12 علت درد کف پا و روش‌های درمانی آن

علت درد کف پا

علت و درمان درد کف پا چیست؟

درد کف پا یکی از آسیب دیدگی‌هایی رایج در پا است که می‌تواند باعث اختلال در انجام فعالیت‌های روزمره و عملکرد بدن شود. با توجه به ماهیت و ساختار پیچیده پا، با هرگونه اختلال و عملکرد اشتباه در ساختارهای بدن، درد در ناحیه پا احساس و ایجاد می‌شود. نوع انحنای کف پا، ضعف و فشار به عضلات پا، اضافه وزن ، شکستگی و آسیب‌هایی که به پاها وارد می‌شود می‌توانند سبب ایجاد درد در کف پا شوند که در این مقاله از بانک کفش به بررسی آن می‌پردازیم.

 

علت درد کف پا چیست؟

عوامل مختلفی می‌تواند در ایجاد درد کف پا نقش داشته باشند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

1-  دردهای منتشره از ساختار اسکلتی و سیستم عصبی بدن

دیسک کمر، دیسک گردن، بیماری‌های ام اس، آرتروز، شکستگی و یا آسیب دیدگی‌های زانو و لگن از جمله آسیب‌هایی هستند که درد آن‌ها در سراسر بدن منتشر شده و کف پا را نیز تحت تاثیر خود قرار دهند.

2- دردهای ناشی از کف پای صاف و کف پای قوس دار

برای تشخیص کف پای صاف و یا کف پای قوس دار، ابتدا کف پا را کاملا خیس کرده و سپس در روی یک کاغذ ضخیم و یا مقوای ضخیم قرار داده و پس از آن ردپای خود را بررسی کنید. در این روش سه حالت ممکن است اتفاق بیافتد: 

   2-1 -  اگر کل رد پا را در روی کاغذ مشاهده کردید، نشان دهنده کف پای صاف است. حدودا یک سوم افراد در هنگام تولد دارای کف پای صاف هستند و  به مرور زمان و در هنگام رشد قوس پای آن‌ها شکل می‌گیرد. در برخی از افراد قوس پای آن‌ها شکل نگرفته و تمام قسمت پا در روی زمین قرار می‌گیرد. کف پای صاف معمولا بدون درد می‌باشد. گاهی اوقات درد کف پای صاف در سنین بالاتر و در هنگام بارداری، راه رفتن و دویدن ایجاد می‌شود که درد را در ناحیه پاشنه و قوس کف پای خود احساس می‌کنند.

   2-2 - اگر انحنا کف پای خود را مشاهده نکردید، قوس پای طبیعی را دارید که البته ممکن است باز هم درد را احساس کنید که می‌تواند ناشی از عوامل دیگری باشد.

   2-3 - اگر فقط قسمت پاشنه و انگشتان خود را دیدید، نشان دهنده قوس پای زیاد است. قوس پای زیاد شایع‌ترین ناهنجاری‌های پا است که باعث ایجاد درد قوس پا، مچ پا، ساق و زانو می‌شود.

 

3- خارپاشنه

فاسئیت کف پا که عموما خارپاشنه شناخته می‌شود، یکی از شایع‌ترین علت درد کف پا است. کفش نامناسب، فعالیت و ایستادن‌های طولانی مدت باعث فشار نوار فاسیت پلانتار کف پا به استخوان پاشنه پا می‌شود. با التهاب و فشار فاسیای پا، زائده‌ای استخوانی در محل اتصال فاسیای به استخوان پا شکل می‌گیرد که به آن خارپاشنه می‌گویند.

4- پای ورزشکاری

پای ورزشکاری نوعی عفونت قارچی است که با عدم رعایت بهداشت و قرار گرفتن پا در محیط مرطوب ایجاد می‌شود. پای ورزشکاری برخلاف نام آن فقط مختص افراد ورزشکار نمی‌باشد و برای همه می‌تواند اتفاق بیافتد. درد کف پای ناشی از پای ورزشکاری با خشکی، پوسته پوسته شدن، خارش پا همراه است که با رعایت بهداشت و راه رفتن با پای برهنه در محیط خشک و تمیز بهبود می‌یابد.

