گرفتگی عروق پا، روش‌های تشخیص و درمان

نشانه های گرفتگی عروق پا

گرفتگی عروق پا و هرآنچه لازم است در مورد گرفتگی عروق پا بدانید.

گرفتگی عروق پا با کاهش جریان خون در بدن و عدم اکسیژن رسانی توسط شریان‌های خونی به پاها ایجاد می‌شود. با تنگ شدن عروق خونی، خون کافی به پاها نرسیده و علائمی همچون درد پا در هنگام راه رفتن را به همراه دارند.

گرفتگی عروق پا چیست؟

گرفتگی عروق پا که با نام آترواسکلروزیش شناخته می‌شود، بیماری شایعی است که در اثر تجمع پلاک هایی در رگ های خونی ایجاد می‌شود. پلاک‌ها متشکل از چربی اضافی، کلسترول، پروتئین، کلسیم و پتاسیم بالا می‌باشند که در اثر افزایش آن‌ها عروق خونی تنگ شده و جریان خونی کاهش می‌یابد.

گرفتگی عروق پا- بانک کفش

علائم گرفتگی عروق پا چیست؟

  1. انقباض ران و ساق پاها و درد عضلانی
  2. احساس ضعف و بی حسی در پاها
  3. کاهش نبض پا
  4. تغییر در رنگ پا
  5. سرد شدن پا
  6. براق شدن پوست پا

از جمله عوامل و نشانه‌های گرفتگی عروق هستند

گرفتگی عروق پا چه بیماری‌هایی را به همراه دارد؟

 از جمله بیماری های خطرناک که بر اثر گرفتگی عروق پا و یا تصلب شرایین ایجاد می‌شود می توان به بیماری های زیر اشاره کرد که نیاز به مراجعه سریع به پزشک دارد.

  - ایسکمی حاد و خطرناک اندام ها

زخم ترمیم نشده به علت ایجاد عفونت یا آسیب دچار بافت مرده غیرقابل برگشت می‌شود و در برخی مواقع برای درمان نیاز به قطع عضو می‌باشد.

زخم عفونی پا- بانک کفش

  - سکته مغزی یا حمله قلبی:

عواملی همچون :

  - دیابت

  - فشار خون بالا

  - کشیدن سیگار

  - سن بالا

  - چاقی

  - سابقه فامیلی گرفتگی عروق پا

 

از جمله عوامل خطرناکی هستند که انسداد و گرفتگی عروق پا را به همراه دارد. تصلب شرایین مختص پاها نبوده و عروق قلبی و مغزی را نیز درگیر می‌کند که  احتمال بروز سکته قلبی ومغزی را افزایش می‌دهد.

سکته قلبی- بانک کفش

گرفتگی عروق پا با چه روش‌هایی قابل درمان است؟

درمان گرفتگی عروق پا با تشخیص پزشک با روش‌های زیر قابل درمان می‌باشد:

دارو درمانی و درمان‌های ترومبولیک

داروهایی همچون آسپرین جهت رقیق کردن خون، مسدودکننده‌های بتا جهت کاهش فشار خون، مسدود کننده های کلسیم درکنار مسدودکننده‌های بتا برای کاهش علائم درد سینه از جمله داروهایی هستند که احتمالا پزشک آن‌ها را تجویز می‌کند.

آنژیوپلاستی عروق پا

از طریق آنژیوگرافی پزشک لوله کوچکی را به داخل عروق خونی وارد می‌کند، تا شریان‌ها باز و انسداد برطرف گردد. بالونی که در سر این لوله قرار دارد باعث کشیدگی شریان ها و افزایش جریان خون نیز می‌شود.

آنژیوپلاستی- بانک کفش

جراحی بای پس

در جراحی بای پس جهت برطرف شدن انسداد و جریان خون، پزشک شریانی را از قسمتی از بدن به بخشی دیگر پیوند می‌زند.

سایر روش‌های درمانی

پس از مراجعه به پزشک و در کنار درمان‌های مورد نیاز، برخی اقدامات همچون ترک سیگار و مواد مخدر، خوردن غذاهای سالم، استفاده از جوراب‌های واریس، کاهش استرس و ورزش منظم می‌توانند به بهبود جریان گردش خون و گرفتگی خونی کمک کنند. در صورت ابتلا به دیابت، استفاده ازکفش‌های دیابتی نیز کمک کننده می باشند.

سخن پایانی:

گرفتگی عروق پا از طریق عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد که در با کاهش جریان خون به پاها همراه هست. از شایعترین علل انسداد خون رسوب مواد مضر در شریان‌های خونی است که به تدریج باعث تنگی شریان‌ها می‌شود. عواملی همچون سردی، بی‌حسی، درد پاها و ... از جمله عوامل تنگی عروق می‌باشد که در صورت مشاهده نیاز به مراجعه به پزشک می‌باشد.

منبع:

choosingwisely/blocked leg arteries

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

0 نظر