مزایا و راهنمای انتخاب کفی طبی براساس نوع بیماری

کفی طبی

چگونه یک کفی خوب برای درد پای خود انتخاب کنیم؟

پیاده‌روی، دویدن و انجام فعالیت‌های روزانه برای افرادیکه ناهنجاری‌هایی در پاهای خود دارند اندکی دشوار است. آنها بعد از مدت کوتاهی راه رفتن یا ایستادن در پای خود احساس درد و ناراحتی می‌کنند. بهترین راه برای حل کردن چنین مشکلاتی، استفاده از کفی‌های طبی است.

کفی طبی وسیله‌ای است که موجب می‌شود پای شما در موقعیتی متعادل و خنثی قرار گیرد و فشارهای وارد شده به کف پا تنظیم شود. همچنین باعث جذب شوک‌های ناشی از راه رفتن می‌شوند. فشارهایی که از زمین به پا وارد می‌شود، در طولانی مدت مشکلاتی را برای پا به وجود می‌آورد. این مشکلات در افرادی که به بیماری‌های خاصی مثل دیابت مبتلا هستند خطرآفرین است. زیرا ممکن است آنان را به زخم پای دیابتی مبتلا کند و آسیب زیادی به پای آنها وارد کند.

بیشترکفی‌های طبی یا پد‌های مخصوص، با توجه به نوع بیماری‌هایی که ممکن است در کف پا ایجاد شود تولید می‌شوند و به صورت آماده در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. اما برخی از آنها به صورت سفارشی ساخته می‌شوند. یعنی پزشک متخصص از کف پای شما قالب‌گیری می‌کند و با توجه به وضعیت آن، کفی مناسب کف پای شما را می‌سازد.

 

مزایای کفی طبی

  1. کفی طبی با اصلاح توزیع فشارهای وارد شده به کف پا در بسیاری از موارد، در کاهش دردهای زانو و کمر مؤثر است.
  2. استفاده از کفی طبی خستگی پاها ناشی از راه رفتن و ورزش کردن را کاهش می‌دهد.
  3. در افراد سالمند به علت از بین رفتن چربی کف پا، آسیب بیشتری به پاها وارد می‌شود. استفاده از کفی طبی مخصوص، تعادل را هنگام راه رفتن حفظ می‌کند و از زمین خوردنشان جلوگیری می‌کند.
  4. کفی‌های طبی به خوبی از قوس کف پا حمایت می‌کنند و در افرادیکه دچار ناهنجاری‌های کف پا هستند بسیار مفید است. استفاده از کفی طبی ضمن اصلاح قوس کف پا در درازمدت باعث کاهش دردهای پا هنگام راه رفتن می‌شود.
  5. کفی‌های استاندارد با توزیع متناسب وزن بدن روی کف پا، فشار بیش از اندازه را از روی پاشنه و سینه پا برمی‌دارد و در از بین بردن بیماری‌هایی مانند خارپاشنه و دردهای متاتارسال بسیار موثر است.
  6. گاهی چرخش بیش از حد موجود در قسمت داخلی پا، باعث قرار گرفتن فشار روی زانوها، لگن و بخش پایینی کمر می‌شود. کفی‌های طبی با بهبود تعادل و تراز پاها، می‌توانند فشار را از روی زانوها، لگن و بخش پایینی کمر بردارند.
  7. کفی طبی با جذب شوک و پشتیبانی از کف پا، می‌تواند دردهای ناحیه ساق، پاشنه و کف پا را کاهش دهد. عموماً کفی‌هایی که در کفش ورزشی زنانه و کفش ورزشی مردانه قرار می‌گیرند این ویژگی را ندارند. پس بهتر است هنگام خرید کفش، کفی‌ آن را درآورده و به‌ جای آن از کفی‌های طبی استفاده کنید.
  8. گاهی اوقات کفی‌های طبی برای تغییر یا اصلاح عملکرد پا استفاده می‌شوند و برای درمان و تنظیم اختلالات مختلف بیومکانیکی پا طراحی می‌شوند.

انواع کفی طبی 

کفی های طبی از نظر جنس به 3 دسته تقسیم می‌شوند: کفی‌های نرم، کفی‌های نیمه سخت و کفی‌های سخت. انتخاب نوع کفی باید بر اساس وضعیت پای شما و نوع مشکل موجود در پا انتخاب شود. از نظر نوع کاربرد نیز انواع مختلفی از کفی‌ها وجود دارند برخی از آنها همانطور که گفته شد برای درمان مشکلاتی مثل صافی کف پا، قوس زیاد کف پا، درد متاتارسال، زخم پای دیابتی یا خارپاشنه به کار می‌روند اما  کفی‌ها کاربردهای متنوع دیگری هم دارند. مثل:

* کفی ورزشی: ورزش کردن بدون داشتن یک کفی مناسب می‌تواند آسیب زیادی به پای شما وارد کند. کفی‌های ورزشی پای شما را در برابر ضربات و شوک‌های وارد شده به پا که ناشی از دویدن و پریدن‌های مکرر است حمایت و محافظت می‌کند.

