومکانیکی نیز می‌تواند یکی دیگر از علل ‌بروز درد پاشنه باشد به این معنا که استخوان‌های پا راستای صحیحی ندارند و از محور طبیعی خارج هستند. در مواردی نیز درد پاشنه به مشکلات یا بیماری‌های دیگری که شخص به آن‌ها مبتلاست مربوط می‌شود برخی از این بیماری‌ها کلی هستند مانند آرتروز، تومورهای استخوانی، کیست، عفونت، التهاب و نقص سیستم ایمنی بدن. اما برخی از آنها، بیماری‌های خاص هستنند که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:
1- خار پاشنه پا: در این بیماری توده‌ای ناشی از رسوب کلسیم، بین پاشنه و قوس پا رشد می کند و باعث درد و سوزش کف پا به خصوص  در ناحیه پاشنه پا می‌شود. خار پاشنه ممکن است به خودی خود ایجاد شود و یا بر اثر یک بیماری زمینه ای ایجاد شود اما به عنوان یکی از دلایل اصلی ایجاد درد در ناحیه پاشنه پا شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید اطلاعات جامعی در مورد درمان بیماری خارپاشنه به دست آورید مقاله " 10 روش شگفت انگیز خانگی برای درمان خارپاشنه" را مطالعه کنید. کودکان به دلیل فعالیت بیش از حد مانند پریدن و سایش بیش از حد پا با زمین ممکن است درد پاشنه در پا را تجربه کنند که به عنوان بیماری خار پاشنه در کودکان شناخته شده است و برای جلوگیری از درد ناحیه پاشنه در بزرگسالی بهتر است در دوران کودکی درمان شود.


عوامل گوناگون ابتلا به درد پاشنه پا
2- پارگی یا التهاب تاندون آشیل: تاندون آشیل که عضلات پشت ساق پا را به پاشنه پا متصل می‌کند ممکن است در اثر پریدن، چرخش و دویدن سریع و کشش زیاد پاره شود و یا بر اثر فشارهای زیاد و مکرر یا صدمه، ملتهب شود این امر، باعث ایجاد درد و ورم در پاشنه و ساق پا شده و در راه رفتن فرد مشکل ایجاد می‌کند. به جز این موارد، چنانچه تاندون آشیل سفت یا کوتاه باشد نیز احتمال بروز درد پاشنه پا وجود دارد.
3- پیچ خوردگی‌ها و شکستگی‌ها: پیچ خوردن مچ پا از جمله آسیب‌هایی هستند که اغلب در نتیجه فعالیت‌های جسمی یا ضربات وارد شده به بدن ایجاد می‌شوند. چنین صدماتی به درمان فوری احتیاج دارند. علاوه بر این، فشرده شدن یکی از عصب های پا ناشی از پیچ خوردگی، شکستگی یا تورم سیاهرگ هم می‌تواند باعث درد در ناحیه پاشنه پا شود.
4- ناهنجاری‌های کف پا: صافی کف پا یا گودی بیش از اندازه در قسمت کف پا می‌تواند موجب درد پاشنه پا شود.

5- گرفتگی پاشنه: در نوجوانان، گرفتگی و درد پاشنه پا بسیار رایج است. زیرا در نوجوانان استخوان پاشنه هنوز به طور کامل شکل نگرفته است و اگر این مساله با مشکل کف پای صاف همراه شود منجر به شکل‌گیری استخوان اضافه در پاشنه پا می‌شود. علاوه بر این اگر دختران قبل از آنکه استخوان پاشنه پای آنها به طور کامل شکل بگیرد، کفش پاشنه بلند بپوشند احتمال خطر ابتلا به این عارضه دو چندان می‌شود. پس استفاده از کفش‌های طبی زنانه مناسب برای این گروه بسیار مهم و اساسی است و از آسیب جدی بعدی جلوگیری می‌کند.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به درد پاشنه هستند؟

می‌توان گفت که حدودا از هر چهار نفر، دو نفر در معرض ابتلا به درد پاشنه هستند. این مشکل در گروه‌های مختلف به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود:
1- کودکان: علت بروز درد پاشنه‌ پا در کودکان، اغلب ابتلا به بیماری سندروم سیور است. این بیماری بر اثر التهاب صفحات رشد استخوانی در پاشنه ایجاد می‌شود. هرچند التهاب تاندون آشیل نیز می‌تواند باعث ایجاد فشار به پاشنه پا شود، اما علت بروز این درد در کودکان عمدتا التهاب صفحات رشد استخوانی است که در قسمت عقبی پاشنه ایجاد می‌شود.

