درمان صافی کف پا (flat feet)+ 5 روش درمانی اثربخش

صافی کف پا

5 روش ساده برای درمان صافی کف پا    

آیا کف پای من صاف است؟ این عارضه چه تاثیری در سلامتی پاها و بدن من دارد؟ چگونه می‌توانم آن را درمان کنم؟ اگر شما هم این سوالات را در ذهن دارید پس بهتر است این مقاله را دنبال کنید.

تقریبا تمام بچه‌ها با کف پای صاف به دنیا می‌آیند این مساله کاملا طبیعی است و علت آن شل بودن و ضعیف بودن تاندون‌ها و عضلات کف پا و همچنین وجود چربی در زیر پوست آنها است و به آن صافی کف پای فیزیولوژیک می‌گویند. به مرور زمان و با بالارفتن سن بافت‌های نرم کف پا سفت می‌شوند و عضلات قوی می‌گردند و با از بین رفتن چربی کف پا، به تدریج قوس کف پا نمایان می‌شود.

به طور معمول قوس کف پا در کودکان ۷-۵ سال قابل دیدن است. اما در برخی افراد هم این قوس هرگز ایجاد نمی‌شود و کف پای آنها همیشه صاف باقی می‌ماند. نکته قابل توجه این است که برخی از این افراد ممکن است هیچگاه درد یا مشکلی نداشته باشند اما برخی دیگر از درد پاشنه پا، کمر یا زانو درد رنج ببرند. پس صافی کف پا تنها زمانی مهم است و نیاز به درمان دارد که برای فرد ناراحتی ایجاد کند.

ساختار و میزان انحنای قوس کف پا تعیین‌کننده نحوه راه رفتن افراد است به طوریکه می‌توان گفت راه رفتن افرادی که کف پای صاف دارند بسیار متفاوت از کسانی است که گودی بیش از اندازه پا دارند. علاوه بر این در هنگام راه رفتن یا ورزش کردن تمام وزن بدن به پاها انتقال می یابد لذا پا عضوی اساسی در سلامت ما محسوب می‌شود اما متاسفانه وقتی می‌فهمیم که باید به پای خود اهمیت دهیم که به خاطر بی توجهی، به درد و مشکلات متعدد دچار شده ایم.

چگونه صافی کف پا را تشخیص دهیم؟

در کسانی که صافی کف پا دارند تمام قسمت داخلی کف پا هنگام ایستادن با زمین تماس پیدا می‌کند. بهترین راه تشخیص این است که پای خود را خیس کرده و روی سطح صافی بایستید طوری که رد پای شما به جا بماند. در تصویر زیر کف پا با قوس طبیعی و غیرطبیعی به خوبی نشان داده شده است.

تشخیص صافی کف پا

علائم و نشانه‌های کف پای صاف چیست؟

مهمترین نشانه‌ای که افراد مبتلا به صافی کف پا دارند درد پا، خصوصا بعد از پیاده‌روی است. علت آن نیز فشارهایی است که به استخوان پا در قسمت مچ، زانو و ران وارد می‌شود و باعث درد در عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها می‌شود. علائم دیگری که نشانه وجود صافی کف پا در فرد است:

- پس از مدتی ایستادن پاها زود خسته شده و کف پای آنها دردناک می‌شود.

- پاشنه و مچ پا در راستای صحیحی قرار ندارند و انحراف غیر طبیعی در آنها مشاهده می‌شود.

- به دلیل توزیع ناهماهنگ وزن بدن به مرور کفش‌ها به یک طرف منحرف می‌شوند و این انحراف کفش‌ها خود آسیب بیشتری را به پا وارد می‌کند.

عوارض صافی کف پا چیست؟

 صافی کف پا در طولانی‌مدت می‌تواند منجر به بروز عوارضی مانند خارپاشنه، زانو درد، کمردرد و سردرد شود. در صورتیکه صافی کف پا درمان نشود امکان ابتلا به انحراف انگشت شست پا و انگشت چکشی وجود دارد زیرا زمانیکه پا برای ثبات صافی کف پا تلاش می کند امکان ابتلا به این اختلالات را بالا می برد. التهاب رباط‌های کف پا، التهاب تاندون آشیل و ایجاد بافت‌های مرده پوستی نیز از عوارض آن می‌تواند باشد. از آنجاییکه صافی کف پا بر روی تغییر شکل سایر استخوان‌های بدن نیز اثر می‌گذارد می‌تواند منجر به بروز درد در مچ پا، زانوها، لگن و کمر شود. در صورتیکه صافی کف پا درمان نشود به دلیل تغییر شکل ساختار پا و تغییر فرم راه رفتن امکان ابتلا به میخچه، پینه و تاول در پا وجود دارد.

