بونیونِت یا برجستگی کنار انگشت کوچک پا | علت+ درمان

بونیونت

بونیونت برجستگی کوچکی است که در لبه بیرونی پا و در کنار مفصل انگشت کوچک پا به وجود می‌آید و به این دلیل ایجاد می‌شود که فشار زیادی روی استخوان و تاندون‌های این قسمت وارد شود. تفاوت بونیون و بونیونت در این است که در بونیون یا هالوکس والگوس این برجستگی در لبه داخلی پا و در کنار انگشت شست پا ایجاد می‌شود اما در بونیونت لبه خارجی پا متورم و دردناک می‌شود. این عارضه در میان کسانی شایع است که به هر دلیلی کناره‌های پایشان تحت فشار و اصطکاک زیادی قرار می‌گیرد. گاهی بونیونت تنها بر روی یک پا به وجود می‌آید و گاهی نیز هر دو پا را درگیر می‌کند. حتی گاهی اتفاق می‌افتد که در پای فرد از دو طرف دچار برجستگی می‌شوند یعنی هم بونیون و هم بونیونت دارند و این منجر به پهن شدن قابل توجه جلوی پای فرد می‌شود. وجود این برجستگی‌ها اصطکاک پا درون کفش را بیشتر می‌کند و همین امر می‌تواند باعث بروز پینه در محل برجستگی باشد.

بونیونت‌ها معمولا به تدریج توسعه می‌یابند. بونیون ممکن است وقتی که فرد جوان است شروع شود، اما تا مدتهای زیاد بعد از آن دردی نداشته باشد.

چرا به بونیونت مبتلا می شویم؟

همانطور که گفته شد، علت اصلی بروز این عارضه، فشارهای ممتدی است که به این ناحیه وارد می‌شود. این فشار ممکن است به علل زیر به پا وارد شود:

  1. اصطکاک: گاهی این عارضه در کسانی به وجود می‌آید که به مدت طولانی روی سطوح سفت به صورت چهازانو می‌نشینند و کناره‌های پایشان مدام با زمین در اصطکاک است.
  2. کفش نامناسب: پوشیدن کفش‌های تنگ، نوک تیز و پاشنه بلند نیز یکی از دلایل بروز این عارضه در پا است. به همین دلیل بروز این بیماری در خانم ها ۱۰ برابر آقایان اتفاق می افتد
  3. ژنتیک: گاهی وجود زمینه خانوادگی فرد را مستعد ابتلا به این بیماری می‌کند. یعنی اگر در خانواده کسی به این مشکل دچار باشد احتمال دارد شما نیز به آن مبتلا شوید.
  4. بیماری‌های زمینه‌ای: اگر فردی به صورت مادر زادی اختلالاتی در ساختار پای خود داشته باشد ممکن است به این عارضه مبتلا شود. مثلا وقتی استخوان متاتارس پا تا حدی به سمت بیرون منحرف باشد بونیونت ایجاد خواهد شد.
  5. ساختار پا: شرایط پا و مچ پا نیز می‌تواند بر روی یک بونیون تأثیر بگذارد. وقتی مچ پا ضعیف باشد یا عضلات ساق پایش تنگ و کشیده باشند مستعد ابتلا به بونیونت می‌باشد.
  6. شکستگی، در رفتگی یا پیچ خوردگی پا نیز می‌تواند باعث بروز بونیونت شود.

علائم بیماری بونیونت چیست؟

علائم اصلی و مهم بیماری بونیونت پا عبارتند از:

  1. برآمدگی دردناک
  2. سفتی پوست در بخش بیرونی پا
  3. قرمزی
  4. تورم
  5. درد

در صورت عدم رسیدگی و درمان، علائم این بیماری به مرور زمان شدیدتر می‌شوند و برجستگی، قرمزتر و دردناک‌تر می‌شود.

