7 عوارض مهم پوشیدن کفش پاشنه بلند

مضرات کفش پاشنه بلند

عوارض و مضرات پوشیدن کفش پاشنه بلند چییست؟

کفش‌های پاشنه بلند سالیان طولانی است که یکی از علاقه‌مندی‌ و از لوازم جانبی مد در پوشاک بانوان محسوب می‌شود. کفش‌های پاشنه بلند از آیتم‌های اساسی جذابیت، شیک پوشی محسوب می‌شود. با این حال این اکسسوری خاص، خالی از لطف نیست و ضرب المثل "بکش و خوشگلم کن" در این مورد کاملا صدق می‌کند. این زیبایی و جذابیت خطرات و اثرات منفی طولانی مدتی را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد که در این مبحث از سلسله مقالات بانک به بررسی عوارض و مضرات کفش‌های پاشنه بلند می‌پردازیم.

 

چگونه می‌توان عوارض پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند را کاهش داد؟

اگر بطور مداوم از کفش‌های پاشنه بلند استفاده می‌کنید و الان می‌توانید عوارض استفاده از کفش‌های پاشنه دار را مشاهده کنید، اقدامات و روش‌هایی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید دردهای خود را کاهش دهید. انجام اقدامات زیر می‌تواند به کاهش درد ناشی از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند کمک کند.

   -  کفش خود را تغییر دهید. از کفش‌هایی استفاده کنید که محافظت بیشتری را از پاهای شما می‌کنند. در صورت تمایل به استفاده از کفش‌های پاشنه دار؛ کفش‌های پاشنه دار طبی گزینه مناسبی برای کفش‌های روزمره و پاشنه دار غیراستاندارد هستند.

   - ورزش و حرکات ورزشی خود را تغییر دهید. فشارهای وارده برروی زانوها، باسن و کمر خود را کاهش دهید.

   - تعداد روزهایی را که از کفش پاشنه بلند استفاده می‌کنید را کمتر کنید.

   - قبل و بعد از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، ساق پاهای خود را دراز کرده و از ورزش های کششی ساق پا استفاده کنید.

   - از کفی‌های طبی در دورن کفش‌های خود استفاده کنید.

 

عوارض پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند چیست؟

1- آسیب به ناخن‌های پا یا فرو رفتن ناخن در گوشت

براساس تحقیقات و مطالعات صورت گرفته، کفش‌های پاشنه دار علت اصلی رشد و فرو رفتن ناخن در انگشتان پا هستند. برطبق این تحقیق انگشتان پا در کفش‌های پاشنه دار به یکدیگر فشرده شده و باعث رشد ناخن‌های انگشت شست پا به سمت داخل می‌شود که عفونت و قارچ را به همراه دارند.

2- هالوکس والگوس

انحراف انگشتان پا از عوارض کفش‌های پاشنه بلند است. کفش‌های پاشنه دار وزن بدن را به سمت جلوی کفش هدایت می‌کنند. فشار ناشی از وزن بدن به انگشتان در کنار باریک بودن فضای جلوی کفش و فشار انگشتان برروی یکدیگر، منجر به انحراف انگشتان پا به سمت یکدیگر و بیرون زدگی استخوان شست پا یا هالکوس والگوس می‌شود.

استفاده از کفش‌های با پنجه پهن، پد و جوراب‌های هالکوس والگوس می‌تواند کمک شایانی در رفع و یا کاهش هالکوس والگوس شود.

3- واریس

یکی دیگر از مضرات کفش‌های پاشنه بلند، ابتلا به واریس است. در اثر ابتلا به واریس، با کاهش جریان خون از سمت پا به قلب، رگ‌های پا متورم شده و از زیر پوست قابل مشاهده است. این عمل نه تنها خون رسانی به بافت‌های بدن را دچار اختلال میکند، بلکه ظاهر پا را نیز نازیبا جلوه می‌دهد. استفاده از جوراب‌های واریس یکی از راه‌های پیشگیری و درمان واریس است که عروق خونی را تحت فشار قرار داده  وباعث افزایش گردش خون می‌شوند.

 

4- پیچ خوردگی مچ پا

کفش‌های پاشنه دار می‌تواند باعث افزایش جذابیت شما در هنگام راه رفتن شود، اما فقط در صورت راه رفتن برروی سطوح صاف می‌توانید کفش‌های پاشنه بلند بپوشید. چاله‌ها، سنگفرش‌های خیابان‌ها از جمله مواردی هستند که باعث لیز خوردن و پیچ خوردن پاهای شما می‌شوند. به غیر از پیچ خوردن مچ پا، با ازدست دادن حالت تعادل بدن، افتادن برروی زمین می‌تواند باعث شکستگی مچ پا، آرنج و زانوهای شما شود.

 

5- افزایش درد کمر، لگن و زانو

در هنگام ایستادن و یا راه رفتن وزن باید به صورت یکسان برروی پاها توزیع گردد. با پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند باعث افزایش وزن برروی مفاصل زانو و پاشنه پا می‌شود. فشار برروی مفاصل زانو ولگن ، باعث شکستگی و درگیری اعصاب می‌شود که درد زانو و لگن و کمر را افزایش می‌دهد.

6- آرتروز

کفش‌های پاشنه بلند الگو و نوع راه رفتن را تغییر می‌دهند. براساس تحقیقات منتشر شده در مجله تحقیقات ارتوپدی، افرادی که بطور منظم کفش‌های پاشنه‌دار می‌پوشند نسبت به افرادی که بطور منظم کفش‌های تخت می‌پوشند، هنگام راه رفتن قدم‌های کوتاه‌تر و قوی‌تری برمی‌دارند. این الگو راه رفتن فشار بیشتری را برروی مفاصل زانو وارد کرده و خطر ابتلا به  آرتروز را افزایش می‌دهد.

7- درد و اسپاسم‌های عضلانی

با پوشیدن کفش‌های پاشنه 3 سانتی و یا بالاتر، تاندون آشیل و ماهیچه‌های ساق پا می‌توانند دچار تغییرات شوند. همزمان با پوشیدن کفش پاشنه بلند و بالارفتن پاشنه پا نسبت به بدن، تاندون آشیل و عضلات ساق پا با فشار بیشتری مواجه می‌شوند. تاندون ممکن است کوتاه، ماهیچه‌ها سفت و تغییر شکل دهند که در نهایت می‌تواند باعث ایجاد درد و اسپاسم‌های عضلانی در اندام‌های تحتانی بدن شوند.

سخن آخر:

کفش‌های پاشنه بلند هرچند ممکن است راحت بنظر برسند، اما استفاده از آن‌ها در طول روز و یا طولانی مدت باعث افزایش فشار برروی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. مطالعات صورت گرفته در آمریکا نشان می‌دهد که از هر 10 زن، یک نفر حداقل 3 روز در هفته از کفش‌های پاشنه بلند استفاده می‌کنند.  و این استفاده طولانی مدت باعث ایجاد مشکلات دائمی برای آنان شده است. در این مبحث سعی کردیم مضرات کفش‌های پاشنه بلند را برطبق مطالعات علمی بیان کنیم.شما نیز می‌توانید در صورتیکه به دلیل پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، از هرگونه مشکل سلامتی رنج می‌برید، تجربیات خود را برای ما به اشتراک گذارید.

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

0 نظر