چرا به صافی کف پا مبتلا می شویم؟

 صافی کف پا می‌تواند علت ژنتیکی داشته باشد یعنی از والدین به فرزند منتقل شود. اما اگر این بیماری در خانواده شما موروثی نباشد و طی مراحل بعدی زندگی به آن دچار شده‌اید می‌تواند به دلایل زیر باشد:

- آرتریت یا آرتروز مچ پا و رماتیسم مفصلی

- آسیب دیدگی و پاره شدن تاندون‌ها

- بیماری‌های سیستم عصبی یا عضلانی از جمله فلج مغزی، اسپینا بیفیدا یا دیستروفی عضلانی که در آن عضلات ضعیف می‌شوند.

- آسیب دیدگی مچ پا و پنجه

- پیوستگی قوزک پا. در این وضعیت استخوان‌های پا به ‌طور غیرطبیعی در کنار هم قرار می‌گیرند و پاها سفت و صاف می شوند.

- صافی کف پا در دوران بارداری، در افراد چاق و همچنین افراد مبتلا به دیابت بیشتر است و با گذر زمان نیز شدیدتر می‌شود.

- رشد نامناسب استخوان‌ها در دوران کودکی

صافی کف پا در کودکی

چگونه صافی کف پا را درمان کنیم؟

اگر با توجه به علائم و روش های تشخیصی به این نتیجه رسیدید که دچار صافی کف پا هستید نگران نباشید. این بیماری به راحتی و با روش‌های ساده‌ای قابل درمان است. به علاوه تمرینات کششی خاصی وجود دارند که می‌توانند علائم آن را تا حد زیادی بهبود بخشند و قدرت و انعطاف پذیری پنجه و مچ پا را افزایش دهند. اصل اساسی در تمام تمرین‌ها پیگیری منظم و جدی آنها است و با یکی دوبار انجام این حرکات تاثیر زیادی ایجاد نمی‌شود. حال اگر برای خلاصی از این مشکل مصمم هستید بهتر است یک استراتژی درمانی منسجمی را دنبال کنید. در اینجا به اصلی ترین راه‌های درمان صافی کف پا اشاره می‌کنیم:

  1. اگر اضافه وزن دارید به دنبال راهی برای کاهش وزن خود باشید.
  2. پاهای خود را ماساژ دهید. ماساژ دادن پا گردش خون در پاها را افزایش می دهد و موجب ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده می شود. تقاط کلیدی ماساژ کف پا را بشناسید تا با انجام یک ماساژ مناسب تنش ماهیچه‌ها را کاهش داده و درد را در بافت‌های نرم پا بهبود بخشد.
  3. کفش طبی بپوشید. همانطور که صافی کف پا می‌تواند روی شکل راه رفتن افراد موثر باشد، نحوه راه رفتن هم می‌تواند در ایجاد صافی کف پا تاثیر داشته باشد. کفش‌های طبی علاوه بر کمک به اصلاح نحوه راه رفتن، می‌تواند تا حد زیادی به بهبود و کاهش درد کمک کند.
  1. از کفی‌ طبی در داخل کفش های خود استفاده کنید. انحنای موجود در این کفی‌ها علاوه بر اصلاح صافی کف پا، می‌توانند وزن بدن را به طور صحیح بین قسمت‌های مختلف پا توزیع کنند و از فشار روی یک قسمت از پا و ایجاد ناهنجاری‌ها و عوارض بیشترجلوگیری می‌کنند. البته باید توجه داشته باشید که استفاده از کفش‌ها و کفی‌های طبی به تنهایی این بیماری را درمان نمی‌کنند اما در کنار تمرین‌ها و روش‌های دیگر اثرگذاری مطلوبی خواهند داشت.

کفی طبی برای درمان صافی کف پا

برای مشاهده کفی مخصوص کف پای صاف کلیک کنید.

  1. تمرینات کششی انجام دهید. انجام برخی ورزش‌ها و تمرینات می‌تواند به بهبود مشکل صافی کف پا کمک کند. در اینجا به دو نمونه از این تمرین‌ها اشاره می کنیم:

الف- روی پنجه راه بروید یا اینکه در حالیکه نشسته‌اید و پاهای خود را نزدیک هم قرار داده‌اید سعی کنید پنجه خود را روی زمین قرار داده و به آرامی پاشنه پای خود را از زمین بلند کنید و دوباره روی زمین بگذارید. این حرکات را هر روز چندین بار تکرار کنید زیرا این کار باعث می‌شود رباط‌ها کشش یابند و کف پا حالت طبیعی پیدا کند.

ب- یک توپ تنیس را زیر پای خود بغلتانید. طوریکه هربار سعی کنید انگشتان پا را از یک طرف و پاشنه پا را از طرف دیگر به زمین نزدیک کنید. اگر بتوانید هر روز به مدت 20 دقیقه این تمرین را انجام دهید، قوس کف پای شما به اندازه زیادی اصلاح پیدا خواهد کرد.

