9 علت خستگی و کوفتگی در پا + روش‌های رفع آن

خستگی و ضعف پا

علت خستگی  پا و روش های برطرف کردن آن چیست؟

خستگی درپاها از جمله عواملی است که در بسیاری از بانوان و آقایان، درسنین مختلف اتفاق بیافتد. احساس خستگی و کوفتگی در پاها بعد از فعالیت روزمره بالا میتواند شدت پیدا کند و در هنگام شب و زمان استراحت بیشتر می‌شود. علاوه بر فعالیت بیش از حد در طول روز، برخی از بیماری‌ها می‌تواند در میزان درد ناشی از خستگی در پاها تاثیرگذار باشد. ما در بانک کفش به بررسی علت و عوامل تاثیرگذار در خستگی دردپا و درمان آن پرداخته ایم با ما همراه باشید.

علت خستگی و کوفتگی کف پا چیست؟

خستگی در پاها که با زق زق کردن پاها نیز شناخته می‌شود، از مشکلات رایج در پاها می‌باشد که می‌تواند باعث فشار به پاها و کند شدن فعالیت‌های بدن شود. عوامل بسیاری می تواند در ایجاد احساس خستگی ران و ساق پا تاثیر گذارد. عواملی مانندکاهش جریان خون، فعالیت‌ بیش از حد روزانه، اضافه وزن، ورزش و یا برخی بیماری‌ها می تواند در ایجاد خستگی در پا تاثیرگذار باشد.

از جمله عوامل ایجاد دردپا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1- فعالیت بیش و یا کم تر از حد

در صورتیکه فرد در شبانه روز فعالیت زیادی داشته باشد، به دلیل فشار بیش از حدی که به پاها وارد می‌شود، کوفتگی را در پاهای خود احساس می‌کند و با کمی استراحت بهبود می‌یابد. فعالیت بیش از حد نیز می تواند منجر به گرفتگی عضلانی می شود که با ماساژ و کمی استفاده از روغن زیتون می‌توان آن را برطرف کرد. در صورت عدم بهبود گرفتگی عضلانی نیاز به مراجعه به پزشک می‌باشد. گاها احساس خستگی نیز به علت کم تحرکی وجود دارد که با کمی ماساژ و نرمش قابل برطرف شدن است.

  2- تورم در بارداری

بسیاری از بانوان از درد پا در بارداری شکایت می کنند. افزایش وزن، تورم، اختلال در هورمون‌ها و فشار بر وریدها از جمله عوامل خستگی در پاها در زمان بارداری هستند.

بیشتر بدانید: 7 کفش مناسب در دوران بارداری و نکاتی که لازم است در هنگام خرید کفش بارداری بدانید

 

  3- مالتیپا اسکلروزیس (MS)

بیمای ام اس با تاثیر برروی اعصاب، بین عضلات و مغز اختلال ایجاد می‌نماید که منجر به خستگی می‌شود.

  4-استفاده ازکفش نامناسب

فعالیت روزمره، ایستادن بیش از حد برروی پاها از عوامل پدید آمدن مشکلات در ستون فقرات هستند و با پوشیدن کفش‌های غیراستانداردی که در بازار وجود دارد، این درد به پاها نیز منتقل می‌یابد. استفاده از کفش‌های روزمره  زنانه وکفش های روزمره مردانه و طبی این فشار را کاسته و درد را بهبود می‌بخشد.

کفش روزمره

برای مشاهده کفش روزمره زنانه کلیک نمایید.

   5- افزایش وزن

افزایش وزن  یکی از دلایل اصلی است که فشار را از سایر بخش های بدن به پاها وارد کرده و با فشاری که برروی مفاصل وارد می‌کند، توان ایستادن را برروی پاها کمتر می‌نماید.

  6- آرتریت

آرتریت یا التهاب مفاصل از دیگر بیماری هایی است که باعث ایجاد ورم در پاها میشود. التهاب و تورم ایجاد شده در راه رفتن تاثیر گذار بوده و باعث ایجاد خستگی در پاها می‌شود.

