16 علت سوزش کف پا به همراه روش‌های درمانی آن

سوزش کف پا

سوزش کف پا را جدی بگیرید

سوزش کف پا عارضه‌ای است که معمولا منبع آن رشته‌های عصبی پوست هستند. زمانی که به هر علتی عصب‌های پا دچار آسیب شوند مغز این آسیب را به شکل سوزش یا سوزن سوزن شدن به پاها می‌فرستد. این احساس غالبا در انگشتان و کف پا ایجاد می‌شود زیرا اعصاب پا، طولانی‌ترین و آسیب پذیرترین عصب‌ها هستند. احساس گرما، درد، سوزش، سوزن سوزن شدن یا مورمور شدن کف پا احساس ناخوشایندی است که می‌تواند به علل متفاوتی ایجاد شود و از یک احساس سوزش ملایم تا شرایط جدی تری همچون وارد شدن آسیب به اعصاب و درد شدید را شامل شود.

بنابراین هنگام بروز هر گونه درد یا سوزش در کف پا باید ابتدا دلیل اصلی مشکل تشخیص داده شود تا بتوان درمان مناسبی برای آن پیدا کرد و از درد و ناراحتی بلند مدت و ایجاد عوارض و آسیب‌های بیشتر جلوگیری کرد. در این مقاله خواهید دید که چگونه با راهکارهای ساده‌ای مانند کنترل قند خون، رژیم غذایی مناسب، ورزش، خوردن آب کافی، داشتن خواب کافی و مکمل‌های مناسب، این مشکل را برطرف نمود

علت سوزش کف پا چیست؟

1- استفاده زیاد از الکل: استفاده زیاد و افراطی از الکل به اعصاب بدن آسیب وارد می‌کند. به این آسیب عصبی، نوروپاتی الکلی می‌گویند.

2- کمبود ویتامین و مواد غذایی مقوی: آسیب عصبی به کف پا می‌تواند ناشی از کم خونی یا کمبود ویتامین‌های سری B در بدن اتفاق بیفتد. 

ویتامین ب

3- قرار گرفتن در معرض سموم: فلزات سنگینی مثل سرب یا جیوه و حتی مواد شیمیایی صنعتی مثل سموم آفت کش می‌توانند فرد را دچار مسمومیت کنند و علائم نوروپاتی محیطی را به وجود آورند.

4- نوروپاتی دیابتی: آسیب رگ‌های عصبی که معمولا در راتباط با دیابت است، از رایج‌ترین علت سوزش کف پا است. قند خون بالا و کنترل نشده در مدت طولانی مدت می‌تواند منجر به آسیب دیدگی رگ‌ها و عصب های بدن به خصوص در ناحیه پا شود.

5- بیماری شارکو _ماری _ توث (CMT): این بیماری یکی شایع‌ترین بیماری‌های عصبی است که علت ژنتیکی دارد و عملکرد اعصاب مربوط به عضلات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد سوزش در ناحیه دست و پا می‌شود.

6- کم کاری تیروئید: این مشکل تعادل هورمون‌ها را در بدن به هم می‌ریزد و با فشاری که روی اعصاب وارد می‌کند باعث ایجاد درد و سوزش در پا می‌شود.

7- بیماری های عفونی: سوزش کف پا می‌تواند به علت عفونت‌های مختلف ایجاد شود. بیماری لایم، اچ آی وی (ایدز)، سیفلیس، زونا و قارچ انگشتی در ورزشکاران بیماری‌های عفونی زمینه ساز برای سوزش کف پا هستند.

8- بیماری های کلیوی: هنگامی که کلیه‌ها کارکرد صحیحی نداشته باشند، مواد سمی وارد خون شده و منجر به درد و سوزش پا می‌شود.

9- سندروم تونل تارسال: زمانی که اعصاب پشت قوزک پا به دلیل ورم یا صدمه تحت فشار قرار گیرند باعث ایجاد درد و سوزش در ناحیه کف پا می‌شوند.

10- شیمی درمانی: مواد شیمیایی که برای درمان سرطان به کار می‌روند یکی از علل ایجاد نوروپاتی محیطی هستند.

11- ناراحتی‌های کبد: مشکلات کبدی می‌تواند به صورت سوزش کف پا و ساق پا بروز پیدا کند. کارکرد نامنظم کبد، اخلاط و چربی کبد همگی می‌توانند به سوزش کف پا منجر شوند.

