درد ساق پا (شین اسپلینت)- علائم، علت و 12 روش درمان

درد ساق پا

شین اسپلینت یا درد ساق پا

استخوانی که در قسمت جلوی ساق پا قرار دارد تیبیا نامیده می‌شود که این قسمت از پا در هنگام راه رفتن، پریدن و دویدن کشیده می‌شود. در صورتیکه فشار زیادی به پاهای خود وارد آورید؛ مثلا ورزش‌های سنگین انجام دهید، به مدت طولانی بدوید یا پریدن‌های مکرر داشته باشید ساق پا تحت فشار و کشش زیادی قرار می‌گیرد. این فشار اضافی موجب تورم ماهیچه ها و التهاب ناحیه ساق پا می‌شود و دردی را در استخوان ساق پا و بافت های اطراف آن به وجود می‌آورد که به آن شین اسپلینت یا سندرم تیبیای میانی می‌گویند. این درد ممکن است در جلو یا پشت ساق پا، به وجود بیاید و علت اصلی آن استفاده بیش از حد از عضلات ساق پاها است

شین اسپلینت ساق پا معمولا در میان افرادی شایع است که تازه شروع به پیاده‌روی یا ورزش خاصی کرده‌اند. ممکن است یک ورزشکار با ایجاد تغییراتی در برنامه تمرینات خود مثل زیادتر کردن سرعت یا طولانی‌تر کردن مدت تمرین یا حتی استفاده از یک کفش نامناسب و تمرین روی زمین سخت و ناهموار دچار شین اسپلینت شود.

درد ساق پا یا شین اسپلینت در اکثر موارد با استراحت و اقدامات خود مراقبتی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت قابل درمان است. اما در صورتیکه این درد درمان نشود، ممکن است دچار شکستگی‌های تنشی در تیبیا یا  عوارض دیگری در پای خود شوید.

علائم درد ساق پا

بطور کلی بارزترین علائم درد ساق پا، درد در استخوان درشت نی و متمرکز در ناحیه ساق پا می باشد. این درد می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:

* درد در قسمت جلو یا پشت ساق پا

* افزایش درد بعد از فعالیت سنگین

* تورم

* حساسیت به لمس

* درد عضلانی

* بی حسی و ضعف پا

* احساس گرما در استخوان جلویی ساق پا

* احساس فشار زیاد برروی ساق پا در هنگام ورزش و دویدن

درد ساق پا

علل شایع شین اسپلینت یا درد ساق پا

* شین اسپلینت قدامی یا درد جلوی ساق پا بیشتر در کسانی به وجود می‌آید که یک فعالیت ورزشی جدید را شروع کرده‌اند که نیازمند ایستادن طولانی یا حرکت های ناگهانی است. دویدن در سرازیری، دویدن روی پنجه پا و دویدن با کفش‌هایی که پاشنه یا کفی مناسب و قابل انعطافی ندارند می‌تواند موجب بروز درد در قسمت جلوی ساق پا شود.

* شین اسپلینت خلفی یا درد پشت ساق پا معمولا به علت وجود عدم تعادل در عضلات ساق و کف پا به وجود می‌آید. وقتی عضلات پشت ساق سفت و غیر قابل انعطاف باشند یا فرد کف پای صاف یا قوس زیاد کف پا داشته باشد ممکن است به این عارضه مبتلا شود. زیرا در صافی کف پا، هر بار که کف پا روی زمین قرار می‌گیرد عضله تیبیالیس خلفی تحت فشار و کشش قرار می‌گیرد و این کشش زیاد و مکرر موجب می‌شود فیبرهای این عضله در محل اتصال به استخوان درشت نی آسیب ببینند و علائم شین اسپلینت به وجود بیاید.

* ترک خوردن تیبیا یا همان استخوان ساق پا ممکن است علائمی شبیه درد شین اسپیلنت ایجاد کند. این ترک‌ها زمانی به وجود می‌آید که دویدن دائمی روی سطوح سخت یا وارد کردن فشار زیاد بر عضلات تیبالیس آنان را تضعیف کرده و در نهایت دچار ترک نماید. اگر به پاهای خود استراحت دهید، این ترک‌ها خود به خود ترمیم می‌شوند. اما کسانی که درد ساق پا دارند و همچنان می‌خواهند با همان درد کار یا ورزش کنند، معمولاً باعث ایجاد شکستگی تنشی در درشت نی می‌شوند.