2- زنان: طبق تحقیقات انجام شده، درد پاشنه پا در زنان جوان‌ بیشتر از سایر قشرها دیده می شود و علت آن پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند در طولانی مدت است که باعث ایجاد فشار به ساق، کف پا و پاشنه پا وکمر درد می‌شود.
3- زنان باردار: در دوران بارداری وزن بدن به طور طبیعی بالا می رود به طوری که مرکز ثقل بدن کاملا تغییر کند و این تغییر، فشار زیادی را به زانو ها و پاها وارد می کند . این مساله می تواند باعث ورم و درد پا و صاف شدن کف پا شود و در نهایت منجر به احساس درد پاشنه در زنان باردار شود.
4- افراد مسن: هر اندازه که سن افزایش یابد پاشنه پا آسیب‌پذیر می‌شود، زیرا پد و بالشتک‌های محافظ پاشنه از بین می‌روند و دیگر قادر به جذب ضربه و شوک نیستند. با گذشت زمان رسوبات کلسیم در زیر پاشنه پا جمع می‌شوند و باعث ایجاد خار پاشنه در افراد مسن می‌شوند.
5- ورزشکاران: مشکل درد پاشنه پا در ورزشکاران خصوصا دوندگان زیاد اتفاق می‌افتد و باعث ضعف، ورم و درد در پاشنه پا می‌شود. معمولا این مشکل به دلیل پیچ خوردن مچ پا به داخل به هنگام دویدن یا راه رفتن ایجاد می‌شود. ایستادن، دویدن و راه رفتن به مدت زیاد، درد در این ناحیه را تشدید می‌کند.


درد پاشنه پا در ورزشکاران

با درد پاشنه پا چه کنیم؟

خوشبختانه با پیشرفت طب و دانش پزشکی در حال حاضر طیف بسیار گسترده‌ای از درمان‌ها برای هر بیماری وجود دارند و انتخاب بهترین راه درمان منوط به شناخت صحیح علت بیماری است. اگر دچار درد پاشنه پا هستید، ابتدا می توانید از روش‌های خانگی درمان درد پاشنه پا استفاده کنید، از جمله:
- استراحت کافی و پرهیز از وارد کردن فشار بر پا و پاشنه
- استفاده از رژیم غذایی مناسب حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی
- استفاده از درمان‌های سنتی مانند حجامت و زالودرمانی
- ماساژ پا یا استفاده از یخ روی پاشنه پا دو بار در روز و هر بار به مدت 10 تا 15 دقیقه؛ برای ماساژ مناسب پا ابتدا بهتر است نقاط کلیدی ماساژ کف پا را بشناسید تا بتوانید با ماساژ مناسب درد در ناحیه پاشنه پا را درمان کرد.
- پوشیدن کفش های طبی مخصوص خار پاشنه و دمپایی مخصوص خار پاشنه
- پوشیدن آتل شبانه یا استفاده از کفی‌ طبی مخصوص درد پاشنه
- انجام تمرینات کششی مناسب

 ما در بانک کفش یک مقاله خوب در مورد "روشهای درمان پزشکی برای درد پاشنه" داریم که بهترین درمان‌های پزشکی در مورد این بیماری را به طور کامل در آن‌جا توضیح دادیم علاوه بر این با دانستن اصول صحیح آموزش ماساژ پا می توانید درد پاشنه را به میزان زیادی بهبود بخشید. توصیه می‌کنم حتماً این مقاله را بخوانید یا اگر به دنبال ابزارهای مراقبت پا هستید مجموعه محصولات ما را در بانک کفش ببینید.

انواع ابزارهای مراقبتی از پا برای کاهش درد پاشنه
برای مشاهده و خرید انواع محصولات درمانی خارپاشنه کلیک نمایید.


اگر درد پاشنه با وجود درمان‌های خانگی بهبود پیدا نکرد یا با یکی از علائم زیر همراه بود حتما به پزشک مراجعه کنید:
- درد پاشنه پا شدید است.
- درد به طور ناگهانی شروع می‌شود.
- در پاشنه پای خود قرمزی مشاهده می‌کنید.
- پاشنه پا ملتهب است.
- به خاطر درد پاشنه پا نمی‌توانید راه بروید.


