علائم،علت درمان عفونت ناخن شست پا + راه‌های درمان

عفونت قارچی شست پا و درمان آن

علت و درمان عفونت قارچی شست پا چیست؟

عفونت شست پا، از جمله مشکلات و بیماری‌های رایج انگشتان پاست که براثر فرورفتن ناخن در انگشتان شست پا روی می‌دهد. عفونت قارچی ناخن که با نام "انیکومیکوزیس" شناخته میشود از عفونت های قارچی شایع دست یا پا هستند که باعث تغییر رنگ، ضخیم شدن ناخن و احتمالا ترک و یا شکست انگشتان بالاخص انگشتان پا هستند. 

 

علت ایجاد عفونت در شست پا چیست؟

عفونت ناخن پا توسط عوامل متفاوتی همچون قار‌چ‌ها، مخمر‌ها و فراهم آمدن شرایط رشد آن‌ها ایجاد می‌شود. محیط مرطوب، شکستگی و زخم ناخن‌های پا امکان نفوذ میکروب‌ها را به پاها فراهم آورده و منجر به تکثیر قارچ‌ها و عفونت آن‌ها می‌شود. عوامل زیر نیز از جمله عوامل علت عفونت ناخن شست پا شوند:
•    افراد مبتلا به دیابت و نوروپاتی دیابتی
•    افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، تیروئید و کلیوی که باعث تورم انگشتان شوند
•    عدم بهداشت صحیح پا
•    استفاده از کفش‌های غیراستاندارد
•    عرق کردن بیش از حد
•    افراد مسن
•    کوتاه کردن نادرست ناخن‌ها
•    آسیب ناخن‌های پا 

کفش دیابتی زنانه روشن مدل relif کد 01

2,350,000 تومان

خرید آنلاین کفش دیابتی زنانه روشن مدل relif کد 01

 

علائم عفونت انگشت پا چیست؟

وجود عفونت پا معمولا دردناک نیست اما با علائمی همچون:
•    تغییر رنگ ناخن‌ها ( زرد، قهوه ای) شدن ناخن‌ها
•    وجود ترشحات در اطراف پوست ناخن‌ها
•    قرمزی و تورم 
قابل تشخیص است.

اگر عفونت انگشت درمان نشود!

افرادی‌که دارای سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری‌های همچون دیابت هستند به دلیل پایین بودن سرعت گردش خون در بدن  بیشتر در معرض عفونت‌ها هستند. به منظور جلوگیری از پیشرفت عفونت و انتقال آن به سایر قسمت‌های بدن در اثر مشاهده علائم قارچی نیاز به مراجعه به پزشک می‌باشد. همچنین به بیماران دیابتی استفاده از کفش‌های دیابتی پیشنهاد می‌شود.

کفش دیابتی

چگونه به عفونت شست پا مبتلا نشویم؟ 

پیشگیری از عفونت قارچی انگشت شست پا با رعایت موارد زیر می‌تواند کمک کننده باشد.

بایدهای جلوگیری از عفونت قارچی:

•    انگشتان پای خود را تمیز و خشک نگه دارید.
•    ناخن‌های پای انگشت خود را هلالی کوتاه نمایید.
•    در صورتیکه به عارضه هالوکس والگوس مبتلا هستید، جهت جلوگیری از فشار انگشت شست پا به سایر انگشتان از محصولات هالوکس والگوس استفاده نمایید. 
•    در هنگام ورزش از کتانی‌های ورزشی استفاده نمایید.

کتونی مردانه اهورا مدل 659 کد 215

896,000 تومان

خرید آنلاین کتونی مردانه اهورا مدل 659 کد 215

نبایدهای جلوگیری از عفونت قارچی:

•    از اشتراک گذاری ناخن‌گیر خود با دیگران پرهیز کنید.
•    از پوشیدن کفش‌های غیراستاندارد جلوگیری نمایید و کفش‌های طبی زنانه و کفش‌های طبی مردانه با پنجه پهن را انتخاب نمایید.
•    به منظور پیشگیری از عفونت قارچی انگشت پا، در صورت وجود زخم از پابرهنه رفتن در مکان‌های عمومی همچون استخرها و باشگاه‌های ورزشی خودداری نمایید.
•    از پوشیدن جوراب و ساق‌های تنگ که باعث کاهش گردش خون در پاها می‌شود خودداری نمایید.
•    در صورت امکان در محل کار، از صندل‌های طبی و بالاخص بیماران دیابتی از صندل‌های دیابتی استفاده نمایید.

