10 روش شگفت انگیز درمان خارپاشنه در منزل

خارپاشنه

اگر مدتی است در پاشنه پای خود احساس درد می کنید بهتر است آن را نادیده نگیرید چون رسیدگی ساده و زود هنگام به این بیماری از مشکلات بعدی و صرف هزینه های بیشتر جلوگیری می‌کند و به راحتی شما را از شر درد آن خلاص می‌کند. در ابتدا باید علت درد پاشنه پا را بهتر بشناسیم.

کفش طبی زنانه بندی دکتر روشن مدل چرمینه (حراجی) کد 01

2,200,000 تومان

خرید آنلاین کفش طبی زنانه بندی دکتر روشن مدل چرمینه (حراجی) کد 01

کف پای ما رشته ضخیمی از بافت نرم به نام فاشیا‌پلانتار دارد که به استخوان پاشنه‌‌ پا متصل است. این  رشته ضخیم و محکم قوس کف پا را در حد متعادل نگه می‌دارد و در ایجاد ثبات در پاهای ما بسیار موثر است. در صورتی که به هر علّت، به این بافت نرم به طور مکرر فشار وارد شود، آسیب می‌بیند و ممکن است ملتهب شود. رسوب کلسیم نیز یکی از عواملی است که ممکن است باعث ایجاد خارپاشنه شود. این رسوب غیرطبیعی کلسیم می‌تواند به شکل یک زایده کوچک استخوانی درآید که به آن خار پاشنه گفته می شود. خوب است بدانید گه گاهی اوقات بدون اینکه در عکس اشعه x زائده استخوانی دیده شود علائم خارپاشنه برای بیمار ایجاد می‌شود که به این حالت سندروم خارپاشنه گفته می شود. 

حالا بهتر متوجه می شوید که چرا وقتی همچنان به پاشنه دردناک خود فشار وارد می‌کنید، شرایطتان وخیم تر می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد یک وضعیت مزمن در شما شود.

چگونه به خار پاشنه مبتلا می‌شوید؟

خار پاشنه در طولانی مدت رشد می کند و علت اصلی آن همان فشارهای مکرر بر عضلات و رباط های پا و پاشنه شماست. فشارهای زیادی که بیش از حد تحمل رباط کف پا باشند موجب آسیب به آن می‌شوند همچنین کسانیکه دارای کف پای صاف هستند امکان ابتلا به خار پاشنه در آنها وجود دارد. پس اگر ورزشکار هستید مراقب فشارهای وارده به کف پای خود باشید یا اگر جزو خانم‌هایی هستید که به طور مداوم از کفش پاشنه بلند استفاده می‌کنید بدانید که در معرض ابتلا به خارپاشنه هستید.

دمپایی زنانه پاپا مدل بلفی کد 79

248,000 تومان

خرید آنلاین دمپایی زنانه پاپا مدل بلفی کد 79


با درد خار پاشنه چه کنیم؟

خبر خوب این است که درد پاشنه پا در بیشتر موارد با استراحت و استفاده از درمان‌های خانگی به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. گاهی اوقات استفاده از یک دمپایی طبی مخصوص خارپاشنه می تواند درد را به راحتی درمان می‌کند. در اینجا ما درمان‌های خانگی و ساده‌ای را ارائه می‌دهیم که قطعا برای درمان درد خارپاشنه شما مفید خواهد بود. درمان‌های خانگی یکی از رایج ترین درمان‌های غیر دارویی برای رفع خارپاشنه می باشد. اما اگر می‌خواهید اطلاعاتی در مورد درمان‌های پزشکی برای خارپاشنه به دست آورید مقاله " بهترین درمان‌های پزشکی برای درد خارپاشنه" را بخوانید.

