آموزش جامع ماساژ کف پا + 10 مرحله برای ماساژ اثربخش

آموزش ماساژ

آموزش ماساژ پاها یكی از سریع ‌ترین و بهترین راه‌هایی است که افراد می‌توانند برای تسکین دردهای جزئی خود بکار ببرند. ما به طور ناخودآگاه زمانی که در جایی از بدن احساس درد و ناراحتی می‌كنیم آن قسمت را ماساژ می‌دهیم. مثلا زمانی که سردرد داریم شقیقه‌ها و پیشانی خود را ماساژ می‌دهیم. در واقع ماساژ، یک واكنش طبیعی و غریزی به دردها در بدن است. ماساژ کف پا با کاهش انقباضات عضلات کف پا، باعث احساس آرامش و رفع خستگی‌های روزمره می‌شود.

فواید ماساژ پا چیست؟

ماساژ روشی است که از قرن‌ها پیش برای رفع خستگی و تسکین دردهای عصبی و گرفتگی های عضلانی استفاده می‌شد. پزشکان از قدیم دریافته بودند که ماساژ کف پا جریان خون را تسریع می‌کند و فشار بر روی رگ‌ها و سیاه رگ‌ها را کم می‌کند و به این شکل ناراحتی‌های قلبی را کاهش می‌دهد. روش صحیح ماساژ کف و انگشتان پا، استرس و فشار عضلانی را کاهش و دردهای ناشی از آسیب‌های ورزشی و ناراحتی‌های مزمن همچون دیابت و واریس که باعث درد در بافت‌های بدن هستند را سریع‌تر بهبود می‌دهد.

 

 

 تاثیر ماساژ پا بر روی بدن به این شکل است که وقتی برخی بافت‌ها یا ماهیچه‌های بدن بیش از حد فعالیت دارند، مواد زایدی مانند اسید لاکتیک در آن قسمت‌ها جمع می‌شود که باعث درد، گرفتگی و حتی اسپاسم عضلانی می‌شود. ماساژ دادن موجب می‌شود که گردش خون بهبود یافته و مواد غذایی و اکسیژن تازه به آن بافت ها و ماهیچه‌ها برسد و مواد سمی از بدن خارج شود. استفاده از کفی‌های ماساژور طبی نیز می‌تواند تا حدود زیادی در کاهش دردهای بدن موثر باشد.

مراحل انجام ماساژ پا

برای درمان دردها با استفاده از ماساژ نیازی نیست هزینه زیادی بپردازید، می‌توانید ماساژ را خودتان بدون هیچ هزینه‌ای انجام دهید. اما برای اینکه از ماساژدادن پاهای خود بیشترین استفاده را ببرید و از آرامش و راحتی خود بالاترین لذت را ببرید باید این کار را با توجه به اصول و طی مراحل خاصی انجام دهید. شناخت نقاط مهم در کف پا  تاثیر زیادی در افزایش کارایی این عمل دارد. در اینجا به طور مختصر شما را با روش انجام ماساژی موثر آشنا می‌کنیم:

 

مرحله اول: قراردادن پا در آب

برای شروع ماساژ کف پا لگنی را  بردارید و آن را از آب گرم پر کنید تا آنجا که تمام مچ پای شما در آب قرار گیرد. اگر مایل باشید می توانید در داخل آب از گیاهان معطر و آرام بخش یا عصاره آنها مثل اکالیپتوس و اسطوخودوس استفاده کنید. پاهای خود را به مدت 20 تا 30 دقیقه در آب قرار دهید. در طول این مدت سعی کنید آرام باشید و به مشکلات و دغدغه های روزمره خود فکر نکنید. به پشتی صندلی یا مبلی که رویش نشسته اید تکیه دهید و بگذارید پا‌هایتان به خوبی مرطوب شوند.

