دمپایی مجلسی: معرفی دمپایی مجلسی و انواع آن

دمپایی مجلسی: معرفی دمپایی مجلسی و انواع آن

دمپایی مجلسی چیست؟ 

برای ورود به یک مهمانی، اصلی‎‌ترین سوالی که ذهن خانم‌ها را به خود مشغول می‌کند این است که "چی بپوشم؟" احتمالا با خواندن این جمله، لبخند کوچکی روی صورتتان نشسته است؛ اما اگر شما هم یک خانم باشید، به خوبی اهمیت این موضوع را درک خواهید کرد. این سوال تنها برای لباس نیست، بلکه نوع کفش و دمپایی را هم شامل می‌شود. به همین دلیل لازم است انواع دمپایی را نیز بشناسید. 

یکی از وسایل پرکاربرد در مهمانی برای خانم‌ها، دمپایی مجلسی است. دمپایی مجلسی نوع خاصی دمپایی زنانه است که برای مهمانی‌های متفاوت، می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. 

 

چرا باید از دمپایی مجلسی استفاده کنیم؟

بسیاری از افراد حتی در محیط خانه نیز دمپایی می‌پوشند و این یک امر عادی است. اما اینکه چرا باید در مهمانی دمپایی مجلسی بپوشیم، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. 

محافظت از پا

بدون شک یکی از دلایل پوشیدن هر نوعی از دمپایی و همین‌طور دمپایی مجلسی، محافظت از پا در برابر عوامل آسیب‌زا است. این مواد در محیط‌های مختلف متفاوت است. مثلا اگر مهمانی شما در یک باغ برگذار می‌شود، باید برای محافظت از پا در برابر خاک و سنگ و ... یک دمپایی بپوشید. 

زیبایی

دلیل دیگری که می‌تواند شما را به پوشیدن یک دمپایی مجلسی ترقیب کند، زیباتر ساختن ظاهرتان است. یک دمپایی مجلسی زیبا می‌تواند ظاهر زیبا و موقرتری از شما را به دیگران نمایش بدهد. 

هماهنگی با لباس

هماهنگی یا ست بودن پوشاک شما در یک مهمانی، می‌تواند یکی از زمان‌برترین کارهای قبل از ورود به مهمانی باشد. اگر بتوانید یک دمپایی مجلسی مناسب انتخاب کنید، حس بهتری خواهید داشت. 

آداب و رسوم و سنت‌ها 

در برخی از مناطق که زنان لباس‌های محلی زیبا و مخصوص به فرهنگ خود را دارند، پوشیدن یک دمپایی مجلسی جزئی از لباس به حساب می‌آید و باید با آن هماهنگی داشته باشد. 

 

ویژگی‎های دمپایی مجلسی

اگرچه اغلب افراد با دیدن ظاهر یک دمپایی می‌توانند تشخیص دهند که آیا آن یک دمپایی مجلسی هست یا خیر، اما بیان ویژگی‌های آن می‌تواند برای برخی از افراد مفید باشد.

زیبایی

بدون شک، زیبایی یکی از ویژگی‌های جدایی‌ناپذیر دمپایی مجلسی است. اگر یک دمپایی مجلسی زیبا نباشد، شاید اصلا نتوان نان آن را دمپایی مجلسی گذاشت! البته این مورد با سادگی تناقضی ندارد بلکه در بسیاری از موارد، با آن هم راستا است.

راحتی

یک دمپایی مجلسی خوب باید بتواند در طول مهمانی و جشن راحتی را برای پای شما حفظ کند. پوشیدن یک دمپایی مجلسی درصورتی که پای شما در آن درحال آسیب دیدن است می‌تواند روزتان را خراب کنید و باعث شود از بودن در کنار دوستانتان لذت نبرید. همچنین ممکن است مشکلاتی نظیر سردرد، پا درد و کمردرد را برای شما به وجود بیاورد. 

متناسب بودن

شما باید بدانید که برای کدام مهمانی و مجلس، کدام دمپایی مجلسی مناسب‌تر است. بدون تردید نمی‌توانید دمپایی مجلسی مراسم عقد را در مراسم عزا بپوشید!

 

انواع دمپایی مجلسی

دمپایی مجلسی انواع مختلفی دارد و تنوع در مدل‌های آن آنقدر زیاد است که ذکر تک‌تک آن‌ها تقریبا غیرممکن است. اما اگر بخواهیم به آن‌ها اشاره‌ای داشته باشیم می‌توانیم انواع پاشنه‌دار، لژدار، تخت، جلوبسته، جلوباز، لاانگشتی، خزدار، مروارید دوزی شده و ... را نام ببریم. 

دمپایی مجلسی لژدار

یکی از زیباترین مدل‌های دمپایی مجلسی زنانه، مدل دمپایی لژدار است. همان‌طور که در مقاله انواع دمپایی اشاره شد، لژ نوعی پاشنه پیوسته است که در تمامی کف زیرین دمپایی وجود دارد و در آن، پاشنه از پنجه جدا نمی‌شود. ارتفاع پاشنه می‌تواند بیشتر از ارتفاع پنجه باشد. 

