6 نقطه کلیدی در ماساژ کف پا + آموزش صحیح برای درمان بیماری‌ها

ماساژ کف پا

6 نقطه کلیدی در ماساژ کف پا

پاهای سالم تاثیر زیادی روی سلامتی عمومی و عملکرد بدن دارد. در واقع کلید حفظ سلامتی، در پاهای ماست. ماساژ دادن کف پاها خصوصا بعد از یک روز طولانی و پرمشغله کار بسیار لذت بخشی است که موجب رهایی از خستگی و درد می‌شود .

 

 

فواید ماساژکف پا

ماساژ پا فواید بسیاری دارد، از جمله:

* از بین بردن درد و اسپاسم‌های عضلانی

* تمدد اعصاب

* کاهش استرس و رفع سردرد

* آرامش دادن به پاها و بدن

* رفع بی‌خوابی

* بهبود گردش خون

* کاهش ورم در طول بارداری

* بهبود سلامت پوست

* درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند سندرم پای بی‌قرار

* و ...

 

بیشتر بدانیم: فواید ماساژ کف پا

 

اما آنچه در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم شناسایی نقاط حساس کف پا است که باعث رفع مشکلات سلامتی و درمان بیماری‌ها می‌شود. در کف پای ما میلیاردها پایانه عصبی وجود دارد که امتداد آن‌ها در سراسر بدن پخش می‌شوند. ماساژ دادن کف پا نه تنها باعث تحریک پاها می‌‌شود بلکه روشی است که با آن می‌توانیم سایر قسمت‌های بدن را هم تحریک کنیم. به عنوان مثال، انگشت بزرگ با ریه ها و مغز در ارتباط است در حالیکه انگشت کوچک می تواند درد گوش را کاهش دهد. این همان چیزی است که در علم پزشکی به آن رفلکسولوژی می‌گویند.

طبق اصول رفلکسولوژی، در پاها مناطقی وجود دارد که به غدد، اندام‌ها و بخش‌های مختلف بدن در ارتباطند. می‌توان از این ارتباط برای از بین بردن درد، بهبود گردش خون، کنترل فشارخون و تنظیم میزان هورمون‌ها در بدن استفاده کرد. تنها چیزی که باید بدانید این است که کدام بخش‌ها را برای درمان کدام مشکل ماساژ دهید. با شناخت نقاط حساس می‌تواند در کاهش میزان استرس، رهایی از بی‌خوابی، دفع سنگ کلیه، درمان دیابت یا نوروپاتی دیابتی، رفع التهاب مفاصل، درمان صافی کف پا یا قوس بیش از اندازه کف پا موثر باشد.

رفلکسولوزی پا

اگرچه رفلکسولوژی یکی از شیوه‌های درمانی طبیعی و غیرتهاجمی است و ‌نیازی به مصرف دارو ندارد اما عدم شناخت کافی از نحوه ماساژ یا استفاده نامناسب و خودسرانه از آن می‌تواند عوارضی را برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است درمان خود را خصوصا در جلسات اول با مشاوره و حضور متخصص رفلکسوتراپی انجام دهید و پس از آموزش این تکنیک‌ها می‌توانید آنها را در خانه انجام دهید.