 

 

 

 

 

مرحله دوم:گرم کردن کف پا

پس از آن پاهای خود را درآورده و با یک حوله نرم خشک کنید. بهتر است که این حوله‌ها را کمی گرم کنید تا وقتی پاها را در آنها قرار می‌دهید یک مرتبه یخ نکنند. حالا یکی از پا‌ها را برای ماساژ آماده کنید و پای دیگر را داخل حوله بپیچید که گرم بماند و حرارتش را از دست ندهد.

 

 

 


 

 

مرحله سوم:ماساژ با روغن

به پای خود مقداری لوسیون یا روغن بزنید سپس شروع به ماساژ دادن کف پای خود کنید تا روغن به خوبی جذب پا شود. می‌توانید از هر نوع روغنی که دوست دارید استفاده کنید. البته هر روغن خاصیت ویژه ای دارد که می‌توانید با کسب اطلاعات بیشتر از فواید روغن‌ها، عملکرد ماساژ را دو چندان کنید.

 

 

 

 

 

 

مرحله چهارم:نرمش پا

بهتر است در ابتدا کمی پایتان را نرمش دهید. برای این کار می‌توانید با یک دست پاشنه پا و با دست دیگر قوزک پا را بگیرید و مفصل پا را به صورت دورانی ورزش بدهید. این کار باعث می‌شود عضلات آمادگی بیشتری برای ماساژ پیدا کنند و نتیجه بهتری حاصل شود. در ادامه با فشاردادن کف پا با یک دست و روی پا با دست دیگر، جریان خون را در پاها افزایش دهید.

 

 

 

 

 

 

مرحله پنجم:ماساژ کف پا

بعد از نرمش پاها، نوبت به ماساژ اصلی می‌رسد. در این مرحله با استفاده از انگشتان دست به پا ضربه بزنید برای این کار با شست دست به کف پا فشار بیاورید و با انگشتان دست دیگر به روی پا ضربه بزنید. این کار را از انگشتان پا شروع کرده و تا مچ پا ادامه دهید. یادتان باشد مفاصل و فضا‌های خالی بین انگشتان را فراموش نکنید.

 

 

 

 

 

 

مرحله ششم:ماساژ انگشتان پا

بعد از این کار، نوبت ماساژ بخش‌های مختلف پا به صورت اختصاصی است. این کار را از انگشتان پا شروع کنید و هرحرکت را یک تا پنج بار تکرار کنید. بهتر است ابتدا از انگشت کوچک شروع کرده و یکی یکی انگشتان را ماساژ دهید تا به شست پا برسید. برای ماساژ انگشتان پا کافی است انگشت شست دست را زیر انگشت پا قرار داده و روی آن را با انگشت اشاره و میانی دست ماساژ دهید.

 

 

 

 

 

 

مرحله هفتم:ماساژ بین انگشتان پا

یکی از قسمت‌هایی که با ماساژ آن آرامش زیادی به دست می‌آورید زیر انگشتان پا است. با چهار انگشت دست، فضای خالی بین انگشتان پا را با حرکات رو به جلو و عقب ماساژ دهید.

 

 

 

 

 

 

مرحله هشتم:ماساژ کف پا

وقتی ماساژ انگشتان پا تمام شد، سراغ قسمت‌های میانی و انتهایی پا بروید. سعی کنید اول با انگشت شست تان حرکات دورانی ایجاد کنید و بعد آهسته ضربه بزنید. به این صورت که انگشت شست هر دو دست را روی کف پا قرار دهید به شکلی که انگشت‌های دیگر روی پا قرار گیرند و سپس با هر دو شست، کف پاها را فشار دهید و با حرکات دورانی تمام قسمت کف پا از پاشنه تا پنجه را ماساژ دهید. همین کار را برای روی پا نیز انجام دهید این کار در رفع خستگی پاها، اثر زیادی دارد.

 

 

 

 

 

مرحله نهم:مشت زدن به کف پا

با استفاده از مشت، روی تمام قسمت هایی  از پا که در آن احساس درد یا خستگی بیشتری دارید ضربه بزنید. این کار را برای هر قسمت پنج تا ده بار تکرار کنید.

