فواید باورنکردنی ماساژ پا + 14 بیماری که با ماساژ پا بهبود می‌یابند

ماساژ پا

ماساژ دادن پاها یکی از روش‌های رسیدن به احساس راحتی در پا و آرامش در تمام بدن به شمار می‌رود. ما روزانه ساعت‌های زیادی را در حال ایستادن و راه رفتن هستیم. هر روز از پاهایمان کار می‌کشیم و به آنها فشار می‌آوریم. آنها همیشه تمام وزن بدن ما را تحمل می‌کنند و در میان تمام مشغله‌هایی که هر روز داریم فراموش می‌کنیم که این عضو مهم بدن که قلب دوم نامیده می‌شود نیز به مراقبت و رسیدگی نیاز دارد. به همین دلیل است که پاهای ما قبل از سایر اعضایمان پیر می‌شوند و در سنین میانسالی و حتی جوانی دچار پادرد و زانو درد می‌شویم. ماساژ دادن هر شب پاها قبل از خواب فواید متعددی دارد و تاثیر زیادی بر روی توان پا و سلامت عمومی بدن دارد. به عنوان مثال می‌تواند باعث افزایش جریان خون در پا شده و خستگی را از بین ببرد. به علاوه راه‌حلی فوق‌العاده برای رهایی از مشکلاتی مانند سردرد، بی‌خوابی و استرس به شمار می‌رود.

ماساژ دادن پاها قرن‌هاست که توسط پزشکان، به عنوان روشی برای  تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. متخصصان معتقدند که هر نقطه از پای شما به بخش خاصی از بدن ارتباط دارد و با ماساژ دادن و فشار مستقیم با انگشت بر روی هر منطقه می توانید درد و ناراحتی را تسکین داده و سلامتی را برای اندام‌ها، غدد و بخش‌های مختلف بدن به ارمغان بیاورید. این عمل در اصطلاح رفلکسولوژی(Reflexology) نامیده می‌شود و در حقیقت بر این عقیده استوار است که بدن انرژی‌هایی دارد که هر بخشی از این انرژی با نقاطی بر روی کف پا اتصال دارد.

نقاط رفلوکسوژی پا که با اندام های مختلف بدن در ارتباط است

 

چرا پاها به ماساژ نیاز دارند؟

1- پیشگیری از آسیب به پاها

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در حین راه رفتن دچار پیچ خوردگی پا شوید یا وقتی در حال استراحت هستید ناگهان پایتان رگ به رگ شده یا عضلات شما دچار گرفتگی و کشیدگی ‌شوند.ماساژ دادن هر شب پاها باعث تقویت عضلات کف پا، مچ و ساق پا می‌شود ودردهای عضلانی و خطر آسیب به پاها را کاهش می‌دهد.  

2- بهبود جریان خون

اگر شما نیز به دلیل افزایش سن تحرک و فعالیت کمی دارید یا بر حسب شرایط کاری، بیشتر ساعات روز را پشت میز می‌نشینید، ماساژ دادن پاها پیش از خواب می‌تواند باعث افزایش جریان خون در پا شود و در نتیجه عملکرد کلی بدن بهبود می‌یابد. به جز ماساژدادن پاها، استفاده از کفش طبی مناسب نیز به بهبود گردش خون در پاها کمک می‌کند.

انواع دمپایی طبی زنانه که برای ماساژ پا مناسب است

برای خرید انواع دمپایی طبی زنانه کلیک کنید

3- کاهش فشار خون

ماساژ دادن هر شب کف پا، علاوه بر بهبود گردش خون، مانع بالا رفتن فشار خون می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که ماساژدادن شبانه پاها تنها  به مدت ده دقیقه باعث کاهش فشار خون می شود.

4- کاهش سردرد

تحقیقات نشان می‌دهند که ماساژ پا برای کاهش سردرد بسیار موثر است. در برخی از بیماران که حتی دارو نیز تاثیری بر روی آنها نداشته، ماساژ منظم پاها علائم سردرد آنها را بهبود داده و در برخی بیماران، درد را کاملا برطرف نموده است.

