علت درد پای چپ چیست؟

علت درد پای چپ

علت درد پای چپ چیست؟

درد پای چپ یکی از مشکلات رایجی است که می‌تواند تحت تاثیر جراحت، التهاب و یا مشکلاتی از این دست قرار بگیرد و باعث ایجاد درد در کشاله ران و پادرد شود. یکی از عوامل ایجاد درد، آسیب به عصب سیاتیک می باشد که می‌تواند باعث ایجاد درد پای چپ و یا درد پای راست شود.

 

درد سیاتیک چیست؟

عصب سیاتیک از جمله بزرگترین اعصاب بدن ست که در پا قرار دارد. هر عصب سیاتیک حرکت عضلات پا را کنترل می کند و پیام های حسی را از پا تا ستون فقرات حمل می کند.

 در هر دیسک کمر، حلقه محکم و ساختار ژله مانند ضخیمی وجود دارد که به آن پولیپوس هسته‌ای(nucleus pulposus)، گفته می شود و مقاومت در برابر فشار و پیچ خوردگی از وظایف آن است . جابه جایی دیسک کمرکه باعث فشار بر روی عصب سیاتیک می گردد دلیل اصلی درد عصب سیاتیک است. در صورت هر گونه پارگی دیسک، این قسمت می تواند با فشاری که به اعصاب سیاتیک بخصوص سیاتیک پای چپ وارد می کند باعث درد در بدن فرد شود.

 

علت بیماری سیاتیک پای چپ چیست؟

علت درد سیاتیک در افراد مختلف، متفاوت است که در ادامه به تعدادی از این عوامل اشاره می کنیم:

ضربه به ستون فقرات: هر ضربه‌ای به ستون فقرات، ممکن است به درد سیاتیک منجر شود.

 پارگی دیسک: در صورت بروز پارگی دیسک (فتق دیسک) ریشه‌های عصبی تحت ‌فشار قرار می‌گیرند، ناحیه‌ای که عصب از آن عبور می‌کند، می‌تواند دچار درد، بی‌حسی و ضعف شود.

تنگ شدن کانال نخاع: تنگ شدن کانال نخاعی (کانالی در بین مهره‌ها که اعصاب از آن عبور می‌کنند) در ناحیه کمر می‌تواند بر عصب سیاتیک فشار وارد کند.

سن: تغییرات مرتبط با سن در ستون فقرات، شایع ترین دلایل برای بروز درد سیاتیک پای چپ هستند.

چاقی: با افزایش فشار و استرس بر روی ستون فقرات ، وزن اضافی بدن می تواند به تغییرات ستون فقرات که باعث تحریک عصب می شوند کمک کند. بانوان با افزایش وزن و ایستادن طولانی مدت در منزل بیشتر درگیر این بیماری می شوند استفاده از دمپایی های طبی زنانه می تواند درد ناشی از راه رفتن را کاهش دهد.

چاقی - بانک کفش

نشستن طولانی مدت: افرادی که زیاد می‌نشینند و یا سبک زندگی کم تحرک دارند، بیشتر دچار سیاتیک پای چپ می‌شوند.

دیابت: در افراد مبتلا به بیماری دیابت براساس تاثیری که بر قند خون بر بدن این افراد می‌گذارد، خطر آسیب‌های عصبی افزایش می‌یابد.

شغل: آقایانی که رانندگی، ایستادن، راه رفتن و یا حمل بارهای سنگین از فعالیت‎های اصلی شغل آن‌ها محسوب می‌شود، احتمال ایجاد درد سیاتیک پای چپ در آنها بیشتر است. به افراد شاغل در چنین حوزه‌هایی استفاده از کفش‌های طبی مردانه پیشنهاد می‌شود.

شغل سخت- بانک کفش

علائم درد سیاتیک پای چپ چیست؟

معمولاً، درد سیاتیک فقط یک‌طرف بدن را درگیر می‌کند. این درد از کمر شروع شده و در پشت ران و پایین پا ادامه خواهد داشت. برخی از علائم زیر می‌تواند در درد سیاتیک شایع باشد:

  1. درد مداوم فقط در یک‌طرف بدن
  2. دردی که از کمر یا باسن سرچشمه می‌گیرد و در طول مسیر عصب سیاتیک - پشت ران، ساق پا و تا انتهای پا - ادامه می‌یابد.
  3. احساس سوزن سوزن شدن، تیر کشیدن، بی‌حسی یا ضعف، در پایین ساق پا
  4. درد یا تیر کشیدن درد لگن شدید در یک پا که ایستادن و یا راه رفتن را دشوار می‌سازد.

روش های تشخیص و درمان درد پای چپ چیست؟

از آنجایی که درد ناشی از سیاتیک اغلب فعالیت روزمره فرد را محدود می کند، برای پیشگیری از آسیب‌های بیشتر نیاز به درمان سریع دارد. هم چنین عدم درمان به موقع سیاتیک پای چپ، عوارضی مانند ضعف و فلج اندام و عضلات، بی حسی پایدار، سوزش و داغی کف پا، لنگ زدن، صافی کف پا و در مواردی باعث اختلالات ادراری، مدفوعی و جنسی خواهد شد.

 

روش های تشخیص درد پای چپ

پزشک با استفاده از روش های زیر می‌تواند درد پای چپ را تشخیص و درمان‌های لازم را آغاز نماید.

MRI- بانک کفش

  1. تصویر برداری به کمک اشعه ایکس
  2. ام آر آی (MRI)
  3. نوار عصب و عضله (الکترومیوگرافی)
  4. سی تی اسکن

روش‌های درمان خانگی درد پای چپ

 در حالی که درد شما شدید نباشد، پس از تشخیص، می توان برای درمان از روش های خانگی برای تسکین درد پای چپ استفاده کرد. روش های خانگی که برای تسکین درد سیاتیک پای چپ می توان استفاده کرد، عبارتند از :

  - استراحت کردن محدود در حدود دو تا سه روز

  - استفاده از کمپرس سرد و گرم برای التیام درد سیاتیک پای چپ

  - استراحت محدود در حدود دو تا سه روز

  - ورزش های مناسب برای تسکین درد

  - عدم خم شدن و نشستن برروی زمین یا جای سفت

  - خوابیدن به پشت و قرار دادن یک بالشت بر زیر زانو و یا به پهلو خوابیدن و قرار دادن بالش ما بین زانو

  - استفاده از کفی‌های طبی

کفی طبی - بانک کفش

روش های پزشکی درمان درد پای چپ

در صورتی که علائم فشار و بیماری سیاتیک، در زمان مناسب و کمتر از یک تا دو ماه پس از درمان کاهش پیدا نکند، باعث آسیب ماندگار به عصب می شود. به همین دلیل برای درمان سیاتیک پای چپ باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد. روش‌های پزشکی عبارتند از:

دارو درمانی همچون تجویز داروهایی ضد التهابی و شل کننده های عضلانی

  - درمان های تزریقی

  - فیزیوتراپی

  - جراحی

کلام آخر:

درد عصب سیاتیک، دردی است که از ستون فقرات به باسن شروع و تا پشت ساق پا ادامه دارد. بارزترین علامت بیماری سیاتیک، درد پای چپ می‌باشد. اگر شما دارای درد مدوام در پای چپ و در یک طرف باسن هستید، لازم است با مراجعه به پزشکان ارتوپد، دردهای ستون فقرات و مفاصل ارزیابی و درمان مناسب برای شما اتخاذ گردد.

 

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

0 نظر