7 ترفند و روش شناخت کفش چرم طبیعی از کفش مصنوعی

کفش چرم

چگونه کفش چرم طبیعی را از کفش چرم مصنوعی تشخیص دهیم؟

تشخیص کفش چرم طبیعی از کفش چرم مصنوعی یکی از سوالاتی است که همیشه در هنگام خرید کفش‌ و یا محصولات چرمی برای ما پیش می‌آید. با توسعه فناوری، فناوری چرم مصنوعی نیز رشد کرده و کیفیت محصولات تا حدود زیادی بهبود یافته است که می‌تواند به صورت تقلبی و تحت عنوان چرم طبیعی به فروش برسد که از بسیاری جهات همانند تنفس، انعطاف‌ پذیری مشابه چرم طبیعی است. بطور خلاصه تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی همیشه به راحتی نبوده، اما در این مقاله از بانک کفش به منظور بهبود در روش شناسایی چرم طبیعی، چند روش ساده را معرفی می‌کنیم. قبل از بیان تفاوت‌های چرم طبیعی از چرم مصنوعی، به بیان ویژگی‌های چرم طبیعی و چرم مصنوعی می‌پردازیم.

ویژگی‌های کفش چرم طبیعی

چرم طبیعی از پوست حیواناتی همچون گاو، شترمرغ، کروکدیل و از طریق دباغی کردن ساخته می‌شود. از مزایای کفش چرم طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. چرم یک ماده کاملا طبیعی است
  2. چرم طبیعی با دارا بودن منافذ و با خاصیت جذب، رطوبت و عرق را جذب کرده و قابل استفاده در تابستان و زمستان می‌باشد.
  3. چرم طبیعی مانع از تکثیر قارچ و باکتری شده و از ایجاد بوی بد در پا در هنگام پوشیدن کفش جلوگیری می‌کند.
  4. چرم به دلیل انعطاف پذیری طبیعی که دارد، با نوع قالب و شکل پا سازگار می‌شود.
  5. در فصل زمستان کفش‌های چرمی، دمای پا شما را حفظ می‌نماید.
  6. کفش‌های چرم طبیعی از دوام بالایی برخوردار هستند.

ویژگی‌های کفش چرم مصنوعی

چرم مصنوعی با داشتن سطح و بافتی مشابه چرم طبیعی، ولی بصورت مصنوعی ساخته شده است که در آن هیچ نوع پوست حیوانی بکار نرفته است. چرم‌های مصنوعی با قیمتی پایین‌تر و اغلب به عنوان جایگزینی برای چرم طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرم‌های مصنوعی نسبت به چرم طبیعی از دوام پایین‌تری برخوردار بوده که عمر آن حداقل 4 سال تخمین زده شده است.

                   چرم مصنوعی         چرم طبیعی                   
ساخته شده از پلاستیک ساخته شده از پوست حیوانات
فاقد منافذ دارای منافذ ریز در سطح 
دوام پایین دوام بالا و مادام العمر
ارزان قیمت گران قیمت
دارای سطح صاف دارای سطح ناهموار در هنگام لمس
تغییر رنگ در طول زمان دارای رنگ ثابت در طول زمان
ضدآب دارای قابلیت جذب آب و رطوب

راه‌های تشخیص کفش چرم طبیعی از کفش چرم مصنوعی چیست؟

1- بوی چرم

اولین قدم در تشخیص کفش چرم طبیعی از کفش چرم مصنوعی، بو کردن آن است. هم چرم طبیعی و هم چرم مصنوعی بوی خاصی دارند. کفش‌های چرم مصنوعی معمولا دارای بوی مواد شیمیایی هستند و این در حالی است که کفش‌های چرم طبیعی، بوی چرم حیوانات را می‌دهند.

کفش چرم زنانه - بانک کفش

برای مشاهده کفش‌های چرم زنانه کلیک نمایید.

