درمان قطعی واریس پا با 19 روش سنتی و پزشکی

واریس

واریس را چگونه درمان کنیم؟

چه روشی برای درمان واریس وجود داره؟ بعد از درمان واریس احتمال برگشت دوباره‌ وجود داره؟ سوالاتی از این قبیل از جمله مواردی است که بسیاری از مبتلایان در هنگام مراجعه به پزشک مطرح می‌کنند. در پاسخ باید گفت که روش‌های متعددی برای برطرف کردن و بهبود این عارضه وجود دارد که در این مقاله از بانک کفش به ارائه راهکارهای قطعی درمان واریس می‌پردازیم. 

 

واریس چیست؟

واریس نوعی اختلال در عروق خونی است که در آن دریچه‌های داخلی رگ‌ها به دلیل نارسایی نمی‌توانند خون را به درستی به قلب برگردانند. این امر باعث می‌شود که خون به عقب برگردد و در وریدها تجمع یابد و در نهایت سبب تورم آنها شود.  

در بیماری واریس رگ‌های متورم و برجسته بیشتر در پاها و ران‌ها به وجود می‌آیند هرچند می‌توانند در هر کدام از اعضای بدن نیز به وجود آیند. رگ‌های واریسی ممکن است اندازه‌های متفاوتی داشته باشند. گاهی به شکل خط‌های کوتاه، خوشه‌ای و پر پیچ و خم ظاهر شوند؛ گاهی نیز حالت عنکبوتی شکل، بزرگ و متورم پیدا می‌کنند. به همین دلیل نیز درمان واریس بر اساس شدت و نوع آن بسیار متفاوت است. انتخاب روش مناسب، بستگی به انجام آزمایش‌، سونوگرافی و تشخیص پزشک دارد.

اما به طور کلی پزشکان اقداماتی را برای جلوگیری از تشدید بیماری توصیه می‌کنند که می‌تواند در درمان آن نیز موثر باشند اما چنانچه این اقدامات نتواند برای بیمار مفید واقع شوند ممکن است پزشک روش‌هایی را برای جراحی یا برداشتن این رگ‌ها انجام دهد.

روش‌های درمانی واریس 

همانگونه که در ابتدا بیان شد روش‌های متعددی برای درمان واریس وجود دارد که بسته به شدت میزان آسیب رگ‌ها درمان و طول مدت درمان متفاوت می‌باشد که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم

- اقدامات متداول برای بهبود رگ‌های واریسی

1. ورزش

ورزش سبک و منظم یکی از بهترین راهکارها برای بهبود گردش خون و کاهش تورم پاها است. بی‌تحرک بودن می‌تواند شما را مستعد ابتلا به واریس نماید و ناراحتی‌های ناشی از تجمع خون در رگ را چند برابر می‌کند. ورزش هورمون‌ها را در بدن تنظیم می‌کند، فشارخون را پایین می‌آورد و با کنترل وزن تاثیر زیادی در درمان واریس دارد. برای کاهش درد و ورم ناشی از واریس در هنگام ورزش می‌توانید جوراب واریس بپوشید و بعد از ورزش پاهای خود را به مدت چند دقیقه بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید.

2. کاهش وزن

اضافه‌ وزن باعث می‌شود فشار زیادی به رگ‌ها خصوصا در قسمت پایین بدن وارد شود. این عامل موجب ضعیف شدن دیواره رگ‌ها و اختلال در گردش خون می‌شود به همین دلیل فرد دچار واریس و تورم در پاها می‌شود. این مساله زنان و افراد میانسال را بیشتر درگیر می‌کند. پس اگر مستعد ابتلا به واریس هستید مراقب اضافه وزن خود باشید.

