نکته کلیدی که در خرید کفش ورزشی باید بدانید!

کفش ورزشی مناسب

9 نکته کلیدی که در خرید کفش ورزشی باید بدانید!

یکی از بزرگترین دغدغه افرادیکه به پیاده روی و دویدن علاقه دارند انتخاب یک کفش ورزشی مناسب است. وجود تنوع بالا در این محصولات، انتخاب را برای افراد دشوار می کند. از آنجاییکه امروزه برای هر ورزشی کفش مناسب آن وجود دارد، شاید این سوال برای شما ایجاد شود که برای خرید کفش ورزشی به چه نکاتی باید توجه کرد؟
در زمان ورزش و دویدن بدن در سطح بالای فعالیت قرار دارد و حرکت های تکراری در عضلات پا اتفاق می افتد که می تواند به پا آسیب وارد کند. بنابراین استفاده از یک کفش ورزشی مناسب می تواند علاوه بر ایجاد ایمنی در شما، راحتی در زمان دویدن را برای شما فراهم کند. در زمان خرید کفش ورزشی و پیاده روی بهتر است به ویژگی هایی همچون انعطاف پذیری کفش، میزان پاشنه و نوع استفاده آن توجه کنید.

1- نوع ورزش و فعالیت خود را در نظر داشته باشید.

هر نوع ورزشی کفش مخصوص به خود را دارد و نمی‌توان از یک کفش برای هر نوع فعالیتی استفاده نمود. تطبیق کفش با نوع ورزش، سبب بهبود نحوه عملکرد شما در حین انجام آن می‌شود.

2- به قوس پای خود توجه کنید.

افراد دارای قوس پای متفاوتی هستند. در صورتیکه قوس پا شما زیاد باشد ضربه های کمتری از سمت زمین به کف پای شما وارد می شود. بنابراین می توانید از کفش های ورزشی انعطاف پذیر استفاده کنید. اما در صورتیکه شما به صافی کف پا مبتلا هستید، بهتر است از کفش های ورزشی که زیره محکم و انعطاف پذیر دارند استفاده کنید تا در زمان ورزش به پای شما صدمه وارد نشود.

تشخیص صافی کف پا

3- سایز مناسب پای خود را انتخاب کنید.

پای شما با افزایش سن تغییر سایز می دهد. بنابراین در زمان خرید کفش ورزشی، همواره کفش مورد نظر خود را بپوشید. زیرا علاوه بر تغییر سایز پا، قالب های کفش متفاوت هستند. همیشه سایز مناسب پای خود را انتخاب کنید. اگر کفش خیلی کوچک باشد یا پنجه باریکی داشته باشد، در زمان دویدن فشار زیادی به پا وارد می کند. بنابراین در انتخاب کفش ورزشی توجه داشته باشید تا انگشتان فضای کافی در اختیار داشته باشند و حدود دو سانتی متر انگشت شست با جلوی کفش فاصله داشته باشد. زیرا در زمان ورزش پا ورم می کند بنابراین فضای کافی برای انگشتان نیاز است تا فشار به آنها وارد نشود. در صورتیکه سایز مناسب پای خود را انتخاب کنید کفی کفش تمام قسمت های کف پای شما را پوشش می دهد و از آسیب رسیدن در زمان پیاده روی جلوگیری می کند. در صورتیکه که کفش سایز بزرگتر از پا داشته باشد یا پنجه آن خیلی پهن باشد در زمان راه رفتن آزاردهنده است و ممکن است مچ پای شما آسیب ببیند. 
برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پا باید بند کفش را محکم ببندید تا پا درون کفش حرکت نکند البته توجه داشته باشید که بند را به اندازه ای محکم کنید که مانع حرکت خون در پا نشود.

کتونی ورزشی روزمره

4- به ارتفاع پاشنه کفش دقت کنید.

شیب داخلی کفشی که انتخاب می‌کنید از اهمیت بالایی برخوردار است. شیب داخلی در واقع تفاوت ارتفاع کفش در قسمت پاشنه و انگشتان است. اگر شما قصد خرید کتانی ورزشی روزمره دارید بهتر است شیب کم باشد تا فشار وارد شده به پا از قسمت پاشنه برداشته شود و بر روی کف پا یا انگشتان وارد شود. اما در صورتیکه کفش را برای دویدن انتخاب می کنید، باید میزان شیب بیشتر باشد تا فشار بر روی پاشنه ایجاد شود زیرا در صورتیکه در زمان دویدن فشار بر روی انگشتان پا وارد شود آسیب زیادی به پا  وارد می کند. 
 

5- به دنبال کفش ارزان نباشید.

ضرب المثل قدیمی میگه هر چقدر پول بدی آش میخوری! بهتر است که برای سلامتی خود خرج کنید و به دنبال کفش ارزان قیمت نباشید زیرا کفش با کیفیت، گران قیمت است. استفاده از یک کفش ورزشی ارزان قیمت اما با کیفیت پایین امکان آسیب رسیدن به پای شما را افزایش می دهد که همین امر ممکن است باعث ایجاد هزینه های بیشتری برای شما شود. یکی از علت های افزایش قیمت کفش استفاده از مواد با کیفیت در ساخت آن است که علاوه بر راحتی کفش، طول عمر آن را نیز افزایش می دهد.

6- کفش ورزشی باید تنفس پذیر باشد.

در قسمت روی کفش ورزشی یک قسمت شبکه ای مانند وجود دارد که سبب جابجایی هوا در کفش در زمان راه رفتن می شود. اگر چه ممکن است در هوای بارانی این ویژگی مطلوب نباشد، اما در گرمای تابستان که پا در کفش عرق میکند، این ویژگی به عنوان یک ویژگی منحصربفرد می تواند تاثیرگذار باشد. 
 

7- خرید را در آخرین ساعات روز انجام دهید. 

پا در زمان راه رفتن ورم می کند و بزرگ می شود درست مانند زمانیکه شما می‌دوید و پایتان ورم می کند. بنابراین بهتر است کفش خود را زمانی انتخاب و خرید کنید که پا در بزرگترین حالت خود قرار دارد. 


کفش ورزشی
 

8- استفاده از جوراب را فراموش نکنید.

بهتر است در زمان خرید همان شرایطی را داشته باشید که در زمان دویدن دارید. اگر در زمان دویدن از جوراب خاصی استفاده می کنید، پیشنهاد می‌کنم که در زمان خرید کفش ورزشی هم همان را بپوشید که سایز کفش مناسب خود را انتخاب کنید.  
 

9- زمان تعویض کفش را بدانید!

برای تعویض کفش تاخیر نداشته باشید مخصوصا اگر برای دویدن از کفش استفاده می کنید. در نظر داشته باشید که عمر مفید یک کفش حدود 6 ماه است. اگر شما به صورت میانگین حدود 650 کیلومتر با کفش ورزشی خود دویده اید، حتی اگر ظاهر کفش تغییر نکرده است باید کفش خود را تعویض کنید تا از آسیب رسیدن به پایتان جلوگیری شود.

منبع: cheatsheet/buying-athletic-shoes

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

1 نظر

  1. توسط شهبازی در تاریخ 1403/01/31
    ممنون از محتوای مفیدتون

    پاسخ: از توجه شما سپاسگزاریم