5- تسکین درد خار پاشنه و صافی کف پا

افرادی که از درد و التهاب کف پا رنج می‌برند، به خار پاشنه مبتلا هستند یا کف پای آنها قوس طبیعی ندارد و چار صافی کف پا یا قوس بیش از اندازه کف پا هستند و درد و ناراحتی کم و بیش زیادی در کف پای خود احساس می‌کنند، می‌توانند با ماساژ مکرر پا خصوصا هر شب قبل از خواب، درد خود را تسکین دهند و حتی در بعضی موارد مشکل خود را به طور کامل درمان نماید. همچنین برخی از ورزش های کششی برای درمان خارپاشنه علاوه بر درمان سبب ماساژ مناسب در کف پا می‌شوند.

6- کاهش علائم اضطراب و افسردگی

مطالعاتی که در زمینه رفلکسولوژی صورت گرفته است نشان می‌دهد که ماساژ پا می‌تواند با تاثیر بر روی پایانه‌های عصبی، احساس اضطراب و افسردگی را کاهش دهد و احساس آرامش را در فرد به وجود ‌آورد. کاهش میزان ترشح هورمون کورتیزول و افزایش ترشح هورمون دوپامین و سروتونین از اثرات ماساژ پا برای رفع افسردگی است.

7- تسکین علائم پیش از قاعدگی و یائسگی

ماساژ دادن هر شب پاها قبل از خواب می‌تواند علائم رایج پیش از قاعدگی و پیش از یائسگی یعنی اضطراب، خستگی، سردرد، نوسانات خلق و خو، تحریک پذیری و افسردگی را کاهش دهد.

8- کاهش ورم پاها و واریس

جمع شدن مایع اضافی در حفره‌ها و بافت‌های بدن به دلایل متفاوتی ممکن است ایجاد شود. مثلا تورم پا حالتی شایع در اواخر دوران بارداری است که می‌توان آن را با ماساژ مکرر پاها از بین برد. واریس نیز که تجمع خون در رگ‌های پا است با ماساژ مداوم پاها به طرز قابل ملاحظه‌ای واریس در بارداری را بهبود می‌بخشد البته اگر به همراه آن رژیم غذایی سالم و استراحت کافی داشته باشید.

ماساژ پا مشکلات ناشی از واریس در بارداری را بهبود می بخشد

برای مشاهده و خرید انواع جوراب واریس کلیک کنید

9- تسکین کمردرد و پادرد مزمن

افرادی که از کمردرد و پادرد رنج می‌برند، باید حتما قبل از خواب، پاهای خود را ماساژ دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که برای کمردرد، ماساژ پا نسبت به ماساژ کمر بسیار موثرتر است

10- کاهش گرفتگی سینوس یا آلرژی

گرفتگی سینوس‌ها یا حساسیت فصلی و آسم جزو مشکلاتی هستند که باعث می‌شوند نتوانید به راحتی نفس بکشید و در این شرایط انجام فعالیت‌های روزمره برای شما دشوار خواهد شد. اما جالب است که بدانید ماساژ دادن پاها قبل از خواب موجب می‌شود که راحت‌تر نفس بکشید و از مصرف دارو و عوارض آن در امان باشید.

11- بهبود عملکرد کبد

اگر عملکرد کبد دچار اختلال شود مواد زائد در بدن انباشته می‌شود. اما ماساژ دادن پاها قبل از خواب، آنزیم‌های کبدی را تنظیم می‌کند و باعث بهبود عملکرد آن در بدن می‌شود.

12- جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی

همانطور که گفته شد ماساژ دادن پاها پیش از خواب، گردش خون در بدن را افزایش و فشار خون را کاهش می‌دهد. همین عوامل از بروز بسیاری بیماری‌‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ماساژ کف پا برای قلب کیفیت خواب در بیماران قلبی را بهبود بخشیده و کیفیت زندگی را در این بیماران بالا می‌برد. ماساژ کف پا برای قلب، یک اقدام مراقبتی است که می‌تواند اثرات درمانی و آرامش بدنی و روانی را در برداشته باشد. این ماساژ در منطقه خاصی از کف پا صورت گرفته که درتقویت سلامت قلب نقش دارد.

