9 روش صحیح نگهداری از کفش چرم چیست؟

مراقبت صحیح از کفش چرم

استفاده از کفش های چرمی به سال های بسیار دور برمی گردد. برای داشتن ظاهری آراسته و زیبا علاوه بر لباس مناسب به کفش های مناسب نیز نیاز دارید. کفش های مردانه مرتب و تمیز حاکی از شخصیت مرتب و هوشیار شما در جلسات اداری است. از کفش های چرم هم مانند هر وسیله گران قیمت دیگر باید مراقبت کرد. حفظ و نگهداری کفش های چرم اصولی دارد که با رعایت آن ها هم عمر کفش هایتان بیشتر می شود و هم همیشه نو به نظر می رسند. در ادامه با با برخی از این اصول آشنا می شویم.  

بهترین مکان قرار دادن کفش چرم

محل نگهداری کفش های چرم باید در مکانی دور از نور مستقیم خورشید، رطوبت و گرد و غبار باشد. بنابراین از جاکفشی های درب دار استفاده کنید تا مانع رسیدن نور و گرد و غبار به کفش شود. بهتر است کفش های زنانه روزانه و مجلسی را در مکانی جداگانه قرار دهید زیرا کفش های روزمره به دلیل دسترسی روزانه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و کفش های مجلسی را در زمان خاص به آن نیاز داریم بنابراین قرار دادن آنها در کنار هم باعث می شود که کفش های مجلسی گرد و غبار پیدا کنند و به مرور زمان آسیب ببینند. گردگیری روزانه کفش های چرم باعث دوام و طول عمر بیشتر آن می شود. کفش چرم باید در مکانی خشک و تاریک نگهداری شود.

جاکفشی مناسب کفش چرم

رطوبت ایجاد شده در داخل کفش یکی از عوامل اصلی در آسیب رسیدن به کفش است بنابراین بهتر است کفش خود را بلافاصله در جاکفشی قرار ندهید، اجازه بدهید رطوبت داخل کفش ها خشک شود. رطوبت در درازمدت به کفش آسیب می رساند. اگر چندین کفش را در جاکفشی قرار می دهید بین آن ها فاصله ایجاد کنید تا به هم فشرده نشوند و از رنگ دادن به هم جلوگیری شود. تعویض کفی داخل کفش یکی دیگر از روش هایی است که باعث طول عمر کفش می شود علاوه بر این کفی مناسب می تواند در سلامت پا تاثیر بسزایی داشته باشد.

جاکفشی مناسب برای کفش چرم

بهترین روش نگهداری کفش چرم

برای آنکه ظاهر کفش هایتان بهتر حفظ شود باید آنها را از عوامل آسیب زا دور کنیم یکی از روش های مناسب برای نگهداری از کفش های چرمی استفاده از قالب کفش است. قالب های کفش در حفظ فرم رویه کفش بسیار  تاثیرگذار است و از خراب شدن کفش ها جلوگیری می کنند همچنین استفاده از قالب کفش سبب می شود تا رطوبت داخل کفش به خوبی جذب شود. در صورتیکه امکان استفاده از قالب را ندارید می توانید از روزنامه فشرده شده برای این کار استفاده کنید به طوریکه داخل کفش را با روزنامه پر کنید. در صورتیکه رطوبت داخل کفش بسیار بالا است بهتر است ابتدا اجازه دهید رطوبت داخل کفش کمتر شود و پس از آن درونش را با روزنامه پر کنید.

واکس مناسب کفش چرمی 

کفش های چرم عموما ظاهری کدر دارند بنابراین با قرارگیری مقداری گرد و غبار بر روی آنها ظاهر کفش را کهنه نشان می دهد. واکس زدن کفش مردانه یکی از روش های براق نشان دادن کفش رسمی مردانه است که این امر بر روی تیپ و ظاهر شما بسیار تاثیرگذار است علاوه بر این برای افزایش طول عمر کفش های چرم بهتر است حداقل دو بار در هفته آنها را واکس بزنید. کفش چرم در صورت خشک یدن دجار ترک خوردگی می شود که این ترک خوردگی با تغییر ظاهر کفش باعث کهنه نشان دادن کفش می شود. بنابراین بهتر است از یک واکس روغنی به صورت روزانه اتفاده شود که سطح چرم را مرطوب نگهدارد و از خک شدن آن جلوگیری کند. برای واکس زدن کفش های چرم از واکس های مخصوص و با کیفیت استفاده کنید. واکس معمولی و بر پایه مایع به مرور باعث خراب شدن سطح چرم می شود، بنابراین باید از واکس های مخصوص چرم و بر پایه موم استفاده کرد. قبل از این که کفش ها را واکس بزنید ابتدا آن ها را با یک دستمال خشک پاک کنید تا گرد و غبار و ذرات اضافی از روی سطح زدوده شود.