کفش طبی خارپاشنه مردانه توگو مدل 415 کد 01

1,160,000 تومان

خرید آنلاین کفش طبی خارپاشنه مردانه توگو مدل 415 کد 01
  1. استفاده از رژیم غذایی مناسب

داشتن یک رژیم غذایی که حاوی مقدار زیادی ویتامین‌ و مواد معدنی است می‌تواند دردهای پاشنه پا را بهبود بخشد. برخی از این ویتامین‌ها و مواد معدنی عبارت‌اند از:

الف- کلسیم: کلسیم ماده‌ای است که برای استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان مفید است. در صورتی که بدن به مقدار کافی کلسیم دریافت کند ممکن است در کاهش تشکیل خار پاشنه‌ مؤثر باشد. اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد کلسیم نیز باعث رسوب آن در مفاصل شده و دردهای مفصلی ایجاد می‌کند. لذا در مصرف آن همیشه باید حد تعادل را نگه داشت. غذاهایی که سرشار از کلسیم هستند عبارت‌اند از :شیر،پنیر،کشک، بادام‌ها،کلم و دانه کنجد.

مواد غذایی که برای درمان خارپاشنه مفید هستند

ب- منیزیم: برای جذب بهترکلسیم، یکی از فاکتورهای اصلی منیزیم است. برخی مواد غذایی سرشار از منیزیم هستند مثل: عدس، تخم کدو تنبل، آووکادو، دانه ارزن.

ج- ویتامین D: این روزها کمبود ویتامین D بیش از گذشته در افراد مشاهده می‌شود و یکی از دلالیل اصلی آن کمتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. اگر شرایط زندگی شما به گونه ای است که کمتر ویتامین D  را از نور خورشید دریافت می کنید بهتر است از مواد غذایی حاوی ویتامینD  استفاده کنید. مثل: شیر سویا، زرده تخم‌مرغ، پنیر، قارچ، ماهی تن.

د- ویتامینP: مواد غذایی حاوی ویتامین P که به آنها بیوفلاونوئید نیز می‌گویند سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. منبع طبیعی این ویتامین، مواد غذایی دارای ویتامین C مانند مرکباتی از جمله پرتقال، لیمو و هلو، انواع توت‌ها مانند توت فرنگی، زغال اخته، انبه، پاپایا و سیر هستند.

ه- رژیم ضدالتهابی: با استفاده از این نوع رژیم غذایی، می توان هر نوع التهابی را از جمله التهاب ناشی از خار پاشنه یا سایر علل درد پاشنه پا را به مقدار زیادی بهبود بخشید. برخی از خوراکی‌های غنی ضدالتهابی عبارت‌اند از: سیر، زردچوبه، چغندر،گوجه‌فرنگی و اسفناج.

خارپاشنه و مزاج سرد و گرم:

خار پاشنه بیماری سردی است. زیرا در اغلب موارد در شب و با استراحت بیشتر می‌شود و برعکس با فعالیت، گرم کردن و مانند آن کمتر می‌‌شود و اینها علائم بیماری‌هایی است که مزاج سرد دارند. پس راه درمان آن استفاده از گرماست به همین علت اگر سعی کنید در مصرف غذاهای سرد مثل لبنیات افراط نکنید و غذاهایی با مزاج گرم مثل سیر استفاده کنید، خار پاشنه شما سریعتر بهبود می یابد.

کفش مردانه گلد مدل امید بندی کد 15 -

416,000 تومان

  1. ماساژ درمانی

ماساژ پا یکی از روش های مفید برای درمان یا جلوگیری از پیشرفت خارپاشنه است که در ویدیو زیر چند روش ماساژ پا که در منزل می توانید به تنهایی انجام دهید آموزش داده شده است.

 

الف- ماساژ با یخ: یک بطری آب یخ زده را بردارید و آن را کف پایتان قرار دهید. ناحیه‌ آسیب‌دیده را بر روی بطری حرکت دهید. این کار را برای 15 دقیقه و دو بار در روز تکرار کنید.

