5 روش اورژانسی درمان "شکستگی انگشت پا"

شکستگی انگشت پا

شکستگی انگشتان پا،علل و درمان آن چیست؟

شکستگی انگشتان پا (Broken toe) از‌ آسیب‌های رایج به پاها می‌باشد که معمولا نیاز به درمان خاصی ندارد. این آسیب می‌تواند در اثر افتادن یک جسم سنگین و یا ضربه به پاها اتفاق افتد.

علت شکستگی انگشتان پا چیست؟

بطورکلی برای شکستن پا نیروی زیادی لازم است. اما انگشتان پاها به دلیل‌کوچک بودن استخوان‌های آنها و مجزا بودن و فاصله ای که بین انگشتان وجود دارند از آسیب پذیری بیشتری برخوردارند. شکستگی انگشتان پاها در اثر زمین خوردن، ضربه و برخورد جسم سنگین و یا تصادفات ممکن است اتفاق بیافتد.

علت شکستگی انگشت پا

 

علائم شکستگی انگشتان پا چیست؟

شکستگی یک استخوان در زمانی که رگ های عصبی بدن شما بدرستی کار می‌کنند، بسیار دردناک است. در این حالت استخوان شکسته خونریزی و متورم خواهد شد. بدنبال خونریزی، پوست کبود شده وخون در ناخن‌های پا قابل مشاهده است. 

خونریزی انگشتان پا

علاوه بر این دو سر استخوان شکسته ممکن است جا به جا و یا وارد مفاصل پا شوند که در این حالت شکل ظاهری انگشتان پا انحراف پیدا می‌کند.
درد انگشت شست پا یکی از علائم رایج شکستگی در این ناحیه می‌باشد. راه رفتن با انگشت شکسته دردناک است زیرا در هنگام راه رفتن وزن زیادی بر روی انگشت شست وارد می شود. 
تشخیص شکستگی پا، با توجه به اینکه پیچ خوردگی و کشیدگی عضلات پا نیزدردناک اند، دشوار است. اما تغییر شکل انگشتان معمولا نشان دهنده شکستگی است. تنها راه اطمینان از شکستگی استخوان، اشعه ‌ایکس و تصویر‌برداری است. با این‌حال نیاز به نگرانی نیست و درمان کلی آن همانند پیچ‌خوردن مچ پا استراحت است و تا زمانی که شست پا نشکند، تغییرشکل صورت نمی‌گیرد.
توجه داشته باشید در صورت عدم درمان شکستگی انگشت شست امکان ابتلا به بیماری هالوکس والگوس بیشتر می‌شود.

هالوکس والگوس

 

آیا در زمان شکستگی انگشتان پا باید به پزشک مراجعه کرد؟

در اغلب موارد درهنگام شکستگی انگشت پا مراجعه به پزشک ضروری نیست. تا زمانیکه استخوان‌های شما مخصوصا انگشت شست پاتغییرشکل نداده‌ و یا زخمی بر روی انگشتان مشاهده نشده، می توانید به‌آسانی آن را درمان کنید.

در شرایط زیر نیاز به مراجعه به پزشک می‌باشد:

•    بدتر شدن درد و عدم تاثیر داروهای مسکن
•    بهبود نیافتن کبودی و تورم پس از چند روز
•    وجود زخم باز همراه با شکستگی
•    داشتن بیماری‌هایی همچون نوروپاتی دیابتی، نارسایی‌های قلبی، بیماری‌های خونی که می‌تواند در بهبودی شما تاثیرگذارد.
•    مصرف استورئیدهای خوراکی

در موارد زیر نیاز به درمان های اورژانسی است:

•    بی حسی یا گزگز شدن انگشتان پا که نشان دهنده فشار و یا آسیب به اعصاب پا می‌باشد.
•    آبی و یا خاکستری شدن ( به غیر از کبودی ) و سرد شدن انگشت آسیب دیده، در صورتی که سرد شدن در سایر قسمتهای پا وجود ندارد.
•    خمیدگی انگشت به طرفین و یا زخم باز
•    صدمه دیدن شست پا
•    فرد آسیب دیده کودک باشد. در برخی موارد کودکان ممکن است نیاز به کفش مخصوص داشته باشند. تشخیص درد برای کودکان بدون تصویربرداری دشوار است.
•    آسیب هایی که در هنگام سقوط از ارتفاع و یا تصادفات روی می‌دهد.

چه اقداماتی در هنگام شکستگی انگشتان پا ضروری است؟

درمان انگشت شکسته، بسته به اینکه کدام یک از انگشتان، آسیب دیده، متفاوت است. مادامیکه شست آسیب ندیده باشد و یا انگشتان تغییرشکل نداده باشند، و یا شرایط ذکر شده در بالا وجود نداشته باشند، با استراحت، یخ (Ice) و قراردادن آن در سطوح بالاتر برای کاهش درد، کبودی و تورم می‌توان آن را کنترل و زمان بهبودی را کاهش داد.
1.    استراحت: استراحت جهت وارد نشدن وزن زیاد به انگشت آسیب دیده لازم است.
2.    یخ: بعد از72 ساعت نیازی به قرار دادن یخ نیست. در دو روز اول هر10 تا 15دقیقه از یخ استفاده نمایید.