 

 

 

 

 

مرحله دهم:

برای پایان دادن به ماساژ کم‌کم ضربه‌‌ها را آهسته تر کنید. تمام قسمت‌های پا، از انگشتان تا مچ پا را به آرامی ضربه بزنید. بعد از تمام شدن ماساژ یک پا، نوبت به پای دیگر می‌رسد. کل این مراحل را برای پای دیگر نیز انجام دهید.

 

نکات کلی ماساژ پا که باید در نظر داشته باشید:

  • بر روی قسمت‌هایی که در آنها احساس درد دارید، بیشتر تمرکز کنید. البته به این قسمت‌ها به‌اندازه‌ای فشار بیاورید که ناراحت کننده نباشد.
  • برای قسمت‌هایی که ماساژ آنها به شما حس خوبی می‌دهد بیشتر وقت بگذارید.
  • در هنگام ماساژ آنقدر به شست دست خود فشار وارد نکنید که آسیب ببینند. به جای اینکه برای ضربه زدن، به‌ عضلات انگشت شست خود فشار وارد کنید از قدرت وزن بدنتان استفاده کنید.

پیش از شروع ماساژ پا باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • قسمت‌هایی که دچار زخم، بریدگی و پانسمان هستند را ماساژ ندهید.
  • زنان باردار، افرادی که دچار مشکلات و بیماری هایی مانند  نوروپاتی دیابتی هستند یا کسانی که در معرض خطر تشکیل لخته‌های خون قرار دارند، باید پیش از ماساژ پا با پزشک مشورت کنند. زیرا بعضی از بیماری‌ها موجب می‌شود که بخش‌هایی از پا نسبت ‌به فشار حساس شوند.

سخن پایانی

ماساژ پا راهکاری ساده برای برطرف کردن گرفتگی و کشیدگی عضلات، خستگی  و درد پاها است. ماساژ کف پا برای آرام شدن و تمدد اعصاب بسیار مفید است و احساس سلامتی و سرحالی را در فرد ایجاد می‌کند. با داشتن برنامه‌ای منظم برای ماساژ پا قبل از خواب، هم می‌توانید از بروز برخی بیماری‌ها پیشگیری کنید و هم خوابی راحت را تجربه نمایید.

منبع:

medicalnewstoday/foot massage techniquea

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

2 نظر

  1. توسط فرید اسدی در تاریخ 1399/10/30
    بهترین زمان برای انجام ماساژ پا چه زمانی است؟

    پاسخ: بهترین زمان برای انجام ماساژ پا 5 تا 10 دقیقه قبل از خواب است که می تواند خواب آرامش بخشی را برای شما فراهم کند.

  2. توسط نیکوگفتار در تاریخ 1403/01/31
    در یک تصادف اعصاب پاهام آسیب دیده، آیا ماساژ می‌تواند برای اعصاب پام مفید باشد؟

    پاسخ: ماساژ درمانی برای بهبود اعصاب آسیب دیده مفید است. این کار باید با توصیه پزشک و زیر نظر فیزیوتراپیست انجام شود.

سوالات متداول

احساس درد در هنگام ماساژ پا، ممکن است به دلیل سفت شدن و یا اصطلاحا گره خوردن بافت‌های پا باشد. در این شرای رفلسولوژیست باید با زمان بیشتر و به آرامی برروی ناحیه سفت شده متمرکز شود تا بافت‌ها را باز کند

قبل از خواب بهترین زمان انجام ماساژ پا است. ماساژ باعث بهبود جریان خون شده که به خواب راحت کمک می‌کند.

افراد دیابتی ممولا با کاهش جریان خون در پاهای خود مواجه هستند که ماساژ یک راه عالی برای بهبود و افزایش گردش خون در پاهای آن‌ها است/