11 روش درمان گزگز پا + علت و درمان

روش درمان گزگز پا

گزگز پا و روش‌های درمان آن 

گزگز پا احساس ناخوشایندی است که همه ما در طول زندگی خود تجربه کرده ایم. این حس ناخوشایند که خواب رفتن یا سوزن سوزن شدن دست و پا نیز آن را می‌نامیم، بر اثر سکون در یکجا و فشار به اعصاب محیطی و کاهش جریان خون همانند قرار دادن یک پا در زیر پای دیگر در هنگام نشستن ایجاد می‌شود که با تغییر حالت پا می‌توان بعد از چند دقیقه آن را از بین برد.

گزگز شدن مداوم و شدید پا در برخی موارد نشانه ای از آسیب به اعصاب محیطی و یا بروز برخی بیماری‌ها است که در چنین مواقعی نیاز به مراجعه به پزشک و علت یابی آن می‌باشد.

علت گزگز شدن پا چیست؟

عوامل مختلفی می‌تواند دلیل گزگز شدن دست و پا باشد که با توجه به علت آن درمان‌های خاص خود را دارد با بانک کفش همراه باشید تا در ادامه برخی از علل و عواملی که می‌تواند سبب حس سوزن سوزن شدن مزمن باشد را مورد بررسی قرار می‌هیم:

آسیب‌های عصبی و نخاعی

بیماری‌هایی همچون: 

  1. ام اس
  2. سکته مغزی
  3. لغزندگی و شکستگی دیسک کمر
  4. پارگی نخاع
  5. تنگی کانال نخاع
  6. تومورهای نخاعی

از جمله مواردی هستند که باعث درگیر شدن رشته های عصبی می شود و آنها را تحت فشار قرار می دهد و علاوه بر حس گزگز شدن متوالی، درد شدید را به همراه داشته باشد.

گرفتگی کمر و ستون فقرات

کمبود ویتامین

ویتامین‌هایی همانند نیاسین، ویتامینE و ویتامین های گروه B نقش اساسی در حفظ سلامت اعصاب داشته و برای عملکرد اعصاب ضروری هستند. کمبود ویتامین و عدم جذب آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد بی حسی و حالت خواب رفتن دست و پا شود.

دیابت

یکی از دلایل عمده گزگز و سوزش کف پا، نورپاتی دیابتی ناشی از بیماری دیابت است. نوروپاتی دیابتی معمولا از بخشی از پاها شروع می‌شود که می‌تواند اولین نشانه‌های ابتلای فرد به بیماری دیابت باشد. با عدم تنظیم قند خون، جریان خون به اعصاب و بافت‌های بدن کاهش می‌یابد و ممکن است منجر به گزگز پا و عوارض جانبی دیگر شود.

کفش دیابتی

برای مشاهده کفش دیابتی کلیک نمایید.

اضطراب

افراد مضطرب با سرعت زیادی تنفس می‌کنند. تنفس خیلی سریع ازعلائم معمول اضطراب است که باعث عدم تعادل در سطوح دی اکسید کربن و اکسیژن شده و در نتیجه موجب گزگز پاها می‌شود. همچنین ارتباط اضطراب و گزگز پا ممکن است به خاطر دلایل روانشناسی نیز باشد. به این صورت که وقتی فرد مضطرب است، نسبت به حس های بدن خود آگاه‌تر و حساس‌تر است.

فرد مضطرب

بارداری

سوزش کف پا و درد پا در بارداری یکی از مشکلات رایج در بانوان باردار است که زنان باردار نیز اغلب آن را  تجربه می‌کنند. با رشد جنین، رحم به اعصاب پا فشار آورده و همین موضوع باعث گزگز و سوزن‌سوزن شدن پا می‌شود.

کفش طبی بارداری

نوشیدن آب کافی، استفاده از کفش‌های طبی مخصوص بارداری، تغییر موقعیت در نشستن و خوابیدن و همچنین استراحت کردن درحالتی که پاها بالاتر از سطح بدن قرار گرفته باشند، به کاهش بروز این مشکل کمک می‌کند.

