چگونه جوراب دیابتی از پای افراد دیابتی محافظت می‌کند؟

جوراب دیابتی

جوراب‌های دیابتی، ابزارهای طبی و مراقبتی پا هستند که با افزایش گردش خون، نقش مهمی در آسیب‌های دیابتی که ناشی از آسیب‌های احتمالی سیستم عصبی و گردش خون ناشی از سطح خون بالا هستند. دیابت نوعی اختلال سوخت و سازی در بدن است که در آن سطح قند موجود در خون بالاتر از حد نرمال می‌شود و علت آن عدم توانایی بدن در تولید انسولین یا بالعکس مقاومت بدن در برابر انسولین است. انسولین هورمونی است که توسط غده پانکراس ترشح می‌شود و هدف آن کنترل میزان قند خون است. وقتی انسولین نتواند عملکرد درستی داشته باشد، میزان قند خون افزایش می‌یابد که به آن هایپرگلیسمی یا دیابت می‌گویند.
با افزایش قندخون، در طولانی مدت عوارض زیادی برای بدن به وجود می‌آید. مثلا رگ‌های بسیار ریز بدن تخریب می‌شوند که این عامل می‌تواند بر روی اعضای مختلف بدن مانند کلیه، چشم، اعصاب، قلب و خصوصا پاها تاثیر گذارد.
یکی از مشکلاتی که افراد دیابتی با آن مواجه هستند زخم‌ها و عفونت‌هایی در پا است که التیام نمی‌یابند و گاهی تا جایی تشدید می‌شوند که ناچار به قطع عضو می‌شوند. به همین دلیل افراد دیابتی باید مراقبت ویژه‌ای از پاهای خود داشته باشند و جلوی هرگونه آسیب به پاهای خود را بگیرند. جوراب‌های دیابتی با ویژگی‌های خاص خود بطور مستقیم به مشکلات پا مرتبط با افراد دیابتی رسیدگی کرده که در این مقاله از بانک کفش به بررسی آن می‌پردازیم.

 

زخم پای دیابتی چیست؟

دیابت به چند طریق موجب ایجاد زخم در پاها می‌شود:
1- گاهی علت اصلی ایجاد زخم، نوروپاتی دیابتی یا آسیب عصبی است. این آسیب باعث می‌شود که احساس درد در پاهای فرد از بین برود. به طوریکه اگر پای فرد دچار زخم شود، هیچ دردی را احساس نخواهد کرد  و همین مشکل آسیب را بیشتر می‌کند.

زخم پای دیابتی


2- ابتلا به دیابت یا نوروپاتی دیابتی، پوست پا را خشک و شکننده می‌کند و آن را مستعد ترک خوردن پا و ایجاد زخم می‌کند. علاوه بر این اگر بهداشت پا رعایت نشود، باکتری‌ها و قارچ‌های موجود در عرق باعث ایجاد عفونت در پاها می‌شود. 
3- در افراد دیابتی به دلیل اختلال در سیستم ایمنی بدن، فرایند مقابله با میکروب‌ها ضعیف می‌شود و زخم‌هایی که ایجاد می‌شوند در معرض عفونت قرار می‌گیرند. 
4- دیابت باعث می‌شود که عروقی خونی آسیب ببینند. به همین دلیل خون‌رسانی به بافت‌های آسیب دیده مختل شده و ترمیم بافت با مشکل مواجه ‌شود. برای همین زخم بیماران دیابتی معمولا به طور غیر طبیعی طول می‌کشد و با تکثیر و رشد باکتری‌ها توانایی طبیعی بدن برای بازسازی و ترمیم زخم کاهش می‌یابد.

جوراب دیابتی چیست؟

جوراب‌های طبی بهترین ابزارهای مراقبتی در حفظ سلامت پا هستند که در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده‌ و با تنوع بسیاری عرضه شده‌اند. جوراب‌های دیابتی با توانایی جذب رطوبت، بطور ویژه با خشک نگه داشتن پا، خطر آسیب دیدگی پا و افزایش گردش خون طراحی شده‌اند. هدف جوراب‌های دیابتی به حداقل رساندن آسیب‌ به پای افراد مبتلا به دیابت است. در صورتیکه یک جوراب مناسب به همراه یک کفش طبی دیابتی انتخاب کنید می‌توانید از پاهای خود به خوبی محافظت کنید و از بروز عوارض ناخوشایند دیگر جلوگیری کنید. زیرا جوراب و کفش نامناسب، افراد دیابتی را در معرض زخم پا قرار می‌دهد. همچنین استفاده از صندل دیابتی راه مناسبی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به زخم‌های پا در زمان راه رفتن می‌باشد.


