چگونه با 6 روش خانگی جادویی بوی بد پا را نابود کنیم؟

چطور بوی پا را رفع کنیم؟

بوی پا یکی از مشکلاتی است که ممکن است موجب شرمساری شما در یک جمع رسمی یا دوستانه شود. برای برخی افراد این مشکل گذرا است و به بهداشت آنها مرتبط است اما برای برخی دیگر این مشکل می تواند دائمی و آزاردهنده باشد بنابراین بهتر است بدانید که چه عاملی باعث ایجاد بوی پا می شود و برای رفع آن تلاش کنید.
بر اساس بررسی های انجام شده عرق کردن بیش از حد پا موجب ایجاد بوی بد در پا می شود. بسیاری از افراد که به بوی بد پا مبتلا هستند با تغییر روش زندگی و بهداشت می توانند آن را رفع کنند اما بهتر است با بانک کفش همراه باشید تا علت و راهکارهای درمان بوی بد پا را برایتان بیان کنیم.

چرا پا بو میگیرد؟

در بدن انسان حدود 3 میلیون غدد تعریق وجود دارد که حدود 300 هزار در پای شما است. زمانیکه شما در محیط گرم قرار میگیرید غدد عرق شروع به فعالیت می کنند تا با مرطوب کردن سطح پوست به کاهش و تنظیم دمای بدن کمک کند. اگرچه پا در مقایسه با دیگر قسمت های بدن بیشتر عرق می کند اما هنوز محققان علت دقیق این امر را نمی دانند اما مطالعات نشان می دهد که ژنتیک افراد در فعالیت غدد تعریق تاثیر بسزایی دارد. باکتری هایی که بر روی پوست وجود دارند عرق ایجاد شده را تجزیه می کنند که این تجزیه باعث ایجاد بویی در پا می شود که عموماً به بوی پنیری شکل شناخته می شود. عموماً در تابستان و با گرم شدن هوا عرق کردن پا تشدید می یابد که رطوبت زیاد می تواند باعث مشکلاتی مانند ترک خوردن پا و ایجاد تاول در پا شود. تعریق زیاد پا باعث لغزیدن پا درون کفش می شود و راه رفتن را برای فرد دشوار میکند. عوامل و بیماری های گوناگونی در ایجاد بو در پا تاثیرگذار هستند مانند:

-    استرس های ناگهانی در طول روز
-    برخی زخم ها در ساختار پوستی پا
-    زیاد ایستادن بر روی پا
-    پوشیدن مداوم کفش و عدم تعویض آن
-    تغییرات هورمونی در بارداری و بلوغ
-    قارچ پوستی یا بیماری پای ورزشکاران 

بوی بد پا

چگونه بوی بد پا را از بین ببریم؟

اگرچه تعریق زیاد پا به دلیل نشانه ظاهری توسط فرد قابل بیان است اما با اینحال پزشکان متخصص در حوزه پا با انجام آزمایش نشاسته -ید میزان تعریق پا را میسنجند در این آزمایش پزشک محلول حاوی ید را به کف پای فرد مالیده و پس از خشک شدن، نشاسته ذرت بر روی کف پا پاشیده می شود در صورتیکه تعریق در فرد بالا باشد نقاطی از کف پای فرد آبی رنگ می شود.
برای رفع بوی پا روش های گوناگونی وجود دارد که در ادامه بیان می شود.

1- حفظ بهداشت شخصی

اگر شما پس از یک روز کاری از بوی پای خود رنج می برید بهتر است پاهای خود را با صابون های ضد باکتری شستشو دهید. این صابودن با از بین بردن باکتری های روی پوست فرایند ایجاد بو را در زمان تعریق از بین می برند. در زمان شستشو حتما بین انگشتانتان را به خوبی تمیز کنید و پس از آن خشک کنید زیرا انگشتان به دلیل اینکه در کنار هم قرار دارند و فضایی برای گردش هوا فراهم نیست مکان مناسبی برای تجمع آلودگی و ایجاد بوی بد در پا است. 
استفاده از سرکه سیب هم به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد بو گزینه مناسبی است برای اینکار مقداری سرکه سیب را بر روی مقداری پنبه ریخته و بین انگشتان و کف پا را با آن مرطوب کنید حدود 10 دقیقه اجازه دهید تا پا خشک شود سپس پا را با آب شسته و کاملا خشک نمایید. 

سرکه سیب برای رفع بوی بد پا

ناخن ها محل تجمع آلودگی است بنابراین کوتاه کردن ناخن ها باعث جلوگیری از ایجاد قارچ های پوستی می شود. اگر در کف پای شما پینه وجود دارد بهتر است با استفاد از سنگ پا یا انجام پدیکور، پوست های مرده کف پا را بردارید زیرا پینه های کف پا در زمان تعریق مرطوب می شود و مکان مناسبی برای رشد باکتری است. 