نحوه واکس زدن چرم طبیعی

برای واکس زدن کفش چرم رعایت برخی نکات ضروری و تاثیرگذار است که در ادامه بیان می گردد: 

- برای این کفش های شما درخشش بیشتری داشته باشد، قبل از این که کفش را واکس بزنید آن را با پنبه آغشته به عصاره لیمو یا سرکه پاک کنید و اجازه بدهید خشک شود.

- اگر برای کودک خود کفش چرمی خریداری کرده اید بهتر است بدانید کفش چرمی در کودکان به دلیل عدم مراقبت و استفاده نامناسب سریع تغییر ظاهر داده و کهنه به نظر می رسد برای جلوگیری از کهنه شدن کفش ها بهتر است کمی سیب زمینی خام را رنده کنید و  روی کفش قرار دهید، بعد از این که خشک شد کفش ها را واکس بزنید.

- از آنجاییکه خاصیت چرم بسیار خشک است برای نرم و براق شدن کفش هایتان می توانید پس از واکس از روغن استفاده کنید. استفاده از روغن بچه یکی از عوامل مرطوب نگه داشتن رویه کفش چرم است. 

- یکی از روش های چرب کردن چرم استفاده از پوست موز است قسمت داخلی پوست موز حاوی پتاسیم است که این ماده درون واکس نیز موجود می باشد. بنابراین قرا دادن بخش داخلی و سفید رنگ پوست موز باعث چرب شدن چرم می شود. با این کار درخشش کفش ها حفظ می شود.

چگونه از کفش چرم در هوای بارانی مراقبت کنیم؟

کفش های چرم میانه خوبی با آب ندارند بنابراین بهتر است هیچ گاه کفش چرم را نشویید. کفش های چرم به دلیل نفوذپذیری بالایی که دارند رطوبت ایجاد شده توسط آب را در خود نگه میدارند که این امر باعث سفت شدن و خشکی کفش می شود. در صورتیکه برای خشک کردن کفش چرم اقدام نشود و کفش مرطوب بماند احتمال کپک زدن آن وجود دارد. بنابراین بهتر است در روزهای بارانی از کفش های چرم استفاده نکنید. آب و رطوبت موجب آسیب به کفش چرمی می شود. اگر به هر دلیلی کفش های شما خیس شد بلافاصله آن ها را با یک دستمال خشک کنید. همچنین آب باعث می شود کفش انعطاف پذیری خود را از دست بدهد و به مرور پوسیده شود. برای خشک کردن چرم بهتر است هیچ گاه از سشوار یا گرمکن استفاده نکنید، زیرا این کار موجب ترک خوردن رویه کفش شما می شود. 

چگونه لکه های ایجاد شده بر روی کفش چرم را از بین ببریم؟

نحوه تمیز کردن کفش چرمی به اندازه نگهداری آن اهمیت دارد و باعث سالم ماندن و افزایش طول عمر آن می شود. برای اینکه لکه ایجاد شده بر روی چرم را تمیز کنید بهتر است ابتدا نوع لکه را بشناسید. در صورتیکه لکه ایجاد شده به دلیل یک ماده چرب است بهتر است ابتدا چربی را از روی چرم بر داشته و مقداری نشاسته ذرت در قسمت لکه بریزید و پس از چهار ساعت آن را با دستمال تمیز کنید خواهید دید که لکه چربی از روی آن محو می شود. در صورتیکه ب روی کفش چرم آثار لکه چسب وجود دارد بهتر اسن برای رفع آن از یخ استفاده کنید مالیدن تکه یخ بر روی چسب باعث جدا شدن آن از چرم می شود سپس شما می توانید با یک دستمال به خشک کردن رطوبت ایجاد شده بپردازید. 

جوراب مناسبی را بپوشید.

موقع پوشیدن کفش چرم حتما از جوراب استفاده کنید. جوراب باعث می شود پاهای شما در کفش نلغزد و آسیب نبیند. همچنین جوراب عرق پا را جذب می کند و مانع از رشد میکروب ها درون کفش می شود. کاهش رطوبت کفش مانع ار بو گرفتن پا درون کفش می شود. 

مراقب کفش های چرم بندی باشید.

اگر کفش شما بنددار است موقع پوشیدن و درآوردن بند کفش ها را باز کنید. پوشیدن و درآوردن کفش ها بدون باز کردن بندها باعث خراب شدن کفش ها می شود. همچنین اگر برای پوشیدن کفش به پاشنه کش نیاز دارید حتما از پاشنه کش استفاده کنید تا از آسیب به پا و کفش جلوگیری شود.

کفش چرم بندی

کفش چرم خود را دائم نپوشید!

راه رفتن زیاد و استفاده مداوم از کفش های چرم کارایی و عمر مفید آن را کاهش می دهد بنابراین توصیه می شود به طور متناوب از کفش ها استفاده نکنید و به آن ها اجازه استراحت و تنفس بدهید.
   
 

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

0 نظر