راهنمای انتخاب کفش مناسب با فرم پا

کفش فرم یافته

چه کفشی برای فرم پای من مناسب است؟

آیا می دانستید که ظاهر و فرم پاها با یکدیگر متفاوت است؟ ظاهر انگشتان پا در همه افراد یکسان نیست و مدل های گوناگونی دارد. اندازه مختلف انگشتان پا مدل و فرم پاها را در پنج مدل رومی، یونانی، مصری، سلتیک و آلمانی تقسیم بندی می کند. علاوه بر اندازه انگشتان، میزان پهن بودن پنجه پا و میزان قوس کف پا در فرم پا تاثیر گذار است. این تفاوت در ظاهر انگشتان باعث می شود بسیاری از افراد در زمان خرید کفش دچار مشکل می شوند. در ادامه به تشریح فرم انگشتان پا و قوس کف پا و کفش های مناسب آنها می پردازیم.

انواع فرم پا بر اساس مدل انگشتان

تغییر در اندازه انگشتان پا باعث ایجاد فرم های مختلفی از پا می شود. این مدل ها در پنج دسته کلی رومی، یونانی، مصری، سلتیک و آلمانی بخش بندی می شوند البته برخی از این مدل ها در ایران نادر است. بر اساس تحقیقات انجام شده حدود 40 درصد از خانم ها پای مدل مصری و حدود 43 درصد آقایان پای رومی شکل دارند. 

1- مدل پا رومی شکل:

در مدل رومی سه انگشت بزرگ پا از لحاظ طول هم اندازه هستند و دو انگشت دیگر کوتاه تر می باشند. در این مدل افراد به دلیل هم اندازه بودن سه انگشت اول امکان پوشیدن کفش های پنجه باریک را ندارند و این افراد با پوشیدن این مدل کفش ها به مرور زمان به بیماری هالوکس والگوس مبتلا می شوند. در مدل پای رومی باید فضا در قسمت جلوی کفش بیشتر باشد تا فضای انگشتان پا بیشتر باشد. بنابراین بهتر است این افراد کفش‌هایی را انتخاب کنند که در قسمت جلوی کفش حالت چهارگوش و گرد داشته باشد. از آنجاییکه اکثر آقایان ایرانی پای رومی شکل دارند بیشتر طراحان کفش، کفش مردانه با پنجه های پهن را در طراحی خود در نظر می گیرند تا انگشتان فضای کافی داشته باشند و به یکدیگر فشار وارد نکنند. 

مدل پای رومی

2- مدل پا مصری شکل:

بیشتر بانوان دارای فرم انگشتان مصری شکل هستند در این فرم، انگشتان پا به ترتیب طول کوچکتری پیدا می کنند. بدین ترتیب که از انگشت شست تا انگشت کوچک یک خط مستقیم ایجاد می شود و انگشت شست دارای بلندترین طول است. در این مدل به دلیل بلندتر بودن انگشت شست امکان آسیب دیدگی آن بیشتر می شود. بنابراین برای جلوگیری از آسیب رسیدن به انگشت شست بهتر است کفش زنانه با پهنای مناسب انتخاب شود. اگر فرم پای شما مصری شکل است، بهتر است به هیچ‌عنوان کفش نوک تیز استفاده نکنید. در این مدل کفش‌ها انگشتان به یکدیگر فشرده می شوند و به مرور زمان فرم پا تغییر کرده و روی هم رفتگی انگشتان اتفاق می افتد. 

مدل پای مصری

3- مدل پا یونانی شکل:

در این مدل انگشت دوم از سایر انگشتان بزرگتر هستند و بقیه انگشتان به صورت پلکانی تغییر سایز پیدا می‌کنند. این مدل فرم انگشتان بیشتر در ورزشکاران دیده می‌شود. در این مدل افراد برخلاف مدل مصری و رومی، امکان پوشیدن کفش های نوک تیز و پنجه باریک وجود دارد. زیرا انگشتان پا به فضای زیادی نیاز ندارند. اگرچه این مدل انگشتان پا، امکان انتخاب مدل های کفش را برای شما محدود نمی کند، اما از آنجاییکه بیشترین فشار بر روی انگشت دوم است و این انگشت در مقایسه با انگشت شست تحمل کمتری دارد بنابراین آسیب پذیری آن بیشتر می شود. در صورتیکه فرم جلوی کفش فضای کافی را برای انگشت دوم فراهم نسازد امکان ایجاد انگشت چکشی وجود دارد. علاوه بر این اگر انگشت دوم مورد فشار قرار گیرد امکان ایجاد پینه بر روی انگشتان وجود دارد. اگر چه افرادیکه دارای انگشت پای یونانی هستند امکان استفاده از کفش پنجه باریک را دارند، اما باید در نظر داشته باشند که کفش های پاشنه بلند پنجه باریک توصیه نمی شود. زیرا در کفش های پاشنه بلند پا به سمت جلو فشار داده می شود و به انگشت دوم فشار وارد می شود. در این حالت بهتر است کفش هایی که در قسمت جلو حالت کشیده دارند استفاده کنید. 