12- نوروم مورتون: این بیماری به علت آسیب دیدن اعصاب منتهی به انگشتان پا ایجاد می‌شود و درد و سوزش زیادی را در کف پا ایجاد می‌کند.

13- مشکلات مفصلی: بیماری‌هایی مانند روماتیسم مفصلی، آرتروز و نقرس ممکن است با سوزش کف پا همراه باشند.

14- سندروم درد منطقهای پیچیده (CRPS): این بیماری معمولا پس از یک جراحی یا مصدومیت ایجاد می‌شود که بر اثر آن اعصاب دچار آسیب می‌شوند و ارتباط بین مغز و ستون فقرات با مشکل روبرو می‌شود.

15- اختلالات هورمونی: بارداری و یائسگی از دلایل سوزش کف پا به علت اختلالات هورمونی است.

16- چربی خون: داغ شدن و سوزش کف پا از دلایل چربی خون و کلسترول بالا است که در شب تشدید می‌شود.

علائم احتمالی همراه با سوزش

احساس سوزش انگشتان پا می‌تواند با علائم دیگری نیز همراه شود که این موارد به وضعیت، اختلال یا بیماری زمینه‌ای که فرد به آنها مبتلا است بستگی دارد. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* زخم و خونریزی کف پا

* تاول

* درد یا بی حسی که در هنگام شب تشدید می شود

* قرمزی، گرمی یا تورم

* سختی در راه رفتن

* حساسیت شدید به لمس

* درد مفصلی یا درد استخوانی

* ضعف عضلانی

* کاهش توانایی در احساس تغییرات دمایی

درمان‌های تاثیرگذار برای کاهش سوزش کف پا

الف- درمان‌های خانگی

درد و سوزش کف پا جزو دردهایی است که علل متفاوتی دارد و تشخیص علت اصلی و تجویز درمان آن کار یک پزشک متخصص است. اما روش‌هایی کلی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای کاهش درد استفاده کنید. این روش‌ها عبارت‌اند از:

1- پاها را در آب سرد قرار دهید. قرار دادن پا در آب سرد یا یخ برای مدت چند دقیقه ممکن است برای کاهش درد مفید باشد.

آب سرد

2- سرکه سیب در درمان سوزش کف پا بسیار موثر است. سرکه سیب با متعادل کردن PH پاها، به کاهش سوزش کف پا کمک می‌کند.  پاها در محلول سرکه سیب قرار دهید. نصف لیوان سرکه سیب را در مقداری آب نیم گرم حل کنید و پای خود را به مدت 20 دقیقه در آن قرار دهید. اگر مبتلا به دیابت هستید، قبل از انجام این کار، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

3- از زردچوبه استفاده کنید. زردچوبه می‌تواند به عنوان یک مسکن برای دردهای عصبی مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این زرچوبه خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد. 1یا 2 قاشق چایخوری پودر زرد چوبه را با یک فنجان آب نیم‌گرم ترکیب کنید و این محلول را دوبار در روز بنوشید. همچنین میتوانید مقداری آب را با 2 قاشق غذا خوری زرد چوبه ترکیب کنید و هر روز 1 یا 2 بار، کف پاهایتان را در آن قرار دهید.

4- پاها را ماساژ دهید. ماساژ پا یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود گردش خون در پا و کاهش درد و سوزش در پا می‌باشد.

5- پیاده روی کنید. برای کاهش علائم سوزش کف پا، پیاده روی کنید چرا که این کار گردش خون را در بدن و خصوصا پاها افزایش می‌دهد.

6- هنگام درد و ناراحتی، پاهای خود را بالاتر از سطح بدن نگه داری و از قرار دادن پای خود در برابر حرارت خودداری کنید.

ب- درمان‌های پزشکی

1- برای کاهش درد از داروهای مسکن یا داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی همچون ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید.

2- از روغن‌ها یا پمادهای حاوی کپسایسین استفاده کنید تا در تسکین درد و سوزش به شما کمک کنند.

3- قند خون را کنترل کنید. انسولین یا داروهای خوراکی کاهنده قند خون می‌توانند سطح قند خون را در افراد دیابتی کنترل کنند و علائم نوروپاتی را کاهش دهند.