کفش دیابتی

برای مشاهده و خرید انواع کفش دیابتی کلیک کنید

جوراب‌های دیابتی مناسب چه افرادی است؟

تمامی افراد دیابتی ملزم به استفاده از جوراب‌های دیابتی نیستند، اما افراد دیابتی زیر برای محافظت از پاهای خود بهتر است از آن استفاده کنند:

1- رنگ و دمای پایشان تغییر کرده است،
2- با آسیب عصبی یا تغییرات دیگری در احساس پا مواجه شده‌اند
3- پایشان مرتب به دلیل ساییده شدن به جوراب زخم می‌شود، 
4-  پاهایشان خشک و شکننده شده و مدام دچار زخم می‌شود 
5- خانم‌های بارداری که به دیابت در بارداری مبتلا شده‌اند

ویژگی منحصربه فرد جوراب‌های دیابتی

جوراب‌های دیابتی ویژگی‌های خاصی دارند که آنان را از بقیه جورراب‌ها متمایز می‌کند:
•    بدون درز: درزهای جوراب همیشه به پوست ساییده می‌شوند و گاهی باعث زخم یا تاول در پا می‌شوند اما جوراب‌های دیابتی بدون درز هستند.
•    جذب کننده رطوبت: اگر پاها را خشک نگه دارید می‌توانید از عفونت‌های پوستی جلوگیری کنید.
•    قابل تنفس بودن: این ویژگی باعث می‌شود که پا عرق نکند. 
•    گرم بودن: از آنجا که دیابت رگ‌ها را منقبض می‌کند و گردش خون را در پا کاهش می‌دهد باعث می‌شود که پاها سرد شوند. این جوراب‌ها پا را گرم نگه می‌دارد و گردش خون را بهبود می‌دهد.
•    پهن بودن پنجه جوراب: اگر پنجه جوراب تنگ باشد، باعث فشار بر روی انگشتان پا و تجمع رطوبت بین انگشتان می‌شود اما جوراب‌ها دیابتی راحت و آزاد هستند.
•    اندازه بودن جوراب: جنس و نوع طراحی جوراب‌های دیابتی به گونه‌ای است که شکل پا را به خود می‌گیرند. این ویژگی مانع از آن می‌شود که جوراب در بعضی قسمت‌ها گشاد باشد و به پوست ساییده شده و باعث زخم شدن پا شود.
•    دارای لایه محافظ: جوراب دارای لایه محافظی است که از پا مراقبت می‌کند و مانع از آسیب دیدن آن می‌شود.
•    جنس با کیفیت: جوراب دیابتی اغلب از موادی مانند اکریلیک، پشم مروینو، بامبو، زغال چوب با اسپندکس ساخته می‌شوند. این مواد توانایی جذب رطوبت بیشتری نسبت به جوراب پنبه سنتی دارند، به علاوه، این مواد ساییده شدن جوراب روی پوست را کاهش می‌دهند.
•    آنتی باکتریال: وقتی پا آسیب دیده باشد، وجود رطوبت، باکتری یا قارچ خطر بزرگی برای افراد مبتلا به دیابت خواهد بود. ویژگی آنتی باکتریال بودن از رشد باکتری و قارچ در منطقه مرطوب پا جلوگیری می‌کند. این جوراب‌ها دارای الیافی مانند پشم، بامبو و زغال چوب است که دارای خواص آنتی باکتریال طبیعی هستند. حتی برخی از جوراب‌های دیابتی پیشرفته، حاوی نقره یا مس هستند که به طور فعال در برابر باکتری‌ها و قارچ ها مبارزه کرده و از بوی پا و عفونت جلوگیری می‌ کنند.

جوراب دیابتی

برای مشاهده و خرید انواع جوراب دیابتی کلیک کنید

مزایای جوراب‌های دیابتی

مزیت اصلی جوراب دیابتی محافظت از پا است اما این جوراب‌ها مزایای دیگری هم دارند مانند اینکه:  
* فشار بر پا و ساق پا را کم می‌کنند.
* از ایجاد زخم یا تاول بر روی پوست جلوگیری می‌شود
* رطوبت و عرق کردن پا را به حداقل می‌رسانند
* اصطکاک به اعصاب کاهش می‌دهند
* گردش خون را در پاها بهبود می‌دهند
* لایه محافظی که دارند مانع از آسیب دیدن و ساییده شدن پا می‌شود.
* این جوراب چروک نمی‌خورد و باعث ناراحتی بیمار نمی‌شود.
* فاقد کش‌های سفت و تحریک کننده است.
* این جوراب‌ها ضدمیکروبی است، بوی بد نمی‌دهد و باعث عفونت باکتریایی نمی‌شود.