استفاده از کمپرس یخ برروی انگشتان پا


3.    بالا گرفتن پا: در زمان نشستن و یا استراحت، پاهارا بالا نگه دارید. این امر در24ساعت اول بخصوص زمانی که پاها متورم است مفید است.
4.    بستن انگشت: بین چهار انگشت کوچک کمی گاز، پنبه و یا دستمال قرار داده و سپس آنها را ببندید. این روش همانند آتل عمل می‌کند.دقت کنید که آنها را محکم نبسته باشید.
5.    استفاده از مسکن‌ها: برای کاهش درد می‌توان از قرص های مسکن مانند ایبوپروفن ویا ژل های مسکن درد استفاده کرد.
در زمانی که درد و تورم کاهش یافت می‌توان کفش راحت پوشیده و به فعالیت های روزمره ادامه داد.

چگونه شکستگی انگشت شست را درمان کنیم؟

انگشت شست پا با توجه به اینکه فشار بیشتری را نسبت به سایر انگشتان متحمل می‌شود، نیاز به مراقبت بیشتری دارد. در برخی موارد نیاز به گچ گرفتن پا برای حفظ تعادل است و یا در صورت عدم نیاز به گچ ممکن است نیاز به استفاده از عصا باشد.

درمان شکستگی حاد انگشت پا چیست؟

وجود خون زیاد در زیر ناخن ها، می‌تواند فشار زیادی به ناخن وارد کرده و دردناک باشد. پزشک معالج با وارد کردن سوراخی کوچک این خون را خارج و درصورت آسیب دیدن پوست پا جهت جلوگیری از عفونت داروهای آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.
اگر استخوان‌های پا دچار انحراف شده و یا در مفاصل فرو رفته باشند، ممکن است نیاز به قرار دادن میله های فلزی در انگشتان باشد که در چنین مواردی پای شما را بی‌حس کرده وجراحی محدودی برروی پاها انجام می‌شود.

در شرایط لزوم به جراحی این‌کار به چند طریق صورت می‌گیرد:

•    قرار دادن میله و سیم های فلزی کوچک در انگشتان پا که پس از بهبودی که معمولا بین3-4 هفته طول می‌کشد، این سیم ها را خارج می‌کنند.
•    قرار دادن میله های فلزی در انگشتان به صورت دایمی که از بیرون قابل مشاهده نیستند
•    قرار دادن میله ها و یا بستن انگشتان بصورت خارجی
سپس برای اینکه انگشتان ثابت بماند آن را گچ گرفته و ممکن است نیاز به عصا و کفش‌های مخصوص باشد.

مدت زمان لازم برای درمان انگشت پا شکسته

بسته به سن و اینکه کدامیک از انگشتان دچار آسیب شده طول درمان متفاوت است.

انگشتان شست پا:

•    2-3 هفته قرار‌گرفتن در گچ یا آتل
•    پس از3-6 هفته بازگشت به محل کار و ورزش امکان پذیر است.

انگشتان کوچک:

•    بستن و استفاده از کش‌های سفت و محکم
•    معمولا پس از4-6 هفته پیاده‌روی امکان پذیر است.

عوارض احتمالی شکستن انگشت پا چیست؟

انگشتان شکسته در صورتی که به خوبی درمان شوند، مشکل دائمی را ایجاد نمی‌کنند. عوارض احتمالی که ممکن است بوجود آیند عبارتند از :
عدم درمان درست استخوان ها: درمان نادرست استخوان ها در شرایطی است که استخوان ها کج جوش خورده و یا اصلا جوش نخورده اند، که در چنین شرایطی نیاز به جراحی می‌باشد.
عفونت استخوان: عفونت استخوان‌ها که با نام استئومیلیت شناخته می‌شود، می‌تواند طولانی مدت باشد. اگر پوست پا آسیب دیده باشد، نیاز به یک دوره طولانی مدت استفاده از آنتی‌بیوتیک و یا جراحی باشد.
سفتی انگشتان پا: سفتی انگشتان پا به خصوص اگر مفاصل درگیر باشند بسیار شایع است. مفاصل در هر نقطه ای از بدن که خون در آنها قرار بگیرند، تمایل به سفت شدن را دارند. انجام فیزیوتراپی می‌تواند در چنین شرایطی کمک‌کننده باشد.
درد: گاهی اوقات درد در استخوان ها وجود دارد. درد طولانی مدت نیاز به درمان طولانی تری دارد.
تغییر شکل ظاهری انگشتان پا: در صورت عدم درمان به موقع شکستگی انگشتان پا امکان تغییر شکل دائمی انگشتان پا و بروز بیماری انگشت چکشی وجود دارد. 
آسیب پوستی: آسیب های پوستی ناشی از بستن انگشتهای کوچک در صورتی‌که انگشتان محکم بسته شوند رایج است. ایجاد تاول و پینه در محل بستن انگشت یکی از مشکلات رایج در این بیماری است. 

کلام آخر:

همانطور که در ابتدا بیان شد، شکستگی انگشتان پاها اتفاقی است که در اثر ضربه بر روی انگشتان رخ می‌دهد. درمان آن بسته به میزان آسیبی که به انگشتان وارد می‌شود متفاوت و طول درمان آن درحدود چند هفته می‌باشد. در صورت بروز درد و مشاهده عوراض جانبی مراجعه به پزشک و گاهاً انجام فیزیوتراپی براساس تجویز پزشک معالج ضروری می‌باشد.

 

منبع:

orthoinfo/fracture toe

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

0 نظر