بیشتر بدانیم: آموزش روش ماساژ پا

اصول کلی در ماساژ پاها

  1. ماساژ دادن پاها به طور کلی و حتی بدون توجه به نقاط کلیدی بسیار مفید است. پس بهتر است هر چند روز یکبار پاهای خود را با حرکات آرام و ملایم ماساژ دهید. آنها را با آب گرم بشوئید و کمی روغن گرم روی آنها بمالید.
  2. ماساژ دادن پا را از انگشتان شروع کرده و کم کم به سمت پاشنه پا بروید.
  3. هنگام ماساژ دادن پاها، آنها را بکشید، ضربه بزنید، نیشگون بگیرید و بمالید.
  4. هنگام ماساژ دادن گاهی متوجه می‌شوید که بعضی نقاط حساس‌تر هستند. این نشان می دهد که اندام‌هایی که به این نقاط مربوط می شوند حال زیاد خوبی ندارند. به همین دلیل این قسمت ها را باید بهتر ماساژ دهید.
  5. قسمت های دردناک را باید به مدت طولانی‌تری ماساژ و با انگشت شست دست فشار دهید. اما این کار نباید بیشتر از یک دقیقه طول بکشد. اگر درست انجام داده باشید در همین یک دقیقه درد کاهش پیدا می کند.
  6. قسمت‌هایی که با ماساژ آن احساس خوبی پیدا می‌کنید و آرامش بیشتری احساس می‌کنید را بیشتر ماساژ دهید. 
  7. نکته قابل توجه این است که در برخی موارد توصیه می‌شود که از ماساژدادن پاها به شدت اجتناب کنید. مواردی مانند: هنگام تب، در زمان لخته شدن خون در پا، تشدید بیماری‌های مزمن، در صورت وجود زخم یا خراش‌های عمیق روی پا. خانم‌های باردار نیر باید تحت نظر پزشک از این روش استفاده کنند.
  8. برای درمان مشکلات، بیماری‌ها و اختلال در سیستم بدن باید به صورت منظم هر شب قبل از خواب پاهایتان را به روشی اصولی ماساژ دهید. مدت زمان ماساژدادن پاها باید به طور متوسط  15 دقیقه به طول بیانجامد.
  9. هنگام ماساژ دادن مراقب انگشتان دست خود باشید. فشار را آن قدر زیاد نکنید که شست‌ دستانتان احساس ناراحتی کند. برای ایجاد فشار از وزن بدنتان استفاده کنید نه ماهیچه‌های شست‌.
  10. تمرکزتان در یک زمان بر یک پا باشد و در زمان ماساژ یک پا، پای دیگر را در داخل حوله‌ای بپیچید تا گرم بماند.

نقاط کلیدی در کف پا:

جهت شناسایی نقاط مهم در ماساژ پا می‌توان ‌هر دو پای چپ و راست را به ۵ منقطه تقسیم نمود:

  - منطقه اول


این نقاط روی هر دو پا یکسان هستند و مسئول اندام‌های متقارن مثل چشم‌ها هستند که هم در قسمت چپ بدن وجود دارند و هم در قسمت راست بدن. ماساژ انگشت شست در این منطقه بسیار مهم است. زیرا با نقاط مهمی در مغز ارتباط دارد. مثلا می‌تواند تأثیر مثبتی روی غده هیپوفیز بگذارد. این غده در مغز، عملکرد غدد دیگر بدن را کنترل می‌کند. یکی از کارکردهای این غده تاثیر بر روی اشتها است. اگر قسمت وسط شست را فشار دهید یا ماساژ نمایید می‌تواند میل به غذا خوردن را کم کند و باعث لاغر  شدن شما شود. اگر دچار سردرد هستید می‌توانید با ماساژ نقاط مختلف انگشتان سردرد خود را کاهش دهید. مثلا اگر سردرد شما به علت اضطراب و استرس باشد با فشار بر روی قسمت داخلی و انتهایی انگشت شست درد خود را کاهش دهید اگر سردرد به علت سینوزیت باشد به قسمت گوشتی تمامی انگشتان پا و قسمت های بیرونی و درونی شست، فشار وارد کنید و در صورتی که سردرد به علت درد چشم یا درد گردن و شانه باشد به قسمت انتهای شست پا و انگشت دوم و سوم فشار وارد کنید.

ماساژ شست پا

  - منطقه دوم


در این منطقه نقاطی که روی پای چپ و راست قرار دارند کمی متفاوت هستند. منطقه بازتاب قلب روی پای چپ زمانی ماساژ داده می شود که احساس هیجان و استرس داشته باشید. با ماساژ دادن قسمت زیر شست پا می‌توان فشار و استرس وارد شده به بدن را کاهش داد. این کار همچنین روی غده تیروئید نیز تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که اگر فرد به صورت مداوم در معرض استرس قرار گیرد، عملکرد غده تیروئید او دچار مشکل می‌شود.

