ترک پا؛ 10 درمان سریع برای رفع خشکی کف پا

خشکی کف پا

پاهایی نرم و لطیف با 10 درمان ساده خانگی

ترک پا یکی از مشکلات رایج در بین افراد مختلف در سنین متفاوت است. اما تحقیقات نشان داده که این عارضه زنان را بیشتر از مردان درگیر می‌کند و یکی از دلایل اصلی ایجاد ترک پاشنه پا، تفاوت‌های هورمونی بین زن‌ها و مردهاست.

علت اصلی ترک پا یا پاشنه پا، خشکی پوست است. کسانی که به‌طور عمومی پوست خشکی دارند، بیشتر مستعد ابتلا به خشکی و ترک کف پا هستند. به دنبال خشکی کف پا، سلول‌های مرده برروی پاشنه پا جمع شده و ترک پاشنه پا ایجاد می‌گردد. ممکن است این عارضه برای بسیاری از افراد چندان موضوع مهمی نباشد و اقدام خاصی برای رفع ترک پا آن انجام ندهند اما باید بدانید اگر از پاهای خود به درستی مراقبت نکنید ممکن است با افزایش سن وضعیت خشکی پا و ترک خوردن آن وخیم‌تر ‌شود و جدای از اینکه زیبایی پاهایتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به مرور راه رفتن با پای برهنه را سخت و آزاردهنده کند. در طولانی مدت این ترک‌ها‌ بسیار عمیق و دردآور می‌شوند و در صورت عدم درمان ترک پا، می توانند به زخم یا عفونت‌های باکتریایی و قارچی تبدیل شوند. 

 

علل شایع ترک پاشنه پا

ترک پا می‌تواند برای هر کس و به دلایل مختلف اتفاق بیفتد اما در اینجا برخی از عوامل رایج تر را بررسی می‌کنیم.

  1. کفش نامناسب:

وقتی فضای داخل کفش خیلی گرم شود رطوبت پوست کاهش می‌یابد و منجر به ضخیم شدن لایه بالایی پوست و ترک خوردن آن می‌شود. به علاوه پوشیدن مداوم صندل یا کفش‌های تنگ، پشت باز، پاشنه تخت و یا پاشنه بلند چربی پاشنه پا را از بین ‌برد و آن را مستعد خشکی و ترک پاشنه پا می‌کند. آقایان ممکن است به دلیل استفاده طولانی مدت از کفش دچار مشکلات ناشی از ترک پا ‌شوند. راه حل آن، استفاده از کفش‌های طبی مردانه و کفی‌های طبی استاندارد است که مانع از عرق کردن زیاد پا، از بین رفتن رطوبت، بو گرفتن پا و ایجاد عفونت های قارچی در کف پا می شود.

کفش طبی- بانک کفش

برای مشاهده و خرید انواع کفش‌های طبی کلیک کنید.

  1. پاک کننده های پوست:

برخی از انواع صابون‌ها می‌توانند چربی محافظ پوست را از بین ببرد، پوست را خشک کنند و آن را دچار ترک و زخم نماید.

  1. مشکلات پزشکی:

از نظر پزشکی‌ قند بالا، گردش خون ضعیف و ابتلا به بیماری دیابت باعث ایجاد خشکی پوست کف پا می‌شود. گاهی اوقات نیز آسیب به سیستم عصبی،کمبود ویتامین، عفونت قارچی، کم‌کاری تیروئید، بیماری پوستی درماتیت اتوپیک و پسوریازیس و سوء تغذیه هم می‌تواند احساس درد، خشکی و ترک در پا را موجب ‌شود.

  1. پیری

افزایش سن باعث کاهش کارایی سلول‌های پوست و کم شدن چربی محافظ کف پا می‌شود. این عوامل منجر به ضخیم شدن بیرونی‌ترین لایه پوست و ترک کف پا آن می‌شود.

  1. آب و هوای سرد

معمولا در ماه‌های پاییز و زمستان، به دلیل سرمای هوا، خشکی زیاد و رطوبت کم، پوست بیشتر در معرض خشکی و ترک قرار می‌گیرد. نخوردن آب کافی و مرطوب نکردن پاها، شرایط خشکی را در پاها بدتر می‌کند.

  1. اضافه وزن

اضافه وزن، فشار زیادی بر بافت چربی زیر پاشنه‌ها وارد می‌کند. به همین دلیل، پاشنه‌ها از دو طرف پهن‌تر می‌شوند تا بتوانند این وزن اضافی را تحمل کنند و اگر پوست رطوبت کافی نداشته باشد، کف پا ترک خواهد خورد.