ب- ماساژ با روغن: یکی دیگر از بهترین راه ها برای درمان خار پاشنه، ماساژ پاشنه پا و اطراف تاندون آشیل با یک روغن گرم مثل روغن زیتون، سیاهدانه، کنجد، هسته قیسی، نارگیل، شترمرغ و کوهان شتر است. روغن نارگیل و روغن بادام تلخ و روغن دانه کتان هم برای ماساژ گزینه مناسبی هستند. برای انجام ماساژ اثربخش بهتر است نقاط کلیدی ماساژ کف پا را بشناسید لازم است منطقه آسیب دیده را با روغن گرم ماساژ دهید و بگذارید چند ساعت بماند. بهتر است این کار را شب ها قبل از خواب انجام دهید تا روغن کاملا جذب پوست شود. اضافه کردن کمی فلفل، دارچین یا زنجبیل به روغن و کشیدن یک پلاستیک فریزر روی آن، اثر درمانی را بسیار بیشتر می‌کند. معمولاً با این کار کاهش درد را از همان روز اوّل احساس خواهید کرد و ادامه آن می‌تواند درد را به مقدار زیادی کاهش دهد.

ج-ماساژ با توپ: برای این کار یک توپ کوچک مانند توپ تنیس را زیر پای خود قرار داده و سعی کنید توپ را زیر پایتان بغلتانید. هنگام غلتاندن توپ، از پاشنه تا جلوی کف پا تات حد امکان به توپ فشار وارد کنید. این کار باعث آزاد شدن عضلات کف پا می‌شود.

غلتاندن توپ با کف پا برای کاهش درد پاشنه پا

  1. حمام آب گرم

یکی دیگر از درمان‌های خانگی درد خارپاشنه، شستشوی پاها با آب گرم و نمک اپسوم است. نمک اپسوم همان سولفات منیزیم است که برای کاهش درد و التهاب استفاده می‌شود. برای کاهش درد پاشنه خود به روش نمک درمانی بهتر است یک فنجان نمک اپسوم را در یک ظرف آب گرم حل کرده و پاشنه آسیب دیده را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آن قرار دهید  و ماساژ دهید. اگر این کار را 2یا 3 بار در هفته تکرار کنید به مرور شاهد کاهش درد پاشنه خود خواهید شد.

  1. گرم نگه داشتن موضعی:

بهتر است پای خود را همیشه گرم نگه دارید. می توانید با قرار دادن یک تکه پشم در کفش خود و زیر پاشنه پا، کف پای خود را گرم نگه داشته و اثرات درمانی فوق العاده آن را مشاهده کنید. پوشیدن جوراب پشمی و استفاده از کرسی در فصل سرما هم راه های مناسب دیگری برای التیام درد خارپاشنه است.

  1. کم کردن وزن

اضافه وزن، فشار مضاعفی را بر روی پاها وارد می کند. پس اگر اضافه وزن دارید اولین و مهمترین اقدام برای شما کاهش وزن است تا از باری که به پاهایتان وارد می‌‌شود بکاهید. وقتی برنامه کاهش وزن را به طور جدی شروع کردید در کنار آن می‌توانید از درمان‌های دیگر نیز استفاده کنید. البته بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که اضافه وزن در بارداری نیز یکی از عوامل درد پاشنه در زنان باردار است که در بسیاری از مواقع بعد از دوران بارداری و کاهش طبیعی وزن بهبود می‌یابد.

پد خارپاشنه سیلیکونی مسترفوت

200,000 تومان

پد خار پاشنه مسترفوت
  1. انجام حرکات کششی

پزشکان بر این باور هستند که ورزش برای درمان درد پاشنه بسیار مفید است. با انجام تمرین‌ها و حرکات کششی در ناحیه عضلات ساق پا و تاندون آشیل می‌توان دردهای کف پا را تاحدودی کاهش داد. باید توجه داشته باشید که حتما قبل از انجام هرگونه حرکت کششی حتما بدن خود را گرم کنید و در انجام حرکات بیش از اندازه به عضلات خود فشار نیاورید. تمرین‌های کششی تعادل و پایداری را در پاها افزایش داده و درد پاشنه را تسکین می‌دهد.

