10 درمان‌ پزشکی برتر برای بهبود درد خارپاشنه

درمان خارپاشنه

بهترین درمان‌های پزشکی برای درد خارپاشنه    

خارپاشنه یکی از اصلی‌ترین بیماری‌های پا است که در علم پزشکی به آن "پلانتار فاشیاتیس" می‌گویند. در کف پای ما رشته‌ای ضخیم از بافت نرم به نام فاشیا‌پلانتار وجود دارد که به استخوان پاشنه‌‌ پا متصل است. کار اصلی فاشیا پلانتار محافظت کردن از قوس کف پا است. در واقع این رشته ضخیم باعث می‌شود که قوس کف پا بیش از اندازه صاف یا خیلی گود نشود. وقتی به فاشیا پلانتار به طور مکرر فشار وارد شود در آن پارگی‌های بسیار کوچکی به وجود می‌آید اگر این پارگیها ترمیم نشوند و فشارها در طول زمان ادامه یابند به مرور ملتهب می‌شود و کم‌کم درد و سوزشی در ناحیه پاشنه پا حس خواهید کرد. حال اگر در رسیدگی به این مشکل تعلل کنید و فرایند درمان را به تاخیر بیندازید، بدن این بافت آسیب دیده را با استخوان ترمیم خواهد کرد. یعنی بدن سلول‌های استخوان‌ساز به این ناحیه می‌فرستد و نتیجه آن رسوب کلسیم و به وجود آمدن یک زائده استخوانی در پاشنه پا است که به آن خارپاشنه گفته می‌شود. برخی مواقع درد پاشنه پا ناشی از خارپاشنه نیست بنابراین بهتر است ابتدا علت درد پاشنه پا را بشناسید تا روش درمانی مناسب آن را به کار برید.

علت اصلی ابتلا به خارپاشنه چیست؟

1. فشار وارد شده از طریق ورزش: ورزش هایی مثل دومیدانی که شامل دویدن طولانی مدت است یا ورزش‌هایی که در آنها پرش یا حرکت‌های ناگهانی وجود دارد می‌تواند یکی از علل ایجاد خارپاشنه باشد.

2. استفاده از کفش‌های غیراستاندارد: کفش‌هایی که کفی نرم و راحتی نداشته باشند به مرور زمان به کف پای شما آسیب می‌رسانند. خصوصا اگر پاشنه پای شما به علت افزایش سن لاغر شده باشد این آسیب دوچندان می‌شود. همچنین پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند در طولانی مدت نیز احتمال ابتلا به خار پاشنه را افزایش می‌دهد.

3. اضافه وزن: وزن بالا فشار بسیار زیادی بر پاها خصوصا پاشنه پا وارد می‌کند و به مرور زمان مشکلاتی را برای پاها به وجود می‌آورد.

4. نامتناسب بودن عضلات ساق پا: در صورتیکه عضلات ساق پا کوچک یا کوتاه باشند باعث می‌شود در حین فعالیت یا راه رفتن به بافت فاشیا پلانتار فشار وارد ‌شود و علائم خارپاشنه را به وجود آورد.

5. ایستادن‌های طولانی مدت: اگر شغلی دارید که مجبورید ساعت‌های طولانی سرپا بایستید ممکن است در معرض ابتلا به خارپاشنه هستید.

6. صافی کف پا: ناهنجاری‌های پا مثل گودی زیاد یا صافی کف پا می تواند یکی از عوامل اصلی ابتلا باشد خصوصا در کسانی مانند ورزشکاران که زیاد از پاهای خود استفاده می کنند. شناخت روش‌های درمان صافی کف پا می‌تواند به شما کمک کند تا به بیماری خارپاشنه مبتلا نشوید.