  7-کم خونی

کم خونی که در خانم‌ها بسیار شایع می‌باشد، خستگی، درد و ناتوانی در بدن را به همراه دارد.

  8- بیماری های وریدی و شریانی

بیماری های وریدی و شریانی، فشار خون بالا و دیابت می‌تواند از عوامل ایجاد خستگی و کوفتگی در پا باشد.گردش خون نامناسب از جمله مشکلاتی است که توسط وریدها و شریان ها ایجاد می‌شود. زمانیکه وریدها عملکرد مناسبی نداشته باشند، رگ‌ها متورم و پاها سنگین می‌شود. نرمش و استفاده از جوراب‌های واریس عملکرد وریدها را بهبود و باعث گردش خون بهتر می‌شود.

 

با پمپاژ کم خون توسط رگ‌های شریانی،خون کمی به ساق پا می‌رسد. در چنین مواقعی باید فعالیت را متوقف و استراحت کرد.

  9- دیسک کمر و آسیب های ستون فقرات

وجود مشکلات و آسیب‌ درستون فقرات و دیسک کمر ، باعث فشار  و آسیب به عضلات و رگ‌های عصبی و عضلانی و خستگی زود هنگام می‌گردد. در افرادیکه با چنین مشکلاتی مواجه هستند پزشک معالج در صورت عدم نیاز به جراحی، استفاده از کمربندهای طبی و ورزش های کششی و یا فیزیوتراپی را تجویز می‌نماید.

 

درمان درد و خستگی پاها چیست؟

درمان خستگی پا با طب سنتی

  - استفاده از آب سرد و گرم

گرما باعث افزایش سرعت گردش خون و سرما باعث کاهش التهاب می‌شود. استفاده از آب گرم، حوله و دستمال گرم به مدت چند دقیقه و بلافاصله قرار دادن در آب سرد و یا کمپرس یخ می تواند کمک شایانی در کاهش درد و خستگی پاها انجام دهد.

  - استفاده از جوراب ساق بلند و جوراب‌های واریس 

جوراب‌های تنگ و جوراب‌های واریس با تحت فشار قرار دادن ساق پاها، جریان خون را در پا افزایش داده و به کاهش خستگی ساق پاها کمک میکنند. همچنین استفاده از جوراب‌های واریس در پیشگیری از واریس مثمر ثمر است.

  - بالا بردن پا

دراز کشیدن و بالا بردن پا، پمپاژ خون از قلب را آسان‌تر می‌کند. برای اینکار دراز کشیده و بالشتی را بر زیر پاهای خود قرار دهید. با این روش خون با سرعت بیشتری از قلب پمپاژ شده و گردش خون آسان تر می‌گردد.                                      

  - انجام حرکت پروانه‌ای

انجام ورزش و نرمش هایی ساده همچون حرکت پروانه‌ای، باعث رفع گرفتگی عضلات پا و خستگی ران پاها می‌شود. اینکار را به طریق زیر در چند دقیقه انجام دهید:

  - طاق باز خوابیده و پاهای خود را به دیوار بچسبانید

  - کف پاهای خود را به یکدیگر چسبانده و باسن خود را به سمت بالا بکشید.

حرکت پروانه ای

 

  - کاهش میزان نمک

اگر از آن دسته افرادی هستید که در طول روز نمک زیادی را مصرف می‌کنید، حتما میزان مصرف نمک را کاهش دهید. مصرف نمک بیش از حد ورم، خستگی و درد پاها را افزایش می‌دهد.

  - استفاده از مواد غذایی دارای آهن و یا قرص‌های آهن

بی حسی، انقباض و خستگی عضلات پا می‌تواند از علائم کاهش آهن در بدن باشد. استفاده از رژیم‌های غذایی مناسب و سرشار از آهن همچون اسفناج و جگر و قرص‌های مکمل غذایی می‌تواند کمبود آهن در بدن را جبران نماید.

  - چسب‌های تسکین درد

چسب های مسکن درد، از روش‌های بدون خطر و غیر دارویی بوده که درد خستگی پا را آرام می‌کند.

