راهنمای انتخاب کفش مناسب کمردرد

کفش طبی

کفش‌های طبی راهی برای درمان کمردرد و پادرد

پاها تکیه گاهی برای بدن محسوب می‌شوند که تمام وزن بدن را تحمل می‌کنند. زمانیکه کفش نامناسبی می‌پوشید تنها پاها دچار ناراحتی نمی‌شوند بلکه مچ، زانوها، لگن و کمر نیز درگیر می‌شوند. برای اینکه جلوی پادرد و کمردرد را بگیرید باید بتوانید حمایت و حفاظت خوبی از پاهای خود به عمل آورید. اگر کفش‌ها پشتیبان خوبی برای پاهای شما نباشند بر نحوه راه رفتن شما تاثیر خواهند گذاشت، ستون فقرات از وضعیت تراز خارج خواهد شد و درد پا و کمر به سراغ شما خواهند آمد. علاوه بر این کفش نامناسب در هنگام راه رفتن و برخورد پا به زمین، ضربه را به خوبی جذب کند به همین دلیل قسمت‌های دیگر بدن مجبور به تحمل این نیروی ضربه هستند و اینجاست که درد کمر و پا دوبرابر خواهد شد.

کمردرد و پادرد، ناراحتی‌های ناخوشایندی هستند که بر تمام عملکردهای ما در طول روز تاثیر می‌گذارند و حتی گاهی روند زندگی ما را نیز مختل می‌کنند. عوامل بسیاری در بروز پادرد و کمردرد تاثیرگذارند مثل قرار گرفتن بدن در یک وضعیت بد، ورزش نکردن و بی‌تحرکی. اما پوشیدن کفش‌های نامناسب یکی از عوامل اصلی در بروز تدریجی یا تشدید دردهای پا و کمر است. در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چگونه یک کفش باعث ایجاد درد و ناراحتی می‌شود و چگونه با انتخاب کفش مناسب با کمردرد و پادرد خداحافظی کنیم.

چه کفش‌هایی باعث کمردرد و پادرد می‌شوند؟

شاید فاصله بین کف پا تا کمر زیاد به نظر می‌رسد، اما این دو عضو ارتباط نزدیکی با هم دارند و مشکلات کف پا می‌تواند به کمردرد دامن بزند. انتخاب یک کفش مناسب می‌تواند قسمت زیادی از این دردها را کاهش دهد. امروزه تنوع کفش‌ها آنقدر زیاد است که در میان انبوهی از گزینه‌ها خرید یک کفش مناسب اندکی سخت است. اما آگاهی از ویژگی‌های یک کفش مناسب و نامناسب ما را در انتخاب یاری خواهد نمود.

1- کفش پاشنه بلند

اگر بخواهید هنگام انتخاب یک کفش تنها به ظاهر آن توجه کنید و به عملکرد آن و تاثیری که روی پاها و بدن شما دارد اهمیتی ندهید بعد از مدتی مشکلات شما شروع خواهد شد. کفش‌های پاشنه بلند به کفش‌هایی گفته می‌شود که پاشنه‌ای بلندتر از 5 سانتی‌متر داشته باشند. پوشیدن این‌گونه کفش‌ها عضلات ساق پا را کوتاه و منقبض می‌کند، در نتیجه فشار بسیار زیادی به مفصل‌های زانو وارد می‌شود و کشکک زانو از حالت هم‌ترازی عادی خارج می‌شود. به علاوه تاول‌های دردناک پا، درد ساق و ران، کمر درد، درد پاشنه، سوزش کف پا و ... همه جزئی از عوارض پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند هستند.

این دردها با گذر زمان بدتر می‌شوند تا جایی که وقتی پا به سن می‌گذارید بیشتر از دیگران از درد کمر و زانو رنج می‌برید و دچار بیماری‌های مختلفی مانند خارپاشنه، آرتروز ، انگشت چکشی و انحراف انگشت شست می‌شوید.