4- مکمل های غذایی را برای جبران کمبود ویتامین‌ها مصرف کنید.

5- داروهایی مانند ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای یا داروهای ضد صرع یا ضد تشنج می‌توانند درد مزمن ناشی از آسیب عصبی را کاهش دهند.

6- از داروهای ضد قارچ برای درمان عفونت های بدن استفاده کنید.

7- بانوان به دلیل استفاده از کفش‌های غیراستاندارد بیشتر در معرض ابتلا به آسیب‌های پا هستند. بنابراین استفاده از کفش طبی زنانه یا کفی‌های طبی برای کاهش درد و سوزش و بهبود جریان خون در پاها گزینه مناسبی است.

کفش زنانه

برای مشاهده و خرید انواع کفش زنانه کلیک کنید.

8- در برخی موارد که بیماری به فیزیوتراپی یا دارودرمانی پاسخ نمی‌دهد ممکن است به جراحی ارتوپدی نیاز داشته باشد.

چگونه از سوزش کف پا جلوگیری کنیم؟

هرچند ممکن است راهی برای پیشگیری کامل از سوزش کف پا وجود نداشته باشد اما برخی اقدامات می‌توانند مشکلات و عوارض بعدی ناشی از آن را کاهش دهند:

  1. در صورتی که به دیابت مبتلا هستید به طور منظم قند خون خود را کنترل کرده و پاهای خود را معاینه کنید.در صورتیکه به زخم دیابتی مبتلا هستید حتما از کفش های دیابتی و صندل دیابتی جلوبسته استفاده کنید.
  2. کفش‌هایی را انتخاب کنید که هم اندازه پای شما باشد و هم تهویه مناسبی داشته باشند. کفش باید علاوه بر داشتن پاشنه کوتاه و پنجه پهن از قوس پا نیز به خوبی حمایت کند. آقایان به دلیل پوشیدن طولانی مدت کفش در روز بهتر است از کفش طبی مردانه استفاده کنند زیرا پوشیدن کفش‌های طبی مناسب برای افراد مبتلا به دیابت یا بیماری‌های دیگر اهمیت بیشتری دارد.
  3. جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی پا، از جوراب های خشک و تمیز استفاده کنید و در صورتیکه ورزش می‌کنید جوراب‌های خود را به صورت مرتب عوض کنید  و در صورت وجود زخم یا تاول در پا به آن رسیدگی کنید تا عفونت نکند. در صورتیکه پای حساسی دارید بهتر است از جوراب‌ دیابتی استفاده کنید الیاف بکاررفته در این جوراب‌ها باعث جذب رطوبت می‌شود و از ایجاد مشکلات پوستی جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی

سوزش کف پا عارضه‌ای است که در آن عصب‌های پا دچار آسیب یا اختلال می‌شوند و احساس گزگز، مورمور یا سوزن سوزن شدن را در فرد ایجاد می‌کنند. برای درمان این درد ابتدا باید علت آن بررسی شود و در صورت وجود بیماری زمینه‌ای آن را درمان نمود. اما برای کاهش درد و ناراحتی ناشی از آن می‌توان اقدامات ساده‌ گفته شده در این مقاله را انجام داد و برای جلوگیری از آسیب‌های دائمی به عصب‌های پا اقدامات پیشگیرانه را جدی گرفت.

منبع:

clevelandclinic/burning soles of the feet

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

1 نظر

  1. توسط داورپناه در تاریخ 1403/02/01
    سلام و عرض ادب. مدت مدیدی است که احساس مور مور شدن و سوزش در کف پای چپ بخصوص در شب دارم و بدون ماساژ با روغن زیتون این سوزش کم نمیشه. ممنون میشم من را راهنمایی کنید

    پاسخ: علت سوزش کف پای چپ نیاز به بررسی و معاینه دارد و احتمالا باید نوار عصب و عضله دهید

سوالات متداول

شایع‌ترین علت سوزش کف پا، آسیب عصبی که اغلب مربوط به دیابت می‌شود، است

سوزش در کف پا می‌تواند ناشی از تجمع اسید اوریک در بدن باشد. نقرس اصطلاحی است که برای انواع بیماری‌های ناشی از اسید اوریک استفاده می‌شود، پاهای شما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

افسردگی و احساس گزگز و سوزن سوزن شدن در دست و پاها از علائم کمبود ویتامین D در بدن است.