راهنمای خرید جوراب واریس (Varicose socks)+ فواید استفاده از جوراب واریس

جوراب واریس

چگونه با جوراب واریس، برای همیشه واریس را درمان کنیم؟

جوراب‌های واریس، جوراب‌های تنگ و استرجی هستند که با تحت فشار قرار دادن رگ ها و ماهیچه‌های پا، باعث کاهش تورم رگ‌ها، درد و علائم واریس می‌شوند. استفاده از جوراب‌های واریس اولین روش‌ درمان واریس می‌باشد. جوراب‌های واریس در سایزها و انواع مختلفی موجود می‌باشند. که در این مبحث به بررسی جوراب‌های واریس، نقش جوراب واریس در درمان واریس و نحوه انتخاب جوراب واریس می‌پردازیم. قبل از اینکه بدانید جوراب واریس چیست، اشاره ای کوتاه به بیماری واریس و علائم آن می‌کنیم. با بانک کفش همراه باشید.

واریس چیست؟

واریس نوعی بیماری عروقی خونی است که در آن رگ‌‌ها متورم شده و بیرون می‌زنند و به شکل مارپیچ یا عنکبوتی زیر سطح پوست نمایان می‌شوند. معمولا این رگ‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که به دلیل وجود اختلال در دریچه‌های کوچک خونی، جریان خون به جای آنکه به سمت  قلب حرکت کند، به عقب برمی‌گردد و در رگ‌ها جمع می‌شود.

واریس بیشتر در پاها و مچ پا ایجاد می‌شود و دلیل آن فشاری است که در هنگام ایستادن و راه رفتن به اندام‌های زیرین بدن وارد می‌شود. در این حالت رگ‌ها برجسته و متورم می‌شوند و به مرور علائم زیر در فرد ایجاد می‌شود:

* احساس درد، خستگی و سنگینی در پاها

* ابتلا به سندرم پای بیقرار که باعث بروز تکان‌های ناگهانی یا پرش پا خصوصا در زمان خواب می‌شود.

* گرفتگی عضلات ساق پا  

* متورم شدن پاها به ویژه در قسمت اطراف مچ و ساق پا

* قرمزی، خشکی و ایجاد خارش پوست در ناحیه رگ‌های واریسی و روی پا

* ایجاد زخم واریس و تغییر رنگ پوست در موارد شدید

 

 

رگ‌های واریسی انواع مختلفی دارند و شدت عارضه ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در برخی افراد این عارضه به صورت خفیف و به شکل رگ‌های عنکبوتی بروز می‌کند که بیشتر به خاطر شکل ظاهری و از بین رفتن زیبایی پاها برای فرد ناخوشایند هستند. اما در برخی افراد رگ‌های واریسی با درد و احساس سنگینی در پا و گاهی مشکلات جدی دیگر همراه است که نیاز به درمان جدی دارد.

یکی از آسان‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌های درمان واریس که توسط پزشکان تجویز می‌شود استفاده از جوراب‌های واریسی است. این جوراب‌ها انواع مختلفی دارند که هم برای پیشگیری و هم درمان استفاده می‌شوند.

جوراب واریس

برای مشاهده و خرید انواع جوراب واریس کلیک کنید.

عملکرد اختصاصی جوراب‌های واریس

این جوراب‌ها رگ‌های سطحی که به پوست نزدیک هستند را تحت فشار قرار می‌دهند و با این کار باعث می‌شوند که خون، بیشتر به سمت عروق عمقی هدایت شود و از فشار بر رگ‌ها و تورم پا کاسته شود.

استفاده از جوراب‌های واریس جریان خون را در پاها بهبود می‌بخشد و از تجمع آن در قسمت‌های پایین پا جلوگیری می‌کند و از این طریق درد پا به شدت کاهش می‌یابد. این جوراب‌ها می‌توانند پاها را تحت فشار قرار دهند تا جریان خون از قسمت پایین پا به سمت بالا حرکت کند.

به علاوه، استفاده از جوراب‌های واریس باعث کاهش تورم و احساس خستگی و سنگینی در پاها می‌شود.

جوراب واریس برای چه افرادی مفید است؟

افراد زیادی به خاطر نوع بیماری و یا شغل خاص خود می‌توانند برای پیشگیری یا درمان از جوراب‌های واریس استفاده کنند:

* افرادیکه به مشکلات گردش خون، مانند ترومبوز وریدی عمیق، رگ‌های واریسی یا نوروپاتی دیابتی مبتلا هستند یا در خطر ابتلا به این بیماری‌ها هستند.

