هرآنچه که لازم است در رابطه با تاول دیابتی بدانید

تاول در افراد دیابتی

علت و علائم تاول دیابتی چیست؟

تاول پای دیابتی برجستگی‌ و ضایعات پوستی بدون درد است که اغلب افراد دیابتی با آن‌ مواجه هستند. عدم کنترل قند خون در ایجاد تاول‌های دیابتی نقش داشته و می‌‌تواند از عوارض بیماری نوروپاتی دیابتی باشد.

تاول دیابتی چیست؟

تاول‌ کیستی کوچک همراه با مایع هستند که در سطحی ترین لایه خارجی پوست ایجاد می‌شوند.تاول‌های دیابتی از بیماری‌های نادر پوستی هستند که خودبه خود در افراد بیماران دیابتی ظاهر و به طور خود به خود نیز درمان می‌شوند. تاول‌ها معمولا بدون درد بوده ولی برخی افراد دیابتی به سوزش و خارش اشاره کرده‌اند. اغلب تاول‌ها در دست افراد دیابتی بروز و در بیشتر موارد در اندام‌های تحتانی بالاخص در پاها و انگشتان بروز می‌کند. در صورت نداشتن عفونت، تاول‌های پوستی بین 2 تا 6 هفته از بین می‌روند.

علل ایجاد تاول‌های پوستی چیست؟

بر طبق مقالات و پژوهش‌های موجود، اختلال در غلظت کلسیم، منیزیوم به عنوان ایجاد تاول دیابتی اشاره شده است. همانطور که قبلا گفته شد، در بیشتر موارد علل تاول‌های پوستی در افراد دیابتی با کنترل نامناسب قند خون همراه بوده و در اکثر بیمارانی که با این ضایعه مواجه بوده‌اند، پیش از آن به نفروپاتی و نوروپاتی دیابتی مبتلا بوده اند و این فرضیه برای محققان مطرح شده است که اختلال و تغییر در بافت همبند در ناحیه ای از پوست در ایجاد تاول‌ها نقش داشته اند.

 

       - تحت فشار بودن پا و استفاده از کفش‌های نامناسب

       - قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماورا بنفش

       - کاهش جریان خون

       - ابتلا به بیماری‌های شریان خونی

نیز می‌تواند از سایر عوامل ایجاد تاول پوستی باشد. برای پیشگیری از ایجاد تاول پای دیابتی توصیه به استفاده از کفش‌های دیابتی می‌شود.

نکته: احتمال ایجاد تاول دیابتی در مردان، دو برابر بیشتر از زنان می‌باشد.

علائم ایجاد تاول دیابتی چیست؟

تاول‌های دیابتی معمولا در پا، ساق و انگشتان پای افراد ظاهر می‌شوند. از جمله علائم تاول‌هایی دیابتی می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

  1.  احساس خارش
  2. داشتن شکل نامنظم
  3. همراه با مایع شفاف داخل تاول
  4. حداکثر عرض  15 سانتی متر یا بیشتر
  5. بروز گروهی یا تکی

تاول گروهی دیابتی

اقدامات لازم جهت پیشگیری از تاول‌های دیابتی

  1. بررسی هرروزه پا
  2. مصرف آهن کافی جهت بهبود گردش خون
  3. استفاده از کفش و جوراب‌ مناسب
  4. عدم پوشیدن لباس‌های نامناسب
  5. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب برای کاهش آسیب‌های نورماورا بنفش

 با توجه به اینکه برخی از افراد دیابتی برای مشاهده و بررسی پاهای خود دارای مشکلاتی همچون ضعف بینایی، چاقی، آرتریت می‌باشند، ممکن است بدرستی نتوانند پاهای خود را بدرستی بررسی کنند. به چنین افرادی پیشنهاد می‌شود از نزدیکان خود جهت بررسی پاها کمک بگیرند.

 

 

صندل دیابتی

برای مشاهده صندل دیابتی اینجا کلیک نمایید.

درمان تاول های دیابتی

همانطور که ذکر شد، تاول‌های دیابتی معمولا بین 2 الی 6 هفته زمان می‌برد تا بهبودی کامل را بدست آورند. در چنین مواقعی ممکن است تاول‌های دچار ترکیدگی شده و بدنبال آن نفوذ میکروب به پاها و ایجاد عفونت در استخوان را به همراه داشته باشند. درمان عفونت استخوان مشکل ساز بوده و ممکن است به قطع عضو انجامد. با مشاهده تاول‌ پوستی بالاخص اگر تاول‌ها ملتهب و دردناک هستند، فرد می‌تواند با روش‌های زیر نسبت به درمان آن‌ها اقدام نماید:

بانداژ: جهت محافظت از پاها در برابر آسیب

کمپرس‌های نرمال سالین: جهت رفع خارش و سوزش

آنتی بیوتیک‌های موضعی: که در موارد حاد به کار رفته و جز آخرین روش‌های درمانی بکار می‌روند.

کلام آخر:

تاول دیابتی از عوارض پوستی است که می‌تواند در افراد دیابتی بروز کند. تاول در افراد دیابتی از جمله مشکلاتی هست که در حدود 0.5% افراد دیابتی بروز و منجر به عفونت می‌شود. نگران کننده ترین عاملی که می تواند در ایجاد عفونت نقش داشته باشد عدم تشخیص به موقع و درمان تاول دیابتی است.

 

منبع:

medicalnewstoday/diabetic blister

 

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

0 نظر