  - ماساژ پا با حرکت کوبه‌ای و ماساژ کف پا

ماساژ پا یکی از عوامل موثر از بین بردن خستگی و سنگینی و بازیابی آرامش است. کمی روغن زیتون و یا روغن سیاه دانه را برروی دست‌ها و یا کف پا و ساق پاها مالیده و ماساژ را شروع نمایید. با استفاده از انگشنان دست، از نوک انگشتان پا شروع و کف پا، پاشنه و قوزک پا را به صورت دورانی  حرکت دهید. سپس ساق پاها از از بالا به سمت پایین ماساژ و سپس از حرکات ضربه‌ای استفاده نمایید.

 

درمان خستگی پا با روشهای پزشکی

  - دارو درمانی

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، آرتروز و بیماری‌هایی از جمله فیبرومیالیژیا که با درد استخوانی- عضلانی و انتشار آن در سراسر بدن همراه است، می تواند باعث ضعف و درد در دست و پاها گردد. در صورت عدم بهبود بااستفاده از روش‌های ذکر شده در بالا، با تجویز پزشک می توان از داروهای مسکن همچون استامینوفن و گابانتین درد را کاهش داد.

توجه فرمایید از خوددرمانی با استفاده از داروهای مسکن بالاخص گابانتین خودداری نمایید.

  - استفاده از کفی و کفش طبی

کفش های نامناسب در صورت داشتن فعالیت زیاد در طول روز می تواند فشار زیادی را به پاها وارد و باعث خستگی و درد پاها شود. استفاده از کفش های طبی زنانه و کفش‌های طبی مردانه می تواند فشار ناشی از ایستادن پا را کاهش دهد. خارپاشنه و صافی کف پا نیز باعث افزایش فشار و درد ناشی از آن‌ها می‌گردد. کفی مخصوص خارپاشنه و صافی کف پا به منظور رفع خارپاشنه و کاهش درد ناشی از کف پای صاف طراحی شده و استفاده از آن‌ها توصیه می‌شود.

کفی خارپاشنه

 

  - استفاده از قوزک بند

فشار پا در مچ‌های ضعیف می‌تواند از جمله موارد ایجاد خستگی در پاها شود. استفاده از قوزک بندهای طبی کمک شایانی در کاهش کوفتگی پاها انجام می‌دهد.

قوزک بند طبی

برای مشاهده قوزک بند اینجا کلیک کنید

  - بررسی دیسک کمر

دیسک کمر و بیماری‌های ستون فقرات از جمله مواردی ست که می‌تواند در شدت خستگی در پاها تاثیر گذارد. در چنین مواردی بنا به نظر پزشک، توصیه به ام آر آی، نوار عصب و عضله را بررسی کرده و بنا به نوع تشخیص خود توصیه های لازم را به بیمار اعلام و درمان را شروع می‌کند.

استفاده از کفی های طبی و کفش های طبی خصوصا در افرادی که دارای آرتروز هستند و یا از درد‌های ستون فقرات رنج می‌برند، می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

  - فیزیوتراپی

با تجویز پزشک ارتوپد به انجام فیزیوتراپی، می‌توان فشار وخستگی عضلات پاها کمک کرد. پزشک فیزیوتراپ با حرکات اصلاحی و انجام ورزش‌های لازم، عضلات آن‌ها را بکار گرفته و با ماساژ عمیق عضلات را انعطاف پذیر می‌نماید.

کلام پایانی:

خستگی و کوفتگی پاها یکی از عارضه هایی می‌باشد که در همه افراد و در هر گروه سنی پدید می‌آید. عوامل زیادی در ایجاد خستگی اثر گذار و ضعف و ناتوانی و اختلال در عملکرد بدن را به همراه دارد. خستگی در پاها در اکثر مواقع با روش‌های ساده قابل رفع است ولی در صورت ادامه و عدم رفع آن مراجعه به پزشک و درمان آن و پیشگیری از آسیب های جدی ضروری است.

منبع:

ishn/foot fatigue causes

 

 

 

 

 

 

 

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

0 نظر