2- اصلاح عادات غذایی

سعی کنید از خوردن غذاهای پر ادویه، فست فودها، غذاهای دارای چربی غیرطبیعی بالا پرهیز کنید زیرا استفاده بیش از اندازه از این مواد غذایی یکی از دلایل بو گرفتن عرق شما می باشد. 

3- استفاده از پودر جاذب رطوبت

برخی از پودرها همچون جوش شیرین، نشاسته ذرت، پودر بچه با جذب رطوبت اضافی پا مانع از ایجاد بو در پا می شوند. برای استفاده از این پودرها می توانید قبل از خواب بر روی پای خود بریزید تا اثربخشی بالاتری داشته باشد. از دیگر روش ها برای کاهش بوی بد پا ریختن جوش شیرین داخل کفش است اینکار باعث می شود تا پا بو نگیرد. علاوه بر این می توانید از ضد تعریق های که برای بدن است استفاده کنید ضدتعریق ها باعث لیز شدن پا می شود بنابراین بهتر است در زمان پوشیدن کفش نزنید تا پای شما لیز نخورد. 

4- استفاده از محلول های و مواد طبیعی

- همانطور که پیش از این گفته شد سرکه سیب قابلیت از بین بردن بوی پا را دارد برای اینکار شما می توانید دو پیمانه آب را با یک پیمانه سرکه سیب مخلوط کنید و پای خود را درون آن قرار دهید سرکه سیب با از بین بردن باکتری ها بوی پا را برطرف می کند.

- استفاده از چای کیسه ای هم روش مناسبی برای رفع بوی پا است برای انجام اینکار چند عدد چای کیسه ای را دم کرده و پس از سر شدن پای خود را حدود 30 دقیقه درون آن قرار دهید. انجام روزانه اینکار راه حل ویژه ای در رفع بوی پا است. علاوه بر این اجازه دهید چای کیسه ای خشک شود و آن را درون کفش به مدت نصف روز قرار دهید تا بوی کفش شما گرفته شود. 

- قرار دادن سیب زمینی در کفش از دیگر روش های از بین بردن بوی کفش می شود. 

- استفاده از میخک نیز یکی از روش های رفع بوی کفش است بدین منظور مقداری میخک در در قسمت جلویی کفش که بهترین مکان در ایجاد بوی پا است قرار دهید و حدود 12 ساعت از کفش استفاده نکنید. 

5- تعویض کفش ها

بهتر است روزانه کفش خود را تعویض کنید زیرا نپوشیدن مداوم یک کفش باعث می شود تا رطوبت ایجاد شده درون کفش از بین برود که این امر مانع از ایجاد بوی بد در پا می شود. اگر امکان تعویض روزانه کفش را ندارید می توانید از کفش های زنانه یا کفش های مردانه چرمی استفاده کنید زیرا چرم قابلیت تنفس پذیری دارد و در عدم ایجاد بوی بد پا تاثیر بسزایی دارد. بهتر است در فصل تابستان از کفش های تابستانی، صندل های زنانه و مردانه رو باز استفاده کنید تا از تعریق بیشتر پا جلوگیری کنید. 
از آنجاییکه تعریق ایجاد شده در پا جذب کفی کفش می شود بهتر است از کفی های قابل تعویض و شستشو استفاده کنید و پس از شستشو با قرار دادن در نور خورشید و فضای باز اجازه دهید تا کفی به طور کامل خشک شده و بوی آن از بین برود. 

6- استفاده از جوراب مناسب

پوشیدن جوراب مناسب باعث جذب رطوبت می شود و از ایجاد بو در پا جلوگیری می کند. بهترین جوراب برای جذب عرق پا جوراب های نخی یا پشمی است. به هیچ عنوان از جوراب های نایلونی استفاده نکنید زیرا باعث بیشتر شدن تعریق پا می شود. 

سخن پایانی

به طور کلی بوی پا یک موضوع ناخوشایند است که در طولانی مدت می تواند برای شما و اطرافیانتان آزاردهنده باشد این مشکل می تواند به راحتی با نکات مطرح شده قابل رفع باشد اما اگر نسبت به رفع آن اقدامی نشود می تواند باعث مشکلاتی دیگر مانند قارچ های پوستی شود. بنابراین در صورتیکه روش های خانگی برای رفع بوی بد پا تاثیرگذار نبود بهتر است به پزشک برای رفع آن مراجعه کنید.

 

 

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

0 نظر