چگونه بونیونت را درمان کنیم؟

  1. پوشیدن کفش طبی: مهمترین راهکار برای درمان بونیونت استفاده از کفش‌های طبی زنانه و کفش‌های طبی مردانه است. کفشی که هم راحت و انعطاف‌پذیر باشد و هم فضای مناسبی برای انگشتان پا ‌داشته باشد می‌تواند به کاهش فشار بر روی بونیونت کمک کند. سعی کنید کفشی را انتخاب کنید که کاملا اندازه پایتان باشد کفش تنگ باعث وارد شدن فشار زیاد به کناره‌های پا و کفش گشاد باعث ایجاد اصطکاک زیاد پا با کفش می‌شود.

کفش طبی

با یک کلیک همین امروز کفش هالوکس والگوس خود را سفارش دهید.

  1. کمپرس یخ: پزشکان توصیه می‌کنند که سه تا چهار بار در روز و هر بار به مدت 10 دقیقه، کیسه‌ یخ را بر روی پای آسیب‌دیده قرار دهید.
  2. بالا نگه‌داشتن: در هنگام استراحت  پاهای خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. این کار به کاهش تورم کمک کند.
  3. دارودرمانی: برخی از داروهای ضدالتهابی بدون نیاز به نسخه، مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن، ممکن است به کاهش درد و تورم کمک کنند.
  4. استفاده از کفی طبی: کفی‌های طبی که برای محافظت از پاها و قرار گرفتن آنها در راستای صحیح ساخته‌شده‌اند، می‌توانند فشار بر روی بونیونت را کاهش دهند.

کفی طبی

با یک کلیک همین امروز کفی طبی خود را سفارش دهید.

  1. تقویت عضلات پا: انجام تمریناتی برای کشش و تقویت کف پا و عضلات پشت ساق پا می‌تواند به کاهش فشار بر روی بونیونت کمک کند.
  2. ماساژ پا: ماساژ روزانه منطقه آسیب دیده راه حل خوبی برای درمان بونیونت و پیشگیری از آن است. علاوه بر این ماساژ پا به طور منظم خطر ابتلا به پینه و میخچه را نیز کاهش می‌دهد. برای ماساژ بهتر پاها مقداری روغن کرچک، زیتون و یا روغن نارگیل را گرم کنید و بر روی منطقه آسیب دیده بریزید. سپس با انگشتان دست خود به مدت ده دقیقه به خوبی ماساژ دهید این کار را سه بار در روز تکرار کنید.
  3. جداکننده‌های انگشتان پا: یکی از راهکارهای مناسب برای توقف پیشرفت بونیون یا بونیونت پوشیدن جداکننده‌های انگشتان در هنگام خواب است.

پد جداکننده انگشتان

     با یک کلیک همین امروز جداکننده‌های انگشتان پا را سفارش دهید.

  1. فیزیوتراپی: در این روش برای کمک به کنترل درد و تورم، از درمان‌های متفاوتی مثل اولتراسوند تراپی، گرمای مرطوب و ماساژ بافت نرم استفاده می‌کنند.
  2. جراحی: جراحی یک بونیونت بسیار ساده است و معمولاً نیازی به بستری شدن بیمار در بیمارستان ندارد. گاهی در این عمل برای کاهش فشار، بونیونت را می‌تراشند گاهی هم نیاز به شکستن و تغییر دادن زاویه متاتارس انگشت کوچک می‌باشد.
  3. پد مخصوص بونیونت: این پدها از مواد سیلیکونی ساخته شده‌اند که فشار به کناره‌های پا را جذب می‌کنند. این کار به کاهش ریسک آسیب دیدن و تشدید علائم بونیونت ها کمک می‌کند.

سخن پایانی

برجستگی استخون کنار انگشت کوچک پا را در اصطلاخ پزشکی بونیونت می‌گویند که علائم و علت‌های مختلفی دارد. مهمترین اقدامات درمانی برای درمان این مشکل پوشیدن کفش طبی، استفاده از کفی طبی و پدهای سیلیکونی مخصوص بونیونت است. در صورتی که این مشکل با اقدامات اولیه رفع نشد می‌توان آن را با یک عمل جراحی ساده سرپایی برطرف نمود. 

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

0 نظر