قارچ پوستی پا یا بیماری پای ورزشکاران+ 10 درمان خانگی کاربردی

قارچ پوستی

قارچ پوستی پا یا بیماری پای ورزشکاران

قارچ پوستی پا یا بیماری پاي‌ ورزشكاران‌ (Athlete's foot) يك‌ عفونت‌ شايع‌ و مسري‌ است که برخلاف اسم آن برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد اما از آنجا که در میان ورزشکارانی که کفشهای بسته خود را به مدت طولانی به پا می‌کنند و پای آنها زیاد عرق می‌کند شایع است به این نام شناخته شده است.. این بیماری نوعی عفونت قارچی است که معمولاً کف پا یا بین انگشتان پا به وجود می‌آید. این عارضه معمولاً در افرادی اتفاق می‌افتد، که پاهایشان، با پوشیدن مداوم کفش‌ یا استفاده از کفش‌های  تنگ، به شدت عرق می‌کند و باعث پوسته پوسته شدن پوست پا، قرمز شدن و تاول زدن آن می‌شود.

این بیماری به شدت مسری است و می‌تواند از طریق راه رفتن روی زمینی که یک بیمار روی آن راه رفته، حوله یا لباس آلوده، به دیگران انتقال یابد. ممکن است یک پوسته‌ بسیار ریز از قسمت‌های آلوده‌ پوست شخصی که به قارچ پا مبتلاست، جدا شود. اگر شخص دیگری روی این پوسته‌ پا بگذارد عفونت به او نیز منتقل می‌شود و گسترش می‌یابد. یعنی ممکن است به سایر نقاط بدن یک فرد مانند کف دست، پاشنه پا یا کشاله ران نیز انتقال یابد.

قارچ پا یا سندروم پای ورزشکاران بیماری خطرناکی نیست و می‌تواند با استفاده از روش‌های خانگی یا داروهای ضد قارچ بهبود یابد اما در صورت عدم درمان یا عدم توجه به اقدامات پیشگیرانه مجددا عود می‌کند و به عفونت باکتریایی ثانویه همراه با تورم و درد یا حتی عفونت غدد لنفاوی منجر شود.

 

علائم قارچ پا

این نوع از قارچ‌ها قابل مشاهده نیستند، اما اگر روی پوست‌تان یا بین انگشتان پایتان علائمی مثل قرمزی یا پوسته‌ پوسته شدن مشاهده کردید ممکن است به قارچ پا مبتلا شده باشید. به خصوص اگر با خارش همراه باشد. در موارد شدیدتر، ممکن است تاول‌هایی روی پوست ایجاد ‌شوند که حاوی مایع شفاف یا کدررنگ چرکی هستند. علائم دیگر این بیماری عبارتند از:

* خشکی کف پا

* خارش

* سوزش کف پا

* مور مور شدن پاها

* بی‌رنگ شدن پوست، درد و خونریزی

 

علت ابتلا به قارچ پا

* پوشیدن طولانی مدت کفش جلو بسته یا کفش‌هایی که تهویه مناسبی ندارند.

* مرطوب بودن پاها برای مدت زمان طولانی یا تعریق زیاد پاها خصوصا در ناحیه انگشتان پا

* وجود زخم در کف پا یا در ناخن‌ها یا ترک خوردن کف پا که باعث می شود قارچ راحت‌تر وارد بدن شود.

* تعویض نکردن جورابها به طور منظم می تواند باعث ایجاد قارچ بین انگشتی شود. استفاده از جوراب‌های انگشت‌دار بهترین نوع جوراب برای افرادی است که از این عارضه رنج می‌برند.

* پابرهنه راه رفتن در سالن‌های ورزشی، استخر و رختکن ها فرد را در معرض ابتلا به این عارضه قرار می‌دهد.

* از آن‌جا که بیماری پای ورزشکار واگیردار است، می‌تواند با تماس مستقیم و غیرمستقیم مثل تماس با کفش، جوراب، دمپایی مشترک در حمام‌های عمومی و استخرها از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

 

چه کسانی به این بیماری مبتلا می‌شوند؟

* کسانی که در آب و هوای گرم فعالیت می‌کنند و به طور مداوم کفش‌های خود را به پا دارند مثل سربازان و ورزشکاران، بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

* به غیر از ورزشکاران این بیماری در افراد مسن هم شایع است. هرچه سن بالاتر ‌رود، قارچ پوستی بیشتر سالمندان را درگیر می‌کند.

* در کل این مشکل بیشتر در بین افرادی شایع است که پایشان بیشتر عرق می‌کند، یا کفش‌ و جوراب‌هایی می‌پوشند که باعث می‌شود پایشان بیشتر عرق کند.

* افراد مبتلا به دیابت، سرطان، ایدز و یا هر بیماری که با ضعف سیستم ایمنی بدن همراه باشد  فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد. 