ج- از یک کش ورزشی مخصوص صافی کف پا استفاده کنید. برای انجام حرکات کششی با استفااده از کش صافی کف پا، روی یک صندلی بنشینید و یک طرف کش را زیر یکی از پاها قرار دهید. زانو را صاف کرده و با دست کش را بکشید

کش مخصوص کف پای صاف

برای مشاهده و خرید محصولات درمانی صافی کف پا کلیک کنید

 سخن پایانی

در مجموع صافی کف پا عارضه‌ای است که در کودکان تا سن 7-5 سالگی طبیعی است و تا زمانیکه فرد درد، ناراحتی و فشاری را حس نمی‌کند به درمان خاصی نیاز ندارد. اما چنانچه با بالا رفتن سن، عوارض و مشکلاتی را برای او به وجود آورد حتما باید با استفاده از اقدامات درمانی این اختلال را اصلاح نمود. صافی کف پا، چه به دلیل عوامل ژنتیکی به وجود آمده باشد چه به علل مختلف دیگر مثل دیابت و اضافه وزن باید درمان شود در غیر این صورت فرد دچار درد مفاصل، زانو درد، کمر درد و اختلالات دیگر می شود.

منبع:

flat-feet/mayoclinic

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

3 نظر

  1. توسط زهرا قربانی در تاریخ 1399/10/29
    کفش های مناسب کف پای صاف چطوری هستند؟

    پاسخ: اگر شما به کف پای صاف مبتلا هستید چند ویژگی در خرید کفش را باید در نظر بگیرید. اول اینکه کفشی رو انتخاب کنید که نرم نباشه و سفت باشه کفش سفت مانع از پیچ خوردن پا در زمان راه رفتن میشه.. دوم کفشی رو انتخاب کنید که پنجه پهنی داشته باشد و پای شما در معرض فشار قرار نگیرد.. سوم کفشی را انتخاب کنید که کفی قابل تعویض داشته باشد تا امکان تعویض کفی و استفاده از کفی های مخصوص پای صاف در آن وجود داشته باشد.

  2. توسط سید جلال در تاریخ 1399/08/29
    این کفی پا فقط برای سربازی به درد من خورد. برای درمانش اقدام کردم اما هنوز جواب چندان موثری نگرفتم. کش ورزشی واقعا موثر هست؟

    پاسخ: بله، کش ورزشی کف پای صاف می تواند یکی از روش های اولیه درمان باشد. در صورتی تمایل با متخصصین بانک کفش موضوع را مطرح نمایید. برای شروع از گفتگو آنلاین بانک کفش استفاده کنید.

  3. توسط جواد خانلو در تاریخ 1399/10/29
    من کف پای صاف شدیدی دارم و این داره خیلی اذیتم میکنه به طوریکه مبتلا به زانو درد و کمر درد کردم. میخواستم ببینم با روش های درمانی که در این مطلب گفتید صافی پام درمان میشه یا تا آخر عمر درگیرش هستم؟

    پاسخ: اصولا صافی کف پا در دوران کودکی راحت تر از بزرگسالی درمان میشه و روش های درمانی تو کاهش دردها و علائم بیشتر تاثیر گذار هستند اما با روش های درمانی مطرح شده امکان درمان وجود دارد اما بهتره این نکته رو بدونید که هرچقدر درمانتون رو به تعویق بندازید روند درمان سخت تر میشه.

سوالات متداول

در بزرگسالان ، عموما صافی کف پا برای همیشه باقی می ماند. درمان های رایج برای صافی کف پا بیشتر علائم و درد را از بین می برد و از پیشرفت آن جلوگیری می کند در صورتیکه اقدامات لازم برای درمان صافی کف پا صورت نگیرد با افزایش سن صافی کف پا افزایش می یابد. در صورتیکه روش های درمانی صافی کف پا در کودکی می تواند در روند درمانی و تغییر شکل پای کودک تاثیرگذار باشد.

پا یک ساختار انعطاف پذیر دارد. این انعطاف پذیری باعث می شود تا زمانیکه به صورت برهنه (بدون کفش و دمپایی) بر روی زمین که سطح های ناهمواری دارد راه برود به مرور زمان سازگار شود و قوس خود را از دست بدهد بنابراین استفاده از کفش و صندل می تواند به عنوان یک سکوی محکم و بدون تغیر برای پا عمل کند و از تغییر شکل آن جلوگیری کند. 

تحقیقات نشان می دهد که درد مداوم کمر ممکن است نتیجه مستقیم شکل قوس پای شما باشد. از هر پنج نفر یک نفر دچار کمردرد است ، و کسانی که کف پای صاف دارند 50٪ بیشتر از کسانی که دارای قوس طبیعی یا بلند هستند از کمردرد رنج می برند.