* کفی برای رفع خستگی پا: برخی کفی‌ها به طوری طراحی می‌شوند که از به پا داشتن طولانی مدت کفش، کار و فعالیت روزانه در طول روز احساس خستگی و فشار نخواهید کرد.

* ماساژ کف پا: ماساژ کف پا علاوه بر رفع خستگی پا، یکی از روش های موثر در درمان بیماری،ها و مشکلات پا می‌باشد استفاده از کفی‌های ماساژور سبب ماساژ مناسب پا در زمان راه رفتن می‌شود.

عکس کفی ماساژور

* کفی پیاده روی: استفاده از یک کفی طبی مناسب در زمان پیاده روی می‌تواند فشار ناشی از راه رفتن طولانی مدت بر روی پا را کاهش دهد. علاوه بر این از ایجاد زانو درد و کمر درد نیز پیشگیری می‌کند.

کفی طبی برای درمان چه بیماری‌هایی استفاده می‌شود؟

موارد زیر مشکلاتی هستند که ممکن است پزشک برای تکمیل فرایند درمان، استفاده از کفی طبی را پیشنهاد کند:

1- آرتروز پا: آرتریت روماتوئید می‌تواند باعث ایجاد مشکلات و ناراحتی‌هایی در پاها، افزایش احتمال پیچ خوردن پا هنگام راه رفتن و صدمه به مفاصل و استخوان‌ها شود. استفاده از کفی طبی آسیب‌های ناشی از آرتروز را بر روی پا کاهش می‌دهد.

کفی آرتروز

 

2- کمردرد: گاهی اوقات قرارگرفتن پاها در وضعیت‌ نامناسب، وجود قوس‌های رو به داخل یا عدم وجود بالشتک می‌تواند باعث ایجاد کمردرد شود که می‌توان با کمک کفی طبی شدت آن را کم کرد.

کفی کمردرد

 

3- میخچه و پینه پا: پینه‌های پا، برجستگی‌های دردناکی هستند که در اغلب مواقع روی انگشت بزرگ پا ایجاد می‌شوند. کفی‌ مخصوص میخچه و پینه با طراحی خاص خود فشار روی انگشتان را کم می‌کند و مانع از بروز پینه و میخچه می‌شود.

کفی میخچه

 

4- بورسیت: التهاب کیسه‌های پر از مایع در پاشنه پا و انگشتان پا می‌تواند باعث ایجاد درد شود. کفی‌های طبی که دارای پشتیبانی در قسمت پاشنه و قوس پا هستند، می‌توانند به کاهش ناراحتی ناشی از بورسیت کمک کنند.

کفی بورسیت

 

5- دیابت: بعضی اوقات ممکن است که فرد مبتلا به دیابت در قسمت پاها حس خود را از دست بدهد، شرایطی که به نوروپاتی دیابتی معروف است. هنگامی که نوروپاتی دیابتی اتفاق می‌افتد، کفی طبی دیابتی می‌تواند در کاهش استرس و فشار اضافی که می‌تواند منجر به ایجاد زخم در پا شود، موثر باشد.

کفی دیابتی

 

6- صافی کف پا: صافی کف پا می‌تواند باعث ایجاد درد در پا، مچ پا و کمر شود. استفاده از کفی مخصوص کف پای صاف می‌تواند به پشتیبانی از پا و بهبود وضعیت پاها کمک کند.

کفی صافی پا

 

7- قوس بیش از اندازه کف پا: قوس زیاد کف پا می‌تواند به عضلات پاها استرس وارد کند و منجر به بروز شرایطی مانند شین اسپلینت (درد ساق پا)، درد زانو و خارپاشنه شود. کفی کف پای قوس‌دار می‌تواند در درمان این عارضه و کاهش درد موثر باشد.

کفی قوس پا

 

8- انگشت چکشی: بروز انگشت چکشی پا باعث خم شدن انگشتان پا و بروز درد و ناهنجاری در آنها می‌شود. کفی طبی با پشتیبانی بیشتر از کف پا، احتمال بدتر شدن انگشت چکشی را کاهش می‌دهد.

9- خارپاشنه: خارپاشنه عارضه‌ا‌ی است که در آن به علت فشارهایی که به پاشنه پا وارد می‌شود یک استخوان اضافی در قسمت زیر پاشنه پا رشد می‌کند. کفی طبی مخصوص خارپاشنه باعث کاهش فشار بر روی پاشنه و درمان التهاب و درد ناشی از آن است.  

کفی خارپاشنه

 

10- پای پرانتزی: پرانتزی بودن پاها، علاوه بر تغییر فرم پا باعث ایجاد عوارضی چون درد پا در هنگام راه رفتن، ایجاد فشار روی پا، زانو درد، اختلال در چرخش مچ پا و بسیاری از علائم دیگر می‌شود. استفاده از کفی طبی برای پای پرانتزی در کاهش علائم درد پا و بهبود وضعیت حرکتی هنگام راه رفتن بسیار مؤثر است.