* افرادی که به خاطر شغل یا فعالیت خاص خود ساعتهای طولانی سرپا یا در وضعیت نشسته هستند مانند پرستاران، ورزشکاران، خلبانان و ... . این شرایط باعث ایجاد اختلال در سیستم گردش خون شده و باعث ایجاد خستگی در پاها و در مواردی ابتلا به بیماری‌هایی مانند واریس می‌شود.

* افراد چاق که به خاطر اضافه وزن فشار زیادی به پاهایشان وارد می‌شود.

* زنان باردار که تغییرات هورمونی در دوران بارداری، باعث ضعیف شدن دریچه‌ رگ‌ها و متورم شدن آنها می‌شود که نتیجه آن ابتلا به واریس بارداری است.

* افرادی که سابقه بیماری واریس در خانواده آنها وجود دارد.

اگر هر کدام از این شرایط و زمینه‌ها را دارید، جوراب‌های واریسی می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کنند و در حل مشکل شما موثر باشند.

چه کسانی نباید از جوراب‌های واریسی استفاده کنند؟

استفاده از جوراب‌های واریس عموما احساس سبکی و راحتی در پاها ایجاد می‌کند و به خودی خود عوارض ندارند. ولی بعضی از افراد باید در استفاده از آنها احتیاط کنند و برخی دیگر باید به طور کامل از پوشیدن آنها اجتناب کنند. زیرا این جوراب ممکن است مشکلات آنها را تشدید نماید. مثلا افرادیکه بیماری قلبی دارند یا کسانی که به دیابت پیشرفته همراه با درگیری شریان‌های محیطی مبتلا هستند جوراب واریسی می‌تواند خون‌رسانی به  بافت‌ها را مختل نماید. پس بهتر است از استفاده خودسرانه این جوراب‌ها خودداری شود و برای انتخاب نوع و سایز مناسب آن با پزشک یا متخصص مشورت نمود. پوشیدن نادرست این جوراب یا استفاده از جورابهایی که سایز مناسبی ندارند بیشتر احتمال ایجاد مشکلاتی برای فرد را دارد.

واریس پا

فواید استفاده از جوراب واریس چیست؟

  1. گردش خون را در پاهای شما بهبود می‌بخشد.
  2. به تقویت عروق عمقی کمک می‌کنند.
  3. از ایجاد زخم واریسی در پا جلوگیری می‌کنند
  4. از افزایش فشار خون و تورم پاها جلوگیری می‌کنند.
  5.  درد ناشی از واریس را کاهش می‌دهند.
  6. گردش خون را به سمت قلب باز می‌گردانند
  7. از ایجاد خستگی و سنگینی در پاها می‌کاهند.
  8. درد عضلانی به خصوص در قسمت ساق پا را کاهش می‌دهند.

اما مسلما در کنار استفاده از جوراب‌های واریس، لازم است بیمار درمان‌های تجویز شده توسط پزشک را به طور جدی دنبال کند و در کنار درمان‌های مکمل و فعالیت‌ بدنی نظیر پیاده روی، به مرور استفاده از این جوراب‌ها را کنار گذارد.

نکات اساسی در انتخاب نوع جوراب واریسی:

  1. سطح تراکم: میزان فشرده‌سازی در جوراب‌های واریسی بر حسب میلیمتر اندازه‌گیری و بر روی جعبه آن نوشته می‌شود. هر جوراب میزان فشار متفاوتی ایجاد می‌کند که بر حسب شدت و نوع واریس انتخاب می‌شود.
  2. تراکم تدریجی: در طراحی و ساخت این جوراب‌ها استانداردهایی باید رعایت شوند که مهم‌ترین آن مکانیسم تراکم تدریجی است. به این معنا که جوراب واریس نباید دارای فشار یکنواخت در سرتاسر طول خود باشد بلکه این فشار می‌بایست در مچ پا حداکثر و هر چه به سمت بالا می‌رود کم شود. زیرا یکی از اهداف جوراب واریس، غلبه بر نیروی جاذبه و هدایت خون داخل رگ‌های پا به سمت بالا و در نهایت قلب می‌باشد.
  3. ساختار نرم درزها: یکی از ویژگی‌های مهم جوراب‌های واریس این است که باید به گونه‌ای دوخته شوند که درز در آنها وجود نداشته باشد و پوست را تحریک نکند.
  4.  جنس راحت و مناسب: در ساخت جوراب‌ واریس باید از موادی استفاده شود که قابل تنفس باشند و گرنه استفاده از آن بسیار سخت می‌شود. جوراب‌هایی که علاوه بر راحتی و تنفس پذیر بودن رطوبت را نیز کاهش می‌دهند معمولا گرانتر هستند.
  5. کاهش رطوبت: جوراب واریسی که اجازه تبخیر رطوبت و عرق را نمی‌دهد موجب ایجاد خارش شده و در طول زمان بوی نامطبوعی تولید می‌کند. جوراب‌های تولید شده از مواد پلی استر و الاستین می‌تواند اجازه خروج رطوبت از جوراب را بدهد و این امکان را به شما می‌دهد که جوراب را به مدت طولانی و حتی در هنگام ورزش و دویدن استفاده کنید.
  6. طول: جوراب‌ واریس باید به اندازه‌ای بلند باشد که تمام ساق پا را بپوشاند و زیر مفصل زانو ختم شود. جورابی که زیاد بلند باشد هنگام دویدن، پشت زانو را اذیت می‌کند و اگر خیلی کوتاه باشد تراکم لازم را برای بهبود جریان خون نخواهد داشت. البته بسته به شدت و محل عارضه شما، ممکن است پزشک جوراب‌های بلندتر یا کوتاه‌تری را تجویز نماید.

طول جوراب واریس

نحوه سایزبندی جوراب‌های واریس

جوراب‌های واریس براساس ارتفاع و نوع کلاس فشاری، در سه سایز برای درمان واریس به شرح ذیل وجود دارند:

سایز بندی      فشارجیوه         نوع واریس    

مکانیسم

کلاس پیشگیری ۱۸ میلیمتر پیشگیری

پیشگیری از ایجاد واریس

رفع خستگی

جوراب واریس با کلاس فشاری یک ۱۸-۲۲ میلیمتر خفیف

کاهش درد و تورم اندام‌های تحتانی

رفع خستگی

جوراب واریس با کاس فشاری دو ۲۳-۳۲ میلیمتر شدید

کاهش تورم پاها

درمان زخم‌های وریدی

پیشگیری و درمان ترومبوز وریدی

انواع جوراب واریس

جوراب‌های واریس در ۴ نوع موجود می‌باشند:

1- جوراب‌های ضد خستگی (اکتیو):

جوراب‌های اکتیو برای درمان واریس خفیف بکار می‌روند که جریان خون را بهبود بخشیده و از تورم و ایجاد واریس جلوگیری می‌کنند. جوراب‌های اکتیو در دو نوع موجود می‌باشند:

  • جوراب‌ فشاری اکتیو: جوراب‌های فشاری اکتیو کل ناحیه پا تا زانو را پوشش می‌دهند.
  • ساق فشاری اکتیو: ساق‌های فشاری اکتیو مچ پا تا زانو را پوشش می‌دهند.

2- جوراب‌های واریس زیر زانو:

جوراب‌های واریس زیر زانو در دو کلاس 1 و 2 کل ساق پا  تا زانو را پوشش داده و برای درمان واریس و رگ‌های ناحیه ساق پا مناسب هستند.

3- جوراب‌های واریس بالای زانو:

جوراب‌های واریس بالای زانو، کل ناحیه پا تا ران را پوشش داده و برای درمان رگ‌های واریسی ناحیه ران کاربرد دارند.

4- جوراب شلواری واریس:

جوراب شلواری‌های واریس کل پا و ناحیه لگن را پوشش می‌دهند که در سایزهای مختلف موجود می‌باشند.

ارتفاع جوراب‌های واریس

جوراب‌های واریس براساس قد افراد در دو اندازه ارائه شده‌اند که افراد مبتلا به واریس می‌توانند با توجه به قد خود یکی از آن‌ها را انتخاب نمایند.

