علت درد پاشنه پا در کودکان (سندروم سیور) چیست؟ + 10 راه‌ درمان

سندروم سیور

سندروم سیور و درد پاشنه در کودکان+ راه‌های درمان

بیماری سیور (sever's disease) نوعی التهاب در صفحه رشد استخوان پاشنه پا است که از شایع‌ترین علت درد پاشنه پا در کودکان می‌باشد. پاهای کودکان نسبت به پای بزرگسالان بسیار نرم و انعطاف‌پذیر هستند زیرا استخوان‌های آنها هنوز به طور کامل شکل نگرفته یا در حال شکل گیری است. به همین دلیل پای آن‌ها با عوامل محیطی مختلفی مانند کفش نامناسب بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد. پاها بخش مهمی در سلامت جسمی و روحی کودکان محسوب می‌شوند زیرا آنها بیشتر زمان خود را در حال دویدن و بازی کردن هستند پس راه‌های مراقبت از سلامت پای کودکان را یاد بگیرید و به آنها کمک کنید تا از داشتن پاهایی سالم در تمام طول زندگی خود لذت ببرند.

سندروم سیور چیست؟

متخصصان معتقدند که در دوران کودکی و نوجوانی سرعت رشد استخوان‌ها بیشتر از عضلات و تاندون‌ها است. به همین دلیل در اوایل دوره رشد، عضلات ساق پا نسبت به استخوان درشت نی تا حدودی کوتاه‌تر می‌مانند و باعث کشش و فشار بر روی این عضلات و تاندون آشیل می‌شود. کشش تاندون آشیل که به استخوان پاشنه چسبیده است نیز موجب می‌شود استخوان پاشنه تحت فشار قرار گیرد و علائم بیماری سندرم سیور را به وجود آورد. عوامل دیگری که می‌توانند در ایجاد درد در پاشنه پا کودکان تاثیر داشته باشند عبارتند از:

  1. داشتن کف پای صاف یا گودی کف پا
  2. پای پرانتزی (چرخش پا به داخل در هنگام راه رفتن)
  3. کوتاهی پا
  4. اضافه وزن یا چاقی

بیماری سندروم سیور در دوران قد کشیدن کودک رخ می‌دهد که معمولاً بین سن 8 تا 12 سال است. این عارضه غالباً در اوایل دوران جنب و جوش کودک دیده می‌شود، زیرا کودک در این دوران فشار زیادی را به پاشنه‌های پای خود وارد می‌کند.

انجام ورزش‌هایی که دویدن و پریدن زیادی دارند مثل فوتبال، بسکتبال یا ژیمناستیک، خصوصا اگر روی زمین‌های سفت باشد و کودک کفش مناسبی به پا نداشته باشد کشش و فشار بر روی تاندون آشیل را چند برابر کرده و می‌تواند علت درد پاشنه در کودکان باشد.

سندرم سیور در دوران قد کشیدن کودکان رخ می دهد

سندروم سیور چه علائمی دارد؟

  1. تورم و قرمزی پاشنه
  2. لنگیدن در حین راه رفتن
  3. با پنجه پا راه رفتن به خاطر درد پاشنه
  4. احساس ناراحتی و خشکی در پا در حین راه رفتن
  5. افزایش درد و علائم با فعالیت بدنی بیشتر و کاهش آنها با استراحت

 

سندروم سیور چگونه درمان می‌شود؟

پس از تشخیص علت درد پاشنه و کف پا در کودک توسط متخصص، چندین روش درمانی موثر وجود دارد که می‌تواند به تسکین درد و بهبودی بیماری در کودک کمک کند. این روش‌ها عبارتند از:

  1. استراحت: اولین و مهمترین اقدام برای درمان در این بیماری، استراحت کردن و اجتناب از انجام هر نوع فعالیت بدنی یا ورزشی است كه موجب تشدید درد پاشنه می‌شود.
  2. انجام نرمش‌های كششی: برای تسكین درد تمرینات كششی هم برای تاندون آشیل و هم برای فاشیای كف پا اهمیت دارد. کودک را تشویق کنید که تمرینات ورزشی را حداقل دوبار در روز انجام دهد تا فرایند ترمیم و بهبودی تسریع یابد:
  • در ابتدای صبح می‌توانید به کودک کمک کنید تا این تمرین را انجام دهد. یك حوله را بردارید و دور قسمت برجسته پای کودک كه كمی پایینتر از انگشتان است قرار دهید و دوطرف حوله را به دست کودک بدهید. زانوها را صاف کرده و به کودک بگویید تا حوله را به سمت خود بکشد تا پنجه به سمت صورت کشیده شود. این حالت را به مدت 30 ثانیه حفظ كند و بعد از کمی استراحت دوباره تکرار نماید. این تمرین را سه مرتبه برای هر پا انجام دهد.
  • یکی از تمرین‌های مفید برای کشش عضلات ساق پا و بهبود درد پاشنه، ایستادن روی پله است به گونه‌ای که فقط جلوی پاها روی پله قرار گیرند و پاشنه‌ها آویزان باشد. برای اینکه کودک تعادل خود را حفظ کند می‌تواند از نرده راه پله کمک بگیرد. سپس به آرامی پاشنه‌ها را پایین ببرد. با این کار باید کشش در عضله ساق پا و کف پا حس شود کشش را 10 ثانیه حفظ کند، سپس کمی استراحت کند و مجددا این تمرین را انجام دهد کودک را تشویق کنید تا این حرکت را روزانه 10 بار به آهستگی تکرار کند.
  1. سرما درمانی: روزی سه بار کیسه یخی را روی پاشنه دردناک قرار دهید. این کار به کاهش التهاب و تسکین درد کمک زیادی می‌کند. یخ را برای ۲۰ دقیقه روی پاشنه بگذارید و سپس ۱۰ دقیقه آن را بردارید، سپس دوباره برای ۲۰ دقیقه یخ را روی پاشنه قرار دهید.
  2. از جوراب های الاستیك مانند جوراب واریس که سایز آن مناسب پای کودک باشد استفاده کنید. این جوراب ها ساق پا و ناحیه پاشنه پای کودک را تحت فشار قرار می دهند و تورم را کاهش می‌دهند. در صورتیکه چنین جوراب‌هایی در دسترس نداشتید می‌توانید یک باند کشی را دور پای کودک بپیچید تا تورم را کاهش دهد. اما توجه داشته باشید که بانداژ را نباید خیلی محکم ببندید زیرا در این صورت گردش خون در پای کودک مختل می‌شود.