2- کفش تخت

پوشیدن کفش تخت هم به اندازه پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند می‌تواند فشار مضاعفی به پاشنه، پا و کمر وارد کند. چرا که کف کفش تخت خاصیت ضربه‌گیری ندارد بنابراین کف پا مجبور می‌شود تمام نیروهای وارده به پا را تحمل کند. به علاوه پوشیدن کفش تخت موجب چرخش پا رو به داخل می‌شود که به نوبه خود باعث عدم هم‌ترازی زانوها و مفصل‌های ران و در نتیجه کمردرد می‌شود.

هنگامیکه کفش تخت می‌پوشید تاندون‌های آشیل منقبض شده و نوار نرم کف پا به نام فاشیا پلانتارکه از قوس کف پا حمایت می‌کند کشیده شده و دچار التهاب می‌شود و به مرور باعث ایجاد صافی کف پا می‌گردد که این امر به پارگی یا کشیدگی شدید تاندون‌ها و رباط‌های پا دامن می‌زند. چنانچه صافی کف پا درمان نشود، به مرور زمان به آرتروز زانو مبتلا خواهید شد.

3- دمپایی

دمپایی‌های روفرشی زنانه مانند دمپایی لاانگشتی یا ابری از آن دسته پاپوش‌هایی هستند که پوشیدن طولانی مدت آنها باعث کمردرد و پادرد می‌شود. یکی از علت‌های آن این است که زمانی که دمپایی به پا دارید برای این که دمپایی از پایتان خارج نشود، باید انگشتان پا را جمع کنید و به هم بچسبانید؛ این شیوه راه رفتن تاثیر نامطلوبی بر بدن می‌گذارد. استفاده از دمپایی طبی زنانه می‌تواند عوامل زمینه ساز بیماری کمردرد را در بانوان کاهش دهد. اضافه وزن و ایستادن های طولانی مدت یکی از عوامل تاثیرگذار در ایجاد کمر درد و درد پاشنه می‌شود استفاده از دمپایی های مخصوص خارپاشنه یک روش اصلی برای جلوگیری از درد پاشنه می‌شود.

علت دیگر آن است که دمپایی غالباً هیچ کفی محافظی ندارد و کف پا یا انگشتان را حمایت نمی‌کند. در نتیجه وقتی دمپایی می‌پوشید، فشار زیادی به لبه‌های خارجی کف پا و پاشنه وارد می‌شود و قسمت پایین پا کمی می‌چرخد، در نتیجه زاویه لگن کج شده و قوس کمر بیشتر می‌شود. آقایان به دلیل فعالیت بیرون منزل ممکن است مسافت‌های طولانی را پیاده روی کنند. به همین دلیل برای راه رفتن در مسافت ‌های طولانی پوشیدن دمپایی توصیه نمی‌شود. البته دمپایی‌ طبی مردانه که طراحی استانداردی دارند برای استفاده کوتاه مدت یا انجام کارهای روزانه در منزل بسیار مفیدند.

دمپایی طبی زنانه

برای مشاهده و خرید انواع دمپایی طبی کلیک کنید.

کفش‌های زیادی در بازار وجود دارند که باعث بروز کمردرد و پادرد می‌شوند و تا زمانیکه شما از یک کفش مناسب استفاده نکنید همچنان با درد پا و کمر مواجه خواهید بود.

راهکارهایی برای رهایی از پادرد وکمر درد

 برای رهایی از دردهای کمر باید چند نکته را مدنظر داشته باشید:

  1. ابتدا به پزشک مراجعه کنید

در صورتیکه از درد پا و کمر احساس ناراحتی می‌کنید ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا مشکل اصلی درد شما را شناسایی کند. معمولاً پزشک برای یافتن آسیب ستون فقرات یا دردهای مچ یا کف پا، عکس رادیوگرافی گرفته و در مورد شغل و سبک زندگی از شما سوالاتی می‌پرسد. اگر پس از آزمایش و بررسی معلوم شد که کفش‌های شما مقصر این درد هستند، بهترین کار این است که برای خرید یک جفت کفش جدید اقدام کنید.