* استفاده از کفش‌های کهنه و فرسوده، پاشنه بلند، خیلی تنگ یا خیلی گشاد نیز ممکن است شما را به این عارضه مبتلا کند.

* کمبود کلسیم، پتاسیم و منیزیم باعث عدم تعادل مایعات در خون و ایجاد گرفتگی می‌شود.

* تغییرات هورمونی بدن در دوران قاعدگی می‌تواند علت درد ساق پا در شب و در خانم‌ها باشد. همچنین عادت‌های ماهیانه نامنظم منجر به کاهش هورمون استروژن در بدن و بروز درد در ساق پا شود.

درمان درد ساق پا یا شین اسپیلنت

در ابتدا  با انجام برخی اقدامات اولیه می‌توان درد ساق پا را تسکین داد و بهبودی آن را تسریع نمود این اقدامات عبارتند از:

  1. استراحت: از آنجا که شین اسپلینت معمولاً در اثر استفاده بیش از حد از پا ایجاد می شود، اولین توصیه برای درمان، استراحت است و فعالیت‌هایی همچون دویدن که باعث درد شده است را برای مدتی کنار بگذارید.

ورزش‌های سبک مانند شنا و استفاده از دوچرخه ثابت را در طول دوره درمان خود می‌توانید جایگزین کنید.

  1. کمپرس یخ: استفاده از کمپرس یخ و بالا بردن پا، با کاهش جریان خون، پس از انجام تمرینات ورزشی و آسیب به ساق پا، باعث کاهش التهاب شده و در تسکین درد ساق پا مفید موثر است. از کیسه های آب و یخ چندین بار در روز و هر بار به مدت 20 دقیقه استفاده کنید اما توجه داشته باشید که یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.
  2. استفاده از مسکن‌ها و ضد التهاب‌ها: برای کاهش درد و التهاب خود می توانید داروهای مسکن و ضد التهاب مانند ایبوپروفن استفاده کنید.
  3. استفاده از کفی طبی مناسب : در صورتی که کف پای صاف یا قوس بیش از اندازه پا دارید، استفاده از کفی طبی می‌تواند مفید باشد. این کفی‌ها می توانند باعث ایجاد تعادل و پایداری در پا و مچ پای شما شود و استرس و فشار را از ساق پای شما بردارد.

کفی طبی

برای مشاهده و خرید انواع کفی طبی کلیک کنید

       5. استفاده از کفش طبی مناسب: استفاده از کفش‌هایی متناسب با فعالیتی که انجام می‌دهید مهمترین اصل برای پیشگیری و درمان دردهای پا است. اگر ورزش می‌کنید کفش‌های ورزشی مردانه و کفش‌های ورزشی زنانه را انتخاب کنید و برای فعالیت‌های روزانه خود از کفش طبی یا کفش روزمره استفاده کنید.

کفش طبی

برای مشاهده و خرید انواع کفش‌های طبی مردانه و کفش‌های طبی زنانه کلیک کنید.

  1. بانداژکردن پا: بستن پا با استفاده از یک باند فشاری می‌تواند درد شما را کاهش دهد و از تورم اضافی جلوگیری کند.
  2. تمرینات کششی: ورزش‌هایی برای کشش عضلات ساق پا باعث می‌شود که شما احساس بهتری داشته باشید  و از احتمال عود مجدد درد پس از بهبودی کاسته شود.
  3. ماساژ درمانی: ماساژ عمقی بافت ماهیچه‌ای و تاندون‌های ساق پا برای تسکین درد و بهبود علائم بیماری تاثیر بسیار خوبی دارد. علاوه بر این با ماساژ پا می‌تواند مشکلات ناشی از درد در این ناحیه را بهبود داد.

 

      9. اوزون‌تراپی: اوزون نوعی عنصر اکسیژن است که در صورت ترکیب شدن با اکسیژن پزشکی در یک محیط کنترل شده درمانی، ویژگی‌های آنتی‌باکتریال، ضد ویروس و ضدقارچ پیدا می‌کند. به همین خاطر روش درمانی خوبی برای درمان بیماری‌هایی مانند درد مفاصل، آرتریت و درد استخوان‌های پا به شمار می‌رود.