کفی پاپرانتزی

 

11- صدمات: افرادیکه دچار آسیب در ناحیه پا و مچ پا می‌شوند، ممکن است در طول روند بهبودی به حمایت بیشتری برای کف پای خود نیاز داشته باشند لذا بهترین گزینه برای آنها استفاده از کفی طبی است.

12- بیماری‌های کودکان: کودکان عموما به دلیل شکل گیری نادرست ساختار پا ممکن است به بیماری‌های مختلفی مثل صافی کف پا یا پای پرانتزی مبتلا شوند. استفاده از کفی ارتوپدی کودکان می‌تواند به اصلاح ساختار پا کمک کند.

کفی طبی کودکان

 

نحوه انتخاب کفی طبی

کفی طبی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات و بیماری‌های پا را درمان کند اما به عنوان یک درمان مکمل در کنار سایر روش‌ها می‌تواند علائم را کاهش داده و درد را تسکین نماید و از بروز آسیب‌های بیشتر جلوگیری کند. البته نکات زیادی در اثربخشی کفی وجود دارد. از جمله:

  1. کیفیت و استاندارد بودن کفی
  2. انتخاب درست نوع کفی متناسب با وضعیت پا
  3. داشتن کفش مناسب که کفی را در آن‌  قرار می‌گیرد.
  4. مدت زمانی که فرد از کفی استفاده می‌کند.

پس از انتخاب کفی استاندارد و متناسب با پای خود، باید بهترین کفش را برای قراردادن کفی در داخل آن انتخاب کنید پوشیدن کفش نامناسب می‌تواند مانع عملکرد صحیح کفی شما شود. به همین دلیل است که باید هنگام خرید کفش حتماً به ویژگی‌های زیر توجه زیادی داشته باشید:

  1. پاشنه آن سفت و محکم باشد. اگر کفش پاشنه محکمی داشته باشد مچ پای شما هنگام استفاده از کفی در موقعیت صحیح قرار خواهد گرفت. در نتیجه هنگام راه رفتن یا دویدن کفی زیر پای شما نمی‌لغزد و به پای شما آسیب نمی‌رساند.
  2. کف آن وسیع باشد. وقتی کفش بستر وسیع داشته باشد کفی طبی بهتر می‌تواند روی آن قرار بگیرد و عملکرد بهتری داشته باشد.  
  3. سایز مناسبی داشته باشد. به طور کلی کفی ها و پدهای مخصوص کف پا فضای زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. اگر می‌خواهید از این کفی‌ها و پدها استفاده کنید کفشی را انتخاب کنید که با وجود کفی سایز پایتان باشد همچنین به راحت بتوانید کفی را درون آن قرار داده و بردارید.  
  4. پنجه آن پهن باشد.کفش‌های تنگ و باریک تنها باعث ایجاد مشکلات و ناهنجاری‌هایی برای انگشتان پا می‌شود و هنگام گذاشتن کفی در کفش فضای کافی برای حرکت پای شما وجود نخواهد داشت.
  5. پاشنه آن کوتاه باشد. اگر به پوشیدن کفی نیاز دارید، بهتر است به دنبال کفش‌هایی با پاشنه کوتاه‌تر باشید. این امر به شما کمک می‌کند تا کفی به خوبی در آن قرار گیرد و بتوانید به راحتی با آن راه بروید.
  6. عمق کافی و مناسب داشته باشد. اگر کفش عمق کافی داشته باشد می‌توانید کفی طبی خود را به راحتی در آن قرار دهید. این امر همچنین به شما کمک می‌کند تا در حین دویدن مانع لغزیدن کفش در پای خود شوید.

سخن پایانی

هنگامی که دردهای پا به سراغمان می‌آید اولین راهکار تعویض کفش‌های کهنه و خرید یک جفت کفش طبی است و پس از آن یک کفی طبی و استاندارد، مناسب وضعیت پای خود تهیه کرده و از راحتی خود در هنگام راه رفتن لذت ببریم. تنها چیزی که باید به آن دقت کنیم انتخاب نوع کفی و نوع کفشی است که کفی را در داخل آن قرار می‌دهیم.

منبع:

hmccentre/Medical insole benefits

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

1 نظر

  1. توسط ترابی در تاریخ 1403/02/05
    سلام. میزان عمر یک کفی طبی چقدر است؟

    پاسخ: بطور معمول یک کفی طبی تا 6 ماه می‌تواند عمر کند . البته این زمان بسته به مقدار فعالیت و نوع ساختار پا دارد.

سوالات متداول

کفی‌های طبی با تمرکز بر هم تراز کردن پاها آنها را در موقعیت مناسب خود قرار می‌دهند و می‌توانند باعث بهبود و کاهش دردهای پا شوند.

کفی‌های طبی همانند عینک عمل کرده و تا زمنای که از آنها استفاده می‌کنید هیچ نوع آسیبی به عضلات پا وارد نمی‌کنند.

اگر کفی‌ها باعث محدود کردن عملکرد قوس پا شوند، می‌توانند تا 6% میزان بازده افراد را کاهش دهند.