مدل پای یونانی

4- مدل پا سلتیک شکل:

در این مدل چینش انگشتان پا دارای نظم مشخصی نیست. معمولا در افرادیکه فرم پا سلتیک دارند انگشت دوم بلند تر از سایر انگشتان است و انگشت کوچک هم از انگشت کناری خود بزرگتر است. این مدل به دلیل بلند بودن انگشت کوچک نمی تواند از کفش های پنجه باریک استفاده کنند. اگر فرم پای شما مدل سلتیک است پیشنهاد می کنیم از کفش هایی که در قسمت جلوی آنها حالت گرد مانند وجود دارد استفاده کنید. 

فرم پا سلتیک

5- مدل پا آلمانی ( ژرمنیک )

در این مدل تمامی انگشتان به جز انگشت شست هم اندازه هستند و در یک راستا قرار دارند و تنها انگشت شست از بقیه بلندتر است. به دلیل هم اندازه بودن انگشتان پا در مدل ژرمنیک یا آلمانی این افراد دارای پنجه های پهن هستند و بهتر است از کفش های پنجه پهن استفاده کنند تا روی هم رفتگی انگشتان اتفاق نیفتد و بر روی انگشتان پینه ایجاد نشود. 

مدل پای آلمانی
 

انواع فرم پا بر اساس قوس پا

همانطور که پیش از این گفته شد علاوه بر فرم پا، میزان قوس پا در انتخاب مدل کفش تاثیرگذار است. قوس پای افراد در سه مدل صاف، معمولی و قوس دار تقسیم بندی می شود. برای تشخیص میزان قوس پا همانند تصویر بهتر است پای خود را خیس کرده و بر روی سطح صافی بگذارید تا ردپای شما بر روی سطح ایجاد شود. بر اساس تصویر زیر می توانید میزان قوس پای خود را تشخیص دهید و بر اساس آن کفش مناسب خود را انتخاب کنید. 

تشخیص صافی کف پا

1- مدل کف پای صاف:

در حالتیکه که کف پای شما صاف باشد، زمانیکه بدون کفش و جوراب بر روی زمین می ایستید، کف پای شما کاملا بر روی زمین قرار می گیرد یا قوس بسیار کمی دارد که در این حالت شما صافی کف پا دارید. پاشنه پا در افرادیکه به صافی کف پا مبتلا هستند به شدت فشار وارد می شود و همین امر باعث می شود در زمان راه رفتن پیچ خوردگی به سمت داخل اتفاق بیفتد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است از کفش هایی که قوس مناسبی برای پا ایجاد می کنند استفاده شود.  

2- مدل کف پای معمولی:

در صورتیکه قوس پا شما مانند تصویر نرمال و طبیعی باشد کف پای شما ایده آل است در این حالت دیگر کف پا استعداد پیچ خوردن به داخل و خارج را ندارد و امکان استفاده از هر نوع کفشی وجود دارد و در زمان خرید کفش تنها باید به راحتی آن توجه کرد.

3- مدل کف پای قوس دار:

افرادیکه قوس کف پای آنها زیاد است در زمان راه رفتن احتمال پیچ خوردگی در پا وجود دارد. از آنجاییکه قوس زیاد کف پا در خانم ها به نسب بیشتر از آقایان است بانوان بهتر است در زمان خرید کفش به این نکته توجه کنند که کفش طبی زنانه مناسب قوس پای خود را خریداری کنند یا کفی طبی درون کفش قرار دهند که قوس پای آنها را حمایت کند. افراد دارای قوس پای زیاد  بهتر است کفشی را خریداری کنند که قسمت جلو آن بلندتر باشد یا شیب کفش کم باشد.  

منبع:

atlasbiomed/types of foot forms

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

1 نظر

  1. توسط یوسفی در تاریخ 1403/02/01
    مطلب جالب و کاربردی بود.

    پاسخ: خیلی خوشحالیم که این مقاله مورد پسند شما واقع شده است

سوالات متداول

هیچ مدرکی در خصوص فرم انگشتان پا براساس نوع ملیت فرد وجود ندارد و این امر کاملا فردی است. 

با کمی مرطوب کردن کف پا و قرار دادن آن برروی مقوا یا پارچه می‌توانید به نوع قوس پای خود پی ببرید

1- اگر قسمت کوچکی از نیمه پا برروی سطح باقی نماند، کف پا معمولی است.

2- اگر رد پا کامل برروی سطح باقی می‌ماند، کف پا صاف است.

3- اگر فقط پاشنه و پنجه خود را مشاهده می‌کنید، دارای قوس پای زیادی هستید.