ماساژ قسمت مرکزی شست پا

  - منطقه سوم


در قسمت وسط کف پا پایانه‌های عصبی متعددی وجود دارد؛ ماساژ دادن این قسمت نیز روی کاهش استرس تاثیرگذار است. شبکه خورشیدی در قسمت وسط کف پا بایستی با دقت ماساژ داده شود زیرا که استرس در این قسمت تجمع می‌یابد. این قسمت در بخش گودی در بالای کف پا قرار دارد. فشار دادن و ماساژ دادن این قسمت باعث ایجاد خواب راحت هم  می‌شود. به علاوه ماساژ این ناحیه تأثیر مثبتی روی دیافراگم دارد. دیافراگم نوعی عضله گنبدی شکل است که هنگام نفس کشیدن به ریه کمک میکند تا روند پر و خالی شدن آن بهتر انجام شود. بنابراین با ماساژ این قسمت تنفس بهبود پیدا می‌کند. ماساژ دادن لبه داخلی کف پا نیز با غدد فوق کلیوی و ترشح غده آدرنال مرتبط است. اگر از احساس خستگی و بی‌حالی رنج می‌برید لازم است که با ماساژ این ناحیه، غدد آدرنال خود را تحریک کنید
ماساژ وسط کف پا

  - منطقه چهارم


متخصصان می‌گویند ماساژ دادن این قسمت از پا، در دفع سمومی که در بدن تراکم پیدا کرده، موثر است. با ماساژ دادن این قسمت، سیستم دفع بدن فعال‌تر می‌شود.  با ماساژ منظم این قسمت و مصرف به اندازه میوه و سبزیجات بدن خود را سم‌زدایی کنید. ماساژ لبه داخلی قسمت بالای پاشنه علاوه بر بهبود عملکرد مثانه می‌تواند در بهبود بیماری‌هایی مثل سنگ مثانه، التهاب و تورم مثانه یا بروز عفونت در این عضو موثر باشد.

منطقه چهارم کف پا

  - منطقه پنجم


نقاط قرار گرفته شده در آخرین منطقه برای پای چپ و راست یکسان است. با ماساژ دادن این قسمت هم می‌توانید دردهای پاشنه پا و خار پاشنه را تسکین دهید و هم فشار نقطه وسط پاشنه پا می‌تواند در درمان بی‌خوابی موثر باشد.

ماساژ پاشنه پا

سخن پایانی

نقاط مختلفی که روی کف پا وجود دارند به پایانه‌های عصبی سراسر بدن متصل هستند. ماساژ دادن این نقاط باعث ایجاد بازتاب در اندام های داخلی بدن می‌شود. به این نوع ماساژ رفلکسولوژی می‌گویند.

خستگی ناشی از راه رفتن یا ایستادن‌های مداوم مداوم، سردرد، استرس و اضطراب و بسیاری بیماری‌های دیگر را می‌توان با  ماساژ صحیح از بین برد. انجام مستمر ماساژ پا، باعث ایجاد آرامش، کسب تجربه لذت‌بخش و بالا رفتن کیفیت زندگی‌تان خواهد شد.

منبع:

ncbi.nlm.nih/key point in foot massage

 

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

2 نظر

  1. توسط جلادتی در تاریخ 1403/01/09
    برای تاثیرگذاری بهتر ماساژ در درمان بیماری ها، می توان آن را هرروز تکرار کرد؟

    پاسخ: خیر، توصیه نمی شود.

  2. توسط ممنونم در تاریخ 1401/12/10
    سلام.. پست بسیار خوبی بود. من استفاده کردم.

    پاسخ:

سوالات متداول

شست پا

بندهای انگشت شست پا

قسمت مرکزی شست پا

قسمت وسط کف پا

لبه داخلی کف پا

قسمت کنار پاشنه پا

 

پاشنه پا، بهترین نقطه برای ماساژ در کاهش درد کمر می باشد.

محل مورد نظر را تا زمانی که احساس درد خفیف کنید، فشار دهید.

موضع را 5 ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید

این روند را 3 بار تکرار نمایید.