7. از بین رفتن چربی پا با افزایش سن: در کف پای ما محافظ های کلاژن و الاستین وجود دارد و با بافتی از چربی پوشانده شده است. با بالا رفتن سن این چربی ها تحلیل می‌روند و به مرور هنگام راه رفتن در کف پای خود احساس درد خواهید کرد چون در واقع روی استخوان‌های کف پا راه می روید. راه حل این مشکل استفاده کردن از کفش با پاشنه  استاندارد و کفی‌های مناسب است.

8. آسیب دیدگی: ضرباتی که بر اثر حوادث به پا وارد می‌شود مثل شکستگی می‌تواند علائم خارپاشنه را به وجود آورد

چگونه خار پاشنه را درمان کنیم؟

درد پاشنه پا در بیشتر موارد با استراحت و استفاده از درمان‌های ساده به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. ما در اینجا جدیدترین درمان‌های پزشکی موجود برای خارپاشنه را ارائه می‌دهیم که قطعا برای درمان درد خار پاشنه شما مفید خواهد بود. اما اگر طرفدار درمان‌های خانگی برای رفع بیماری خود هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله " 10روش شگفت انگیز خانگی برای درمان خارپاشنه " را مطالعه کنید.

1. کفش های خود را عوض کنید.

کفش های راحت و مناسب می توانند باعث کاهش فشار بر روی پاشنه پا شوند و به درمان قطعی خار پاشنه پا کمک کنند. به همین دلیل است که می‌گوییم استفاده از کفش های‌ طبی خار پاشنه جزء جدایی‌ناپذیر درمان محسوب می‌شوند. کفش‌هایی که پاشنه های پهن دارند می‌توانند فشار به پاشنه پا را در هنگام پیاده روی و ایستادن کاهش دهند. پس اگر از درد پاشنه رنج می‌برید همین امروز کفش‌های خود را عوض کنید. به علاوه به یاد داشته باشید که هیچگاه بدون کفش خصوصا روی سطوح سخت راه نروید و همیشه سعی کنید از کفش‌ها و دمپایی‌ طبی و راحت و نرم استفاده کنید.

کفی طبی مناسب برای درمان خار پاشنه

برای مشاهده و خرید انواع کفش‌ طبی زنانه و کفش طبی مردانه در بانک کفش کلیک نمایید.

2. به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید.

ممکن است پزشک شما فیزیوتراپی را برای شل کردن مفاصل خشک شده به شما پیشنهاد کند یا برای کاهش فشار روی عضلات و تاندون‌های پایتان از استرپ (ابزاری برای آویزان کردن اندام) یا روش‌های آزادسازی بافت نرم استفاده کند. در کل، درمان خارپاشنه از طریق فیزیوتراپی با ماساژ و تحریک تاندون‌ها شروع می‌شود تا تنش روی پلانتر فاشیا را کاهش دهد.

3. از چسب‌های ورزشی یا آتل شبانه استفاده کنید.

استفاده از چسب‌های ورزشی مخصوص، به کاهش فشار وارده بر فاسیت‌پلانتار کمک می‌کند و موجب تسکین درد می‌شود. برخی آتل‌ها یا اسپیلینت‌ها نیز برای استفاده در شب طراحی شده‌اند. عملکرد این آتل‌ها به گونه‌ای است که مچ پا را در زاویه 90 درجه نگه می‌دارد تا عضلات پشت ساق پا، تاندون آشیل و فاشیاپلانتار کمی کشیده نگه داشته شوند. این آتل‌ها که انواع مختلفی دارند، راهی ساده و مؤثر برای تسکین درد خار پاشنه خصوصا در هنگام صبح می‌باشند.

4. از کفی‌های مخصوص خارپاشنه استفاده کنید.

کفی‌های طبی‌ فشار وارد شده به کف پا را کاهش می‌دهند، از پا حمایت می‌کنند و باعث می‌شوند پا در وضعیت بهتری قرار گیرد. همچنین این کفی‌ها پای شما را در برابر کشش‌های ناگهانی و بیش از اندازه محافظت کنند. علاوه بر این استفاده از دمپایی مخصوص خار پاشنه به دلیل وجود پد مخصوص در قسمت پاشنه برای کاهش درد در افرادیکه درد پاشنه دارند مناسب می باشد.