3. رژیم‌غذایی سالم

بقراط می‌گوید اجازه دهید غذا داروی شما باشد. این حرف با توجه به نتایج تحقیقات جدید کاملا درست است. انتخاب‌های غذایی ما بر روی سلامتی ما تاثیر فوق العاده‌ای دارد. برخی غذاها مانع ایجاد التهاب و تورم در اندام‌های بدن می‌شوند و با تنظیم گردش خون، سرعت بهبود واریس را افزایش می‌دهند. غذاهایی مانند: میوه ها و سبزیجات (به ویژه سبزیجات برگدار تیره)، مغزهای خوراکی، ریشه‌ها و گیاهان دارویی رنگارنگ (از جمله زنجبیل و زردچوبه)، اسیدهای چرب امگا-3 که در ماهی وجود دارند، چربی‌های سالم مثل روغن زیتون و غلات کامل با محتوای فیبر بالا، باعث رشد باکتری‌های سالم در دستگاه گوارش می‌شوند و اثر ضد التهابی دارند. برعکس مصرف موادی مانند چربی‌های ترانس، شکر،کافئین، الکل و غذاهای فرآوری شده به شریان‌ها صدمه می‌زنند و گردش خون را مختل می‌کنند و باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل فشار خون، عدم تعادل هورمونی و اضافه وزن می‌شوند و با داشتن مقادیر بالای سدیم، موجب  دفع آب بدن وتولید سمومی‌ می‌شوند که شدت ورم رگ‌های واریسی را بیشتر می‌کند.

4. استفاده از جوراب‌های واریسی

جوراب های واریسی به گونه ای طراحی شده‌اند که فشار مداومی را به پاها وارد می‌کنند و از این طریق از لخته شدن خون در پاها جلوگیری می‌کنند و گردش خون در آن ها را بهبود می‌بخشند. این جوراب‌ها در انواع و اندازه‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. برای خرید جوراب واریس مناسب حتما با یک پزشک یا متخصص مشورت کنید. برای به دست آوردن بهترین نتیجه این جوراب‌ها را باید به طور مداوم استفاده نمود. صبح ها به محض بیدار شدن از خواب آنها را بپوشید و شب هنگام خواب آن ها را بیرون بیاورید.

جوراب واریس

 

برای مشاهده و خرید انواع جوراب واریس کلیک کنید.

 

5. بالا نگه داشتن پاها

برخی پزشکان برای حل مشکل واریس‌ها به بیماران خود توصیه می‌کنند که مدت زمان مشخصی از روز را دراز بکشند و پاهای خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهند. می‌توانید در زیر پاهای خود از بالشت یا پتو استفاده کنید یا از دیوار یا لبه تخت برای تکیه دادن پاهای خود استفاده نمایید. این کار باعث می‌شود خون جمع شده در رگ‌های پا به قلب باز می گردد و در طول زمان سبب کوچک شدن رگ‌های واریسی شود.

6. استفاده از کفش و لباس مناسب

از پوشیدن لباس‌های تنگ در قسمت دور کمر، پاها یا کشاله ران اجتناب کنید زیرا این لباس‌ها می‌‌توانند جریان خون را در قسمت پاها کاهش دهند. بانوان به دلیل استفاده از کفش‌های پاشنه بلند درگیری بیشتری در ماهیچه ساق دارند که این وضعیت، واریس را در پاهای آنها تشدید می‌کند. بنابراین استفاده از کفش‌ طبی زنانه هم برای راحتی و هم بهبود گردش خون شما بسیار موثر است.

کفش طبی مناسب برای واریس

برای مشاهده و خرید انواع کفش‌های طبی کلیک کنید.

آقایان به دلیل ایستادن‌های طولانی مدت بیشتر در معرض ابتلا به واریس هستند به منظور جلوگیری از ابتلا به واریس یا درمان آن استفاده از کفش طبی مردانه انتخاب مناسبی است.

- روش‌های درمان واریس در طب سنتی

1. استفاده از گیاهان دارویی

گیاهان زیادی هستند که برای حل مشکل واریس‌ می‌توانند مفید باشند. اما یکی از بهترین گیاهان برای این بیماری بوته‌ قره‌قاط یا بلوبری و درخت شاه‌بلوط هندی است. متخصصان از این دو گیاه برای درمان نارسایی وریدی مزمن استفاده می‌کنند. نشانه‌های نارسایی وریدی درد و ورم قوزک پا، احساس سنگینی، تیر‌کشیدن پا و گرفتگی عضلات است. قره‌قاط و شاه‌بلوط هندی باعث دفع آب اضافی و بهبود گردش خون در بدن می‌شوند و تورم را کاهش می‌دهند.