  1. به دنبال یک کفش طبی مناسب باشید.

کفش خوب لزوما یک کفش مارک‌دار یا گران‌قیمت نیست. کفش خوب کفشی است که راحت و باکیفیت باشد و در طولانی مدت شما را دچار درد و ناراحتی نکند. زیرا هیچ‌چیز بهتر از یک زندگی بدون درد نیست. برای جلوگیری از دردهای پا و کمر بهتر است کفشی را انتخاب کنید که:

الف- از قوس کف پای شما به خوبی حمایت کند.

قوس کف کفش باید طوری طراحی شده باشد که با قوس پای شما هماهنگ باشد. اگر دچار صافی کف پا هستید یا به قوس زیاد کف پا مبتلا هستید و مچ پایتان بیش از حد رو به داخل باشد تراز بدن شما به هم می‌خورد و باعث آسیب یا درد در نواحی مختلف بدن می‌شود. کفشی که از قوس کف پای شما به خوبی پشتیبانی کند، می‌تواند دردهای پا و کمر شما را تسکین داده یا از بین می‌برد. به طور کلی، اگر قوس کف پایتان زیاد است، بهتر است کفشی را انتخاب کنید که قسمت میانی کفی آن نرم‌تر باشد. افرادی که قوس کف پایشان کم است، باید کفشی با قسمت میانه‌ سفت‌تری را برای کنترل بیشتر در حرکت انتخاب کنند. برای تست این ویژگی، با انگشت خود قسمت میانی کف کفش را فشار داده و میزان نرمی و سفتی آن را بررسی کنید.

کفش طبی مردانه

برای مشاهده انواع کفش طبی مردانه کلیک کنید

برای تعیین نوع قوس کف پا، پای خود را در آب فرو کنید و روی یک تکه مقوا راه بروید. ردپای شما نوع قوس کف پایتان را نشان می‌دهد.

ب- ضربه‌های وارد شده به پا را جذب نماید.

هنگام انتخاب کفش مناسب کمردرد، به زیره آن توجه داشته باشید. زیره‌های طبی و استاندارد کمک می‌کند تا شوک ناشی از ضربه از بین برود و از استرس وارد شده به کف پا و کمر بکاهد.

ج- اندازه پایتان باشد.

کفشی که خیلی تنگ یا خیلی گشاد باشد باعث تشدید عوارض و دردهای پا و کمر می‌شود. انگشتان پا اولین ناحیه‌ای هستند که تحت تأثیر تنگی بیش از حد کفش قرار می‌گیرند. پیامدهای این کار عوارضی مانند پینه، تاول، انحراف شست پا، میخچه و مشکلات دیگر است. بسیاری از کودکانی که از کفش‌های با سایز نامناسب استفاده می‌کنند نیز در خطر ابتلا به بدشکلی‌های پا در حین رشد قرار دارند.

کفش طبی زنانه

برای مشاهده و خرید انواع کفش طبی زنانه کلیک کنید.

درک این نکته ضروری است که انتخاب کفش مناسب برای کاهش درد کمر کافی نبوده و تنها بخشی از روند درمان کمردرد است.

 

انواع کفش مناسب برای کمردرد و پادرد:

همانطور که کفته شد، بهترین کفش‌ها برای تسکین کمردرد، کفش‌هایی هستند که در کنار راحتی خود، دارای کفی‌های طبی و قوس‌های متناسب با آناتومیک پا بوده و توانایی جذب ضربات وارده به پا را داشته باشد. مدل‌های مختلفی از کفش‌های طبی برای پیشگیری و رفع کمردرد و پادرد وجود دارند، اما نکته مهمی که در هنگام انتخاب کفش‌های طبی باید در نظر بگیریم، توجه به نوع عارضه و اختلالاتی هست که با آن مواجه هستیم. از بهترین کفش‌های مناسب کمردرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- کفش‌های پیاده روی: این نوع کفش‌ها هرنوع قوس پایی را پوشش می‌دهند و متناسب با تمامی مشکلات پا طراحی شده‌اند.

