10 تمرین ورزشی و اصلاحی برای درمان و بهبود هالکوس والگوس

ورزش‌های اصلاحی هالوکس والگوس

چگونه هالوکس والگوس را با ورزش درمان کنیم؟

آیا شما دچار عارضه هالوکس والگوس هستید و این ناهنجاری روز به روز در حال بیشتر شدن است؟ با انجام حرکات ورزشی ساده هالوکس والگوس می‌توانید انعطاف پذیری مفاصل پا را افزایش داده و از پیشرفت این عارضه را جلوگیری کنید. هالوکس والگوس یک ناهنجاری شایع در پا است که درصد بالایی از بانوان به دلیل استفاده از کفش‌های نامناسب به آن مبتلا هستند. در اثر ابتلا به هالکوس والگوس انگشت شست پا به سمت دیگر انگشتان خم می‌شود. در این حالت بافت کنار انگشت شست پا متورم و با بیرون زدگی استخوان کنار شست پا هالوکس والگوس ایجاد می‌گردد. هالوکس والگوس در ابتدا مشکل و عوارضی ندارد اما در صورت پیشرفت، در هنگام پوشیدن کفش می‌تواند بسیار دردناک و باعث اختلال در روند انجام فعالیت‌های روزمره باشد. روش‌های غیرجراحی همچون استفاده از پدهای درمانی و ورزش‌های اصلاحی هالوکس والگوس در درمان و پیشرفت هالوکس والگوس تا حد زیادی به تقویت مفاصل و ماهیچه‌های کناری شست پا کمک کرده و باعث بهبود در روند هالوکس والگوس می‌گردد.

 

تمرینات اصلاحی هالکوس والگوس

چه دچار عارضه هالوکس والگوس هستید و چه می‌خواهید از ایجاد هالوکس والگوس پیشگیری نمایید، انجام حرکات کششی منظم هالوکس والگوس می‌تواند به حفظ زیبایی و سالم نگه داشتن پاهای شما کمک کند. در ادامه به بیان برخی از حرکات ورزشی هالوکس والگوس می‌پردازیم:

 

1- باز کردن انگشتان پا از یکدیگر

برروی یک صندلی نشسته و پاشنه پای خود را برروی زمین قرار دهید. در حالیکه پاشنه پای خود را برروی زمین محکم نگه داشته‌اید، انگشتان پا را از روی زمین بلند کرده و آن‌ها را از یکدیگر دور کنید. با باز کردن انگشتان پا از یکدیگر برای درمان هالوکس والگوس و تکرار این حرکت 10 الی 20 بار در طول روز برروی هرپا تا حدود زیادی در کاهش میزان بیرون زدگی استخوان شست پا مفید است . دقت نمایید که در این روش انگشت شست پا و انگشت کوچک پا برروی زمین قرار گیرد.

باز کردن انگشتان پا1

 

باز کردن انگشتان پا 2

 

2- حرکت دورانی انگشت شست پا

برروی یک صندلی نشسته و پس از خم شدن انگشت شست پای خود را بگیرید. به آرامی شروع به چرخش شست پای خود در جهت عقربه‌های ساعت کنید. این کار را 20 مرتبه انجام دهید. چند ثانیه صبر کرده و مجددا 20 مرتبه انگشت خود را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. این روش را در 2 الی 3 ست برروی هر انگشت تکرار نمایید.

انجام این روش، باعث حرکت مفاصل پا و کاهش بی تحرکی و خشکی مفاصل می‌گردد.

حرکت دورانی شست1- بانک کفش

حرکت دورانی انگشت2 - بانک کفش

3- دور کردن انگشت شست پا از دیگر انگشتان

این روش همانند روش سوم است. در این روش به جای چرخاندن، انگشت شست پا را با دست گرفته و آن را از دیگر انگشتان دور نمایید. این حرکت را 10 ثانیه و در 2 الی 3 ست برای هر انگشت تکرار کنید. دور کردن انگشت شست پا یک حرکت اصلاحی برای هالکوس والگوس، انعطاف پذیری و افزایش دامنه حرکتی شست پا است.

4- دور کردن انگشتان پا با کش‌ هالوکس والگوس

یک کش هالوکس والگوس یا کش ورزشی را به دو انگشت شست پا انداخته و به آرامی انگشتان شست را در خلاف جهت یکدیگر بکشید. 5 ثانیه صبر کرده و مجدد به حالت قبل بازگردید. این حرکت را 20 بار انجام دهید. این روش یک تمرین کششی برای دور کردن انگشت شست پا از دیگر انگشتان پا است.