بلوبری

2. استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب به عنوان یک پاک کننده طبیعی برای بدن شناخته شده است. این ماده با بهبود گردش خون درمان خوبی برای رگ های واریسی به شمار می‌رود. برای استفاده از خواص سرکه سیب مقداری از آن را روی پوست و بر روی رگ‌ های واریسی بریزید و به آرامی ماساژ دهید. اگر به مدت چند ماه هر روز قبل از خواب و صبح پس از بیدار شدن این کار را انجام دهید، خواهید دید که اندازه رگ‌های واریسی شما کمتر شده است. البته نوشیدن دو قاشق چای خوری سرکه سیب در یک لیوان آب دوبار در روز به مدت حداقل یک ماه هم می‌تواند روی بهبود گردش خون در بدن تاثیر داشته باشد.

3. استفاده از سیر

سیر یک گیاه عالی برای دفع سموم مضر از عروق خونی و بهبود گردش خون محسوب می‌شود. برای کاهش درد پا ناشی از رگ‌های واریسی می‌توانید به این روش عمل کنید. یک حبه سیر را پوست گرفته و چند تکه کنید و در یک شیشه ی تمیز بگذارید. دو قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کنید و بگذارید ۱۲ ساعت بماند. سپس شیشه را تکان دهید و شب قبل از خواب با آن رگ‌های واریسی خود را ماساژ دهید. سپس روی آن قسمت پارچه‌ای قرار دهید و بگذارید تا صبح بماند. این کار را چندین ماه انجام دهید تا اثرات درمانی آن را مشاهده کنید. در ویدیو زیر می توانید سایر روش های درمان خانگی واریس را مشاهده کنید.

4. ماساژ با روغن یا پماد‌های ضد واریس

ماساژ رگ‌های واریسی با روغن‌هایی مانند روغن زیتون یا نارگیل می تواند جریان خون در بدن را بهبود بخشد و در نتیجه موجب کاهش درد، تورم و گرفتگی عضلات شود. برای این کار مقداری روغن زیتون را با کمی روغن ویتامین E مخلوط کرده و آن را روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. سپس به مدت چند دقیقه رگ‌های واریسی را با آن ماساژ دهید. انجام این کار دوبار در روز به مدت دو ماه می‌تواند در درمان واریس‌ها موثر باشد. برخی کرم‌ها یا پمادهای موضعی نیز وجود دارند که می توانند درد رگ‌های واریسی را تسکین داده و در درمان آنها موثر باشند. این محصولات را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.

5. حجامت یا زالودرمانی

در مورد بیمارانی که واریس آنها با اقدامات ساده درمانی بهبود نمی‌یابد و از طرف دیگر به هر دلیل امکان جراحی برای آنها وجود ندارد طبق نظر پزشک متخصص و با ارزیابی وضعیت جسمانی می‌توانند از روش‌های سنتی مانند حجامت و زالودرمانی برای کم کردن درد و جلوگیری از گسترش بیماری استفاده کنند.

روش‌های پزشکی درمان واریس

 اغلب مشکلات رگ‌های واریسی را می‌توان بدون انجام هر گونه عمل جراحی درمان کرد. دارودرمانی می‌تواند علائم واریس را تاحدودی کاهش و از پیشرفت آن جلوگیری نمایند ولی آن‌ها را از بین نمی‌برند. داروهایی همچون

  • قرص فیتوون
  • قرص ونوگل
  • قرص ونوویتال
  • قرص دافلون

از داروهای درمانی واریس پا هستند. اما در صورتیکه وضعیت واریس شما شدید است و رگ‌ها خیلی بزرگ شده باشند تا جاییکه درد و ناراحتی زیادی را احساس می‌کنید یا ظاهر رگ‌ها در زیر پوست برای شما ناخوشایند است ممکن است پزشک از یکی از روش‌های جراحی زیر برای درمان رگ‌های واریسی استفاده کند:

  • اسکلروتراپی: در این روش با تزریق یک ماده شیمیایی به داخل رگ‌ها آنها را می‌سوزانند و از بین می‌برند بعد از چند هفته از این عمل تمام آنها از زیر سطح پوست ناپدید می‌شوند. اسکلروتراپی برای رگ‌های کوچکتر اغلب بکار می رود.
  • لیزر: در این روش با استفاده از اشعه لیزر رگ‌ها را محو کرده و باعث بسته شدن آن می‌شوند. در این روش هیچ برش یا تزریقی وجود ندارد. روش لیزر واریس برای درمان واریس های ریشه دار و عمقی بیشتر استفاده می شود

لیزر واریس

  • فلبکتومی: در این روش پزشک چند سوراخ کوچک در پوست ایجاد می‌کند و رگهای واریسی کوچک را بر می‌دارد. در برخی موارد برای رگ‌های بزرگتر ممکن است برش کوچکی ایجاد کنند و سیاهرگ را پیش از پیوستن به یک رگ عمقی، گره بزنند و آن را بردارند. برداشتن رگ، هیچ تاثیر منفی بر گردش خون ندارد زیرا سیاهرگ‌های عمیق تر پا، حجم زیادی از خون را جابجا می‌کنند.

جدیدترین روش‌های درمانی واریس

  • رادیوفرکانسی (RF): در روش رادیوفرکانسی فیبرظریفی به درون یکی از رگ‌های بلند وایسی هدایت می‌شود. انرژی حرارتی ناشی از امواج رادیویی باعث گرم شدن و مسدود شدن رگ می‌شود.
  • درمان با چسب: از دیگر روش‌هایی که به تازگی برای بهبود درمان واریس طنابی گسترش یافته، استفاده از چسب می‌باشد. در این روش به داخل رگ‌های واریسی چسبی تزریق می‌شود که هدایت خون از رگ‌های آسیب دیده قطع می‌شود.
  • اکوتراپی (sonovien): روش اکوتراپی همانند لیزر بدون هیچ نوع بریدگی و از طریق لیزر صورت می‌گیرد. در این روش امواج اولتراساند رگ‌های واریسی را مورد هدف خود قرار می‌دهند و با حرارت آن را از بین می‌برن.
  • تلفیقی (clarivein): در روش تلفیقی فیبر نازکی در درون رگ قرار می‌گیرد. با چرخش سریع فیبر دیواره رگ  از درون تخریب شده و با تزریق محلول اسکلروتراپی به داخل رگ این تخریب سریع‌تر می‌شود.

سخن پایانی

رگ‌های واریسی چنانچه سطحی باشند چندان جدی نیستند ولی گاهی اوقات امکان دارد که مشکلات متعددی را برای افراد ایجاد کند. خستگی، پادرد و حتی ایجاد زخم در رگ‌ها و انسداد عروق برخی عوارض ابتلا به این بیماری هستند که در صورت عدم درمان می‌توانند تشدید شوند. در صورتیکه مستعد ابتلا به واریس هستید یا در مراحل اولیه ابتلا می‌باشید حتما اقدامات پیشگیرانه را جدی بگیرید و در صورتیکه درد و ناراحتی زیادی را احساس می‌کنید یا ظاهر رگ‌ها بر روی پوست برای شما ناخوشایند است با توجه به نظر پزشک می‌توانید روش‌های پزشکی را امتحان کنید.

منبع:

stanfordhealthcare/treatment of varicose veins

 

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

1 نظر

  1. توسط توفیقی در تاریخ 1403/01/10
    در بین روشهای درمانی گفته شده کدامیک کم هزینه تر هستند؟

    پاسخ: اسکروتراپی کم هزینه ترین روشهای درمانی واریس است که برای رگ‌های کوچکتر صورت می‌گیرد.

سوالات متداول

اسکلروتراپی ، لیزر و آراف راحت‌ترین و کم عوارض‌ترین روش‌های درمانی واریس هستند که امروزه در مراکز درمانی انجام می‌شوند

lمصرف مداوم ویتامین‌های گروه B می‌توانند در ترمیم رگ‌های واریسی مفید باشند. ویتامین E و ویتامین C از ویتامین‌های دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که به عنوان بخشی از محصولات مراقبتی پوستی برای درمان واریس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دوش آب سرد باعث کوچک شدن رگ‌های خونی شده و به کاهش درد و تورم کمک می‌کند.