این مدل که بیشتر مناسب مجالس عروسی و عقد است، به دلیل پاشنه‌ی بلند و زیبایی که دارد، مورد پسند اغلب خانم‌هاست و درطرح‌ها و رنگ‌های زیبا و متنوعی تولید می‌شود. طرح‌ها و مدل‌های دمپایی مجلسی زنانه آنقدر زیاد و متنوع است که هیچ‌گونه محدودیتی در انتخاب شما ایجاد نمی‌کند. 

دمپایی مجلسی پاشنه‌دار

دمپایی مجلسی پاشنه‌دار همواره یکی از پرطرفدارترین نوع دمپایی زنانه بوده و مورد استقبال اغلب زنان و دختران قرار گرفته است. گفتیم که دمپایی مجلسی لژدار دارای پاشنه بلند است. سوالی که اینجا ممکن است بپرسید این است که لژ چه تفاوتی با پاشنه دارد؟

تفاوتی که این مدل دمپایی با مدل دمپایی لژدار دارد، در نوع پاشنه است. پاشنه دمپایی لژدار در تمامی کف آن، یکسره و پیوسته است اما در این مدل، پاشنه از بقیه کف جداست. به همین دلیل می‌تواند انواع پاشنه‌ها را دربر بگیرد. از جمله پاشنه تیز و پاشنه مربعی. با این توصیف می‌توانید تصور کنید که مدل پاشنه‌دار دمپایی مجلسی، تا چه اندازه می‌تواند متنوع باشد. مدل دمپایی مجلسی پاشنه‌دار،مناسب مهمانی‌های مجلل از جمله مجلس عروسی است. 

دمپایی مجلسی تخت

دمپایی مجلسی تخت، به مدلی گفته می‌شود که هیچ‌گونه پاشنه‌ای ندارد. یکی از روش‌های زیبا برای تزئین این دمپایی، استفاده از یک گل نسبتا بزرگ در وسط رویه آن است. طرح‌های سنگ‌دوزی شده و مرواریددوزی شده هم در این مدل زیبا، بسیار زیاد و متنوع است اما این تنها طرح این نوع دمپایی مجلسی نیست. برای دمپایی مجلسی تخت نیز بینهایت طرح وجود دارد. 

دمپایی مجلسی سنگدوزی شده یا مرواریددوزی شده

مدل دمپایی مجلسی سنگدوزی شده، ایده گرفته از طرح‌های سنتی و اصیل آسیایی و به خصوص ایرانی است اما مدل‌های غیر سنتی نیز در آن‌ها بسیار است. در طرح‌های بی‌نظیر این مدل دمپایی مجلسی زیبا، مدل مرواریدکاری، شیشه‌کاری‌های جدید و به‌روز، استفاده از مواد رنگی براق و مواردی از این دست دیده می‌شود که در طرح‌ها، رنگ‌ها و مدل‌های مختلف، زیبایی خاصی ایجاد کرده‌اند. مدل دمپایی سنگ‌دوزی یا سنگ‌کاری شده، در انواع تخت، لژدار، پاشنه‌دار، جلوبسته و جلوباز تولید می‌شود. 

دمپایی مجلسی لمه

این مدل دمپایی زیبا و براق، از جنس پارچه لمه نیست، بلکه به دلیل اکلیل‌دار بودن و شباهت آن پارچه لمه، آن را دمپایی لمه می‌نامند. از ویژگی‌های این دمپایی مجلسی زنانه، زیبایی در عین سادگی است و می‌توانید در یک مراسم خودمانی و دوستانه، این دمپایی را بپوشید. 

دمپایی مجلسی لاانگشتی

دمپایی مجلسی لاانگشتی، یکی دیگر از دمپایی‌های زیبای زنانه است. خلاقیت در تولید این دمپایی در بسیاری از موارد باعث جذب خریداران بسیاری شده است. شاید بتوانید تصور کنید که یک مدل نقره‌ای از این دمپایی مجلسی که در ناحیه شست و مچ پا، به‌جای بند، از یک حلقه نقره‌ای استفاده شده، چقدر می‌تواند زیبا و البته خاص باشد! 

دمپایی مجلسی جلوبسته

شاید فکر کنید دمپایی جلو بسته فقط در طرح حوله‌ای و مخصوص استفاده پس از حمام است. اگر این‌چنین است، پیشنهاد می‌کنم مدل‌های مجلسی این دمپایی را ببینید. دمپایی مجلسی جلوبسته با طرح‌های شیشه‌کاری و آینه‌کاری و مروارید دوزی شده، بسیار زیباتر از چیزی است که تصورش را می‌کنید. 

دمپایی مجلسی بافتنی

این نوع پاپوش زیبا، در انواع طرح‌ها و زنگ‌ها بافته می‌شود . شما هیچ محدودیتی در طرح و رنگ آن نخواهید یافت. دمپایی مجلسی بافتنی در فصل سرد سال می‌تواند مورد استفاده بسیاری از بانوان باشد. 

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

0 نظر