2- ظاهر و بافت چرم 

کفش‌های چرم طبیعی دارای منافذ ریزی می‌باشند که خطوط و منافذ آن بصورت ناموزون توزیع شده‌اند. در چرم‌های مصنوعی هیچ منافذ واضحی وجود ندارد و در صورت داشتن خطوط، الگوهای مصنوعی منظم‌تری دارند. چرم طبیعی دارای سطحی نرم و لطیف هستند در حالیکه کفش‌های چرم مصنوعی، در هنگام لمس کردن، سفت و خشن هستند.

تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی - بانک کفش

3- آستر داخلی چرم

اگر به سطح داخلی چرم نگاهی بیندازید، مشاهده می‌کنید که چرم طبیعی ظاهری همانند جیر دارد که در صورت خراشیدن با ناخن الیاف آن بلند شده و ظاهری تو کرکی پیدا می‌کنند، اما چرم مصنوعی دارای بافتی همانند پارچه است. با توجه به اینکه مشاهده سطح داخلی کفش‌های چرم طبیعی مشکل می‌باشد می‌توانید در هنگام خرید، به لبه‌های کفش نگاهی بیندازید تا بافت پرز مانند کفش را مشاهده نمایید.

پرز چرم طبیعی - بانک کفش

4- نفوذ پذیری آب در چرم

کفش‌های چرم طبیعی جاذب آب هستند بطوری که پس از 10 ثانیه قطرات آب کاملا جذب کفش شده و هیچ آبی برروی کفش نمی‌ماند. در مقابل کفش‌های چرم مصنوعی ضد آب بوده و آب را جذب خود نمی‌کنند.

نفوذ پذیری آب در کفش چرم

5- انعطاف پذیری کفش چرم طبیعی در مقابل کفش چرم مصنوعی

کفش‌های چرم طبیعی در مقایسه با کفش چرم مصنوعی؛ دارای ساختار الیافی ناهمواری می‌باشند که به علت طبیعی بودن انعطاف پذیر بوده و در هنگام خم کردن چرم مقداری چین و چروک‌های طبیعی برروی آن ایجاد می‌شود که این چین و چروک‌ها بطور طبیعی از بین می‌روند،اما چرم مصنوعی به دلیل پلاستیکی بودن دارای خاصیت کشسانی نبوده و پس از خم کردن، چین و چروک‌ها برروی آن باقی می‌مانند.

کفش چرم مردانه - بانک کفش

برای مشاهده کفش چرم طبیعی مردانه کلیک نمایید.

6- قیمت کفش چرم طبیعی و کفش چرم مصنوعی

چرم طبیعی، قبل از قابل استفاده بودن باید مراحل زیادی طی نمایند تا قابل استفاده برای محصول نهایی باشند. از پرورش و کشتن حیوان تا مراحل تهیه چرم و دریافت گواهینامه بهداشتی و تولیدی برای ساخت چرم طبیعی ، زمان و هزینه بیشتری می‌طلبد.  با توجه به هزینه‌های تحمیل شده، کفش‌های چرم طبیعی دارای قیمت بالاتری نسبت به کفش‌های چرم مصنوعی هستند.

قیمت کفش چرم طبیعی - بانک کفش

7- سوزاندن چرم

اگرچه سوزاندن چرم در فروشگاه‌ها کاری غیرممکن می‌باشد، اما سوزاندن یکی از راه‌های نهایی و تشخیص چرم می‌باشد. در هنگام سوزاندن و یا نزدیک کردن شعله به چرم مصنوعی، بویی شبیه به پلاستیک سوخته احساس می‌شود و این در حالی است که چرم طبیعی در هنگام سوزاندن به دلیل اینکه از پوست حیوانات ساخته شده است بوی موی سوخته حیوانات را می‌دهد.

کلام آخر:

در این مطلب به بیان روش‌های تشخیص کفش چرم طبیعی از کفش چرم مصنوعی پرداختیم. با این حال به یاد داشته باشید که راه نهایی برای خرید کفش چرم طبیعی استفاده از برندها و فروشگاه‌های معتبری  است. بانک کفش یکی از فروشگاه‌های اینترنتی است که بصورت تخصصی در زمینه کفش‌های طبی و چرم طبیعی و مصنوعی فعالیت می‌نماید.

 

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

0 نظر