    10. مگنت تراپی: افرادی که دچار آسیب دیدگی ساق پا شده‌اند، مگنت تراپی باعث افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده و تسریع روند بهبودی می‌گردد.

    11. تزریق PRP: در روش PRP مقداری از خون بدن گرفته و با تزریق آن به ناحیه آسیب دیده، سیستم ترمیم طبیعی بدن تحریک و به تسکین و رفع درد کمک می‌شود.

    12.  جراحی : شین اسپلنت به ندرت نیاز به جراحی پیدا می‌کند اما در صورتیکه درمانهای غیر جراحی تاثیر گذار نباشند جراحی آخرین گزینه برای درمان است. طی این عمل که فاشیوتومی نامیده می‌شود، جراح برش یا شکاف‌های کوچکی در بافت فاشیای اطراف عضلات ساق پا ایجاد می‌کند. این کار تا حدودی درد ناشی از شین اسپلینت را کاهش می‌دهد.

اقداماتی که برای بازگشت به ورزش باید انجام دهیم

* قبل از بازگشت به ورزش، باید حداقل 2 هفته هیچ دردی نداشته  باشید.

* هنگامی‌که شروع به ورزش کردید باید با مدت و شدت کمتری ورزش کنید.

* حتما قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید و حرکات کششی انجام دهید و تمرینات خود را به تدریج افزایش دهید.

* اگر دوباره درد را احساس کردید، بلافاصله ورزش را متوقف کنید. از کیسه آب سرد استفاده کنید و یک یا دو روز استراحت کنید.

* دوباره با شدت کمتر به ورزش برگردید و تمرین را تدریجی‌تر از گذشته افزایش دهید.

پیشگیری از ابتلا به شین اسپلینت یا درد ساق پا

  1. برای ورزش حتما یک کفش ورزشی مناسب پای خود بپوشید.
  2. از کفی طبی در داخل کفش خود استفاده کنید.
  3. به تدریج مدت زمان، شدت و دفعات ورزش خود را افزایش دهید.
  4. برای پیاده‌روی با مسافت‌های کوتاه شروع کنید تا به عضلات و پاهای خود فرصت دهید کم‌کم به شرایط عادت کنند.
  5. روی سطوح سخت و سیمانی ورزش نکنید.
  6. از دویدن با پای برهنه اجتناب کنید. دویدن با پای برهنه شما را در معرض خطر بریدگی و کبودی روی پا قرار می‌دهد.
  7. در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. کمبود آب بدن علت اصلی درد پا و گرفتگی عضلات پا است.
  8. رژیم غذایی غنی از منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌های B از بهترین روش‌های پیشگیری و درمانی درد عضلات ساق پا است. غلات، آجیل، ماهی، خرما، ماست، سبزیجات از منابع این مواد مغذی هستند

سخن پایانی

 به احساس درد در جلو یا پشت ساق پا شین اسپلینت گویند. این عارضه در افرادی که زیاد می‌دوند یا می‌پرند شایع‌تر است. برای درمان درد استخوان ساق پا می‌توان با اقدامات اولیه مانند استراحت، استفاده از کفش‌ها و کفی‌های  طبی و انجام حرکات کششی درمان نمود. در صورتیه با وجود این اقدامات همچنان احساس درد دارید از روش‌های پزشکی مانند اوزون تراپی یا جراحی کمک بگیرید.

منبع:

mayoclinic/shin splints

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

1 نظر

  1. توسط طباطبایی در تاریخ 1403/02/07
    سلام. درمان با لیزر می تواند باعث درمان درد ساق پا شود؟

    پاسخ: سلام دوست گرامی - لیزر درمانی از روش های درمانی است که خیلی سریع باعث بهبود درد ساق پا می شود؟

سوالات متداول

بر طبق گفته متخصصان عفونی درد عضلانی ساق پا از نشانه‌های کرونا است که در طول دوره درمانی کرونا کاهش می‌یابد

دیسک کمر، تحریک عصب و التهاب ناشی از آن بصورت درد در ساق پا در شب خود را نشان می‌دهد.

شین اسپلینت التهاب ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و بافت استخوانی اطراف تیبیا است. درد ناشی از شین اسپلینت معمولا در امتداد استخوان درشت نی، در ناحیه‌ای که ماهیچه به استخوان می‌پیوندد، رخ می‌دهد.