13- تسکین دردهای رایج در نوزادان و کودکان

بدخلقی های نوزادان و کودکان می‌تواند دلایل مختلفی چون خارپاشنه در کودکان، شکم درد، یبوست، آنفولانزا، احتقان، پاشنه درد و ... داشته باشد. علاوه بر داروهایی که متخصصان اطفال تجویز می کنند، می‌توان از ماساژ نواحی مختلف پا برای تسکین و آرامش دادن به کودک استفاده نمود.

ماساژ پا یکی از روش های کاهش درد پا در کودک است

14- جلوگیری از بروز نوروپاتی در بیماران دیابتی

برای بیماران مبتلا به بیماری دیابت، گردش خون مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا این افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری نوروپاتی دیابتی محیطی هستند. نوروپاتی زمانی ایجاد می‌شود که بافت‌ها و اعصاب در اندام‌های انتهایی مثل دست‌ها و خصوصا پاها به دلیل گردش خون ضعیف، به میزان کافی مواد مغذی و اکسیژن دریافت نکنند. به همین دلیل این قسمت‌ها دچار سوزش، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و گاهی از بین رفتن عضو می‌شوند. اما ماساژ دادن پا، با افزایش میزان گردش خون در پاها و کل بدن، از بروز بیماری و قطع عضو پیشگیری می‌کند.

چگونه پاهای خود را ماساژدهیم؟

ماساژ دادن پاها بعد از یک روز طولانی و پرمشغله بسیار لذت‌بخش است و بهترین راه‌حل برای رها شدن از خستگی و انواع مشکلات مانند سردرد، بی‌خوابی و استرس محسوب می‌شود. ماساژ درمانی کف پا باعث تمدد اعصاب و از بین رفتن دردهای عضلانی می‌شود. برای رسیدن به بهترین نتیجه باید ماساژ دادن به صورت اصولی و با آگاهی کامل از عملکرد هرکدام از نقاط ماساژ در پا و تاثیر آن بر بدن باشد. روش‌های فراوانی برای ماساژ پا وجود دارد که به‌راحتی می‌توان این روش‌ها را در خانه به کار برد.

اگر به‌ دنبال مطلبی کامل درمورد نحوه صحیح ماساژ پا هستید، مقاله " با اصول و روش‌های ماساژ پا آشنا شویم" را بخوانید تا به ‌صورت گام‌ به‌گام با تکنیک‌های موثر ماساژ پا آشنا شوید.

سخن پایانی

ماساژ صحیح پا تجربه‌ لذت‌بخشی است  که با از بین بردن خستگی، درد و کوفتگی یک روز طولانی و پرمشغله، آرامش و سرزندگی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. ماساژ پا به جز رفع خستگی در از بین بردن مشکلات و بیماری‌های زیادی موثر است. با شناخت نقاط حساس و مهم ماساژ در کف پا، بیماری‌ها و دردهای خود را به بهترین شکل ممکن برطرف کنیم.

منبع:

webmd/foot massage

 

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

1 نظر

  1. توسط فریبا ایمانی در تاریخ 1399/10/30
    من میگرن دارم و شدیدا از سر درد اذیت میشم... شنیدم با ماساژ کف پا میشه سر درد رو آروم کرد...میشه راهنمایی کنید ماساژ کدام قسمت پا باعث کاهش سر درد میشه؟

    پاسخ: نقطه فشار hegu که بین انگشت شست و انگشت اشاره شما قرار دارد برای ماساژ مناسب هست. ماساژ این قسمت می تواند برای تسکین سر درد موثر باشد.

سوالات متداول

ماساژ پاها عضلات پاها را تحریک کرده و باعث کاهش سفتی عضلات پا می‌شود. حدود 5 دقیقه ماساژ پا و مچ پا در طول روز، درد مچ پا را کاهش داده و مچ پا را تقویت می‌سازد.

از انجام ماساژ در طول روز نترسید اما زیاده‌روی نکنید. ماساژ باید بین 5 تا 15دقیقه انجام شود. انجام ماساژ بیش از می‌تواند عضلات و تاندون‌های پا را ملتهب کند. 

به استثنای زمان بارداری، در صورتی که از ماساژورها بدرستی استفاده شود، هیچ ضرری به پا وارد نمی‌شود.