  1. کمبود ویتامین

اگر بدن ویتامین‌ها، املاح و سایر مواد مغذی کافی نداشته باشد نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و پوست، خشک، ضخیم و زبر می‌شود.

  1. یائسگی

برخی از خانم‌ها بعد از یائسگی دچار عارضه‌ی کراتودرما می‌شوند که می‌تواند منجر به ترک خوردن پاشنه‌ پا و پوست سایر قسمت‌های بدن شود. اگر علت ترک خوردن پاشنه‌هایتان کراتودرما است، می‌توانید از استروژن‌های موضعی استفاده کنید؛ اما قبل از استفاده از این داروها حتما با پزشک مشورت کنید.

  1. سرپا ایستادن زیاد

سرپا ایستادن برای مدت‌های طولانی، خصوصاً روی سطوح سفت، می‌تواند فشار اضافی به پاشنه‌ها وارد کرده و پوست این قسمت را دچار خشکی و ترک نماید.

از آنجاییکه بانوان به دلیل پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند در معرض ابتلا به ترک پا هستند بنابراین اگر به خاطر موقعیت شغلی مجبور به ایستادن طولانی هستید از کفش طبی زنانه استفاده کنید یا در داخل کفش‌های خود از کفی‌های طبی استفاده کنید تا فشار کمتری به پاشنه‌هایتان وارد شود.

کفی طبی- بانک کفش

برای مشاهده و خرید کفی طبی کلیک کنید

  1. عادت‌های اشتباه

حمام‌ بسیار داغ و طولانی‌ برای سلامت پوست بسیار مضر است. زیرا این کار چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و آن را زبر و خشک می‌کند. برای حمام کردن از آب نیم گرم استفاده کنید و سعی کنید مدت زمان حمام کردن شما از 15 دقیقه تجاوز ننماید تا رطوبت پوستتان از بین نرود.

عوارض ترک پا

ترک پا می‌تواند با پوسته پوسته شدن، خارش، درد در شرایط وخیم، خونریزی، قرمزی و التهاب همراه باشد. زمانی که وخامت ترک پا به بیشترین میزان خود برسد ممکن است اعصاب و گیرنده‌های حسی در پاشنه پا از بین برود، عفونت سلولیتی ایجاد شود و یا زخم پای دیابتی پدید آید. در این شرایط باید به پزشک مراجعه کنید و هر چه سریع‌تر برای درمان ترک پاشنه پا اقدام کنید.

درمان‌ خانگی ترک‌ پا

  1. روغن‌های گیاهی: برای بهبود ترک‌های پا می‌توانید از روغن زیتون، روغن کنجد، روغن نارگیل یا هر نوع روغن گیاهی دیگر استفاده نمایید. برای این کار هر شب قبل از خواب ابتدا پاهایتان را با آب نیم گرم و صابون بشویید و با یک سنگ‌پا آنها را لایه برداری کنید. سپس روغن را به پاشنه و کف پاهایتان بمالید و یک جفت جوراب تمیز به پا کنید و بخوابید. این درمان را تا نرم شدن پا و رفع ترک‌‌ها ادامه دهید. سعی کنید از جوراب‌های نرم استفاده کنید. جوراب دیابتی به دلیل استفاده از الیاف طبیعی گزینه مناسبی است.

جوراب دیابتی- بانک کفش

برای مشاهده و خرید جوراب دیابتی کلیک کنید.