کم کاری تیروئید

کم کاری شدید غده تیروئید و عدم تولید هورمون کافی می‌تواند باعث آسیب به اعصاب، بی حسی، خواب رفتن وگزگز و دست و پا، ریزش مو و خشکی پوست شود.

سندرم تونل تارسال

بیمای‌هایی از جمله آرتروز به مرور زمان عصب درشت تیبال که در نزدیکی مچ پا قرار دارد را فشرده و منجر به سندرم تونل تارسال می‌گردد. سندرم تونل تارسال علائمی نظیر گزگز یکی از پاها، درد و سوزن شدن و بی حسی پاشنه پا را به همراه دارد. سندرم تونل تارسال با استفاده از قوزک بند، ترزیق استروئید و یا جراحی قابل درمان است.

مچ بند طبی

چگونه گزگز شدن پا را درمان کنیم؟

روش‌های درمانی گزگز پا بسته به نوع بیماری از استراحت تا دارو درمانی و جراحی بنا به تشخیص پزشک متفاوت می‌باشد.

روش‌های درمان خانگی

سوزن سوزن شدن پا با استفاده از روش‌های زیر قابل کنترل است:

  - استراحت جهت کاهش درد ناحیه آسیب دیده

  - بالا قرار دادن پا در هنگام احساس گزگز شدن گردش خون  را احیا می‌کند.

  - استفاده از اسپیلنت و یا بریس: جهت تثبیت ناحیه آسیب دیده و تقویت عضلات ضعیف شده ناشی از تونل کارپال

  - ماساژ با تحریک بیرونی در سیستم گردش خون، جریان خون را افزایش و فشار را از روی عصب برمی‌دارد. ماساژ پا بیشترین کارایی خود را در زمان شروع حس سوزن سوزن شدن دارد.

 

  - کمپرس گرم با بهبود گردش خون به عملکرد اعصاب و درمان احساس گزگز کمک شایانی می‌کند. به منظور کاهش احساس سوزن سوزن شدن، سه بار در روز کمپرس گرم را برروی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. در صورت تشدید علائم جهت کاهش التهاب از کمپرس آب سرد استفاده نمایید.

علاوه بر موارد فوق روش‌هایی همچون:

  - تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل برای جبران کمبود ویتامین، برای درمان بیماری های خود ایمنی، دیابت

  -  استفاده داروهای ضد اضطراب، داروهای ضد التهاب، داروهای کنترل قند خون همانند انسولین، داروهای قلبی عروقی، داروهای ترومبولیک

  - فیزیوتراپی جهت درمان بیماری‌هایی که منشا اسکلتی و عصبی دارند

  - کنترل بیماری‌های خود ایمنی: همچون لوپوس، روماتیسم مفصلی، سندرم گیلن باره که سیستم ایمنی به خود بدن حمله می‌کند.

  - ورزش های داینامیک و حرکات کششی و تمرینات گلایندیگ عصب

  - انجام فعالیت‌هایی همانند یوگا و مراقبه برای کنترل استرس و اضطراب

از جمله روش‌هایی هستند که پزشک معالج بنا به نوع بیماری توصیه می‌کند.

کلام آخر:

دلایل زیادی برای گزگز شدن دست و پاها وجود دارد و همیشه منوط به ثبات در یک نقطه و کاهش جریان خون نمی‌باشد. گزگز در پاها در می‌تواند دوره‌ای و مزمن و نشانه ای از آسیب‌های عصبی و یا بیماری‌های سیستماتیک و خود ایمنی همچون دیابت و کلیوی باشد که نیاز به مراجعه به پزشک و تشخیص دقیق علت بروز این نشانه و درمان به موقع را دارد.

منبع

healthline/Tingling in feet


 

 

 

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

0 نظر