انواع پد و کفی خارپاشنه برای درمان بیماری خارپاشنه

برای مشاهده و خرید انواع کفی‌‌ مخصوص خارپاشنه در بانک کفش کلیک نمایید.

مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسین باعث کاهش درد و التهاب می‌شود. گاهی ممکن است از تزریق به کف پا یا پاشنه پا برای درمان استفاده شود داروهایی که برای درمان ممکن است تزریق شوند عبارتند از:  

الف: تزریق کورتیکواستروئید: در این روش مایعی شامل استروئید، داروی بی‌حسی یا ترکیبی از این دو در محل درد در کف پا تزریق می‌‌شود و بلافاصله پس از انجام تزریق، محل تزریق را پانسمان ‌می‌کنند.

ب- تزریق کورتن: ممکن است برای کاهش التهاب و درد ناشی از آن، پزشک تزریق کورتیزون را در محل دردناک تجویز کند. کورتیزون ماده‌ای استروئیدی است و همانند هورمون‌هایی عمل می‌کند که به طور طبیعی موجب کاهش درد خار پاشنه می‌شوند.

6. اوزون درمانی

 اوزون نوعی اکسیژن فعال است و در اوزون درمانی با تزریق اکسیژن به نقاط دردناک باعث افزایش جریان خون در مفصل و کمک به ترمیم بافت‌های آسیب دیده می شود. با تزریق گاز اوزون در ناحیه پاشنه، هم می‌توان التهاب و درد خار پاشنه را کم کرد و هم بافت آسیب دیده را بازسازی کرد. بسیاری از بیمارانی که از درمان‌های خارپاشنه نتیجه نگرفته‌اند با کمک اوزون درمانی بهبود قابل توجهی در درد پاشنه خود پیدا می‌کنند.

اوزون درمانی یکی از روش های موثر در درمان بیماری خارپاشنه است

7. پی آر پی درمانی

 این روش که با نام پلاکت درمانی هم شناخته می‌شود یکی از چندین تکنیک‌های پزشکی بازسازی است که برای درمان درد پاشنه هم بکار می‌رود. در این روش شگفت‌انگیز با تزریق محلول پی آر پی به بدن، عوامل رشد در خون از پلاکت‌ها آزاد می‌شوند و باعث تحریک تشکیل کلاژن، تشکیل عروق خونی جدید و ساماندهی و تقسیم‌ سلول‌ها می‌شود. این روش به عنوان یکی از جدیدترین درمان‌های کاهش التهاب و ترمیم بافت‌های آسیب دیده می‌باشد.

8. شاک ویو تراپی

شاک‌ویوتراپی یک روش درمانی مدرن و بسیار موثر است که در آن امواج صوتی به ناحیه‌ آسیب‌دیده و اطراف آن فرستاده می‌شوند. این امواج صوتی که از انرژی بسیار زیادی برخوردار هستند موجب تحریک و ایجاد تغییرات پاتالوژیکی در تاندون‌ها، رباط‌ها، عضلات و استخوان‌ها می‌شود و درد ناشی از آسیب‌دیدگی را برطرف می‌کند و مانع التهاب مزمن می‌شود. معمولاً 4 تا 8 جلسه درمانی باید طی شود تا علائم بهبود آشکار شود. شاک ویو تراپی با تحریک زیاد عصب‌ها درد خار پاشنه را کاهش می‌دهد و به بهترین شکل در افراد دارای خار‌های استخوانی مزمن اثر بخش است.