راهنمایی خرید جوراب دیابتی

1-  جوراب دیابتی طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی دارند اما جوراب سفید بهترین انتخاب برای افرادی است که دچار آسیب عصبی هستند. چرا که اگر پا دچار خونریزی و یا آسیب شود به راحتی قابل تشخیص است. علاوه بر این بیمار به سرعت متوجه کثیف شدن جوراب سفید می‌شود و مجبور است زود به زود آن را بشوید.
2‌-  جوراب‌های دیابتی در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند اما اندازه‌های دو ربع که روی ساق پا را می‌پوشانند بهترین گزینه هستند زیرا تاثیر بهتری برگردش خون دارند و به التیام یافتن زخم‌ها کمک بیشتری می‌کنند و با کاهش فشار خون بر روی پا، ورم مچ پا را کمتر می‌کنند.
3-  در حال حاضر مارک‌ها و مدل‌های مختلفی از جوراب در بازار وجود دارند اما چیزی که اهمیت دارد جنس الیاف آن است. جوراب‌های دیابتی استاندارد درون الیاف خود باید تار و پودی از اکریلیک، پشم مروینو، بامبو، زغال چوب یا نقره داشته باشند.
4-  هیچ‌گاه تعداد زیادی جوراب را انبار نکنید! زیرا جوراب نیز مانند هر کالای دیگری قدیمی و کهنه می‌شود و حتی اگر آن را نپوشید باز خاصیت کشسانی طبیعی خود را از دست می‌دهد. 
5-  جوراب‌های دیابتی پنج انگشتی نیز گزینه خوبی برای از بین بردن تماس بین انگشتان پا و ایجاد عرق و سوزش بین انگشتان است. در صورتی که بین انگشتان پا دچا زخم یا عفونت هستید این جوراب گزینه خوبی برای شما است.

چگونه از جوراب‌های دیابتی نگهداری کنیم؟

1-  جوراب‌های خود را زود به زود بشویید خصوصا اگر پایتان دچار زخم پای دیابتی، تاول یا پینه است. اگر چرک و ترشحات باقی مانده روی جوراب را به سرعت بشویید از رشد باکتری‌ها جلوگیری خواهید کرد.
2-  این جوراب را با آب نیم‌گرم و بدون استفاده از مواد سفید کننده بشویید و آن را درگرمای مناسب خشک کنید. حرارت بالا باعث شل شدن برخی الیاف آن می‌شود و خاصیت جوراب از بین می‌رود.
3-  بهتر است جوراب را با دست بشویید و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود. هرچه از جوراب بهتر مراقبت کنید، دوام آن بیشتر خواهد شد.
4-  معمولاً 6 ماه می‌توانید یک جفت جوراب دیابتی را به پا کنید. به محض این که نخستین نشانه پارگی، پوسیده شدن الیاف یا پرز را مشاهده کردید، جوراب را دور بیاندازید.

سخن پایانی

جوراب دیابتی بهترین راهکار برای کمک به بیماران دیابتی و محافظت از پاهای آنها است. این جوراب‌ها با کنترل رطوبت پا و بهبود گردش خون در پا و با داشتن خاصیت آنتی باکتریال، افراد دیابتی را از بروز آسیب و تشدید عفونت زخم‌ها و احتمال قطع عضو در امان نگه می‌دارد. 

منبع

verywellhealth/diabetic socks

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

1 نظر

  1. توسط اسفندیاری در تاریخ 1403/02/01
    سلام. جوراب های انگشتی که تحت عنوان جوراب های دیابتی عرضه می‌شوند، نوع مرغوبی می‌باشند و بهتر از دیگر جوراب های دیابتی هستند؟

    پاسخ: سلام همراه گرامی. جوراب های پنج انگشتی نیز نوعی از جوراب های دیابتی هستند اما تاثیر آنها بستگی به جنس و معتبر بودن شرکت تولید کننده دارد

سوالات متداول

از آنجایی که دیابت باعث کاهش جریان خون می‌شود، بسیار مهم است که رگ‌های خونی منقبض نشوند. جوراب‌های دیابتی با ایجاد گرما از انقباض پاها محافظت می‌کنند.

جوراب‌های تهیه شده از الیاف نرم همانند پشمی بهترین نوع جوراب برای افراد دیابتی هستند. این جوراب‌ها برروی پوست پا ساییده نشده و مانع از ایجاد تاول برروی پوست پا می‌شوند.

جوراب‌های فشاری دیابتی، می‌توانند با کاهش ادم به حفظ سلامت پا کمک کنند.ادم محیطی معمولا در اثر شرایطی به نام نارسایی ورید یایجاد می‌شوند.