علت صدا دادن زانو + 8 روش درمانی

صدا دادن و تق تق زانو

صدا دادن زانو و روش درمان آن

صدا دادن زانو از مشکلات طبیعی بین افراد است که در اثر عوامل مختلفی شکل می‌گیرد. پاها و مفاصل پاها بالاخص مفاصل زانو از پیچیده ترین مفاصل بدن می‌باشند که با توجه به اینکه زانوها فشار زیادی را تحمل می‌کنند می‌توانند دچار آسیب ها و مشکلات زیادی شوند. یکی از مشکلاتی که زانوها را تهدید می کند، تق تق زانو در افراد می باشند.

علت و دلایل صدا دادن زانو چیست؟

صدا دادن زانو که با نام کریپتوس نیز شناخته می شود، می تواند در هنگام خم شدن و ایستادن باشد که مسئله ای کاملا عادی و طبیعی بوده و عامل نگران کننده ای محسوب نمی شود.

به طور کلی علل صدا دادن زانو به سه دسته تقسیم می‌شود:

1. صدا دادن زانو بدون درد

   - حباب‌های گاز در داخل مفاصل

در داخل مفاصل زانو گازهایی وجود دارد که حباب های ریزی را در مایع مفصلی تولید می‌کنند. با تجمع حباب ها در هنگام خم شدن و باز و بسته کردن پاها برخی از این حباب ها ترکیده و باعث ایجاد صدا در مفاصل زانو می‌شود. ترکیدن حباب ها از رایج ترین دلایل صدا دادن زانوها می‌باشد که همراه با درد نیستند و نیاز به مراجعه به پزشک نمی‌باشد.

    - رباط ها و تاندون ها

تاندون‌ها و رباط‌ها بافت‌های نرم و انعطاف پذیری هستند که اطراف مفاصل بدن را دربرمی‌گیرند. در زمان حرکت مفصل، رباط کشیده شده و یک برآمدگی بسیار کوچک در آن ایجاد می‌شود. با بازگشتن رباط به حالت اولیه صدایی از آن شنیده می‌شود که بدون درد و آسیب به زانو می‌باشد.

2. صدا دادن زانو به علت آسیب دیدگی

در زمان وارد شدن آسیب‌هایی همچون ضربه به زانو و یا تصادف صدایی در زانو شنیده می‌شود که ناشی از آسیب به رباط صلیبی جلویی و رباط جانبی میانی که دو رباط اصلی زانوها می‌باشند است.

   - آسیب رباط صلیبی جلویی

در اثر ایجاد ضربه به رباط صلیبی جلویی ممکن است رباط کشیده و پاره شود که درد و تورم را در کنار صدا به همراه دارند.

  - آسیب رابط جانبی میانی

کشیدگی رباط جانبی میانی که در داخل مفصل زانو قرار دارد می‌تواند باعث پارگی رباط زانو شود. مشکل در خم شدن زانو، ورم و درد زانو از جمله علائم پارگی و کشیدگی رباط جانبی میانی زانو می‌باشند.

3. صدا دادن زانو بدون آسیب

قرمزی، تورم و سختی در هنگام راه رفتن به همراه تق تق زانو در طول زمان، از عواملی است که می تواند ناشی از برخی بیماری های ناشی از زانو باشد.

  - آرتریت

آرتریت یا آرتروز که در اکثر موارد افراد میان سال و مسن را درگیر می کند، بر اثر فرسایش مفاصل برروی یکدیگر و تخریب غضروف ها ایجاد می شود. از رایج‌ترین انواع آرتروز؛ روماتیسم مفصلی و روماتیسم عفونی می‌باشد که می‌تواند باعث تق تق زانو شود.

  - کندورمالاسی (نرمی کشکک زانو)

در بیشتر موارد خانم ها و افراد جوان تحت تاثیر بیماری کندورمالاسی قرار می گیرند که علت آن را می توان فعالیت های ورزشی و استفاده بیش از حد از زانو مطرح کرد. نرمی کشکک زانو که با نام زانوی دونده شناخته می‌شود؛ با افزایش اصطکاک و سایش بین کشکک زانو و استخوان ران باعث ایجاد درد و صدا در زانو می شود.