5- پوکی استخوان

 از بین رفتن استخوان کف پا ناشی از پوکی استخوان از دیگر دلایل ایجاد درد کف پا است.

6- سندرم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال یکی از بیماری‌های پا است که با فشرده سازی عصب تیبیال در هنگام عبور از تونل تارسال در داخل مچ پا ایجاد می‌شود. سندرم تونل تارسال باعث ایجاد درد و سوزن سوزن شدن کف پا همراه است که در این حالت درد به سمت انگشت پای کشیده می‌شود.

7- نوروما

مورتون نروما که در برخی اوقات تومور عصب پا نامیده می‌شود، نوعی تورم عصب پا همراه با درد و سوزش کف پا بخصوص در بین انگشتان سوم و چهارم است. علت اصلی ایجاد نروما بطور دقیق مشخص نیست اما آسیب، فعالیت بیش از حد و یا ضربه می‌تواند در نورومای مورتون نقش داشته باشد.

8- نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی نوعی آسیب عصبی در پاها است که در اثر ابتلا به دیابت ایجاد می‌شود. در برخی افراد آسیب‌های عصبی وارد شده علائم خاصی ندارد، اما در سایر افراد نروپاتی دیابتی همراه با درد کف پا، بی حسی در پا و دست‌ها همراه است.

 

9- درد هنگام پریود

علت درد کف پا هنگام پریود می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی و دردهای و فشارهایی که از کمر و پاها به کف پا وارد می‌شود باشد.

10- کفش نامناسب

کفش نامناسب و تنگ یکی از مواردی است که می‌تواند درد کف پا و ابتلا به بیماری‌هایی همچون هالکوس والگوس و پای ورزشکاری را همراه داشته باشد

11- تاندونیت تیبال خلفی 

تاندون تیبیال خلفی در پشت استخوان درشت نی قرار گرفته که عضله تیبیال را به به پایین پا وصل می‌کند. این تاندون به سمت پایین و به بخش داخلی پا رفته و به انتهای پا متصل می‌شود. این تاندون نقش مهمی را در محافظت و حمایت از انحنای میانی کف پا ایفا می‌کند. درد کف پای ناشی از تاندونیت تیبیال خلفی در اثرکشیدگی بیش از حد این عضله و التهاب و یا پارگی این تاندون ایجاد می‌شود که با انجام فعالیت‌های بیش از حد تشدید می‌گردد.

12- گرفتگی عضلات پا

فعالیت‌های بیش از حد روزانه، پیاده روی، انجام حرکات شدی ورزشی می‌تواند باعث گرفتگی و فشار به عضلات کف پا شده و درد پا را داشته باشد.

نحوه درمان درد کف پا چیست؟

نحوه درمان درد کف پا بسته به میزان درد و نوع بیماری متفاوت است و تشخیص نوع درد نقش موثری در درمان آن نقشی اساسی دارد. روش‌های همچون:

  1. کمپرس سرد
  2. استفاده از داروهای مسکن
  3. کفش مناسب
  4. ورزش و تقویت عضلات پا
  5. کاهش وزن
  6. استفاده از کفی‌های طبی
  7. فیزیوتراپی
  8. لیزر درمانی
  9. تزریق کورتیزون

از جمله روش‌های خانگی و پزشکی هستند که در درمان درد کف پا نقش دارند.

کلام آخر:

کف پا اولین ساختار بدن است که در هنگام ایستادن و راه رفتن فشارهای ناشی از بدن را به سمت خود جذب می‌کند. کف پا از استخوان‌های مچ، استخوان‌های کف پا، رباط و تاندون‌هایی تشکیل شده اند که از ساق و مچ پا شروع شده و تا انگشتان پا ادامه دارد. از علل ایجاد درد کف پا هرگونه ناهنجاری ، فشار و آسیب به این استخوان‎ها می‌باشد که فعالیت‌های بدن را دچار اختلال می‌کنند. درمان درد کف پا بستگی به علت آن متفاوت است و با شناسایی مشکل می‌بایست نسبت به درمان ناحیه دردناک اقدام کرد.

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

0 نظر