دمپایی دیابتی زنانه آرای مدل ترلان کد 01

680,000 تومان

خرید آنلاین دمپایی طبی زنانه آرای مدل ترلان کد 01

 

درمان عفونت قارچی انگشت شست پا چیست؟

درمان عفونت قارچی انگشت شست پا
درمان پزشکی  درمان خانگی
داروهای مسکن ترکیب آب گرم و نمک
لاک ناخن ضد قارچی آب اکسیژنه
عمل جراحی ترکیب آبلیمو و عسل
_ روغن تی تری
_ ترکیب زردچوبه و روغن خردل

 

درمان خانگی عفونت ناخن شست پا:

فرورفتن ناخن انگشت پا در خانه به آسانی امکان پذیر است و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به عفونت در انگشت پا و بالاخص عفونت انگشت شست پا شود. خوشبختانه روش‌هایی برای درمان آن وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  - استفاده از آب گرم

استفاده از آب گرم راحت ترین و در دسترس ترین راه برای درمان خانگی عفونت قارچی انگشت شست پا می‌باشد. روزی 2 الی 3 بار پاهای خود را در محلول آب گرم و نمک قرار دهید. آب گرم باعث نرم شدن بافت پوست انگشتان پا و نمک باعث از بین رفتن عفونت می‌شود. پس از قرار دادن در آب گرم، پنبه ای را در کنار ناخن قرار و ناخن را به سمت بالا بکشید سپس پاهای خود را کاملا خشک نمایید.
  - استفاده از پراکسید هیدروژن

در صورت در دسترس بودن پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه) پاهای خود را به مدت چند دقیقه در آب اکسیژنه قرار دهید تا از التهاب جلوگیری نمایید.

کفش طبی مردانه پاسارگاد مدل هیراد کد 03

432,000 تومان

خرید آنلاین کفش طبی مردانه پاسارگاد مدل هیراد کد 03

  - استفاده از آب لیمو و عسل

مقداری آب لیمو عسل را با یکدیگر ترکیب نمایید و برروی موضوع بمالید. آب لیمو و عسل از پیشرفت عفونت جلوگیری و باعث ترمیم زخم می‌شود.

  - استفاده از روغن تی‌تری (Tea Tree Oil )

روغن تی‌تری یا روغن درخت چای خاصیت ضدعفونی داشته و در کاهش درد و التهاب نقش بسزایی دارد. مقداری روغن تی‌تری را به همراه روغن زیتون و یا استخدوس ترکیب نموده و با پنبه برروی موضوع بمالید.

  - استفاده از زرد چوبه و روغن خردل

زردچوبه خاصیت ضدالتهابی‌، ضدعفونی و ضد درد را دارد  و در جلوگیری از درد ناشی از عفونت ناخن پا و کاهش التهاب انگشت پا تاثیر بسزایی دارد. مقداری زردچوبه را با روغن خردل ترکیب و برروی انگشت پا قرار دهید و سپس بانداژ نمایید.
 

زردچوبه

 

درمان پزشکی:

استفاده از داروهای ضد قارچی، اولین و بهترین راهی است که پزشک پیشنهاد می‌نماید. با توجه به تجویز پزشک پماد را برروی ناخن قرار دهید.

  - دارو درمانی

در هنگام مراجعه به پزشک، پزشک معالج ممکن است با تجویز داروهای مسکن همچون ایبوپروفن و ژلوفن درد ناشی از فرورفتگی را کاهش می‌دهد. استفاده از دارو ، کرم و پمادهای ضد قارچی از جمله مواردی است که عفونت را از بین برده و لازم است به میزان توصیه پزشک در طول روز استفاده شود.

پد لا انگشتی سیلیکونی مسترفوت

56,000 تومان

پد لا انگشتی مستر فوت

  - استفاده از لاک ناخن ضدقارچی

لاک های مخصوص ضد قارچی از جمله مواردی است که پزشک ممکن است توصیه به استفاده از آن نمایید. بنا به میزان شدت فرورفتگی پزشک یک یا دوبار در روز استفاده از لاک را توصیه می‌کند.

  - عمل جراحی همراه با برداشتن قسمتی از ناخن

در برخی موارد با توجه به میزان فرورفتگی ناخن پا و عفونت ناخن شست پا، پزشک ممکن است قسمی از ناخن و یا تمام ناخن را بردارد. برای اینکار انگشت شست را بی حس و اقدام به برداشتن ناخن می‌نماید. 

کلام آخر

فرورفتگی ناخن انگشت پا و ابتلا به عفونت قارچی انگشت شست پا از جمله عفونتهای رایج در انگشتان پا می‌باشد که همراه با درد و التهاب است. همانند سایر عفونت‌های بدن، عفونت قارچی می‌تواند به سایر قسمت های بدن نفوذ و به خون سرایت نمایید. در صورت مشاهده علائمی همچون قرمزی و التهاب کنار ناخن ها به منظور پیشگیری و درمان سریعا اقدام به درمان نمایید. استفاده از کفش‌های طبی، نپوشیدن جوراب و استفاده از صندل‌های طبی در منزل می‌تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری از این عارضه داشته باشد. 

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

0 نظر