  • جوراب واریس ارتفاع 1 مناسب برای افراد کمتر از 170 سانتیمتر
  • جوراب واریس ارتفاع 2 مناسب برای افراد بالاتر از 170 سانتیمتر

نکات قابل توجه در استفاده از جوراب‌های واریس

  1. اگر پزشک به شما توصیه خاصی در رابطه با نحوه و میزان استفاده از جوراب واریس نموده، حتماً از دستور پزشک تبعیت کنید در غیر اینصورت بطور عمومی‌این جوراب‌ها را باید به محض بیدار شدن از خواب پوشید و هنگام خواب آنها را بیرون آورد.
  2. جوراب‌های واریس را باید به اندازه‌ای بالا کشید که هر قسمت آن روی ناحیه مخصوص خود قرار گیرد. به علاوه باید از تا شدن قسمت بالای جوراب به سمت پایین جلوگیری کرد زیرا این وضعیت فشار بیشتری به یک ناحیه از پا وارد می‌کند و گردش خون را مختل می‌کند.
  3. در صورتیکه پزشک پوشیدن جوراب با اندازه‌ای مخصوص را توصیه نموده، جهت اطمینان از مناسب بودن اندازه جوراب، باید پا را از نقاط دور مچ، زیر زانو و دور ران اندازه‌گیری کرد. در صورتی که پاهای شما دچار ورم هستند، این اندازه‌گیری باید صبح‌ها انجام شود زیرا در این زمان تورم در کمترین میزان خود قرار دارد.

اندازه جوراب واریس

  1. اگر جوراب‌های فشاری باعث خشکی پوست پا می‌شوند می‌توان بعد از درآوردن جوراب‌ها و قبل از خواب از پمادهای آبرسان یا کرم‌های مرطوب کننده استفاده کرد. در طول مدت زمان استفاده از این جوراب‌ها باید همیشه مراقب پدیدار شدن علائم زخم، تاول و تغییر رنگ پوست پاهای خود باشید.
  2. اگر جوراب واریس مورد نیاز شما تا بالای زان باشد بهتر است از جوراب واریسی استفاده کنید که در قسمت ران از سیلیکون استفاده شده باشد تا در زمان استفاده جوراب جمع نگردد.
  3. اگر به طور مرتب از این جوراب‌ها استفاده می‌کنید بهتر است دو یا چند جفت از آنها داشته باشید. اگر به خوبی از جوراب واریس خود مراقبت کنید نیازی به تعویض مرتب آنها نیست و زمانی که جوراب شما فرسوده شد، یک جفت دیگر را جایگزین آن کنید.

سخن پایانی

جوراب‌های واریس می‌توانند اثرات بسیار خوبی برای بیمار داشته باشند. استفاده از جوراب‌های واریس، تورم پاها را از بین می‌برند و در پایان روز از خستگی زیاد پا جلوگیری می‌کنند. اگر این جوراب‌ها را به طور مرتب بپوشید، می‌توانند از گسترش رگ‌های واریسی جلوگیری کرده و گردش خون را بهبود بخشند.

منبع:

webmd/compression stocking

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

2 نظر

  1. توسط فلاح پور در تاریخ 1399/10/30
    من واریس دارم و دکتر برام استفاده از جوراب واریس را تجویز کرده..میشه کمکم کنید چه مدتی از روز از جوراب واریس استفاده کنم؟

    پاسخ: شما باید تا زمان بهبودی واریس پا را در طول روز بپوشید و تنها در زمان خواب آنها را ازز پای خود در آورید.

  2. توسط کریمی در تاریخ 1403/02/05
    سلام.ببخشید مزاحمتون میشم، برای درمان واریسم جوراب واریس خریداری کردم. در چه زمانهایی از روز می تونم از اون استفاده کنم و میشه موقع خواب هم از آن استفاده کرد؟

    پاسخ: سلام دوست عزیز ضمن آرزوی بهبودی، شما می توانید در طول روز از جوراب خود استفاده کنید. استفاده از جوراب های واریس در شب و حین خواب توصیه نمی شود.

سوالات متداول

جوراب‌های واریس، جوراب‌های تنگی هستند که با فشار به رگ‌های خونی باعث بهبود جریان خون، میزان تورم و التهاب رگ‌های خونی را کاهش داده و در درمان واریس موثر هستند.

استفاده از جوراب‌های واریس بطور سرخود خطرناک است و می‌تواند باعث اختلال در خون رسانی گردد.

حداکثر زمان استفاده از جوراب‌های واریس 16 ساعت در روز می‌باشد.