2- کفش‌های مینیمال: طراحی کفش‌های مینیمال به سبکی است که در زمان پوشیدن آنها، پاشنه پا تماس چندانی با زمین نداشته و جلو و وسط پا با زمین تماس پیدا می‌کنند.

3- کفی های طبی با طراحی خاص: کفی‌ها ی طبی با حمایت بیشتر از پاها، به کاهش کمردرد کمک می‌کنند.

4- کفش‌های تجویزی: کفش‌های تجویزی اغلب برای درمان و رفع مشکلات حرکتی بوده و کاربردی برای درمان کمردرد ندارند.

نکات مهم در هنگام انتخاب کفش طبی مناسب برای کاهش کمردرد و پادرد:

* کفش باید در قسمت سینه‌ پا به خوبی خم ‌شود ولی نباید انعطاف بیش از حد داشته باشد.

* مطمئن شوید کفش به خوبی از قوس کف پا حمایت می‌کند.

* می‌توانید در داخل کفش خود از کفی طبی استفاده کنید.

* اگر علاقمند به پوشیدن کفش پاشنه بلند هستید کفش‌هایی را انتخاب کنید که طبی باشند و پاشنه‌هایی پهن و ارتفاعی کمتر از 5 سانتیمتر داشته باشند. اما به یاد داشته باشید که این کفش‌ها برای استفاده طولانی مدت مناسب نیستند.

کفش پاشنه دار زنانه

برای مشاهده و خرید کفش طبی پاشنه دار کلیک کنید

* سعی کنید در جلوی کفش روزمره به اندازه‌ نصف طول شست و در جلوی کفش ورزشی به اندازه‌ یک شست شما فضا وجود داشته باشد.

* از پوشیدن کفش‌های باریک اجتناب کنید چراکه ممکن است کف پای شما از طرفین کفش بیرون زده و روی کفی کفش قرار نگیرند.

* انتخاب یک کفش مخصوص دیابت برای افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی یا مشکلات عروقی اهمیت ویژه‌ای دارد.

* برای ورزش یا پیاده روی حتما از کفش ورزشی زنانه یا کفش ورزشی مردانه استفاده کنید.

سخن پایانی

به طورکلی، کفش‌های طبی و استاندارد، پاها را در یک وضعیت صحیح و باثباتی قرار می‌دهند و نحوه راه رفتن فرد را بهبود می‌بخشند. قرار گرفتن بدن در یک وضعیت مناسب مانع از کشیدگی عضلات و درد در ناحیه پا و کمر می‌شود و به همین دلیل عضلات، استخوان‌ها و مفاصل به طور مؤثرتری کار می‌کنند. این‌که شما چه کفشی را انتخاب می‌کنید و این کفش چگونه از پای شما حفاظت می‌کند، تاثیر مستقیمی بر تمام بدن شما خواهد گذاشت.

منبع:

spineina/medical shoes suitable for low back pain and foot pain

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

1 نظر

  1. توسط سعیدیان در تاریخ 1403/01/10
    سلام. می تونید راهنماییم کنید بهترین کفش مناسب برای سالمندان چه کفشی است.

    پاسخ: با سلام و درود. کفش‌هایی با پاشنه کوتاه، کفی‌های سفت و مقاوم در برابر لغزش بهترین کفش ها برای سالمندان هستند.

سوالات متداول

به طور کلی، کفش مناسب پاهای شما را در موقعیتی متناسب قرار می‌دهد، که به نوبه خود راه رفتن و وضعیت بدن شما را بهبود می بخشد. قرار گرفتن بدن در شرایط متناسب به جلوگیری از کشیدگی و درد عضلانی در پشت کمک می‌کند و به عضلات، استخوان‌ها و مفاصل اجازه می‌دهد به طور موثر کار کنند.

.پوشیدن کفش‌های نامناسب و قدیمی در طولانی مدت، می‌تواند باعث کمردرد و یا تشدید آن شود