درمان قارچ پا

الف- اقدامات اولیه درمان قارچ پا

  1. پاهای خود را به به طور مرتب بشویید. پس‌ از شستن‌ پاها، پوسته‌های موجود بين‌ انگشتان‌ پا را با‌ دقت‌ برداريد. اين‌ كار را هر روز باید انجام دهید.
  2. پاها یا هر ناحیه‌ای‌ كه‌ دچار قارج‌ شده‌ است‌ را همیشه خشك‌ و سرد نگاه‌ داريد.
  3. از کفش‌هایی استفاده کنید که پا در آن نفس بکشد، جنس برخی کفش‌ها باعث می‌شود رطوبت در پا باقی بماند و قارچ به راحتی رشد کند. اما کفش‌هایی با جنس چرم نفوذ پذیری بالایی برای هوا دارند.

کفش مردانه

برای مشاهده و خرید انواع کفش طبی مردانه کلیک کنید.

  1. از آنجا که این بیماری در بین مردان شایع‌تر است می‌توانید در طول دوره‌ درمان‌ از دمپايي‌ مردانه یا صندل مردانه‌ استفاده‌ نماييد

دمپایی طبی مردانه

برای مشاهده و خرید انواع دمپایی طبی مردانه کلیک کنید

  1. علاوه بر اینکه از جوراب‌های نخی استفاده می‌کنید که باعث از بین بردن رطوبت پا می‌شوند، به طور مکرر جواب‌های خود را درآورده و آنها را بشویید.
  2. تحت نظر پزشک از داروهای ضد قارچ استفاده کنید. توجه داشته باشید که این داروها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.
  3. پس‌ از هر بار شستن‌ پا از پودرها، كرم‌ها، يا پمادهاي‌ ضدقارچ‌ استفاده‌ كنيد. در موارد شديد، ممكن‌ است‌ پزشک داروهاي‌ ضدقارچ‌ خوراكي‌ نیز تجويز نماید.

ب- درمان‌های خانگی پا ورزشکاری

  1. روغن درخت چای: روغن درخت چای به عنوان یک درمان گیاهی برای عفونت قارچی انگشت پا شناخته می‌شود که می‌تواند بهبود زیادی در این بیماری ایجاد کند. قبل از استفاده از این روغن آن را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید چرا که روغن درخت چای در برخی پوست‌های حساس می تواند باعث ایجاد درماتیت تماسی شود.
  2. سرکه سیب: سرکه سیب با داشتن خواص ضدالتهابی و ضد قارچی برای تسکین التهاب و درد و سوزش عفونت پای ورزشکاران بسیار مفید است. روزی دوبار نصف فنجان سرکه سیب را با 2 فنجان آب گرم مخلوط کرده و پاهای خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه داخل آن قرار دهید.
  3. روغن اسطوخودوس: این روغن نیز خواص ضدقارچی، ضدالتهابی و ضد درد دارد که برای درمان قارچ‌های پوستی بسیار مفید است. چند قطره روغن اسطوخودوس را با مقداری روغن نارگیل یا روغن بادام مخلوط کرده و به نواحی آسیب دیده بمالید.
  4. جوش شیرین: جوش شیرین  نیز خاصیت ضدعفونی کننده  خوبی دارد و رطوبت را جذب می‌کند. به همین دلیل برای درمان بیماری پای ورزشکاران بسیار مفید است. می‌توانید 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با چند قطره آب مخلوط کنید و خمیر حاصل را روی نواحی قارچ‌زده بمالید، بعد از آنکه خمیر کاملا روی پای شما خشک شد، پا را شسته و کاملا خشک کنید. می‌توانید همیشه مقداری جوش شیرین داخل کفش‍های خود بریزید تا رطوبت داخل کفش‌های شما کشیده شود.
  5. سیر: سیر به دلیل داشتن ترکیباتی همچون آجوئن و آلیسین خاصیت ضدقارچی و ضدالتهابی دارد و برای استفاده از خواص بی‌نظیر سیر 2 حبه سیر را ریز خرد کرده و با 2 یا 3 قطره روغن زیتون مخلوط کنید و به نواحی آسیب دیده بمالید. بعد از 20 تا 30 دقیقه آن را با آب شسته و کاملا خشک کنید.
  6.  زنجبیل: زنجبیل نیز از گیاهان ضدقارچ و ضدالتهاب است که هم در درمان قارچ موثر است و هم باعث رفع بوی بد ناشی از آن می‌شود. برای داشتن نتیجه بهتر روزی سه تا چهاربار تکه کوچکی زنجبیل را پوست گرفته و داخل 1 فنجان آب به مدت 10 تا 20 دقیقه بجوشانید. بعد از سرد شدن، آن را روی پاهای خود بمالید.
  7.  عصاره دانه گریپ فروت: برای استفاده از خواص ضدقارچی و ضد میکروبی عصاره دانه گریپ فروت روزی دو تا سه بار چند قطره عصاره دانه گریپ فروت را روی نواحی آسیب دیده بمالیده و بعد از 10 تا 15 دقیقه بشویید.
  8. روغن جوجوبا: برای درمان عفونت ناشی از قارچ پوستی پا، روزی دو تا سه بار چند قطره روغن جوجوبا را روی پاهای خود مالیده و بگذارید جذب پوست شود.
  9. زردچوبه: خاصیت ضدقارچی، ضدباکتری و ضدالتهابی زرچوبه برای همگان آشکار است و نیازی به تعریف ندارد. روزی دو تا سه بار، یک قاشق زردچوبه را با چند قطره آب مخلوط کرده و روی پاها بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب بشویید تا نتیجه خوب آن را در درمان قارچ‌ها ببینید.
  10. نمک اپسوم: نمک اپسوم نیزدرمان موثری برای عارضه قارچ پوستی است و به کاهش التهاب پا کمک می‌کند. 1 فنجان نمک اپسوم را داخل یک کاسه بزرگ آب گرم اضافه کرده و پاهای خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه داخل آن قرار دهید.