باز کردن انگشتان پا با کش ورزشی1- بانک کفش

 

استفاده از کش ورزشی- بانک کفش

5- خم کردن انگشتان پا به سمت داخل

پاشنه پای خود را برروی زمین قرار داده و انگشتان پا را به سمت بالا بلند کنید. انگشتان پای را به سمت بالا کشیده و سپس آن‌‌ها را به مدت 30 ثانیه به سمت داخل خم کنید. این حرکت را 2 تا 3 بار انجام دهید.

این روش به تقویت مفاصل انگشتان پا و ماهیچه‌های زیر پا کمک می‌کند.

خم کردن انگشتان پا1 -بانک کفش

خم کردن انگشتان پا2 - بانک کفش

 

6- چرخش با توپ

یک توپ تنیس را برروی زمین گذاشته و پای خود را برروی آن قرار دهید. با انگشتان پا توپ را بگیرید و توپ را به سمت جلو و عقب حرکت دهید. این حرکت را 3 تا 5 دقیقه برروی هر دو پا تکرار کنید.

چرخش توپ با کف پا - بانک کفش

چرخش توپ با کف پا - بانک کفش

7- گرفتن حوصله با انگشتان پا و کشیدن آن

گرفتن حوله با انگشتان پا یک حرکت ورزشی برای درگیر کردن انگشت شست پا و بهبود هالوکس والگوس است.یک حوله و یا دستمال را برروی زمین قرار داده و سعی کنید با انگشتان پا، حوله را جمع کنید. حوله را چند ثانیه جمع کرده و در همین حالت باقی بمانید و سپس آن را رها کنید.

گرفتن حوله با انگشتان - بانک کفش

گرفتن حوله با انگشتان2 - بانک کفش

8- انداختن تیله با انگشتان پا

برای انجام این ورزش جهت پیشگیری و بهبود هالکوس والگوس، نیاز به تعدادی تیله و یک کاسه دارید. تیله‌های خود را برروی زمین ریخته و کاسه خود را نزدیک تیله‌ها قرار دهید. برروی یک صندلی بنشینید. با انگشتان پا تیله‌ها را بردارید و در درون کاسه بریزید. در هنگام برداشتن تیله‌ها دقت کنید که انگشتان پای شما کاملا در اطراف تیله‌ها قرار می‌گیرد.

گرفتن در بطری با پا1 - بانک کفش

گرفتن بطری با پا- بانک کفش

9- راه رفتن با پای برهنه در ساحل

انجام این نرمش بستگی به موقعیت مکانی شما دارد. اگر محل زندگی شما در نزدیکی ساحل است، این روش را امتحان کنید. راه رفتن با پای برهنه بر روی شن‌های ساحل همانند ماساژ عمل کرده و به تقویت عضلات پا و انگشتان پا کمک می‌نماید.

راه رفتن با پای برهنه- بانک کفش

10- بالا بردن پاشنه

در حالیکه برروی صندلی نشسته اید، پاهای خود را به صورت صاف برروی زمین قرار دهید. به آرامی پاشنه پای خود را از روی زمین بلند کرده و وزن خود را برروی پنجه پا به سمت بیرون قرار دهید. 5 ثانیه به همین حالت مانده و مجدد به حالت قبل بازگردید. این حرکت ورزشی را 10 بار برای اصلاح انگشت شست پا برروی هرپا تکرار کنید.

بالا بردن پاشنه

دیگر روش‌های درمانی برای بهبود و درمان هالوکس والگوس

بجز ورزش‌های درمانی برای اصلاح هالکوس والگوس، برخی از اقدامات همچون روش‌های زیر می‌تواند به درمان و کاهش دردهای هالکوس والگوس کمک نماید.

  1. استفاده از داروهای مسکن همچون ایبوپروفن برای کاهش درد
  2. استفاده از کفش‌های هالوکس والگوس کاهش فشار به انگشتان پا
  3. استفاده از پدهای درمانی هالوکس والگوس برای قرار دادن فاصله بین انگشتان پا
  4. قرار دادن پا در آب گرم و ماساژ پا با نمک اپسوم برای کاهش درد و التهاب پا

کلام آخر:

افراد زیادی در سراسر جهان دچار عارضه هالکوس والگوس هستند. خوشبختانه انجام یکسری حرکات ورزشی ساده برای اصلاح هالوکس والگوس و برخی اصلاحات در سبک زندگی، می‌تواند به بازگشت انگشتان شست پا به سمت یکدیگر کمک   نماید. هالوکس والگوس به خودی خود عارضه خطرناکی نیست ولی در صورت عدم اصلاح و پیشروی و انحراف انگشت شست پا می‌تواند دردناک باشد.

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

0 نظر