  - پاره شدن مینیکس

مینیکس غضروفی در زانو است که در هنگام پاره شدن با مفاصل زانو درگیر می کند . پارگی مینیکس در هنگام راه رفتن همراه با درد و صدا دادن زانو همراه است.

 روش های پیشگیری از تق تق زانو چیست؟

همانگونه که در ابتدا بیان شد، صدای زانو در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود. با انجام اقداماتی ساده می توان از آسیب های ناشی از صدا زدن زانو پیشگیری کرد.

  1. خم کردن زانو به صورت درست به طریقی که زانو برروی انگشتان خم نگردد.
  2. انجام ورزش‌ و تمرینات ماهیچه های مفاصل همانند اسکوات
  3. بهبود تحرک لگن با کشش
  4. استفاده از زانوبندهای محافظتی
  5. جلوگیری از فعالیت های سنگین آسیب زننده به زانو

چگونه صدا دادن زانو را درمان کنیم؟

تق تق زانو در صورتیکه همراه با درد باشد، نیاز به مراجعه به پزشک و درمان فوری دارد. از جمله مواردی که پزشک در درمان آن بکار می برد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  - لیزر با تحریک و ترمیم بافت ها، افزایش استقامت بافت ها، کاهش درد، کاهش تورم و التهاب، تحریک عملکرد عصب دوره بهبودی را سریع تر کرده و آسیب‌های زانو را درمان می‌کند.

  - زانوبندهای طبی جهت جلوگیری از فشار وزن بدن برروی زانوها استفاده می‌شود که باعث استحکام زانو در هنگام خم کردن زانومی‌شوند.

  - فیزیوتراپی با هدف کاهش درد و التهاب مفاصل زانو، استقامت عضلات چهارسرو همسترینگ، بهبود عملکرد کشکک زانو صورت می‌گیرد.

بیشتر بدانید: التهاب مفاصل

  - تزریق داروهای استروئیدی در مفاصل با روش‌های

      1. تزریق کورتیزون: کورتیزون‌ها از هورمون‌ها استروئیدی هستند که برای کاهش فشار و استرس و التهابات به صورت طبیعی در بدن ایجاد می‌شود. در برخی موارد پزشک تزریق کورتیزون را در مفاصل جهت کاهش التهابات و صدای زانو توصیه می‌کند.

توجه داشته باشید که تزریق و استفاده از کورتیزون در طولانی مدت باعث بدتر شدن درد می‌شود.

     2.  تزریق زیرپوستی: در افراد دچار آرتروز مواد سینوال موجود در مفاصل که برای ایجاد لغزندگی مفاصل هستند کاهش می‌یابد و باعث سایش مفصل و ایجاد صدا و تق تق در زانو می‌شود. در چنین مواقعی پزشک با تزریق مواد سینوال در طول 3 الی 5 هفته باعث ایجاد استقامت در مفاصل می‌شود.

  - داروهای ضدالتهابی و مسکن همانند ایندومتاسین، ریلافین با تجویز پزشک

  - ورزش و تمرینات ورزشی تقویت زانو

  - کاهش وزن

  - جراحی

کلام آخر:

گاهی اوقات در هنگام خم کردن و حرکت، امکان وجود صدا در زانو وجود دارد. صدای زانو عاملی طبیعی بود. در بین استخوان ران و قلم پا در زانو غضورف هایی وجود دارد که در اثر آسیب و تخریب غضروف ها زانوها تق تق کرده و نشانه بروز بیماری های مربوط به زانو است. در صورت وجود هرگونه درد و تورم و ادامه داشتن صدا در زانوها نیاز به مراجعه سریع به پزشک و شروع درمان های لازم است.

منبع:

hopkinsmedicine/knee pain and problems

 

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

0 نظر