ورزش های کششی برای کاهش درد پاشنه پا

  1. طب سوزنی:

به کاربردن طب سوزنی در نقاط خاصی از عضلات پایین پا و کف پا می‌تواند در کاهش درد و بهبود عملکرد پا موثر باشد. روش‌های تن و تانگ و شیوه‌های چینی در درمان خار پاشنه می‌تواند موثر باشد.

  1. حجامت و زالو درمانی:

 این دو روش در کاهش سریع التهاب در پاشنه پا و از بین رفتن بیماری بسیار موثر است. در بیشتر موارد با یک بار حجامت یا زالواندازی وضعیت شما به مقدار زیادی بهبود می یابد. می‌توان دو طرف تاندون آشیل (به ویژه سمت داخل پا) را حجامت یا زالو انداخت و در صورت نیاز این عمل را تکرار نمود تا کاهش درد و بهبودی موضعی را احساس کرد.

کفش چرمی تابستانه زنانه روشن مدل 22-2022

2,200,000 تومان

کفش زنانه مناسب پیاده روی
  1. درمان با استفاده از سرکه سیب:

سرکه سیب یکی از مواد موثر در درمان خار پاشنه به شمار می رود زیرا این سرکه به بیرون آمدن کلسیم اضافی در ناحیه پاشنه, کمک می کند. همچنین موجب کاهش التهاب و تسکین درد کف پا ناشی از خار پاشنه نیز می شود برای استفاده از این روش می‌توانید یک تکه حوله را به اندازه کف پای خود ببرید و آن را در سرکه سیب فرو ببرید. حوله خیس شده را در کفش خود قرار دهید. حتما حوله را در طول روز مرطوب نگه دارید. در روشی دیگر نصف فنجان سرکه سیب را درون ظرفی گرم کنید. سپس وان کوچکی را پر از آب گرم کرده و سرکه سیب را درون آن بریزید. دو بار در روز پای خود را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه درون این محلول نگه دارید. این روش را یک یا دو هفته انجام دهید. شما همچنین می توانید 1 قاشق غذا خوری از سرکه سیب و عسل را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و آن را دو بار در روز برای 1 یا 2 هفته بنوشید.

  1. درمان با جوش شیرین:

جوش شیرین هم مانند سرکه سیب خاصیت ضدالتهابی دارد و کلسیم های اضافی را از پاشنه پا خارج کرده و باعث بهبود خار پاشنه می شود. برای این منظور 2/1 قاشق چای خوری جوش شیرین و کمی آب را مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. این خمیر را روی پاشنه خود قرار دهید و آن را با باند گاز استریل ببندید و بعد از 15 دقیقه بشویید. دو بار در روز این درمان را تکرار کنید.

کفش طبی چرم مردانه توگو مدل هیمالیا کد 15

1,197,000 تومان

خرید آنلاین کفش طبی چرم مردانه توگو مدل هیمالیا کد 15

از ابتلا به خارپاشنه پیشگیری کنیم

  1. مهم‌ترین اصل در پیشگیری از این بیماری، پوشیدن کفش طبی مناسب، متناسب با فعالیت بدنی‌ است. کفش‌های طبی و استاندارد شوک ناشی از برخورد مداوم پاشنه پا به زمین را خنثی می‌کند و دردهای زانو و مچ و کف پا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. حتی پزشکان معتقد هستند که استفاده از کفش طبی برای درمان کمر درد نیز مناسب می باشد. پس برای محافظت از پاهای خود از پوشیدن کفش‌های کاملا تخت و بدون قوس یا با پاشنه بسیار بلند برای طولانی‌مدت خودداری کنید.
  1. قبل از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین و ورزشی، حتما بدن را گرم کنید. انجام تمرینات کششی مخصوص خار پاشنه در طول فعالیت نیز ضرورت دارد.
  2. درمان به موقع بیماری های التهابی برای پیشگیری از ابتلا به دیگر بیماری‌ها‌ و ایجاد عوارض و مشکلات جانبی بسیار موثر است.

