7 مشکل شایع در پای کودکان به همراه روش‌های درمانی آن

انواع اختلالات پای کودکان

انواع اختلالات و بیماری‌های ساق پای کودکان چیست؟

بیماری‌های پا در کودکان همانند بزرگسالان تحت تاثیر عوامل زیادی قرار می‌گیرد. عدم تعادل صحیح کودکان در هنگام ایستادن، راه رفتن و فعالیت بدنیشان باعث اختلالات در پای کودکان می‌شود. وقتی بچه‌ها برای اولین بار شروع به راه رفتن می‌کنند، طبیعی است برای رسیدن به حالت تعادل با پاهای باز راه روند. همچنین بسیاری از کودکان خردسال معمولا برروی پنجه راه می‌روند. این موارد از جمله رایج‌ترین مشکلات و بیماری‌های پا در دوران کودکی است. وجود برخی از علائم و ناهنجاری‌ها در پای نوزادان همچون چرخش بیش از حد مچ و قوزک پا، گرفتگی و در پا، لنگیدن و یا تغییر در راه رفتن پای کودک می‌تواند نشان دهنده برخی از مشکلات جدی در پای آن‌ها باشد که نیازمند به مراجعه به پزشک می‌باشد.

 

بیماری‌های شایع در پای کودکان چیست؟

1- در رفتگی لگن در نوزادان

دررفتگی لگن در نوزادان نوعی بیماری مادرزادی است که به چگونگی رشد مفاصل لگن در دوران جنینی، بدو تولد و پس از آن برمی‌باشد که منجر به ضعف لگن می‌گردد. انقباضات شدید ماهیچه‌های رحم، قرار گرفتن نوزاد در حالت بریج، واکنش نشان دادن نوزاد به هورمون‌هایی که در زمان زایمان برای آرام کردن ماهیچه‌های مادر ترشح می‌شود و قنداق کردن کودک می‌تواند از عوامل ایجاد دررفتگی لگن نوزادان باشد.

در رفتگی لگن در نوزادان در موارد جزئی با رشد کودک درمان می‌گردد، اما در موارد حادتر گاهی اوقات نیاز به جراحی و استفاده از بریس می‌باشد.

2- پای ضربدری 

در اکثر کودکان بین دوران 3 تا 6 سالگی، با رشد کودک زانوهای آنان تمایل به قرار گیری به صورت ضربدری دارد. در پای ضربدری، زانوها به یکدیگر چسبیده و قوزک پا بیش از 2 سانتی‌متر از یکدیگر فاصله دارند. زانوی ضربدری در بسیاری مواقع نیاز به درمان نداشته و با رشد کودک تا سن 6 سالگی به طور طبیعی صاف می‌گردد. در موارد شدید پای ضربدری نیاز به درمان داشته و با استفاده از ابزارهایی همچون کفش طبی، کفی طبی، آتل می‌تواند در درمان کودک موثر باشد. در موارد نادر، پس از سن 10 سالگی ممکن است نیاز به عمل جراحی پای پرانتزی باشد.

3- پای پرانتزی 

پاپرانتزی، انحراف زانوی کودکان است، که در این حالت در زمان ایستادن کودک استخوان‌های ساق و ران و زانوها زاویه دار شده و از یکدیگر فاصله و مچ پاها به یکدگیر نزدیک می‌شوند. زانوی پرانتزی با رشد کودک بطور طبیعی تا سن 2 سالگی درمان می‌گردد، اما پس از 2 سالگی ممکن است از علائم بیماری‌هایی همچون نرمی استخوان یا بیماری بلانت باشد که با روش‌هایی همچون آتل و گچ گرفتن پای کودک یا عمل جراحی قابل درمان است.

 

 

4- پاچنبری 

پاچنبری یا کلاب فوت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مادرزادی پا است که در آن پای نوزاد به سمت داخل منحرف و دارای حالت قوسی شکل است. تشخیص پاچنبری در کودکان آسان و در پسران بیش از دوبرابر دختران شایع است. وراثت از عوامل مهم ایجاد پاچنبری در کودکان می باشد. درمان پاچنبری با روش‌هایی همچون گچ، ورزش‌های کششی و جراحی امکان پذیر است.

5- کف پای صاف 

صافی کف پا کودکان از اختلالات و بیماری‌های شایع پای کودکان است که والدین متوجه آن می‌شوند. صافی کف پا، قوس طولی پا کاهش و یا ایجاد نشده و کناره‌های داخلی کف پا با زمین در تماس می‌باشند. کف پای صاف در بدو تولد در نوزادان بطور طبیعی وجود داشته و تا سن 5 سالگی با شکل گیری سختار طبیعی پای کودکان، قوس پا در آنان ایجاد می‌گردد و نیازی به درمان وجود ندارد. کف پای صاف در کودکان بزرگتر باعث ایجاد خستگی زودرس و درد کف پا و ساق پای آنان در هنگام راه رفتن و فعالیت می‌شود. استفاده از کفی‌های طبی صافی پای کودکان در کاهش درد و ایجاد قوس پا در کودکان تا حدود زیادی موثر است.

 

 

6- راه رفتن روی پنجه

راه رفتن روی پنجه از اختلالات پای کودکان است که در کودکانی که به تازگی شروع به یادگیری راه رفتن می‌کنند رایج‌ است و پس از 3 سالگی از بین می‌رود.  کودکان بالاتر از 3 سال و راه رفتن مدوام آنان برروی انگشتان می‌تواند سبب ایجاد انگشت چکشی و  نشان دهنده بیماری‌های همچون اوتیسم، فلج مغزی و سیر بیماری‌های عصبی باشد.

7- پنجه کبوتری 

پنجه کبوتری به حالتی گفته می‌شود که در زمان راه رفتن کودک، پا به سمت داخل منحرف می‌شود. انحراف پاها به سمت داخل در بین کودکان رایج و تا حدود 2 سالگی برطرف می‌گردد. انحراف پنجه پا به سمت داخل در کودکان، دردی را همراه نداشته و در موارد شدید ممکن است باعث تلوتلو خوردن کودک در هنگام راه رفتن گردد. در موارد شدید، استفاده از گچ و یا تمرینات فیزیوتراپی برای اصلاح چرخش پا به سمت داخل در کودکان می‌گردد.

کلام آخر:

مشکلات در پای کودکان از مواردی است که بسیاری از والدین به آن توجهی نداشته و علت درد و یا نوع ایستادن و راه رفتن کودکان خود را به مواردی همچون فعالیت زیاد آنان و یا عدم تعادل و شکل نگرفتن کامل استخوان‌های آنان می‌دانند. از آنجاییکه کودکان در حال رشد هستند تصور والدین در این رابطه صحیح بوده اما در موارد شدید و در صورت عدم رفع آن‌ها تا سنین 5 تا 6 سالگی نیاز به پیگیری و بررسی توسط پزشک می‌باشد. در این مبحث از مقالات بانک کفش، انواع مشکلات پای کودکان مطرح شد. پیشنهاد می‌شود در صورت مشاهده هرگونه مشکل و نشانه غیر عادی ، برای تشخیص بیماری‌های پای کودکان به پزشک متخصص اطفال و روماتولوژیست مراجعه نمایید.

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

0 نظر