بسیاری از پزشکان شاک ویو تراپی را روش درمانی بیماری خارپاشنه می دانند

9. تکارتراپی

به طور کلی تکار یکی از روش‌های ترموتراپی است که برای تولید گرمای عمقی داخل بافت استفاده می شود. در این روش با استفاده از دو الکترود که بر سطح پوست قرار داده می‌شوند گرمایی وارد بافت‌های بدن می‌کنند و از طریق این گرمای عمقی اسپاسم‌ها و دردها را کاهش می‌دهند و بافت‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کنند. گرمایی که از این طریق ایجاد می‌شود باعث افزایش خون‌رسانی به بافت مورد نظر شده و در نتیجه اکسیژن و مواد غذایی بیشتری به بافت می‌رسد. که در نهایت باعث افزایش متابولیسم سلول­، تسریع فرآیند التیام بافت و تسکین درد خواهد شد. البته استفاده از تکار در التهاب‌های حاد خار پاشنه توصیه نمی‌شود.

10. علت‌های زمینه ای را کشف کنید

اگر در ایجاد خار پاشنه علل زمینه‌ای دیگری مانند آرتروز التهابی وجود داشته باشند، درمان بیماری زمینه‌ای می تواند علائم و دردهای ناشی از خارپاشنه را بهبود بخشد.

سخن پایانی

باید بدانیم که در هر زمینه‌ای پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین به راحتی و با انجام چند کار ساده می‌توان از ابتلا به بیماری خارپاشنه جلوگیری کنیم. 

  1. کفش‌های مناسب با فعالیت بدنی‌ خود بپوشید.
  2. از پوشیدن کفش‌های کاملا تخت و بدون قوس یا با پاشنۀ بسیار بلند برای طولانی‌مدت خودداری کنید.
  3.  قبل از انجام هر گونه فعالیت‌های بدنی سنگین و ورزشی، بدن را گرم کنید
  4. وزن اضافه خود را کاهش دهید.
  5. بیماری های التهابی خود را درمان کنید.
نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

3 نظر

  1. توسط آمنه لطفی در تاریخ 1399/09/01
    خواهر من خار پاشنه داره. دکتر گفته ناپروکسین باید تزریق بشه. سرچ کردم دیدم شما هم در مقاله به این موضوع اشاره کردید. آیا این درمان خطری نداره؟

    پاسخ: سلام. روش درمان مذکور و داروی ذکر شده، از انواع داروهایی است که برای کاهش التهاب و تورم استفاده می شود.پیشنهاد میشود با پزشک متخصص مشاور بانک کفش تماس بگیرید.

  2. توسط رضا وحیدی نصب در تاریخ 1399/09/02
    شاک ویو تراپی بسیار برای درمان و کاهش درد خارپاشنه موثر هست. بنده خودم این روش درمان را استفاده کردم. حتما با پزشک در این ارتباط مشورت کنید. از مطالعه مقاله شما خیلی خوشحال شدم.

    پاسخ: امیدواریم که همیشه سالم و سلامت باشید.

  3. توسط ایمانی در تاریخ 1399/10/29
    بعد از انجام شاک ویو تراپی چقدر طول میکشه تا درد پاشنه از بین بره؟

    پاسخ: بر اساس تحقیقات انجام شده حدود 6 تا هشت هفته بعد از درمان با روش شوک ویو تراپی درد پاشنه بهبود پیدا میکنه

سوالات متداول

به طور غریزی می دانیم که ماساژ می تواند به طور موقت انواع دردها زا تسکین دهد. درد پاشنه ناشی از ورم کف پا از این قاعده مستثنی نیست. با مالش پاشنه ، قوس و نواحی اطراف آن می توان جریان خون را تحریک کرد و گردش خون را بهبود ببخشید. بنابراین سیگنال های درد به طور موقت کاهش می یابد.

خار پاشنه می تواند در پشت یا زیر پاشنه یا در زیر قوس پا ایجاد می‌شود. خار پاشنه در پشت پاشنه اغلب با التهاب تاندون آشیل همراه است و باعث حساسیت و درد پاشنه در هنگام فشار دادن توپ با پا می شود.