  1. موم پارافین: موم پارافین داروی موثری برای رفع ترک‌های پا است. مقداری موم پارافین تهیه کنید و آن را با روغن خردل یا روغن نارگیل مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا موم به خوبی ذوب شود. سپس اجازه دهید به دمای اتاق برسد و شب‌ها قبل از خواب آن را روی ترک پاهایتان بمالید و جوراب بپوشید و صبح آن را بشویید.
  2. موز: موز رسیده یک درمان خانگی خوب برای رفع ترک پاهای شما است. برای انجام این کار ابتدا پاهایتان را با آب و صابون بشویید سپس یک موز رسیده را کوبیده و آن را روی پایتان بمالید پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پاهایتان را با آب گرم بشویید و بلافاصله در داخل آب سرد بگذارید. این روش را هر روز برای چند هفته تکرار کنید و از داشتن کف پایی نرم و صاف لذت ببرید.
  3. لیمو ترش: برای استفاده از خاصیت اسیدی لیموترش، مقداری آب لیموترش تازه را تنها روی ناحیه ترک خورده بمالید و بعد از 10 الی 15 دقیقه پاها را با آب ولرم بشویید.
  4. گلاب و گلیسیرین: مقدار مساوی از گلیسیرین و گلاب را باهم مخلوط نمایید و به پایتان بمالید. این کار باعث می‌شود پاها برای مدت طولانی نرم بماند.
  5. وازلین: هر شب کمی وازلین را به کف پای خود بمالید و آن را با جوراب بپوشانید. پس از چند هفته پوست‌های مرده‌ کف پایتان لایه برداری خواهد شد.
  6. عسل: عسل هم خواص مرطوب کنندگی دارد و هم خواص ضد باکتریایی. به همین دلیل می‌تواند بعنوان درمان خانگی ترک پاشنه‌ی پا مورد استفاده قرار گیرد. دو تا سه قاشق عسل را در دو فنجان شیر مخلوط کننید و داخل ظرفی بریزید و پاهای خود را داخل آن بریزید. پس از 15 دقیقه پاها را درآورده و شروع به ماساژ دادن پاها کنید بعد از 10 دقیقه پاها را با آب ولرم بشویید
  7. آب و نمک: می‌توانید پاهایتان را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب نمک گرم فرو ببرید سپس پاها را درآورده و بلافاصله در آب سرد فرو کنید تا گردش خون در آن بهبود یابد. بعد از درآوردن پاها آنها را خشک کنید و کمی مرطوب کننده یا وازلین به آن بمالید.

تاثیر نمک برپا- بانک کفش

  1. آرد برنج: اگر وضعیت ترک پاهایتان خیلی بد است برای لایه برداری از پاهایتان می‌توانید یک اسکراپ خانگی درست کنید. برای ساخت این اسکراپ، دو قاشق غذاخوری آرد برنج را بایک قاشق عسل و کمی سرکه مخلوط کنید تا خمیر سفتی بدست آید. اضافه کردن مقداری روغن زیتون یا روغن بادام شیرین نیز برای نرم کردن پا بسیار مفید است. بعد از شستن پا با آب گرم این خمیر را روی ترک پاهایتان بمالید و بعد از 10 تا 15 دقیقه آن را بشویید.
  2. رژیم غذایی مناسب: در برنامه غذایی خود از اسیدهای چرب امگا3 استفاده کنید. روغن دانه‌های کتان و ماهی‌های آب سرد منبع غنی امگا 3 هستند که به کاهش ترک پا کمک می‌کنند. ویتامین E و آهن وکلسیم را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید و مطمئن شوید که گوشت و مرغ و ماهی، ماست، شیر و پنیر را به اندازه کافی مصرف می‌کنید، چون سرشار از این ویتامین‌ها می‌باشند که در درمان ترک پا موثر هستند.

برای پیشگیری و درمان ترک‌های پا توجه به موارد زیر ضروری است:

* سعی کنید همیشه به مقدار کافی آب بنوشید تا بدنتان دچار کم آبی و ترک نشود.

* از جوراب های مناسب، با کیفیت و طبی استفاده کنید. جوراب ‌های طبی سیلیکونی ضد ترک پا برای حفظ رطوبت پا و جلوگیری از ترک خوردن پا بسیار مفیدند.

جوراب ضد ترک پا

برای مشاهده و خرید جوراب مرطوب کننده و ضد ترک پا کلیک کنید.

* با توجه به اینکه خشکی پوست، یکی از علت‌های اصلی ترک پاشنه پا است، استفاده از کرم مخصوص ترک پا را جز یکی از موارد بهداشت پوست خود قرار دهید. همیشه قبل از استفاده از کرم‌های مرطوب کننده پاها را با آب نیم‌گرم بشویید. اما توجه داشته باشید که هیچگاه از آب داغ استفاده نکنید زیرا آب داغ رطوبت پوست را از بین می‌برد.

* پس از شستن پاها حتما از سنگ‌پا استفاده کنید تا پوست‌های مرده از بین بروند اما دقت کنید که این کار را به آرامی انجام دهید تا پای شما آسیب نبیند. پس از هربار استفاده از سنگ پا نیز آن را با برس تمیز کنید تا پوست‌های مرده و آلودگی‌های روی آن از بین بروند.