کفش طبی زنانه پاتکان مدل 619 تابستانه کد 27

439,500 تومان

خرید آنلاین کفش طبی زنانه پاتکان مدل 619 تابستانه کد 27

سخن پایانی:

روش‌های خانگی درمان‌هایی ساده وکم هزینه هستند که عوارض کمتری نسبت به درمان‌های پزشکی دارند. در صورت بروز اولین علائم خارپاشنه سعی کنید با استفاده از همین روش‌های خانگی خود را درمان کنید. استفاده از کفش خار پاشنه می‌تواند در جلوگیری از ابتلا و درمان نیز تاثیرگذار باشد. اما در صورتی که علائم با کمک این روش‌ها ادامه داشت و شما همچنان درد را در پاشنه خود حس می‌کردید بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

نام شما (اجباری)
متن نظر شما (اجباری)

3 نظر

  1. توسط لیلا موذن زاده در تاریخ 1399/08/21
    دمپایی طبی روفرشی برای درمان موثره یا به نوعی پیشگیری از خارپاشنه است؟من الان خارپاشنه دارم،دمپایی های طبی خارپاشنه موجود تو بانک کفش موثره؟کدوم بهتر جواب میده؟ممنونم‌.

    پاسخ: بله.دمپایی خارپاشنه به نوعی پیشگیری و همچنین سعی برای درمان این موضوع محسوب میشود.در قسمت جستجو سایت دمپایی خارپاشنه را جستجو بفرمایید. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر از گفتگو آنلاین بانک کفش استفاده بفرمایید.همکاران ما به شما کمک خواهند کرد.

  2. توسط سپاسگذارم در تاریخ 1399/08/29
    من ماه پیش استفاده از جوش شیرین رو شروع کردم و همزمان یک کفش طبی گرفتم از شما. درد خار پاشنم خیلی کمتر شده. مرسی بانک کفش

    پاسخ:

  3. توسط مهلقا عبدی در تاریخ 1399/10/29
    من شنیدم برای درمان خارپاشنه میشه از گوجه فرنگی استفاده کرد میشه بگید چطور باید این کار رو انجام داد؟

    پاسخ: بله یکی از روش های درمانی خارپاشنه استفاده از گوجه فرنگی است گوجه فرنگی دارای بتاکاروتن است که برای کاهش درد و التهاب مفید است برای اینکار میتونید از گوجه فرنگی را برش دهید و مواد داخل آن را بر روی پاشنه(قسمتی که درد بیشتری دارد) قرار دهید علاوه بر این می توانید آب گوجه فرنگی را بر روی پاشنه ماساژ دهید. اگر اینکار را به مدت دو هفته انجام دهید درد پاشنه برطرف میگردد.

سوالات متداول

برای کاهش التهاب پاشنه و درد آن استفاده از ضد التهاب ها، ویتامین ها ، مواد معدنی مفید می باشد که از جمله آن ها می توان به کلسیم ، منیزیم و ویتامین C اشاره کرد.

برای کاهش درد پاشنه بر روی صندلی بنشینید و یک پای خود را از روی زانوی دیگر قرار دهید. در حالیکه با یک دست مچ پا را نگه داشته‌اید با دست دیگر انگشتان پا را به آرامی به عقب بکشید تا جاییکه احساس کشیدگی در پایین پاشنه پا کنید. این وضعیت را به مدت 20 ثانیه حفظ کنید و سه بار برای هر دو پا تکرار کنید.

در صورتیکه بیمار علاوه بر درد پاشنه علائمی مانند ورم کف پا، درد مفصل ران، درد کمر و درد زانو داشته باشد می توان به کمبود ویتامین دی در بدن آن شک کرد که با انجام آزمایش می توان به کمبود این ویتامین در بدن پی برد و با تجویز پزشک و مصرف آن می توان درد پاشنه پا را بهبود داد.