پدیکور پا

 در صورتی که بعد از گذشت دو هفته، با اقدامات اولیه و درمان‌های خانگی قارچ پای شما بهبود پیدا نکرد دچار تب شدید و عفونت گسترش پیدا نمود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید زیرا عدم درمان این عارضه ممکن است باعث گسترش عفونت در ناخن‌ها و سایر بخش‌های بدن شود.

راه های جلوگیری از قارچ پوستی پا یا بیماری پای ورزشکاران

* برای این که خطر ابتلا به عارضه را به حداقل برسانید همیشه پاها، کفش‌ها و جوراب‌هایتان را تمیز و خشک نگه دارید.

* روزانه دو بار پاهایتان را با آب و صابون بشویید و همیشه بین انگشتان پایتان را تمیز و خشک کنید.

* به محض اتمام ورزش یا تمرین کفش‌های خود را درآورید.

* در ماه‌های گرم سال از دمپایی و صندل استفاده کنید تا هوا درون آن‌ها گردش داشته باشد و پاهایتان عرق نکند. در صورتی که می‌خواهید کفش بپوشید از کفش‌هایی با جنس چرم یا کرباس استفاده کنید.

* جوراب هایی بپوشید که از موادی مانند نخ، ابریشم یا پشم ساخته شده اند و رطوبت را می‌گیرند.

* هنگام راه رفتن در استخرهای عمومی و اتاق‌های رختکن عمومی یا دوش ها، دمپایی بپوشید.

* از کفش یا دمپایی‌های مشترک استفاده نکنید.

* به صورت منظم کفش‌هایتان را بشویید و بگذارید خوب خشک شوند. کفش ها برای خشک شدن به زمان نیاز دارند و در این مدت کفش دیگری به پا کنید.

* حوله‌ها و ملافه های خود را مرتب بشویید  و از حوله‌های مشترک استفاده نکنید.

* عفونت‌های قارچی می‌تواند از حیوانات به انسان منتقل شود. اگر حیوان خانگی شما ریزش مو دارد، می‌تواند نشانه‌ قارچ باشد پس بهتر است او را نزد دامپزشک ببرید.

سخن پایانی

به‌طور کلی بیماری پای ورزشکار می‌تواند از نوع خفیف تا شدید متغیر باشد. گاهی ممکن است به سادگی درمان شود و گاهی مدت طولانی به درمان منظم نیاز دارد. اما چیزی که مهم است پیشگیری از ابتلا یا انجام اقدامات اولیه در صورت مشاهده هر گونه قرمزی، خارش، سوزش یا پوسته پوسته شدن در پوست است زیرا عدم رسیدگی و درمان فرد را با عوارض شدیدی مواجه خواهد نمود.

منبع:

healthline/athletes foot

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

1 نظر

  1. توسط سهیل نعمت الهی در تاریخ 1403/01/09
    مدت زمان بهبودی درمان پای ورزشکاری با روش‌های خانگی چیست؟

    پاسخ: بهبود قارچ پوستی پا در صورت انجام منظم روند درمانی، می تواند 3-2 هفته به طول انجامد.

سوالات متداول

علت عمده پای ورزشکاری قرار گرفتن پا در محیط مرطوب است که سبب بروز عفونت در سطح پا می‌گردد.

استفاده از محلول پراکسید هیدروژن و یا الکل سریع‌ترین راه درمان پای ورزشکاری است. برای درمان قارچ پوستی پای خود را در محلول آب و الکل (70% الکل و 30%) به مت 30 دقیقه قرار دهید.

اگر قارچ پوستی پا درمان نشود، می‌تواند به ناخن‌ها نفوذ کرده و سبب عفونت قارچی ناخن شود. در موارد نادر و شدید قارچ پوستی پا می‌تواند سبب ایجاد عفونت‌های باکتریایی گردد.