* برای جلوگیری از درد پاشنه ترک خورده یا خشک شدن بیشتر آن بر اثر تماس با فرش یا سطوح زبر، از پد پاشنه طبی یا پاشنه پوش سیلیکونی مخصوص استفاده کنید. این پدها رطوبت پایتان را حفظ می کنند. علاوه بر این، به توزیع وزن‌ شما روی پاشنه و کف پا کمک می‌کنند. علاوه بر این استفاده از دمپایی طبی مخصوص خارپاشنه به دلیل استفاده از پد های نرم در قسمت پاشنه مانع از اصطحکاک پا با زمین و جلوگیری از خشکی کف پا می شود.

پد پاشنه پا- بانک کفش

برای مشاهده و خرید انواع پد پاشنه طبی کلیک کنید

* سعی کنید تا زمانی که ترک‌ها کاملا از بین بروند، هر شب مرطوب‌کننده را روی ترک‌ها بمالید و سپس جوراب بپوشید و اجازه دهید شب تا صبح مواد نرم‌کننده به پای شما نفوذ کنند.

* هیچوقت پوسته‌های ترک پا را نکنید زیرا احتمال بروز آسیب و درد بیشتر است. در این مواقع توصیه می‌شود با یک قیچی‌ کوچک استریل شده پوسته اضافه را بردارید.

* از کفش‌های تنگ یا پاشنه بلند استفاده نکنید سعی کنید کفش‌های طبی و راحت به پا کنید تا فشار بر روی پاشنه و کف پا کمتر شود. به طور مثال استفاده از کفش طبی خارپاشنه به دلیل وجود قسمت مناسب در قسمت تکسون کفش، درد پاشنه را در زمان راه رفتن کاهش می‌دهد.

* اگر پاشنه‌ پای شما ترک‌های شدید دارد یا ترک پاشنه‌ پای شما بر اثر یک بیماری زمینه‌ای ایجاد شده است، هرگز آن را خود درمانی نکنید. در این موارد خاص لازم است به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

* بدون کفش و دمپایی راه نروید. برای انجام فعالیت‌های روزانه در منزل سعی کنید از دمپایی‌‌های طبی استفاده کنید

دمپایی طبی- بانک کفش

برای مشاهده و خرید انواع دمپایی طبی کلیک کنید.

 

سخن پایانی

اگر کف پای شما ترک خورده بهتر است به فکر درمان آن باشید زیرا در صورتی که توجهی به آن نکنید پوست شما هر روز خشک‌تر و ترک‌های پایتان هر روز عمیق‌تر می‌شوند و ممکن است باعث ایجاد زخم، درد و عفونت در پای شما بشود. برای پیشگیری از ایجاد ترک‌های پا اقدامات گفته شده را جدی بگیرید و در صورتیکه به ترک پا مبتلا شدید در همان ابتدا درمان‌های خانگی رفع ترک پا را به‌کار ببرید تا از بروز مشکلات حاد و صرف هرینه‌های بیشتر جلوگیری کنید.

منبع:

healthline/cracked heel

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

2 نظر

  1. توسط مهتا جانقربان در تاریخ 1399/11/01
    من کف پام به شدت ترک میخوره مخصوصا تو فصل زمستان.. به حدی که بعضی وقتا خون هم میاد... با چه ویتامینی میتونم درمانش کنم؟

    پاسخ: ترک پاشنه پا یک بیماری شایع است که معمولاً جای نگرانی نیست. کمبود ویتامین C ، ویتامین B-3 و ویتامین E ممکن است به ایجاد پاشنه های خشک و ترک خورده کمک کند.

  2. توسط سلطانی در تاریخ 1403/01/31
    سلام. رژیم غذایی میتونه باعث ایجاد ترک پاشنه پا بشه؟

    پاسخ: سلام دوست عزیز. بله، رژیم‌های غذایی نامناسب و بدون تجویز پزشک می‌تواند باعث ایجاد خشکی پوست و ایجاد ترک در پا گردد.

سوالات متداول

کمبود ویتامین‌هایی همچون ویتامین C، B3 و E می‌توانند منجر به ایجاد خشکی و ترک کف پا شوند.

کم آبی مهم‌ترین علت ایجاد ترک پا است. در تابستان به دلیل گرما، رطوبت بدن از دست می‌رود و عدم نوشیدن آب کافی، ترک پا را ایجاد می‌کند.

1- سنگ پا و لایه برداری

2- روغن‌های گیاهی همچون زیتون و نارگیل

3- کرم‌های ترک پا و کرم‌های مرطوب کننده

4- پوشیدن جوراب

5- پوشیدن دمپایی