جوراب واریس

برای مشاهده انواع جوراب واریس کلیک کنید.

  1. استفاده از کفش یا کفی طبی: برای جذب ضربه و حفاظت از پاها كفش‌ یا کفی طبی مناسبی برای کودک تهیه کنید. همچنین برای جلوگیری از کشش زیاد ساق پا می‌توانید کفشی را انتخاب کنید که اندکی پاشنه داشته باشد. توجه داشته باشید که کفش‌های پاشنه بلند برای کودکان مناسب نیستند بلکه پاشنه 1-2 سانت برای یک کفش می‌تواند استاندارد باشد.

استفاده ازکفی طبی تاثیر بسزایی در پیشگیری و بهبود علائم سندرم سیور دارد.

برای مشاهده و خرید انواع کفی طبی کلیک کنید.

  1. استفاده از داروهای ضد درد مانند استامینوفن یا بروفن می‌تواند درد پاشنه کودک را تسکین دهد و برای انجام تمرین های کششی آماده کند.
  2. فیزیوتراپی: اگر درد پاشنه کودک زیاد است تا آنجا که روی فعالیت‌های او تاثیر گذاشته و برطرف نمی‌شود، می‌توانید از یک متخصص فیزیوتراپی کمک بگیرید. فیزیوتراپی می‌تواند درد را درکودک تسکین دهد و قدرت و انعطاف پذیری را در پای او افزایش دهد.
  3. ماساژ درمانی: این روش برای بهبود درد طولانی مدت پاشنه کودک بسیار مفید است. ابتدا به کف پا و دور مچ کودک روغن بزنید. می‌توانید از روغن‌هایی مانند روغن زیتون یا نارگیل استفاده کنید. سپس با دست یا یک وسیله مانند وردنه کف پای کودک را ماساژ دهید.
  4. شاک ویو تراپی: این روش، نوع جدیدی از درمان‌های غیر تهاجمی است که در آن با استفاده از دستگاه‌های مخصوصی امواج صوتی با انرژی بالا را به بافت‌های بدن وارد می‌کنند این امواج با  افزایش جریان خون در قسمت های آسیب دیده، باعث بازسازی سلول‌ها و تسریع بهبودی و تسکین درد می شود و در درمان بیماری های اسکلتی- عضلانی بسیار کاربرد دارد.
  5. در برخی  موارد که وضعیت بیماری کودک شدید باشد، ممكن است پزشك، مچ پا را با استفاده از گچ به مدت 12-2 هفته بی‌حركت نگه دارد.

یکی از راههای درمان سندرم سیور در درجات شدید آن ،گچ گرفتن پای بیمار است.

در صورت رسیدگی به موقع و پیگیری روش‌های درمانی مناسب، بیماری در عرض دو هفته تا دو ماه خوب می‌شود. به علاوه با تمام شدن دوره سریع رشد و جوش خوردن آپوفیز استخوان پاشنه به تنه آن، بیماری به خودی خود از بین می‌رود. لذا درمان هرچه زودتر شروع شود، نتیجه آن بهتر و سریعتر خواهد بود.

هرچند با به کارگیری روش‌های درمانی، بیماری سیور بهبود می‌یابد اما ممکن است در طی دوران رشد سریع نوجوانی، مجددا عود كند. لذا استفاده از كفش مناسب، با كیفیت و استاندارد که بتواند شوك‌ها و ضربات ناشی از پریدن و دویدن را جذب كند در پیشگیری از عود مجدد بیماری بسیار اهمیت دارد.

سخن پایانی

پاهای کودکان اعضای مهمی برای سلامت روحی و جسمی آنها به شمار می‌روند. با مراقبت از پاهای آنها و پیشگیری از ایجاد مشکل و عوارض ناشی از بیماری‌ها از جمله بیماری سندوم سیور می‌توانید سلامتی و سرزندگی را به آنها هدیه دهید. خرید کفش مناسب برای کودکان را در اولویت انتخاب‌های خود قرار دهید و در صورت بروز هر مشکلی، ابتدا آگاهی خود را در مورد آن بالا ببرید سپس اقدامات درمانی را سریعا آغاز کنید.

منبع:

childrenshospital/server's diseas

 

 

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

1 نظر

  1. توسط مهسا فرحی در تاریخ 1399/10/30
    بچه من به سندروم سیور مبتلا شده دکتر براش مسکن تجویز کرده... میخواستم بدونم چه مدت زمان طول میکشه مه درمانش کامل بشه؟

    پاسخ: به طور معمول درمان سندروم سیور حدود 2-3 ماه زمان میبرد. با این حال ، علائم در برخی از افراد طولانی تر می شود و می تواند طی چندین سال مجددا عود کند.