سخن پایانی
درد پاشنه پا ممکن است ناتوان کننده باشد و روی حرکات روزانه‌تان تاثیر بگذارد. این درد ممکن است طریقه راه رفتن شما را نیز تغییر دهد. در این شرایط ممکن است تعادل خود را از دست داده و زمین بخورید و آسیب‌های بیشتری ببینید. پس لازم است برای پیشگیری از ایجاد این مشکلات یا رسیدگی به موقع راه‌های درمان درد پاشنه پا را به خوبی بشناسیم.

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

4 نظر

  1. توسط مهدی کریمی در تاریخ 1399/08/21
    من از کمپرسور یخ استفاده کردم چندین بار.برای درمان درد پاشنه خیلی موثره.از مطالب خوب سایت شما ممنون هستم.

    پاسخ:

  2. توسط هما آقازاده در تاریخ 1399/08/28
    من خار پاشنه دارم که متاسفانه اذیت میکند. پزشک توصیه کرده است دمپایی خار پاشنه به عنوان دمپایی روفرشی در منزل استفاده کنم. آیا محصولات شما طبی است و برای خار پاشنه مفید است?

    پاسخ: سلام. بله، دمپایی خار پاشنه را در قسمت جستجو سایت وارد نمایید. توضیحات کامل در ارتباط با هر محصول نوشته شده است. تمامی محصولات طبی است. سلامتی شما آرزوی ماست.

  3. توسط مهسا جوادنیا در تاریخ 1399/10/29
    من شدیدا پاشنه پام درد میکنه و شنیدم یکی از علت های درد پاشنه کمبود ویتامین در بدن هست...امکانش هست راهنمایی کنید که کمبود چه ویتامینی در بدن باعث درد پاشنه میشه؟

    پاسخ: کمبود ویتامین D در بدن یکی از علت های شایع درد پاشنه است اصولا کسانیکه کمبود ویتامین دی دارند به پوکی استخوان، شکستگی استخوان متاتارسال و دردهای پاشنه مبتلا می شوند. علاوه بر این استفاده از ویتامین C می تواند ورم و التهاب ناحیه پاشنه رو بهبود بده که باعث کاهش درد در پاشنه می شود.

  4. توسط محبوبی صادقی در تاریخ 1399/12/25
    سلام بنده 24 سالم هست و تا الان هیچ وقت مشکل پا نداشتم اما چند وقتی هست که موقع راه رفتن پاشنه پام کمی درد میکنه مخصوصا زمانیکه برای مدت طولانی روی پا می ایستم.. بخاطر کرونا ترجیح میدم کمتر به پزشک مراجعه کنم اما نران این هستم که با بی توجهی درد جدی تر شود. آیا ممکن هست این درد جدی باشه؟

    پاسخ: در صورتیکه درد پاشنه با استراحت بهبود پیدا نکرد و چندین هفته ادامه داشت بهتر است به پزشک مراجعه کنید. ممکن است در مراحل اولیه ابتلا به خارپاشنه باشید و با درمان های اولیه بتوانید این مشکل را برطرف کنید

سوالات متداول

درد می تواند چندین هفته یا ماه طول بکشد و از خفیف تا شدید متغیر باشد. ورم کف پا احتمالاً با استراحت خود به خود برطرف می شود ، اما رفع کامل آن ممکن است چندین ماه یا بیشتر طول بکشد. درمان می تواند به بهبود سریعتر شما کمک کند.

بیماری‌هایی مانند ورم کف پا یا التهاب تاندون آشیل می تواند عامل درد پاشنه در صبح باشد. همچنین ممکن است به دلیل آسیب دیدگی مانند شکستگی های استرسی در ناحیه پا باشد. درد پاشنه پا گاهی با درمان های خانگی مانند یخ و استراحت قابل درمان است و گاهی نیاز به درمان‌های پزشکی دارد.

اگر درد و تورم شدید در نزدیکی پاشنه پا دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. ناتوانی در خم شدن پا به سمت پایین ، درد پاشنه همراه با تب ، بی حسی یا گزگز در پاشنه پا و درد شدید پاشنه پا بلافاصله بعد از آسیب دیدگی از دیگر علائمی است که باید در هنگام بروز آنها به پزشک مراجعه کرد.